Logga in

Visa fullständig version : tretimmarsdiet?

Röda_Lacket
2007-04-18, 19:43
hittade detta på aftonbladet(jag vet inte den bästa källan" Men ligger det någon sanning i detta? Ska jag försöka äta oftare eller spelar det ingen roll? här kommer iaf artikeln

"t ofta och tappa kilon!
Med Anna Ottossons tretimmarsdiet går du ner utan att banta
Glöm bantningshets och smalmetoder. Ät var tredje timme — och få drömkroppen!
Dietisten Anna Ottosson avslöjar sina bästa smalknep.
– Livet är för kort för att inte äta goda saker, säger Anna Ottosson som har skrivit boken ”3-timmarsdieten”.
Söndag träffar henne i Hötorgshallen i Stockholm en solig vårmorgon. Grönsaksstånden är fullmatade med färgglada grönsaker. Det luktar fisk, skaldjur och lagrad ost. Anna konstaterar nöjt att här finns massor av härlig och nyttig mat.
– Många som vill gå ner i vikt bantar genom att sätta upp förbud. Man äter inte choklad exempelvis, bara för att det innehåller fett. Men om man älskar choklad kommer det inte att hålla i längden!

Ät allt med måtta!
Annas tips är istället att äta precis allt man gillar - fast med måtta. Hon har mer än tio års erfarenhet i hälsobranschen, bland annat som dietist med privat mottagning på Sturebadet i Stockholm.
Erfarenheter som tillsammans med den senaste forskningen har legat till grund för 3-timmars- dieten.
Precis som namnet avslöjar, går den ut på att man ska äta var tredje timme (frukost, lunch, middag och två mellanmål) och på så sätt stoppa småätandet och sockersuget.
– Många blir förvånade. Kan jag verkligen äta så mycket? Absolut!, säger Anna.

Anpassa efter livsstil
Men det är inte den enda som gör 3-timmarsdieten till en vinnare. Metoden utgår från individuella behov.
– Kostråden måste passa individens livsstil. Hur man ska äta kan bero på kön, ålder och resvanor till exempel.
För att extrakilona ska försvinna för gott så är det dieten som ska anpassas efter ens livsstil och inte tvärt om. Och det ska vara lätt – man ska kunna följa råden var man än är.
– Jag vet att metoden verkligen fungerar. Det är en fantastisk känsla att inspirera folk till att äta hälsosammare, säger Anna."

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1047656,00.html

King Grub
2007-04-18, 19:45
Nej, måltidsfrekvens har inget med viktnedgångens eller fettförlustens framgång att göra, om dygnets intag ser lika ut.

Röda_Lacket
2007-04-18, 19:48
Nej, måltidsfrekvens har inget med viktnedgångens eller fettförlustens framgång att göra, om dygnets intag ser lika ut.

jag vill inte vara tjatig men jag har en fråga angående ämnet. Så jag kan egentligen äta 2 måltider på endag där jag får i mig det jag behöver - några kalorier för att gå ner? finns det ingen gräns?

Denna "myten" eller vad man ska kalla det att äta minst 5gg per dag för att kunna gå ner effektivt vägrar att släppa mitt huvud vete fan varför.

King Grub
2007-04-18, 19:49
Ja, du kan äta två mål om du vill.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2230075&postcount=2

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2213951&postcount=58

Röda_Lacket
2007-04-18, 19:51
Ja, du kan äta två mål om du vill.

okej tack =) ...Förjävligt att dessa tidningar verkar ljuga så mycket om detta ämnet. Ja menar man har ju någon form av respekt för en dietist

Ola Wallengren
2007-04-18, 19:52
Det beror på. Det spelar roll om du har lätt för att överäta om du blir för hungrig, vilket många har.

King Grub
2007-04-18, 19:55
Det beror på. Det spelar roll om du har lätt för att överäta om du blir för hungrig, vilket många har.

Absolut; det förutsätter förstås, att man har koll på hur mycket man äter (i förhållande till hur mycket man gör av med). :eating:

Har man inte ätit på 8 timmar och sedan sätter sig till bords vrålhungrig och vräker i sig besinningslöst utan att ha koll på hur mycket det handlar om, så hinner man säkert äta mer än man borde innan mättnadskänslorna sätter in.

Men har man koll på intaget totalt sett spelar det ingen roll. Och många (inklusive jag) föredrar färre men större mål framför en mängd mindre sådana. Och jag har inte direkt problem med fettmängden, trots att jag inte äter fler än 3 mål per dag, ibland 2.

Röda_Lacket
2007-04-18, 19:55

fast hon säger ju

"– Många som vill gå ner i vikt bantar genom att sätta upp förbud. Man äter inte choklad exempelvis, bara för att det innehåller fett. Men om man älskar choklad kommer det inte att hålla i längden!"

"Annas tips är istället att äta precis allt man gillar - fast med måtta."

då skulle jag rent teoretiskt enligt henne kunna äta pizza 5 gg per dag med måtta vad nu den defenitionen är . Och snarare gå upp eller stå still på min vikt pga kalorimängden i just den maten kontra vad jag gör av med i kalorier.

Jaja skitsamma jag ska fortsätta som jag gör och köra ca 3 måltider per dag.

Ola Wallengren
2007-04-18, 20:01
Att äta pizza 5ggr per dag är inte med måtta skulle jag vilja säga, då är portionerna i så fall försvinnande små.

Att äta pizza och choklad med måtta en ggr/v eller nått, det är inte ett förbud och kan fungera utmärkt.

Jag har inte läst boken än men från andra recensioner så står det en hel del annat i den också förutom ovan nämda citat. Egentligen är det ingen "diet" det har man lagt till bara för att sälja.

Dalle89
2007-04-18, 20:01
Finns det ingen sanning i att om man äter oftare håller magen o tarmarna o grejset igång sig vilket ökar metabolismen?
Jag inser också kalorier in minus kalorier ut men kan någon svara på min fråga?

King Grub
2007-04-18, 20:02
ökar metabolismen?

Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Trance
2007-04-18, 20:03
fast hon säger ju

"– Många som vill gå ner i vikt bantar genom att sätta upp förbud. Man äter inte choklad exempelvis, bara för att det innehåller fett. Men om man älskar choklad kommer det inte att hålla i längden!"

"Annas tips är istället att äta precis allt man gillar - fast med måtta."

då skulle jag rent teoretiskt enligt henne kunna äta pizza 5 gg per dag med måtta vad nu den defenitionen är . Och snarare gå upp eller stå still på min vikt pga kalorimängden i just den maten kontra vad jag gör av med i kalorier.

Jaja skitsamma jag ska fortsätta som jag gör och köra ca 3 måltider per dag.

Du kan ju äta pizza 5 gånger per dag och gå ner i vikt. Men det är väl knappast vad denna dieten rekommenderar.

GI-Joe
2007-04-18, 20:20
Du kan ju äta pizza 5 gånger per dag och gå ner i vikt. Men det är väl knappast vad denna dieten rekommenderar.

Knappast om det är pizzeria pizzor, då kan du nog inte gå ner. Om du nu inte menar att man inte äter en per gång :D utan bara några skivor, för då är det mycket möjligt

Raggis
2007-04-18, 20:35
Knappast om det är pizzeria pizzor, då kan du nog inte gå ner. Om du nu inte menar att man inte äter en per gång :D utan bara några skivor, för då är det mycket möjligt

Dela upp en normal stor vesuvio på 6 bitar. Sen äter du en bit var 3:e timme. Optimalt!

Guybrush
2007-04-18, 21:30
Jag läste denna artikeln i förmiddags och tänkte: Den kommer att diskuteras på Kolo innan dagens slut... Och mycket riktigt :)

Själv var jag helt manisk med att käka 5 ggr om dagen förut. Under Paulúns glansdagar... Jag läste många av hans böcker! Men jag har ju märkt på senare tid att det spelar ingen roll. Jag går ner i vikt trots att jag äter 3 ggr om dagen. Men jag är å andra sidan en av dem som kan stå ut med lite hungerskänslor då och då. Min sambo går däremot bärsärk om magen kurrar! Individuellt...

-=Kotten=-
2007-04-19, 20:22
Äter bara 2ggr/dag + nån proteindrink nångång och är inte smällfet... :-)

Apos78
2007-04-19, 20:28
Som Ola W säger så handlar det inte om någon diet utan snarare om en vettig inställning och ett förnuftigt tänkande angående den mat man väljer att äta. Har inte läst boken men skulle tro att vad gäller rena näringsrekommendationer så skiljer det nog inte så mycket från NNR.

Grejen med titeln är förmodligen att allt som får allmänhetens uppmärksamhet vad gäller mat alltid har ändelsen -diet.