Visa fullständig version : Skriva sig i annan kommun.
Jag vill gå komvux i en annan stad än den jag bor i. Min hemkommun vill inte stå för kostnaderna så jag måste skriva mig i kommunen jag ska söka till.
Vad är kraven för att få skriva sig i en annan kommun?
att du bor där?
Ja men alltså jag hinner ju inte flytta dit innan den 5e maj som är sista ansökningsdag. Är det så att jag måste ha tex en lägenhet där för att få skriva mig ?
Du måste, mig veterligen, ha en adress för att kunna skriva dig någonstans. Inga polare i nya kommunen med en adress du kan få låna?
Edit: Men hur gör då bostadslösa? Man måste väl vara folkbokförd någonstans. Hrm..
Shakemynuts
2007-04-19, 06:36
Jag var tvungen att skaffa en adress innan jag fixade så att jag blev folkbokförd i nya kommunen.
Jag gjorde så här:
Jag pratade med Komvux och såg till så att jag kom in, dom sa att jag kunde visa dom att jag var folkbokförd där senare. Efter det fixade jag bostad, sedan folkbokföringen.
Jag gjorde så att allting blev temporärt, platsen på skolan, bostaden och sen när jag visste att jag hade allting, då ringde jag båda ställena och spikade det, sen folkbokföringen.
Ignatius72
2007-04-19, 07:35
Det räcker med att ha en adress. Även ett bra tips om man bor i en kommun med hög skatt, då skriver ma sig i en med lägre. Är den långt bort så kan man dessutom dra av körningen till sitt jobb. har jag hört.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.