Visa fullständig version : Tapp från bulk till deff
Halloj allihop!
Jag har för två veckor sedan bestämt mig för att det får vara nog med bulk nu och att det är dags för deff. Förut låg jag alltså på kaloriplus och jag drack protte + kolisar före och efter träning.
Nu ligger jag på kaloriminus och dricker bara protte och bara efter träningen.
Nu till mina frågor:
1. Jag tappade lite i styrka ganska så direkt efter att jag bytte kost. Misstänker att det beror på minskningen o kolhydrater i kosten. Någon som upplevt samma sak?
2. Så länge som jag klarar av att hålla ungefär samma vikter, set och reps så borde det innebära att jag inte tappar muskelmassa, eller hur?!?
Halloj allihop!
Jag har för två veckor sedan bestämt mig för att det får vara nog med bulk nu och att det är dags för deff. Förut låg jag alltså på kaloriplus och jag drack protte + kolisar före och efter träning.
Nu ligger jag på kaloriminus och dricker bara protte och bara efter träningen.
Nu till mina frågor:
1. Jag tappade lite i styrka ganska så direkt efter att jag bytte kost. Misstänker att det beror på minskningen o kolhydrater i kosten. Någon som upplevt samma sak?
2. Så länge som jag klarar av att hålla ungefär samma vikter, set och reps så borde det innebära att jag inte tappar muskelmassa, eller hur?!?
Populära frågor, sök eller vänta på Eddie.
Eddie Vedder
2007-04-18, 15:17
Populära frågor, sök eller vänta på Eddie.
Det är uppenbart att jag inte har nåt liv.:D
Det är uppenbart att jag inte har nåt liv.:D
Då är vi två! Fast min tanke var snarare så att du är den som brukar lägga sarkasmerna åt sidan för att svara någotsånär snällt och prydligt. Dina svar brukar alltid spegla Grub fast aningen mer lekmansvänligt.
Jag håller med Rahf i sin bedömning av dig Eddie. Samma kunskap som Grubben men med lite mer pedagogisk läggning.
Ang. att söka så läser jag här ganska ofta men har inte sett svaren på dessa två frågor???
Kolhydrater efter träning är ett måste efter träning oavsett om du bulkar eller deffar. Annars återhämtar du dig inte lika bra. Ät gärna kolhydratrik frukost, så har du glykogen i dina muskler till styrkepasset.
Om du tappar muskelmassa beror inte bara på hur du tränar, det beror även på hur stort underskott du ligger på per dygn.
Nej, styrka är inte direkt kopplat till musklemassa. Men sköter man sin deff och tränar på så tror jag nog att man inte förlorar nämnvärt med muskler (om man inte vill bli riktigt hård dvs.)
Jag håller med Rahf i sin bedömning av dig Eddie. Samma kunskap som Grubben men med lite mer pedagogisk läggning.
Nja, nu ska vi inte överdriva ;) Även om Eddie är kunnig....
Eddie Vedder
2007-04-18, 15:40
:em:
Nu ska vi inte överdriva, men tack så mycket.*cupid* Rahf oxå.
1. Det är inte ovanligt att man känner sej svagare av låga glykogendepåer, det händer såklart inte alla men jag käner det definitivt. Särskilt när det gäller styrketräning känner jag en skillnad då trycket inte finns där. Vid aktivitet där fett används som bränsle i större mängd, såsom distanslöpning, känner jag dock att jag klarar mej bättre sålänge jag äter kolhydratrikt efter löpningen.
2. Styrkan och muskelmassan är inte samma sak, det är en vanlig missuppfattning och ofta det personer kör med när dom envisas med att "jag kan minsann bygga muskler och gå ner i fettvikt samtidigt för jag tog nytt bänkrekord i förrgår, sådeså!. Sen att det är en fysiologisk omöjlighet för dom flesta är ju en annan sak.;)
Hursomhelst kan du minimera förlust av muskelmassa genom att hålla ett tillräckligt proteinintag, träna styrketräning, ha en någorlunda näringstajming runt träningen vad gäller kolhydratpåfyllnad etc. samt att inte lägga dej på ett alltför stort underskott. Ju större underskott desto mer muskelmassa kommer att kataboliseras, och den marginalen är mindre ju mindre fett du har på kroppen.
Hoppas jag inte gjorde dej besviken.:D
:em:
Hoppas jag inte gjorde dej besviken.:D
Absolut inte.
Mitt problem är väl att jag liksom många andra här inte är intresserad av att hålla på och väga mat och göra exakta beräkningar utan hoppas gå ner på ett vettigt sätt genom att minska ner godtyckligt på kalorierna och att öka proteinintaget. På grund av detta är det alltså omöjligt att veta om jag sköter dieten genom att ligga på -500 kcal eller om jag drar iväg och landar på -1200kcal. Jag hoppades därför kunna använda träningen som måttstock för ifall jag tappade för mycket muskler men nu har jag lärt mig att det inte fungerar.
Stort tack för info!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.