Visa fullständig version : Banta barn?
delabitch
2007-04-18, 19:33
Då fenomenet att vissa tycker att deras egna eller styv/plastbarn är feta så sätts de på diet vad fanken kan man göra i ett sånt fall? För att banta barn är ju skadligt samt att de flesta barn är ju normalviktiga men att föräldrarna tycker att de är feta. Kan ta ett ex en styvmamma tycker att styvdottern börjar bli tjock å är 13 år så nu ska hon asas med på diverse motiongrejer som är gjorda för vuxna? Tänker såna människor alls? Förvisso är motion och rätt kost bra för alla men att banta barnen? Ger man inte fel signaler till barnen reddan från början att man måste banta för att duga?
Beror väl på vad man menar med "banta". Är de överviktiga så är det ju bra om de får nyttig mat och röra lite på sig så de kan komma till en normal vikt och hålla sig där. Inte "sånna" du syftar på antar jag iofs.
Är nog viktigt att fokusera på att det ska vara hälsosamt, inte att ungarna ska bli smalare.
*Edit: äh, läste lite snabbt men..
tossefar
2007-04-18, 19:40
Det är inte skadligt att träna och äta sunt.
Är tjejen tjock så tycker jag verkligen att hon ska träna och äta bättre, så länge det är frivilligt.
Styvmamman verkar vara rätt sämst också, om det är hon som lagar maten i familjen.
Då fenomenet att vissa tycker att deras egna eller styv/plastbarn är feta så sätts de på diet
Jaaaa, det gamla klassiska fenomenet...
delabitch
2007-04-18, 19:45
Det är inte skadligt att träna och äta sunt.
Är tjejen tjock så tycker jag verkligen att hon ska träna och äta bättre, så länge det är frivilligt.
Styvmamman verkar vara rätt sämst också, om det är hon som lagar maten i familjen. jo men som jag skrev innan barnen i dessa fall jag drar upp är alla normalviktiga men där mamman/styvmamman tillhör kategori bantare sas.
Låt barn vara barn... Mår dom själva inte illa av det på något sätt så ska man inte tvinga dom till något. Framför allt ingen diet eller bantning. Äta rätt och röra på sig som ett barn ska brukar vara den rätta metoden.
Det känns som du är ute o cyklar. Barn idag är i inte allt för sällan överviktiga. Att lära barn hur de ska må bra med hjälp av kost o motion är aldrig fel. Att däremot, som du, lägga fokus på utseendet istället för hälsan, är knappast bra för någon..oavsett ålder.
Sajter som: http://www.kostkoll.se/ etc uppkomemr just för att barn idag har problem med vikten. Många rör inte på sig tillräckligt och ett växelvis boende kan bidra till bristande kontroll över barnets matvanor(o motion).
Lätt att dömma andra, men det är otroligt jobbigt att oroa sig för ett barns hälsa, oavsett om det beror på vikt eller sjukdom. Som förälder gör man det bästa man kan (förhoppningsvis) för att barnen ska ha det så bra som möjligt och få så bra förutsättningar för ett bra och friskt liv.
Vad menar du med Vad ska man göra? Det beror väl på din roll i förhållande till familjen? Din info i fallet känns lite bristfällig.
delabitch
2007-04-18, 19:51
Det känns som du är ute o cyklar. Barn idag är i inte allt för sällan överviktiga. Att lära barn hur de ska må bra med hjälp av kost o motion är aldrig fel. Att däremot, som du, lägga fokus på utseendet istället för hälsan, är knappast bra för någon..oavsett ålder.
Sajter som: http://www.kostkoll.se/ etc uppkomemr just för att barn idag har problem med vikten. Många rör inte på sig tillräckligt och ett växelvis boende kan bidra till bristande kontroll över barnets matvanor(o motion).
Lätt att dömma andra, men det är otroligt jobbigt att oroa sig för ett barns hälsa, oavsett om det beror på vikt eller sjukdom. Som förälder gör man det bästa man kan (förhoppningsvis) för att barnen ska ha det så bra som möjligt och få så bra förutsättningar för ett bra och friskt liv.
Ute å cyklar kära du. Jag vet flertalet som sätter sina barn på bantning utan vetskap vad de gör då barnen är normalviktiga. Och jag vet att överviktiga barn minskar idag men du kanske inte har hört forskningen? eller så kanske du själv tillhör de som har barn som du tycker är tjocka. Jag vet absolut vad jag talar om då jag själv kommer från en "fet" familj där sund kost inte är A o O sas. Jag har själv barn så det är därför jag reagerar så starkt. Hur sunt tror du det är för tex en tonåring tjej att hela tiden höra hur fet hennes mamma tycker hon är? Som sagt jag vet vad jag talar om.
Ute å cyklar kära du. Jag vet flertalet som sätter sina barn på bantning utan vetskap vad de gör då barnen är normalviktiga. Och jag vet att överviktiga barn minskar idag men du kanske inte har hört forskningen? eller så kanske du själv tillhör de som har barn som du tycker är tjocka. Jag vet absolut vad jag talar om då jag själv kommer från en "fet" familj där sund kost inte är A o O sas. Jag har själv barn så det är därför jag reagerar så starkt. Hur sunt tror du det är för tex en tonåring tjej att hela tiden höra hur fet hennes mamma tycker hon är? Som sagt jag vet vad jag talar om.
Du, posta o länka gärna den forskningen här.
O jag känner inte till någon som är tillräckligt dum för att banta sitt barn. Däremot känner jag till många som på 4-årskollen blivit tillsagda att ändra sitt barns kostvanor och se till att barnet rör sig mer. Min erfarenhet är att många slår dövörat till och INTE tycker det är något fel på deras barns vikt.
BVC och även skolan har dietister som gärna hjälper till när man har barn med viktproblem.
delabitch
2007-04-18, 19:55
Vad menar du med Vad ska man göra? Det beror väl på din roll i förhållande till familjen? Din info i fallet känns lite bristfällig.Jag står nära familjen sas,men mamman tillhör kategorin hårt tränande å bantande bitvis men bitvis rena frosseri när det gäller maten man kan säga periodare. Men nu har hon börjat ge sig på tonårs dottern å tycker att hon är fet och borde ut å motionera å börja träna samt sättas på sträng diet för att gå ner i vikt. Till saken hör att dottern spelar fotboll samt simmar så hon är väldigt aktiv så sett.
delabitch
2007-04-18, 19:58
Du, posta o länka gärna den forskningen här.
O jag känner inte till någon som är tillräckligt dum för att banta sitt barn. Däremot känner jag till många som på 4-årskollen blivit tillsagda att ändra sitt barns kostvanor och se till att barnet rör sig mer. Min erfarenhet är att många slår dövörat till och INTE tycker det är något fel på deras barns vikt.
BVC och även skolan har dietister som gärna hjälper till när man har barn med viktproblem.
Ja ÄNDRA kosten inte BANTA. Men jag pratar inte om "feta" barn utan normalviktiga barn som sätts på bantning för att föräldern tycker att de är feta sas. Det är det jag pratar om å läs gärna vad jag svara till de andra så kanske du får mer helhetsbild på mitt beskymmer.
Vet DU hur folk tänker och varför de gör som de gör eller sitter du bara och spekulerar?
delabitch
2007-04-18, 20:03
Vet DU hur folk tänker och varför de gör som de gör eller sitter du bara och spekulerar?Jag syftar på mamman som jag känner väl å får höra snacket då vi både umgås privat samt tränar ihop. Så jag vet hur hon tänker i denna fråga å det är ju hur jag ska bemöta det jag vill ha hjälp med argument mot varför dottern inte ska sättas på bantning samt börja träna hårt.
Ja, du har hittat ett fall där en familjemedlem behandlas illa, på ett av de oändligt antal sätt det verkar finnas att åstadkomma detta, men att kalla det fenomen som vore det en epidemsik form av barnmisshandel är något för vilket du bör presentera mer belägg än anekdoter.
Jag syftar på mamman som jag känner väl å får höra snacket då vi både umgås privat samt tränar ihop. Så jag vet hur hon tänker i denna fråga å det är ju hur jag ska bemöta det jag vill ha hjälp med argument mot varför dottern inte ska sättas på bantning samt börja träna hårt.
Varför lägger du inte fram det hela som det är från början då istället för att försöka göra det till ett allmänt problem?
Fö vet vi fortfarande inte hur hon tänker då vi endast har din, inte speciellt objektiva, berättelse att gå efter och det är inte en speciellt bra grund för vettiga råd.
Jag syftar på mamman som jag känner väl å får höra snacket då vi både umgås privat samt tränar ihop. Så jag vet hur hon tänker i denna fråga å det är ju hur jag ska bemöta det jag vill ha hjälp med argument mot varför dottern inte ska sättas på bantning samt börja träna hårt.
Du kan väl diskutera runt mammans beteende och kost/träningsvanor istället för att ens gå in på barnet ifråga? Det ohälsosamma beteendet verkar ju öht inte ha nåt alls med barnet att göra - det är ju mamman/föräldrarna som påverkar kosthållningen i familjen, i vart fall till största delen.
Finns få saker som är så motbjudande som feta barn, även smalfeta i åldern 12-15 får mig att undra vad många föräldrar tänker med.
SKulle vara kul och höra vad du menar med normalviktiga barn, om det är baserat på vad du anser är normalt eller de värden som forskning visar är normalt.
Du får också tänka på att folk på denna brädan är skadade, dels träningsskadade och dels argumentationsskadade. Så det gäller att vara rätt tydlig när man beskriver ett problem annars spårar det ut direkt.
Om det är en mamma som kallar ett normalviktigt barn fet så är det ju självklart idiotiskt, aningen övervikt är ju bra mycket bättre än ett nedgånget självförtroende och ätstörningar. Det bästa är ju att lägga om kosten i familjen och uppmuntra rörelse, inte att säga att ungen är fet.
Så jag skulle ge henne stryk.
delabitch
2007-04-18, 20:14
Varför lägger du inte fram det hela som det är från början då istället för att försöka göra det till ett allmänt problem?
Fö vet vi fortfarande inte hur hon tänker då vi endast har din, inte speciellt objektiva, berättelse att gå efter och det är inte en speciellt bra grund för vettiga råd.Umgås du med barn eller jobbar med barn? Det gör jag och jag hör dagligen 7 och 8 åringar som säger att de är tjocka å borde banta. Vad kommer såna ideer ifrån om inte delvis hemifrån samt all reklam? Jag vet inte men du kanske inte vet att anorexia ökar varje år och att det kryper längre ner i åldrarna. Men du menar att det är heller inget allmänt problem?
Umgås du med barn eller jobbar med barn? Det gör jag och jag hör dagligen 7 och 8 åringar som säger att de är tjocka å borde banta. Vad kommer såna ideer ifrån om inte delvis hemifrån samt all reklam? Jag vet inte men du kanske inte vet att anorexia ökar varje år och att det kryper längre ner i åldrarna. Men du menar att det är heller inget allmänt problem?
Jag har otroligt svårt att se att det är en norm bland föräldrar att säga till sina barn att de är tjocka och borde banta. Att du nu kanske har pratat med en som beter sig så betyder inte att resten av föräldrarna gör det, men det förstår nog du också.
Du får också tänka på att folk på denna brädan är skadade, dels träningsskadade och dels argumentationsskadade. Så det gäller att vara rätt tydlig när man beskriver ett problem annars spårar det ut direkt.
Om det är en mamma som kallar ett normalviktigt barn fet så är det ju självklart idiotiskt, aningen övervikt är ju bra mycket bättre än ett nedgånget självförtroende och ätstörningar. Det bästa är ju att lägga om kosten i familjen och uppmuntra rörelse, inte att säga att ungen är fet.
Så jag skulle ge henne stryk.
Håller väldigt mycket med om detta.
Om nu fallet skulle vara så att barnet försöker gå ner i vikt, mamma/pappa gnäller över att hon är fet osv men hennes kropp säger ifrån och ger inte dom resultat med koständring, träningsvanor osv som hon räknat med, det kommer ju sänka stackarn till andra sidan planeten till slut.
Ett barn i den åldern som blir kallad fet hemma av olika anledningar och sen får en sån kommentar i skolan (barn kan ju vara elaka mot varandra) kommer ju till slut börja tro på att det är så. Kanske då slutar äta helt bara för att gå ner i vikt och kan då i värsta fall sluta på sjukhus. Vem är det då som bär "ansvar" för det? Barnen i skolan eller föräldrarna?
delabitch
2007-04-18, 20:19
Du kan väl diskutera runt mammans beteende och kost/träningsvanor istället för att ens gå in på barnet ifråga? Det ohälsosamma beteendet verkar ju öht inte ha nåt alls med barnet att göra - det är ju mamman/föräldrarna som påverkar kosthållningen i familjen, i vart fall till största delen.
Tack där sa du verkligen nåt jag kan ha nytta av att tänka på.
Umgås du med barn eller jobbar med barn? Det gör jag och jag hör dagligen 7 och 8 åringar som säger att de är tjocka å borde banta. Vad kommer såna ideer ifrån om inte delvis hemifrån samt all reklam? Jag vet inte men du kanske inte vet att anorexia ökar varje år och att det kryper längre ner i åldrarna. Men du menar att det är heller inget allmänt problem?
Jag ser dagligen rejält överviktiga barn och ungdomar, allt fler unga är överviktiga eller på god väg att bli överviktiga. Hur många av barnen du arbetar med är överviktiga?
Har ingen data men skulle nog sätta en stor del av mina besparingar på att övervikt är ett större problem än anorexia bland barn i åldrarna 7-14 år.
Jag ser dagligen rejält överviktiga barn och ungdomar, allt fler unga är överviktiga eller på god väg att bli överviktiga. Hur många av barnen du arbetar med är överviktiga?
Har ingen data men skulle nog sätta en stor del av mina besparingar på att övervikt är ett större problem än anorexia bland barn i åldrarna 7-14 år.
Men kan man i så fall skylla den övervikten på barnet?
Jag vet inte hur andra här på forumet växt upp men jag själv hade inte så mycket pengar när jag var i den åldern själv att röra mig med för att jag skulle kunna äta mig fet. Föräldrarna har ju en väldigt stor del i den biten med.
Men kan man i så fall skylla den övervikten på barnet?
Jag vet inte hur andra här på forumet växt upp men jag själv hade inte så mycket pengar när jag var i den åldern själv att röra mig med för att jag skulle kunna äta mig fet. Föräldrarna har ju en väldigt stor del i den biten med.
Det är ingen som någonsin skyller övervikt på barnen. Det är och kommer alltid att vara föräldrarnas fel.
Det är ingen som någonsin skyller övervikt på barnen. Det är och kommer alltid att vara föräldrarnas fel.
Så om föräldrarna kallar sina barn feta framför dom, gör dom bara det för att vara elaka mot dom?
Dom sätter dom i en situation som blir jobbig för barnet på ett eller annat sätt och sen försöker vända den genom att trycka ner barnet? I mina öron låter det helt *screwy*
Så om föräldrarna kallar sina barn feta framför dom, gör dom bara det för att vara elaka mot dom?
Dom sätter dom i en situation som blir jobbig för barnet på ett eller annat sätt och sen försöker vända den genom att trycka ner barnet? I mina öron låter det helt *screwy*
Vad pratar du om?
Precis.
Skifta fokus från barnen (symptom) till föräldrarna (orsak) är min tanke.
Det skulle lösa en del av den problematik som skapas utan egentlig anledning - att barn går runt och får ett ohälsosamt tänk runt mat och kosthållning.
Det är som sagt föräldrarna som ska se till kosthållningen i familjen.
Man ärver ju faktiskt till stor del sin syn på mat och kosthållning från sina föräldrar - både när det gäller smak såväl som hälsa.
Observera att det är barn jag syftar på nu. Med åldern kommer självbestämmande och självmedvetenhet vilket brukar innebära mindre påverkan från föräldrar och mer från omvärlden. Det är rätt.. självklart.
Vad pratar du om?
Vi kan inte skylla övervikten på barnen, det kan vi vara överrens om?
Men Övervikten beror ofta på föräldrarna.
Om en förälder då väljer att låta sitt barn äta onyttig mat, sitta hemma framför tv'n eller något annat utan att dom rör på sig så måste dom ju själva förstå att barnet inte kommer bli smal å vältrimmad automatiskt...
När dom sen märker att "oj, min son/dotter börjar bli fet", då tar dom genast till metoder som mindre veckopeng så dom inte kan köpa så mycket godis, säga till dom att dom är feta så dom ska tänka på vad dom äter osv.
Så från att barnet fått uppfattningen om att det är okej att göra som dom alltid gjort dvs äta det som är gott och göra det dom tycker är kul till att äta nyttig mat som dom "måste" äta, göra saker som dom kanske inte vill bara för att röra på sig osv. Ett barn i den åldern blir nog väldigt lätt förvirrad om det händer.
Lägg sedan på skolan på det, nån säger skämtsamt att det barnet är fet osv, sånna saker kan knäcka barnet..
Blir som att föräldern mer eller mindre straffar barnet för att han/hon blivit fet genom att ändra rutiner.
Är du med nu eller rörde jag ihop det ännu mer? Försöker tänka som ett barn :)
Guide till att svara på inlägg:
1. Läs inlägget du tänker svara på. Hela inlägget. Ordentligt.
2. Se till kontext.
3. Tänk till.
4. Svara.
Ja för anorexia är vanligast från runt 13 år och uppåt, men frågan är ju självklart inte så enkel.
Vi kan inte skylla övervikten på barnen, det kan vi vara överrens om?
Men Övervikten beror ofta på föräldrarna.
Om en förälder då väljer att låta sitt barn äta onyttig mat, sitta hemma framför tv'n eller något annat utan att dom rör på sig så måste dom ju själva förstå att barnet inte kommer bli smal å vältrimmad automatiskt...
När dom sen märker att "oj, min son/dotter börjar bli fet", då tar dom genast till metoder som mindre veckopeng så dom inte kan köpa så mycket godis, säga till dom att dom är feta så dom ska tänka på vad dom äter osv.
Så från att barnet fått uppfattningen om att det är okej att göra som dom alltid gjort dvs äta det som är gott och göra det dom tycker är kul till att äta nyttig mat som dom "måste" äta, göra saker som dom kanske inte vill bara för att röra på sig osv. Ett barn i den åldern blir nog väldigt lätt förvirrad om det händer.
Lägg sedan på skolan på det, nån säger skämtsamt att det barnet är fet osv, sånna saker kan knäcka barnet..
Blir som att föräldern mer eller mindre straffar barnet för att han/hon blivit fet genom att ändra rutiner.
Är du med nu eller rörde jag ihop det ännu mer? Försöker tänka som ett barn :)
Det du beskriver är nog lika vanligt eller ovanligt som att föräldrar kallar sina barn fula.
Visst händer det - men det handlar nog mer om att föräldrarna har issues än att det är sant.
Självklart anser jag att det är föräldrarnas fel om barn är feta. Självklart måste föräldrarna sätta in medel mot det, mindre godis/pengar och mer nyttigheter är ju det som krävs. Förstår inte hur man skulle kunna lösa det på något annat sätt om man väl satt ungen i den situationen.
Eller ska man ignorera det och låta ungen få en värdelös start och dras med övervikt igenom hela puberteten innan de själva är vuxna nog attt ta tag i det elle resten av ett antagligen förkortat liv.
Det du beskriver är nog lika vanligt eller ovanligt som att föräldrar kallar sina barn fula.
Visst händer det - men det handlar nog mer om att föräldrarna har issues än att det är sant.
Håller jag helt med om.. Men det är lite detta jag vill komma till med. Det är föräldrarna som slår ner spiken. Barn lider för att föräldrarna inte är nöjda på något sätt. Men oftast så är det ju föräldrarnas fel.
Håller jag helt med om.. Men det är lite detta jag vill komma till med. Det är föräldrarna som slår ner spiken. Barn lider för att föräldrarna inte är nöjda på något sätt. Men oftast så är det ju föräldrarnas fel.
Du menar att en del människor inte är lämpliga att vara föräldrar?
Det stämmer bra det.
Men det var ju inte vad tråden handlade om.
Du menar att en del människor inte är lämpliga att vara föräldrar?
Det stämmer bra det.
Men det var ju inte vad tråden handlade om.
Inte riktigt så jag menade.. Jag menar att föräldrar kan inse att dom själva gjort fel men sättet dom försöker rätta till det på är att få det att låta som att det är barnets fel.
Tråden handlar om att banta barn och som jag förstått det, varför det händer med. Bara snurrar runt ämnet, känns inte som vi glidit ifrån det ännu.
Metal_boy_
2007-04-18, 20:54
Bättre att morsan sätter ett sunt leverne med bra kost och träning som livsstil inom familjen och sedan håller truten. Att kränka någon hjälper iaf fan inte. Ska någon stå i skuld och bli anklagad så är det ju morsan som ska ge sig själv en bitchslap isf. Hon kunde väl sett till att det inte blev som det blev från början då?
En tanke till..Det kan ju vara så att den här människan låter j-vlig när hon pratar OM barnet. Att hon klagar av sig sin frustration. Tror (och hoppas) att det är extremt ovanligt att man säger något så korkat som att barnet är fet direkt till barnet.
Finns väl asmånga feta barn, och att röra på sig mer har väl aldrig skadat någon, däremot behöver kanske inte de som "inte är feta" sättas på diet.
Om det är ett barn som börjar bli alltför knubbigt vettefan om det inte är bättre att göra något åt det tillfälligt istället för att låta barnet vara tjockt resten av sin uppväxt för jag skulle tro att risken är stor att det fortsätter likadant i vuxen ålder då med.
Är väl bara att dra in på all skit, jag är ju rätt missnöjd på min far som typ alltid tyckte att vi kunde köpa chips/jordnötsringar för att jag skulle ha något att äta när vi åkte med husvagn någonstans typ, men ja, bra kost att ha under de dagarna? .. Jag tror inte att jag skulle försöka muta/bli älskad av mina barn genom att ge dem en massa skit heller.
Föräldrarna kan ju börja med att sluta upp med det, att tvinga på ett barn random sportaktivitet är nog däremot inte så lyckat, men att gå på en promenad eller cykelutflykt med det däremot kan man ju alltid göra.
delabitch
2007-04-19, 19:02
En tanke till..Det kan ju vara så att den här människan låter j-vlig när hon pratar OM barnet. Att hon klagar av sig sin frustration. Tror (och hoppas) att det är extremt ovanligt att man säger något så korkat som att barnet är fet direkt till barnet.Nej det är faktiskt väldigt vanligt att barn får höra av sina föräldrar att de är feta smala fula dumma i huvudet. Många säger tom att deras biologiska föräldrar är psyksjuka mm syftar på styvfamiljer. Vissa tänker inte alls på vad de säger till barnen. Det förstör ofta barnen på ett eller annat sätt för resten av livet. Tyvärr men så är det.
Nej det är faktiskt väldigt vanligt att barn får höra av sina föräldrar att de är feta smala fula dumma i huvudet.
Källa?
Nej det är faktiskt väldigt vanligt att barn får höra av sina föräldrar att de är feta smala fula dumma i huvudet. Många säger tom att deras biologiska föräldrar är psyksjuka mm syftar på styvfamiljer. Vissa tänker inte alls på vad de säger till barnen. Det förstör ofta barnen på ett eller annat sätt för resten av livet. Tyvärr men så är det.
Jaså.
Var aktsam med "väldigt vanligt" och "många" när du gör sådana där påståenden.
Nån kanske får för sig att du vet vad du talar om.
delabitch
2007-04-19, 19:15
Källa?Mitt jobb är en sak tex då jag jobbar med barn som av nån anledning inte mår bra.
delabitch
2007-04-19, 19:17
Jaså.
Var aktsam med "väldigt vanligt" och "många" när du gör sådana där påståenden.
Nån kanske får för sig att du vet vad du talar om.Som jag svarade nån annan iom mitt jobb så vet jag att det är väldigt vanligt. Har jobbat åt socialen i omgångar så jag tror att jag kan säga att jag vet vad jag talar om. Men jag ska tänka på sånt i fortsättningen.
Som jag svarade nån annan iom mitt jobb så vet jag att det är väldigt vanligt. Har jobbat åt socialen i omgångar så jag tror att jag kan säga att jag vet vad jag talar om. Men jag ska tänka på sånt i fortsättningen.
Ja, för de familjer du kommer i kontakt inom det "sociala" är knappast ett "tvärsnitt" av det svenska samhället.
delabitch
2007-04-19, 20:25
Ja, för de familjer du kommer i kontakt inom det "sociala" är knappast ett "tvärsnitt" av det svenska samhället.Vad vet du om det? Vet du hur många familjer som får hjälp av socialen på ett eller annat sätt? Å sen jobbar jag med barn på annat sätt som mår dåligt. Men om du "vet" så mycke så kanske du ska sätta dig i BRIS-telefonen lite å höra hur barn mår idag med nya familjer och allt. Lite OT jag vet men ändå svar på frågan.
Ja, för de familjer du kommer i kontakt inom det "sociala" är knappast ett "tvärsnitt" av det svenska samhället.
Det handlade väl knappast om vad delabicht vet och vilket genomsnitt vi pratar om å allt sånt...
Saken är ju den ATT det händer. Eller hur?
Det handlade väl knappast om vad delabicht vet och vilket genomsnitt vi pratar om å allt sånt...
Saken är ju den ATT det händer. Eller hur?
Eh, jo. Vi ifrågasatte "Nej det är faktiskt väldigt vanligt att barn får höra av sina föräldrar att de är feta smala fula dumma i huvudet" och hon svarar med att hon träffar barn som är utsatta. Det är inget svar då det endast är hennes subjektiva åsikt och således helt ointressant.
Fatalist
2007-04-19, 20:35
Då fenomenet att vissa tycker att deras egna eller styv/plastbarn är feta så sätts de på diet vad fanken kan man göra i ett sånt fall? För att banta barn är ju skadligt samt att de flesta barn är ju normalviktiga men att föräldrarna tycker att de är feta. Kan ta ett ex en styvmamma tycker att styvdottern börjar bli tjock å är 13 år så nu ska hon asas med på diverse motiongrejer som är gjorda för vuxna? Tänker såna människor alls? Förvisso är motion och rätt kost bra för alla men att banta barnen? Ger man inte fel signaler till barnen reddan från början att man måste banta för att duga?
Vadå "motionsgrejer som är gjorda för vuxna"?
Det är sånna som tänker som du som bär ansvaret till alla överviktiga ungars problem.
Eh, jo. Vi ifrågasatte "Nej det är faktiskt väldigt vanligt att barn får höra av sina föräldrar att de är feta smala fula dumma i huvudet" och hon svarar med att hon träffar barn som är utsatta. Det är inget svar då det endast är hennes subjektiva åsikt och således helt ointressant.
Men att jobba för socialen betyder väl inte bara att man träffar barn som har föräldrar kallar dom feta och fula? Tror man träffar en mängd andra barn då med...
Exakt! Det är ju inte som när jag säger att "ekonomer är dumma i huvudet, och jag vet för jag träffar dem varje dag i jobbet". För då är det inget man ifrågasätter - då är det sant helt enkelt.
Men att jobba för socialen betyder väl inte bara att man träffar barn som har föräldrar kallar dom feta och fula? Tror man träffar en mängd andra barn då med...
Spelar du mindre smart nu eller vad är det du sysslar med?
delabitch
2007-04-19, 20:39
Vadå "motionsgrejer som är gjorda för vuxna"?
Det är sånna som tänker som du som bär ansvaret till alla överviktiga ungars problem.ÖH såna som jag?? Det finns en hel del som BARN inte ska göra pga att de inte växt klart tex styrketräna vilket många gör alldeles för tidigt å förstör således kroppen till viss del då man pressar den innan den är färdig sas. Jag har inget mot att barn sysselsätts med motion eller dylikt med det ska vara anpassat för barn.
Spelar du mindre smart nu eller vad är det du sysslar med?
Tack för påhoppet.. uppskattas.
Det folk sitter och säger är ju att dom som delabitch träffar i det sociala yrket inte verkar tillhöra "vanliga" barn vilket dom gör.
Kan du inte ta att folk har åsikter i detta ämne så bör du inte skriva här i tråden och framför allt inte hoppa på folk. Många posts eller ej, alla har rätt till en åsikt.
ÖH såna som jag?? Det finns en hel del som BARN inte ska göra pga att de inte växt klart tex styrketräna vilket många gör alldeles för tidigt å förstör således kroppen till viss del då man pressar den innan den är färdig sas. Jag har inget mot att barn sysselsätts med motion eller dylikt med det ska vara anpassat för barn.
Källa på att det är skadligt för barn att styrketräna tack.
Tack för påhoppet.. uppskattas.
Det folk sitter och säger är ju att dom som delabitch träffar i det sociala yrket inte verkar tillhöra "vanliga" barn vilket dom gör.
Kan du inte ta att folk har åsikter i detta ämne så bör du inte skriva här i tråden och framför allt inte hoppa på folk. Många posts eller ej, alla har rätt till en åsikt.
Det handlar inte om åsikter utan att du inte förstår vad som skrivs.
delabitch
2007-04-19, 20:41
Eh, jo. Vi ifrågasatte "Nej det är faktiskt väldigt vanligt att barn får höra av sina föräldrar att de är feta smala fula dumma i huvudet" och hon svarar med att hon träffar barn som är utsatta. Det är inget svar då det endast är hennes subjektiva åsikt och således helt ointressant.Subjektiva åsikt? Du måste skämta med mig? Alla larmrapporter om att barn å ungdomar som mår allt sämre är påhitt då eller? Eller är du ute efter att sätta dit mig???
Det handlar inte om åsikter utan att du inte förstår vad som skrivs.
Okej... Jag är dum du är smart... Håll dig till ämnet å hoppa inte på mig.
Subjektiva åsikt? Du måste skämta med mig? Alla larmrapporter om att barn å ungdomar som mår allt sämre är påhitt då eller? Eller är du ute efter att sätta dit mig???
Men snälla nån, läs vad som står. Du skriver att det är väldigt vanligt att föräldrar säger till barn att de är tjocka, dumma och fula. Det är vad som diskuteras. Sluta fjanta omkring och svara på de redan ställda frågorna.
Men snälla nån, läs vad som står. Du skriver att det är väldigt vanligt att föräldrar säger till barn att de är tjocka, dumma och fula. Det är vad som diskuteras. Sluta fjanta omkring och svara på de redan ställda frågorna.
Vad har du själv för erfarenheter runt det här ämnet? Har du själv några siffror på vad som händer där ute? Låter mest som att du är här för att gnälla och inte komma med något konkret.
Vad har du själv för erfarenheter runt det här ämnet? Har du själv några siffror på vad som händer där ute? Låter mest som att du är här för att gnälla och inte komma med något konkret.
Svara på de redan ställda frågorna först tack. Mina erfarenheter kan vi prata om när ni har visat er dugliga nog.
Bevisbördan ligger väl ändå på den som gör ett påstående av typen "det är väldigt vanligt att..." och inte den som frågar ifall inte kejsaren är väldigt lättklädd?
Svara på de redan ställda frågorna först tack. Mina erfarenheter kan vi prata om när ni har visat er dugliga nog.
*gah!*
När vi har visat oss dugliga? Ett forum används väl till att lägga fram åsikter och fakta eller? Måste några börja lägga fram saker innan andra kan göra det?
Du ska sitta å slå ner på folk här inne och sen efteråt lägga fram det du vet och kan?
*screwy*
*gah!*
När vi har visat oss dugliga? Ett forum används väl till att lägga fram åsikter och fakta eller? Måste några börja lägga fram saker innan andra kan göra det?
Du ska sitta å slå ner på folk här inne och sen efteråt lägga fram det du vet och kan?
*screwy*
Precis, lägga fram fakta. Har du sett någon som har kommit med påståenden göra det i den här tråden?
delabitch
2007-04-19, 20:52
Svara på de redan ställda frågorna först tack. Mina erfarenheter kan vi prata om när ni har visat er dugliga nog.MM visst. Jag jobbar som PSYKOLOG så jag tror nog jag vet vad jag pratar om. Gör du? Eller du kanske är professor inom barnpsykologin?Men om du är så övertygad att du har rätt i ämnet så snälla ge mig länkar till rapporter å forskningen jag aldrig får se.
Precis, lägga fram fakta. Har du sett någon som har kommit med påståenden göra det i den här tråden?
Jag lägger ner det här... Har bara ett ord till dig... JÖSSES!
MM visst. Jag jobbar som PSYKOLOG så jag tror nog jag vet vad jag pratar om. Gör du? Eller du kanske är professor inom barnpsykologin?Men om du är så övertygad att du har rätt i ämnet så snälla ge mig länkar till rapporter å forskningen jag aldrig får se.
Då är det väl inga problem för dig att vaska fram lite rapporter och motsv i detta ämnet. Du har dessutom glömt att svara på ett antal frågor. Jag väntar.
MM visst. Jag jobbar som PSYKOLOG så jag tror nog jag vet vad jag pratar om. Gör du? Eller du kanske är professor inom barnpsykologin?Men om du är så övertygad att du har rätt i ämnet så snälla ge mig länkar till rapporter å forskningen jag aldrig får se.
Du får jobba som Matrix-arkitekt för allt jag kan bry mig. Det förändrar inte det faktum att du måste ha någon sorts belägg för det du säger annat än din yrkestitel. Väldigt få människor kan endast genom sitt namn lägga tyngd bakom sina ord och utan källor anses vederhäftig.
delabitch
2007-04-19, 21:00
Du får jobba som Matrix-arkitekt för allt jag kan bry mig. Det förändrar inte det faktum att du måste ha någon sorts belägg för det du säger annat än din yrkestitel. Väldigt få människor kan endast genom sitt namn lägga tyngd bakom sina ord och utan källor anses vederhäftig.Här är en länk tex.http://www.socialpolitik.com/gamlanummer/arkiv2001/001/s14barn_mar_samre.html
Här är en länk tex.http://www.socialpolitik.com/gamlanummer/arkiv2001/001/s14barn_mar_samre.html
Det är inte vad vi pratar om. Du skrev att det är väldigt vanligt att föräldrar kallar sina barn för diverse olämpliga saker. Vi väntar fortfarande på att få se några belägg för det påståendet.
Fö är det lite konstigt att en psykolog inte kan bruka korrekt svenska och att du inte har tillgång till vettigare källor och forskning än en 6 år gammal länk från http://www.socialpolitik.com.
Det är inte vad vi pratar om. Du skrev att det är väldigt vanligt att föräldrar kallar sina barn för diverse olämpliga saker. Vi väntar fortfarande på att få se några belägg för det påståendet.
Fö är det lite konstigt att en psykolog inte kan bruka korrekt svenska och inte har tillgång till vettigare källor och forskning än en 6 år gammal länk från http://www.socialpolitik.com.
Yankee för helvete....
Sluta hoppa på folk här nu, kom med egen fakta eller skit i att kritisera andra för att dom drar fram fakta som du inte gillar.
Det är inte så konstigt att delabitch missar frågor i denna tråd, så mycket skit som du kastar in i den emellan.
Jag citerar Homer J Simpson. If you dont like it, go to russia.
Yankee för helvete....
Sluta hoppa på folk här nu, kom med egen fakta eller skit i att kritisera andra för att dom drar fram fakta som du inte gillar.
Det är inte så konstigt att delabitch missar frågor i denna tråd, så mycket skit som du kastar in i den emellan.
Jag citerar Homer J Simpson. If you dont like it, go to russia.
Du förstår verkligen inte vad som skrivs va? Läs och begrunda i minst 10 minuter innan du skriver ett inlägg till tack.
delabitch
2007-04-19, 21:10
Fö är det lite konstigt att en psykolog inte kan bruka korrekt svenska och att du inte har tillgång till vettigare källor och forskning än en 6 år gammal länk från http://www.socialpolitik.com.Måste men vara född svensk bara för att man är psykolog? Svenska är inte mitt modersmål så kanske därför jag har svårt för den ibland. Men tack för påhoppet.
Du förstår verkligen inte vad som skrivs va? Läs och begrunda i minst 10 minuter innan du skriver ett inlägg till tack.
Jag förstår mycket väl vad som skrivs här. Det jag stör mig på är att DU inte kommer själv med något konkret förutom massa konkret jävla skitsnack om att folk inte har belägg för det dom skriver.
Påhopp passar inte på offentliga forum, det borde du veta om.
Förstår inte vad det är som får dig att tro att du är så mycket bättre än alla andra i denna tråd? Säger till delabitch att lägga fram bevis för det hon säger, är det då inte bättre att du lägger fram motbevis?
Så jag säger så här. Ta dig tio minuter du istället, tänk efter om du verkligen har något att komma med i den här diskussionen. Har du inte det så kan du titta i en annan tråd istället. Halva tråden har blivit OT för att du har kommit med dina små kommentarer om "bevis tack".
Barnsligt.
delabitch
2007-04-19, 21:13
Bevisbördan ligger väl ändå på den som gör ett påstående av typen "det är väldigt vanligt att..." och inte den som frågar ifall inte kejsaren är väldigt lättklädd?
Jag tror på barnen som kommer till mig som patienter som säger att deras föräldrar mer än en gång sagt kränkade saker. Men jag ska kanske börja tro att de ljuger precis som ni tror om mig.
...
Jag förstår mycket väl vad som skrivs här.
Det jag stör mig på är att DU inte kommer själv med något konkret förutom massa konkret jävla skitsnack om att folk inte har belägg för det dom skriver.
Jag tror på barnen som kommer till mig som patienter som säger att deras föräldrar mer än en gång sagt kränkade saker. Men jag ska kanske börja tro att de ljuger precis som ni tror om mig.
Jag trodde det var så att du kände familjen? En psykolog tar väl vanligen inte patienter vars familj de känner? En psykolog har väl sällan som uppgift att värdera i termer av sanning eller lögn?
Ingen har ifrågasatt att du träffat barn som farit illa. Det är din extrapolering av dessa erfarenheter till en allmän trend som måste beläggas bättre.
Detta är så sjukt va. Kan någon vara så snäll och svara på varför en psykolog, istället för att ta detta med utbildande och kunniga kollegor, reggar sig på ett träningsforum och skriver nonensinlägg på usel svenska?
Ingen har ifrågasatt att du träffat barn som farit illa. Det är din extrapolering av dessa erfarenheter till en allmän trend som måste beläggas bättre.
Nä, men jag ifrågasätter påståendet att trådskaparen är psykolog. Det vore oetiskt att diskutera sina klienter på ett träningsforum. Det verkar också som att trådskaparen har stora brister i sin kompetens sett till ursprungsinlägget. Skulle jag ha fel får jag bara beklaga.
delabitch
2007-04-19, 21:19
Jag trodde det var så att du kände familjen? En psykolog tar väl vanligen inte patienter vars familj de känner? En psykolog har väl sällan som uppgift att värdera i termer av sanning eller lögn?
Du har rätt jag känner familjen och har inte dem som patienter utan ville ha råd hur jag får mamman till att inse att dottern inte är fet som hon tycker. Men tråden har spårat ut totalt å irrelevanta saker kommer upp istället. Men jag ifrågasätts ju iom att jag skrev att det var väldigt vanligt att föräldrar säger kränkande ord till sina föräldrar.
Jag förstår mycket väl vad som skrivs här. Det jag stör mig på är att DU inte kommer själv med något konkret förutom massa konkret jävla skitsnack om att folk inte har belägg för det dom skriver.
Varför kommer jag med "skitsnack"? Jo, för att det aldrig kommer upp några bevis för "psykologens" påståenden. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå, kan du förklara?
delabitch
2007-04-19, 21:23
Detta är så sjukt va. Kan någon vara så snäll och svara på varför en psykolog, istället för att ta detta med utbildande och kunniga kollegor, reggar sig på ett träningsforum och skriver nonensinlägg på usel svenska?
För jag tränar själv samt ville ha råd om hur jag kunde få hjälp med min träningskompis som tycker att sin dotter är fet att inte tycka så. De flesta som tränar och går in för det rejält och min vännina är insnöad på att alla ska se "tränade" och smala ut tom hennes 13åriga dotter. Och ursel svenska? Fortfarande svenska är inte mitt modersmål så klart jag inte varken pratar eller skirver perfekt svenska och använder mig av fina ord.
Varför kommer jag med "skitsnack"? Jo, för att det aldrig kommer upp några bevis för "psykologens" påståenden. Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå, kan du förklara?
Vi kan se om du förstår det här.
SLUTA GE DIG PÅ MIG OCH HÅLL DIG TILL ÄMNET NU!
jag gjorde iaf ett försök till att komma med kommentarer som rörde ämnet innan påhoppen kom. Släpp kylskåpet nu för fan...
Mitt förslag är att en moderator tar å rensar den här tråden från allt som inte hör hemma här. Allt skitsnack, alla påhopp osv. Hade för mig att folket på kollo skulle vara seriösare än så här...
delabitch
2007-04-19, 21:26
Nä, men jag ifrågasätter påståendet att trådskaparen är psykolog. Det vore oetiskt att diskutera sina klienter på ett träningsforum. Det verkar också som att trådskaparen har stora brister i sin kompetens sett till ursprungsinlägget. Skulle jag ha fel får jag bara beklaga.Disskuterar forfarande inte nån klient.
Vi kan se om du förstår det här.
SLUTA GE DIG PÅ MIG OCH HÅLL DIG TILL ÄMNET NU!
jag gjorde iaf ett försök till att komma med kommentarer som rörde ämnet innan påhoppen kom. Släpp kylskåpet nu för fan...
Mitt förslag är att en moderator tar å rensar den här tråden från allt som inte hör hemma här. Allt skitsnack, alla påhopp osv. Hade för mig att folket på kollo skulle vara seriösare än så här...
Men sluta, det är ju du som framställs som oseriös.
Disskuterar forfarande inte nån klient.
Men du diskuterar ett enligt dig kränkt barn på internet. Något du kan ta med din handledare om du inte själv förstår hur du ska handskas med det.
Hehe, folk är så bitchiga. Titta på valpen en stund nu:
http://molly.mccormack.googlepages.com/cute-daschund-puppy.jpg/cute-daschund-puppy-large.jpg
Nu när ni är klara kan man väl angripa sakfrågan utan missförstånd och med öppet sinne. Var bara vänner mina barn.
Puss
Nu när ni är klara kan man väl angripa sakfrågan utan missförstånd och med öppet sinne.
Sedan när pysslar vi med sådant här på Kollo?
tossefar
2007-04-19, 22:04
Hehe, folk är så bitchiga. Titta på valpen en stund nu:
http://molly.mccormack.googlepages.com/cute-daschund-puppy.jpg/cute-daschund-puppy-large.jpg
Nu när ni är klara kan man väl angripa sakfrågan utan missförstånd och med öppet sinne. Var bara vänner mina barn.
Puss
Hehu, har herrn möjligtvis sett avsnittet av Mighty Boosh när Howard använder en bild på kattungar i en tunna för att klara sina raseriattacker? :)
Good shit I tell you, good shit.
Det är ingen valp, det är en varg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.