Visa fullständig version : Jazz?
Tjena!
Jag behöver lite Jazztipps! Jag är en färsking på området och vet inte någonting om någonting, förutom att jag gillar det =).
Så kan ni rekomendera lite grym Jazz?
Tjo. Jag är också färsking på jazz... upptäckte det för två helger sedan. Men mata in "Mingus Big Band" på www.pandora.com så får du en skön jazzkavalkad.
Okey najs. Jag följde ditt tipps och lyssnar på det nu. Jag tror jag är ute efter mer sax än den låten som är på nu men du vet väll inte vem det är =).
Du upptäckte jazz för ett par veckor sedan? Jag såg att du är från linköping, har du hängt på flamman månne? De har ju jazzkvällar på onsdagar. Jag ville alltid dra dit men det blev aldrig så (bor i nyköping nu).
Tack för tippset! nu vill jag ha meeeeer! :) .
Okey najs. Jag följde ditt tipps och lyssnar på det nu. Jag tror jag är ute efter mer sax än den låten som är på nu men du vet väll inte vem det är =).
Du upptäckte jazz för ett par veckor sedan? Jag såg att du är från linköping, har du hängt på flamman månne? De har ju jazzkvällar på onsdagar. Jag ville alltid dra dit men det blev aldrig så (bor i nyköping nu).
Tack för tippset! nu vill jag ha meeeeer! :) .
Nä, jag kom heller aldrig iväg till jazzkvällarna... Trodde att jazz bara var jobbigt att lyssna på. Men nu... får gåshud av ett bra saxsolo. Och i sommar är det en tvåveckors jazzfestival här nere (Montreux). :hbang:
Skriv en rad här om du hittar nåt bra :) Vill också lära mig mer.
Louis Armstrong
Ella Fitzgerald
Billie Holiday
Dizzy Gillespie
Charlie Parker
Arne Domnérus
Putte Wickman
Louis Armstrong
Ella Fitzgerald
Billie Holiday
Dizzy Gillespie
Charlie Parker
Arne Domnérus
Putte Wickman
Du glömde Django Reinhardt! *gah!*
Rellos_87
2007-04-19, 09:31
http://growabrain.typepad.com/photos/uncategorized/dizzy.jpg
Freakiest cheeks in the biz.
Jazz är det bästa som finns. Lite tips:
Sonny Rollins
Dexter gordon
Stan Getz
Scott hamilton
Wayne shorter
John Coltrane
Chick corea
Herbie hancock
Lee morgan
Ben webster
Oliver nelson
Säg till om du vill ha fler tips eller albumtips.
Grymt grabbar! Jag ska införskaffa några skivor vid första tillfälle.
Du glömde Django Reinhardt! *gah!*
Jag glömde/missade en hel rad namn (vilket visade sig något inlägg längre ner) men jag det var de namnen som fick mig att börja lyssna på fler artister. :)
Glöm inte våra Svenska stoltheter Monica Zetterlund (skivorna från -69 äger) samt Rigmor Gustafsson (min idol (en av dom)). :thumbup:
Är det någon här inne som kan spela trumpet?
Sofia4_4
2007-04-19, 11:12
förutom de som redan nämnts så några av mina favoriter:
Herb Alpert
Lee Ritenor (mer gitarr)
Joe Henderson - bäst
David Sanborn - lite mjukare jazz
Här har redan nämnts mängder med bra musiker så här kommer två skivförslag:
"Svante Thuresson sjunger Beppe Wolgers". Den har allt. Fantastiskt bra band med unga svenska musiker som spelar jazzstandards, texterna skrivna av ett geni och så naturligtvis sång av den störste av dem alla.
"Atomic Basie". Count Basies bästa skiva. Storbandsjazz när den är som allra bäst.
Är det någon här inne som kan spela trumpet?
Nära, jag lirade trombon i ett lokalt storband med jazz och bluesinfluenser ett tag :D
Freakiest cheeks in the biz.
Dizzie berättade en gång att han var på besök i Sverige och vid något tillfälle skulle legitimera sig. Passet var kvar på hotellet, men hade satte fingret för munnen och blåste upp kinderna. Det dög det också. :D
Osäker på om han räknas som jazz men om han gör det är det en skam att han inte listats tidigare i tråden. Den svenska stoltheten: Jan Johansson.
Ganymedes
2007-04-19, 15:05
Jag avgudar verkligen skön jazz. Speciellt lite lugnare piano- eller xylofonjazz. Så himla härligt att ha sådant i bakgrunden, medan man äter en fin middag eller njuter av ett glas fin whisky.
Spontana favoriter: Ella Fitzgerald, Chet Baker, Katie Melua (gränsfall att kalla jazz, kanske), Diana Krall, Norah Jones, Arne Domnérus och Monica Zetterlund. Finns MASSOR mer, men detta får duga så länge.
Return to Forever
sBNN92bKuPE
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.