handdator

Visa fullständig version : Klarar jag mej utan marklyft och knäböj?

zydar
2007-04-19, 10:35
Hej

ålder 19

längd 191

vikt 83

Jag har tränat i ett halvår nu och det känns jätte bra.
tar 90 i bänk, när ja börja tog ja inte 60, tränar inte bara bänk utan allting.
Men ja vågar inte köra marklyft är rädd o paja ryggen :smash: är ju så lång måste böja mej så mycket så ja har dissad den övningen.
Samma gäller knäböj, är typ rädd o inte komma upp när ja gör den eller ramla åt nått håll.
känner mej stabil i kroppen annars, kör ju rygg o ben fast andra övningar då, klarar jag mej på det? eller är dom där så kallade basövningarna livsviktiga?

z_bumbi
2007-04-19, 10:36
Det funkar utmärkt.

Rahf
2007-04-19, 10:58
De är inte livsviktiga, se bara till att komplettera med andra övningar.

Halldin
2007-04-19, 11:05
Testa att kör dom lätt, och få in tekniken.

Det finns människor som är avsevärt längre än dig som kan köra både marklyft och knäböj framgångsrikt.

Övningarna är inte nödvändiga men eftersom dom ger så mycket kan det vara en god idé att åtminstone försöka, till en början med väldigt lätta vikter.

zydar
2007-04-20, 08:59
okej,, joo ja ska väl prova lite.

går det köra knäböj i smith maskin eller är det bättre att köra med fri stång?

Karl_alfred
2007-04-20, 09:54
okej,, joo ja ska väl prova lite.

går det köra knäböj i smith maskin eller är det bättre att köra med fri stång?

Variera det finns absolut inga måsten.

Halldin
2007-04-20, 09:56
Det går, bättre att köra fritt om det inte är något särskilt som hindrar en från att göra det dock.

blekfet2
2007-04-20, 10:04
ja

Timme
2007-04-20, 12:59
Det funkar utmärkt.

Nu är jag kanske lite konservativ men själv så tror jag inte att det går lika bra utan dem. Det finns helt enkelt inga övningar som kan ersätta dem (frontböj, kronlyft, djupa marklyft räknas inte då de är varianter på böj och mark)

Djupa benpress fungerar dock bra för låren men något som kan ersätta marklyft för erector spinae är jag tveksam till. Närmast är väl frivändning (vilket dock är en som ett marklyft med frontböj).

Börje H
2007-04-20, 13:22
känner mej stabil i kroppen annars, kör ju rygg o ben fast andra övningar då, klarar jag mej på det? eller är dom där så kallade basövningarna livsviktiga?

Du klarar dig utmärkt med andra övningar. Marklyften och benböj är ingenting att sörja om du känner att du inte vill/kan behärska dem. Latsdrag/chins, roddar med olika grepp samt ryggresningar ger bra träning åt ryggen. Kompletteras detta med någon form av pressövning för benen; hacksquat, benpress eller annan benmaskin samt ordentligt med magträning så är det helt lugnt. Fördelen med de övningar du frågar om är naturligtvis att de fordrar bra balans och grundstyrka men det är absolut ingenting som inte går att stimulera på andra sätt.

Hemi
2007-04-20, 14:14
Sen, om du börjar, bör du göra en hel del knäböjar utan vikt innan du börjar lassa på vikter på en skivstång. Du bör nog dessutom kunna göra enbensböjar om det överhuvudtaget skall vara befogat att börja använda stång. Och när du väl gör det, gör med enbart stången til en början. Och gör det rätt. Fall inte på tekniken direkt så det blir invanda misstag med tunga vikter som är våra att komma ur, som det brukar vara med andra ord.

NisseEriksson
2007-04-20, 14:42
Du bör nog dessutom kunna göra enbensböjar

Jag kan inte göra enbensböjar men jag är stabil i vanliga böjar.
Vad menar du?

Deceiver85
2007-04-20, 15:20
Hacksquaten rekommenderas hårt, finns ingen roligare benövning än den.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/SLHackSquat.gif

major Pectoralis
2007-04-20, 15:21

Därom råder det klart delad uppfattning....*rolleyes*

Deceiver85
2007-04-20, 15:24
Därom råder det klart delad uppfattning....*rolleyes*
Naturligtvis, och tur är väl det...det betyder att du aldrig kommer ockupera hacksquaten när jag ska köra den :D

Pez
2007-04-20, 15:30
Sen, om du börjar, bör du göra en hel del knäböjar utan vikt innan du börjar lassa på vikter på en skivstång. Du bör nog dessutom kunna göra enbensböjar om det överhuvudtaget skall vara befogat att börja använda stång. Och när du väl gör det, gör med enbart stången til en början. Och gör det rätt. Fall inte på tekniken direkt så det blir invanda misstag med tunga vikter som är våra att komma ur, som det brukar vara med andra ord.

Vilket kacka.
Det vore som att påstå att man måste klara armhävningar med en arm innan det är "befogat" att köra bänkpress. :Virro

Sen vill jag, som lekman och med rätt liten erfarenhet av böj sett i det stora hela, påstå att det är svårare att göra ordentliga böj med bara stången. Men en "liten" vikt på så sitter balansen bättre för mig iallafall.

Timme
2007-04-20, 15:34
Vilket kacka.
Det vore som att påstå att man måste klara armhävningar med en arm innan det är "befogat" att köra bänkpress. :Virro

+1

Timme
2007-04-20, 15:34

Jag kan räkna upp några :D

Knäböj
Frontböj
Benpress
Hack squat med stång

Där har du några :cool:

Pez
2007-04-20, 15:36
För att svara på frågan - ja, det går nog utmärkt att bygga upp en sjysst fysik utan mark/böj. Men det är inte alls lika kul. :D

När jag kan gå fullt i böjen och marken så är träningen som att dansa på rosaskimrande moln och äta hallonbåtar. Samtidigt.
När jag har probs med ryggen och inte kan göra det.. så är träningen fortfarande kul. Men inte hallonbåts-kul. :D

Deceiver85
2007-04-20, 15:58
Jag kan räkna upp några :D

Knäböj
Frontböj
Benpress
Hack squat med stång

Där har du några :cool:

1. Hacksquat
2. Frontböj
3. Knäböj

Hemi
2007-04-20, 20:23
Vilket kacka.

Sen vill jag, som lekman och med rätt liten erfarenhet av böj sett i det stora hela, påstå att det är svårare att göra ordentliga böj med bara stången. Men en "liten" vikt på så sitter balansen bättre för mig iallafall.

Ja, men stången (20 kilo för det mesta) är en "liten vikt" för de flesta i början. Jag menar inte att man skall träna med stången i en månad eller mer men första gången eller så i alla fall. Bara 25-30 kilo kan vara för mycket för många.

Bra gjorda enarmsarmhävningar är omöjliga för många, enbensknäböj oftast inte. Eller? Man få mycket balansträning och kroppskännedom av det. Fast det kanske är tyngre för de flesta än vad det var för mig som växte upp på fotbollsplanen.

Men ok, jag har inte någondera gått BB/styrkelyftar/tyngdlyftar-vägen till grund utan gymnastik/friidrott/kampsport-vägen och börjat bygga efteråt så det kan ju vara olika. För den som snart vill lyfta tungt är det väl bäst att ta tjuren vid hornen direkt så jag köper det du säger.

fluffy_ferret
2007-04-20, 22:47
Marklyft och knäböj är några av dem mest avskräckande övningarna enligt mig, men använd inte det som ursäkt. När du har lärt dig tekniken kommer du att älska dessa övningar.

zydar
2007-04-21, 00:19
okej, tack för alla svar.

jag körde lite knäböj i smith maskin idag, tog väldigt bra.
ska prova det med vanlig stång nästa vecka, sen ska ja prova mark också.
börjar lite lätt o sen öka lite...

ang knäböjen, ska man ner 90 grader? är vad jag tror iallafall ^^

isånnafall e ja ganska klen i benen, tog typ 5 * 50 var iförsig första gången men har ju kört ben förut i andra övningar, men verkar ju inte riktigt vara samma sak.

Rahf
2007-04-21, 00:28
okej, tack för alla svar.

jag körde lite knäböj i smith maskin idag, tog väldigt bra.
ska prova det med vanlig stång nästa vecka, sen ska ja prova mark också.
börjar lite lätt o sen öka lite...

ang knäböjen, ska man ner 90 grader? är vad jag tror iallafall ^^

isånnafall e ja ganska klen i benen, tog typ 5 * 50 var iförsig första gången men har ju kört ben förut i andra övningar, men verkar ju inte riktigt vara samma sak.

Nu är jag uppe alldeles för sent och varningsklockorna klämtar i mitt huvud för att jag överhuvudtaget skriver detta inlägg vid denna tid..

Du skall ner så djupt som du kan komma i knäböj. Du kan läsa Allans trådar om knäböj i Best of... delen. Knäböj i smith är väldigt annorlunda mot för fri stång så var försiktig med vikterna i början. Drilla tekniken som tusan och spänn magen för sjutton!!

Lycka till och ta det nätt (i början).

major Pectoralis
2007-04-21, 10:12
Naturligtvis, och tur är väl det...det betyder att du aldrig kommer ockupera hacksquaten när jag ska köra den :D

Jag kommer garanterat inte att "ockupera hacksquaten" - förutom när jag kör vader. Det kan däremot ta ett bra tag...

Deceiver85
2007-04-21, 13:11
Jag kommer garanterat inte att "ockupera hacksquaten" - förutom när jag kör vader. Det kan däremot ta ett bra tag...
Du sitter i Umeå och häckar så det är nog ingen fara att våra träningar krockar med varandra ändå. Vader i hacken är skönt, synd bara att jag slötränar vaderna så mycket.