Logga in

Visa fullständig version : Sköta tänderna på bästa sätt - Hur?

HenrY
2007-04-18, 19:40
Hejsan!
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna, så ni mods får flytta om ni vill.

Hur sköter man tänderna på bästa sätt? Alltså När ska man borsta tänderna?
När ska man inte borsta tänderna?

Jag har hört att man ska vänta en timme efter måltid tills man borstar tänderna etc?

Upp med all information ni har!:thumbup:

Mvh

Rahf
2007-04-18, 19:52
Morgon efter frukost och kvällen före läggdags. Tuggummi med xylitol under dagen. Använd tandtråd.

HenrY
2007-04-18, 19:54
Morgon efter frukost och kvällen före läggdags. Tuggummi med xylitol under dagen. Använd tandtråd.

Mjomen det där är ju lite standard:)

Jag brukar sköta tänderna på det sättet du säger, och jag brukar även använda munskölj efter tandbortsningen. Är detta bra, eller ska jag t.ex. använda munskölj under resten av dagen istället?

Rahf
2007-04-18, 19:57
Mjomen det där är ju lite standard:)

Jag brukar sköta tänderna på det sättet du säger, och jag brukar även använda munskölj efter tandbortsningen. Är detta bra, eller ska jag t.ex. använda munskölj under resten av dagen istället?

Nej kör på det klassiska, finns ingen anledning att vara överdrivet orolig. Sköter man hygienen så är det lugnt. Röker man så är det väl lite kinkigare, vet inte om snus påverkar i samma grad men det är väl knappast bra för tänderna iallafall.

machine gun
2007-04-18, 19:58
Man ska undvika att borsta tänderna i ca 30 min efter måltid, speciellt om man intagit någonting surt. Skölj munnen med vatten efter varje måltid. Munskölj med flour räcker det som regel med att du använder efter tandborstning, om inte din tandläkare sagt något annat.

King Grub
2007-04-18, 20:00
Tandborstning före frukost och innan sänggående. Tandtråd varje dag.

The best times to brush your teeth are before breakfast and last thing at night before you go to bed.

Eating and drinking naturally weakens the enamel on your teeth, and brushing straight afterwards can cause tiny particles of enamel to be brushed away. It is best not to brush your teeth until at least one hour after eating.

British Dental Health Foundation.

Apos78
2007-04-18, 20:09
Efter en trevlig rotfyllning efter att slagit i en tand så föddes idén att köpa sig en eltandborste för att slippa ligga i den stolen igen. Och visst blir det skillnad jämfört med en manuell. Körde på den Oral-B som apoteket har. Kanon!

Kör utöver det med tandtråd dagligen och munskölj efter tandborstningen (2ggr/dag).

maRRtin
2007-04-18, 20:10

Jag har rådfrågat min mor (arbetar som övertandsköterska) angående detta, hon säger att det är gamla rön med tandborstning före frukost.

Ryska_raketen
2007-04-18, 20:11
Listerine?

champion
2007-04-18, 20:14
Jag har rådfrågat min mor (arbetar som övertandsköterska) angående detta, hon säger att det är gamla rön med tandborstning före frukost.

Så man ska ta efter frukost?

King Grub
2007-04-18, 20:16

Det går väl lika bra att vänta 30-60 minuter efter måltiden och sedan borsta, men hur många har tid med det på morgonen. Att borsta direkt efter det att man ätit sliter i alla fall definitivt på emaljen.

maRRtin
2007-04-18, 20:33
Det går väl lika bra att vänta 30-60 minuter efter måltiden och sedan borsta, men hur många har tid med det på morgonen. Att borsta direkt efter det att man ätit sliter i alla fall definitivt på emaljen.
Det gäller ju främst efter intag av sura produkter som juice, citrusfrukter, läsk mm.
Äter man direkt efter tandborstning missar man effekten av flouret, helst ska det gå 2 timmar efter tandborstning tills det att man äter igen.

Man får väl anpassa lite efter hur morgonen ser ut kanske.
Glöm inte att efter tandborstningen ta inte lite vatten i munnen och spola runt tandkrämsskummet mellan tänderna. Men skölj inte rent, bara så att flouret får simma omkring i alla springor.

Behovet av munsköljmedel är nog mest tillverkarna som står bakom.

champion
2007-04-18, 21:18
Glöm inte att efter tandborstningen ta inte lite vatten i munnen och spola runt tandkrämsskummet mellan tänderna. Men skölj inte rent, bara så att flouret får simma omkring i alla springor.

Fattar inte, ska man inte använda vatten alls:confused:

Rahf
2007-04-18, 21:44
Fattar inte, ska man inte använda vatten alls:confused:

Alltså ta en liten skvätt, inte så mycket att du sköljer bort all "tandkrämssaliv".

L-Sami
2007-04-18, 21:50
Har kört nu ett bra tag med tandborstning före frukost och innan sista måltiden på kvällen, som består oftast av kassedrink och macka. Efter måltiden kör jag med tandtråd innan jag ska lägga mig.

Vad är slutsatsen här nu? Borstning före eller efter måltiderna?

Ganymedes
2007-04-18, 22:13
Tandborstning före frukost

Torka sig innan man skiter? :naughty:

fluffy_ferret
2007-04-18, 22:21
Det viktigaste för tandhälsa är inte att borsta som en galning utan att hålla sig borta från kolhydraterna...

Yes
2007-04-18, 22:24
Aaaah! Them evil carbs again! Horror! Horror!

L-Sami
2007-04-18, 22:42
Det viktigaste för tandhälsa är inte att borsta som en galning utan att hålla sig borta från kolhydraterna...

:laugh: ... där kom den igen.

CoolHandLuke
2007-04-19, 08:55
Avsluta måltid med lite protein/fett. Jag brukar äta lite nötter efter frukt.

Ät färre mål mat.

Drick vatten.

abbe
2007-04-19, 09:17

Jag förmodar att du menar komplexa kolhydrater. Kolhydrater från frukt, grönsaker osv innebär inte alls samma problem.

Det var en tandläkare på 30-talet som åkte runt bland naturfolk och undersökte tusentals på deras tandhälsa. Hos de naturfolk som ännu inte hade börjat äta ris, spannmål eller raffinerat socker var det endast ett fåtal som hade början till karies. Om jag inte missminner mig så var det ungefär 3 promille som hade början till karies och det var för att dessa personer troligen hade hittat ett bra förråd av honung. Det mest intressanta med denna studie var att hos dem som ännu inte hade börjat med "västerländsk" kost så hade samtliga perfekt jämna tandrader.

Själv är jag väldigt skeptisk mot flour. Jag har pratat med många inom tandvården och oftast blir man mer eller mindre idiotförklarad när man ställer sig frågande till flouret. Min fru är allergisk mot flour och hon har alltid haft extremt bra tandhälsa. Argumentet är att hon kanske har bättre förutsättningar än oss andra. Av någon anledning så hade jag alltid tandsten när jag gick till tandläkaren och det var alltid samma visa att jag skulle borsta noggrannare och använda tandtråd.

När jag började med paleolitisk kost så trodde jag att tandstensproblemen skulle försvinna men icke. Efter ett par år med paleolitisk kost så tänkte jag att jag skulle testa min frus tandkräm, Aloe vera utan flour, eftersom det sades att man inte fick tandsten av denna. Jag var väldigt skeptiskt men borstade tänderna precis som jag alltid gjort under ett år. Jag sa inget till min tandläkare för att inte påverka henne vid nästa undersökning. Nästan direkt så frågade hon mig om jag nyligen varit på kontroll. Nej, svarade jag eftersom det var över ett år sen sist. Hon fortsatte fråga mig om jag hade ändrat mina vanor genom att använda mer flourprodukter på ngt sätt. Efter ett tag märkte jag att hon blev irriterad över mitt svar att det enda som jag hade gjort var att byta till en tandkräm utan flour. När undersökningen var klar så frågade jag hur min tandhälsa var och hon svarade att den var extremt bra. Givetvis köpte hon inte argumentet om att flour tydligen inte är bra för oss.

Om det spelar ngn roll så borstar jag tänderna efter frukost och strax innan jag går och lägger mig, precis som jag alltid har gjort.

Den senaste undersökningen gjorde jag för en månad sedan. Under året som gått har vi varit mycket bortbjudna och därmed ätit betydligt sämre än vanligt. Jag har dessutom slarvat mer med tandborstningen (var utomlands och en hel del på resande fot i 6 månader) men jag hade bra tandhälsa och inget plack. Dock så hade jag lite infektion i tandköttet på ngt ställe. Tandläkaren sa att det berodde på avsaknaden av tandtråd eller liknande... vilket säkert kan stämma.

fluffy_ferret
2007-04-19, 09:21
:laugh: ... där kom den igen.

Fast den här gången är det ett allmänt accepterat faktum.

Att människan inte är gjord för att äta kolhydrater kan man konkludera enbart genom att studera tänderna. Hade det inte varit för den moderna tandvården, tandkräm, kunskap etc. så hade tandhälsa varit ett riktigt samhällsproblem.

Bland inuiter (~1900) så har man inte kunnat hitta karies. Kanske för att de åt en mer optimal föda?

Pepz
2007-04-19, 09:23
Bland inuiter (~1900) så har man inte kunnat hitta karies. Kanske för att de åt en mer optimal föda?

Jo men så lever de i snön och har inte utvecklats på flera hundra år till skillnad från oss kolhydratsätare

fluffy_ferret
2007-04-19, 09:25
Hej abbe, bra inlägg. Jag vet inte vad jag ska tro om fluor personligen. Jag brukar läsa vad båda sidorna har att säga om det. Är nog inte så många som vet om att det verkligen finns två sidor men det gör det. Rekommenderar dessa två artiklar:

http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/fluor.htm
http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html

Eddie Vedder
2007-04-19, 09:26

Skönt att du iaf erkänner att allt annat du sagt hittills inte är fakta.

Diana
2007-04-19, 10:20
Har kört nu ett bra tag med tandborstning före frukost och innan sista måltiden på kvällen, som består oftast av kassedrink och macka. Efter måltiden kör jag med tandtråd innan jag ska lägga mig.

Vad är slutsatsen här nu? Borstning före eller efter måltiderna?
Skulle jag fn inte ens pyssla med om någon så gav diagnosen omedelbar tandföruttnelse vid 45 om inte :Virro :D

Sova med oborstade tänder... en gåta hur vissa klarar *popcorn*

Mitt visa bidrag till trådfrågan: TANDTRÅD TANDTRÅD TANDTRÅD! Effektivare än måånga tror/vet when it comes to tandlossnings förhindrande. Plus att man slipper smisk från tandhygienisten (och känslan av att någon håller på att gröpa ur hjärnan när tandstenen skrapas :D gahh)

Homunculus
2007-04-20, 18:30

British Dental Health Foundation.

Men varför före frukost?, vad är det som händer under natten som man behöver borsta bort?, eller är det i förebyggande syfte, så att tänderna inte tar lika myket stryk av frukosten och resterna av den efteråt?

champion
2007-04-20, 18:52
En fundering.
Om man skulle skit i alla sötsaker, då skulle man slippa borsta tänderna?

Eddie Vedder
2007-04-20, 18:57
Men varför före frukost?, vad är det som händer under natten som man behöver borsta bort?, eller är det i förebyggande syfte, så att tänderna inte tar lika myket stryk av frukosten och resterna av den efteråt?

Post #11 i den här tråden:

Shamrock
2007-04-20, 18:58
Min tandläkare sa borsta på morgonen efter frukost och på kvällen innan läggdags.

Angående munskölj så var det inte i närheten så effektivt som tandtråd.
Men man blir väldigt fräsh av munskölj iaf.

Summan av kardemumman är borsta och tandtråd.

fluffy_ferret
2007-04-20, 20:50
En fundering.
Om man skulle skit i alla sötsaker, då skulle man slippa borsta tänderna?

Stärkelse börjar tyvärr brytas ned till enkla sockerarter redan i munnen av ett enzym som finns i salivet.

pe11e
2007-04-20, 21:19
Själv borstar jag då tänderna och sköljer med "Listerine" direkt efter frukost, inte faan har jag tid att vänta 60min för att spara på emaljen. Det enda sura jag stoppar i mig är iof. kaffe vid den tidpunkten. På dagen försöker jag använda nått bra tuggummi eller tabletter, och så rejäl tandvård på kvällen oftast med tandtråd. Tandtråd ska ju för övrigt användas tillsammans med tandkräm fick jag höra av min tandläkare, har alltid kört torrt tidigare.

kahn
2007-04-20, 22:05
Stärkelse börjar tyvärr brytas ned till enkla sockerarter redan i munnen av ett enzym som finns i salivet.

Jo visst är det så, men amylasen i saliven hinner väl knappast spjälka långa kolhydrater till glykos under den korta tid man har maten i mun...

Dajollee
2007-04-21, 07:44

Att människan inte är gjord för att äta kolhydrater kan man konkludera enbart genom att studera tänderna. Hade det inte varit för den moderna tandvården, tandkräm, kunskap etc. så hade tandhälsa varit ett riktigt samhällsproblem.

ok hejdå frukt o grönsaker hej till enbart kött *cry* *screwy*

Guddi
2007-04-21, 08:21
Apoteket säljer flourtabletter med olika smaker. Jag brukar borsta innan frukost och innan jag går och lägger mig. Tar dessutom en flourtablett direkt efter varje måltid och eventuell gainer.

Har fungerat bra för mig de sista 4 åren. Innan det snittade jag nästan ett hål per tandläkarbesök :em:

Baha
2007-04-21, 08:32
en polares farsa som e tandläkare sa att om man kör ordentligt borstning + tandtråd så räckte det att borsta tänderna 1 ggr /vecka

osäker källa dock kanske.

King Grub
2007-04-21, 08:35
Det gör det säkert, för vissa som har bra saliv, åtminstone vad gäller karies. För andra räcker det definitivt inte, och knappast för någon med tanke på framtida gingivit och parodontit.

L-Sami
2007-04-21, 09:34
Skulle jag fn inte ens pyssla med om någon så gav diagnosen omedelbar tandföruttnelse vid 45 om inte :Virro :D

Sova med oborstade tänder... en gåta hur vissa klarar *popcorn*

Mitt visa bidrag till trådfrågan: TANDTRÅD TANDTRÅD TANDTRÅD! Effektivare än måånga tror/vet when it comes to tandlossnings förhindrande. Plus att man slipper smisk från tandhygienisten (och känslan av att någon håller på att gröpa ur hjärnan när tandstenen skrapas :D gahh)

Tandtråd använder jag varje kväll innan jag går och lägger mig. Det skrev jag i mitt förra inlägg som du quotade.

Då är det kanske bättre att jag käkar min sista måltid 1 timme innan jag ska lägga mig och borsta tänderna direkt innan jag ska lägga mig och sen köra med tandtråd.

larre
2007-04-21, 11:31
Fan vad ni strular till det.

Jag borstar tänderna efter frukost och innan läggdags samt ibland när jag kommer hem från jobbet och jag har aldrig haft ett hål i hela mitt liv(förutom i en mjölktand).

nudi
2007-04-21, 14:02
Larre, men gud vad bra. Tänk om alla gjorde som dig! *rolleyes* Alla har inte samma förutsättningar, så jävla enkelt är det.

Diana
2007-04-21, 14:46
Tandtråd använder jag varje kväll innan jag går och lägger mig. Det skrev jag i mitt förra inlägg som du quotade.

Då är det kanske bättre att jag käkar min sista måltid 1 timme innan jag ska lägga mig och borsta tänderna direkt innan jag ska lägga mig och sen köra med tandtråd.
Så skulle jag oxå gjort

Tandtrådsgrejjen var menat som ett allmänt råd och inte riktat till dej bara (oavsett vad fyllo-designen på mitt inlägg antydde :D :Virro ).

Tiefenmesser
2007-04-21, 20:43
Larre, men gud vad bra. Tänk om alla gjorde som dig! *rolleyes* Alla har inte samma förutsättningar, så jävla enkelt är det.
Alla kanske inte är lika bra på att undvika evigt småätande och drickande av söta drycker;)

Frantic
2007-04-21, 23:02
Var hos tandläkaren igår och hon sa att tandpetare var bättre än tandtråd så nu ska jag börja köra med det!

formula4shape
2007-04-22, 13:27
Var hos tandläkaren igår och hon sa att tandpetare var bättre än tandtråd så nu ska jag börja köra med det!

Då har du det då glest mellan tänderna om hon sa så. :)

Supercharger
2007-04-22, 14:32
Borstar efter frukost, innan sängdags, tandtrådar ibland.

23 år gammal 2hål totalt.

Homunculus
2007-04-22, 17:17
Post #11 i den här tråden:

Jo, dumt ställd fråga av mig.

Jag har alltid tänkt att man borstar tänderna för att borsta bort och "göra rent" efter sig i munnen och när man käkat, och därför tyckte jag att det verkade lite konstigt att borsta två gånger i rad utan ett mål mat emellan, men uppenbarligen finns det andra anledningar till att borsta tänderna som kanske väger tyngre. Får ta och läsa på lite i ämnet :)

Bananen20
2007-04-23, 12:38
Jag borstar tänderna i snitt 1 gång om dagen och har aldrig haft några hål. Dock är tänderna något gulare än jag skulle vilja.

xan
2017-12-05, 00:06
Någon mer som borstar tänderna med tvål ibland här? Finns det ens någon poäng med det? :D

Jocke67
2017-12-05, 00:20
Man ska använda rikligt med tandkräm (mer än vad de flesta gör): https://www.dn.se/nyheter/sverige/for-lite-tandkram-pa-borsten/

Annars säger min tandläkare:
Skölj inte munnen efter borstning
Vänta minst 30 min efter att ha druckit juice.
Tandtråd varje dag
Inget snus (men det skiter jag i)
Eltandborste bäst (ger mindre tandsten)

Bob90
2017-12-05, 00:51
Någon mer som borstar tänderna med tvål ibland här? Finns det ens någon poäng med det? :D

What the fakk :d

Kanske om man svär som en borstbindare :naughty:

Jag kör;

Morgon:
Mellanrumsborste (har en sån där tråd kvar från tandställning som hindrar tandtråd på främre raden)
Tandtråd
Tungskrapa
Tandborstning

Kväll:
Tandtråd
Tandborstning

xan
2017-12-05, 00:59
Blir det verkligen 100% rent av enbart borstning med vatten och tandkräm? Hur försvinner allt fett som samlas från maten?

Bob90
2017-12-05, 01:07
Blir det verkligen 100% rent av enbart borstning med vatten och tandkräm? Hur försvinner allt fett som samlas från maten?

Vet inte om det nödvändigtvis är fettet som är det problematiska, det är ju syraangrepp och (fel) bakterier som man brukar vilja undvika. Sen så "städar" ju munnen sig själv lite med saliv och dylikt.

Inser hur dålig koll man har på liksom "kemiska processen" i munnen. Vet att tandkräm är bra pga flour och lite polermedel. Vet att xylitol är bra. Men vet fanemig inte hur det fungerar "på riktigt".

timoat
2017-12-05, 01:54
Jag äter bara en gång om dagen, kl 17. Borstar tänder morgon och kväll med eltandborste, kör ICAs fluorskölj på kvällen. Tandtråd på kvällen. Sköljer ej munnen efter borstning, även om jag tycker det är gross.

Diomedea exulans
2017-12-05, 08:39
Min tandläkare är en äldre dam, hon ger mig tantråd.

Bob90
2017-12-05, 08:59
Min tandläkare är en äldre dam, hon ger mig tantråd.

*rolleyes*:laugh:

xan
2017-12-05, 16:32
Vet inte om det nödvändigtvis är fettet som är det problematiska, det är ju syraangrepp och (fel) bakterier som man brukar vilja undvika. Sen så "städar" ju munnen sig själv lite med saliv och dylikt.

Inser hur dålig koll man har på liksom "kemiska processen" i munnen. Vet att tandkräm är bra pga flour och lite polermedel. Vet att xylitol är bra. Men vet fanemig inte hur det fungerar "på riktigt".

Det här borde man veta, men blir inte fett från mat "gammalt"? När du äter fisk blir ju tänderna fulla med fiskfett och det lär väl knappast lösas upp av saliv och tandkräm?

Jag skulle aldrig tvätta kroppen med enbart vatten heller.