handdator

Visa fullständig version : Ätardag

ciggie
2007-04-17, 20:38
Bör man hålla sig till relativt nyttig kolhydratrik kost på sin ätardag eller kan man lika effektivt trycka i sig lite allt möjligt, lösgodis, choklad chips mm?

Skall man öka proteinintaget också tycker ni?

Eddie Vedder
2007-04-17, 20:45
Bör man hålla sig till relativt nyttig kolhydratrik kost på sin ätardag eller kan man lika effektivt trycka i sig lite allt möjligt, lösgodis, choklad chips mm?

Beror ju på hur extrem din ätardag skall vara, om du enbart vill grisa till det kan du ju äta va du vill. Vill du dock få ut nånting värdefullt som kommer ge dej extra energi i träningen, fylla på glykogenlagren etc. är det bättre att käka vanlig nyttig mat fast mycket mer. Att kolhydratladda är nåt jag personligen tycker gör underverk för träningen under flera dagar i efterhand.:thumbup:

Sen är det inte så att ju mer desto bättre, lägg dej inte på nåt megaöverskott, typ 3000kcal mer än du behöver. Proteinintaget behöver du inte öka extra, käkar du mer mat så kommer det ju per automatik bli mer protein. Dessutom är proteinbehovet lägre om du ligger på överskott.

ciggie
2007-04-17, 20:54
Ok, om man då väljer att få i sig mycket kolhydrater från relativt nyttig mat kan man då efter en hård vecka behöva två ätardagar i följd eller fyller man upp depåerna tillräckligt på en dag?

Eddie Vedder
2007-04-17, 21:17
Ok, om man då väljer att få i sig mycket kolhydrater från relativt nyttig mat kan man då efter en hård vecka behöva två ätardagar i följd eller fyller man upp depåerna tillräckligt på en dag?

Beror ju på hur bra du äter under veckan, hur hårt du tränar samt hur pass mycket du äter under ätardagen.

Rahf
2007-04-17, 22:10
Saxade ett inlägg från Grub för att du ska få ett svar i tid:

"Ju större muskler och ju hårdare/längre träning, desto mer glykogen har du förbrukat och desto mer kolhydrat kan/bör du fylla på med efter passet. Säg att 0.8 g/kilo kolhydrat är "normal" mängd efter ett styrketräningspass så är den siffran inte skriven i sten. Man kan tänka sig både större och mindre mängder utan att det blir fel. Vad man tränar, hur intensivt man tränat, och hur länge man tränat, påverkan. Har du bara tränat ett litet axelpass kanske du bara vill ha, säg, 0.3 gram/kg, medan 0.8 g/kg passar efter ett hårt bröst+rygg-pass. Har du varit ute och sprungit hårt i 90 minuter behöver du antagligen 1.2-1.5 gram/kilo direkt efter och lika mycket igen inom ett par timmar."

Länk: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85770&highlight=glykogeninlagring

*Edit* Nu är det här inte ett fullständigt svar på din fråga men det ger en fingervisning.

ciggie
2007-04-18, 07:56
Ok nu har jag något att gå efter,
tack så mycket

Eddie Vedder
2007-04-18, 08:38
Ok nu har jag något att gå efter,
tack så mycket

Jag tycker du ska låta din ätardag vara en blandning av kolhydratladdning men även lite extra njutning och en dag där du inte bryr dej alltför mycket. Av din vanliga mat käkar du lite mer, typ lägger till två extra mackor vid frukost, extra ris till lunch o.s.v. men sen kan du givetvis unna dej lite andra godsaker oxå.

Jag tycker själv det är mer vunnet om mina ätardagar är mindre "optimala" ur träningssynpunkt men ger mej mer njutning och psykisk tillfredsställelse. Bara en sån sak som att käka hemma hos föräldrarna, skita i vad maten innehåller och bara äta mej mätt utan minsta tanke på makrofördelning, kalorimängd o.s.v. Att inte tänka för mycket på vilken funktion maten skall fylla tycker jag är underbart för psyket. :)

CoolHandLuke
2007-04-18, 09:39
Den stora poängen med ätardag är att jag behöver tänka på annat än vad jag äter. God avslappning, goda vänner, familj, frisk luft med god och yppig mat. Kan jag inte se den poängen så bör jag heller inte ha någon ätardag. Utan insikt om den poängen bör jag nog inte ens följa en deffningsdiet alls.

EDIT: Snacka om seg. Du kanske är långsammare än Grub men du drar klart snabbare än mig, Eddie. :)

Eddie Vedder
2007-04-18, 09:53
EDIT: Snacka om seg. Du kanske är långsammare än Grub men du drar klart snabbare än mig, Eddie. :)

Haha, ja jag brukar ju va ca. en minut efter Grub. Du va en timme efter mej.:D

Hursomhelst är det värt att sägas flera gånger, det du säger är helt rätt och väldigt klokt tycker jag så ditt inlägg va verkligen inte i onödan.:thumbup:

SNOTCROW
2007-04-20, 10:46

Ätardag har man väl för att man ska få trycka i sig skit? :D

GymTT
2007-04-20, 12:24
Ätardag har man väl för att man ska få trycka i sig skit? :D

Många olika definitioner på ätardagar.

Vissa har det som svullodagar.
Vissa för att lagra in lite mer vettiga kolisar för en kommande
hård träningsvecka.

Karl_alfred
2007-04-20, 15:24
Extrema ätardagar är för folk med dålig disciplin som ska ha någon anledning att få äta all sin skitmat.

Kimball
2007-04-20, 15:34
Extrema ätardagar är för folk med dålig disciplin som ska ha någon anledning att få äta all sin skitmat.

Äsch har man bra disciplin 6 dagar i veckan kan man bannemig unna sig en slaskdag i veckan ! Värt att kunna dra ut och äta med familj eller vänner och vara lite extra social, imho. Men som sagt, ätardagar betyder olika saker för alla. För mig är det ett bra tillfälle att äta lite mer onyttigt och verkligen umgås med nära och kära på ett "normalt" sett :P

knazcandy
2007-04-20, 15:40
Man behöver ju inte ha en hel ätardag heller. Slabbar jag för mycket en hel dag och kör i mig massa kollisar blir jag nästan bakfull dagen efter. Lagom är bäst, av det man saknat mest under veckan. Jag byter ut ett mål den dagen och väljer något som jag vill ha, t.ex. ikväll blir det två stycken varma mackor med champinjonstuvning gjord på en skvätt grädde*drool* och sallad till det och förmodligen liite popcorn efter det.

Robban
2007-04-20, 15:44

Jag skäms! :em:

Karl_alfred
2007-04-20, 15:46
Äsch har man bra disciplin 6 dagar i veckan kan man bannemig unna sig en slaskdag i veckan ! Värt att kunna dra ut och äta med familj eller vänner och vara lite extra social, imho. Men som sagt, ätardagar betyder olika saker för alla. För mig är det ett bra tillfälle att äta lite mer onyttigt och verkligen umgås med nära och kära på ett "normalt" sett :P

Pratade om extrema där man trycker i sig dåligt precis varje mål och väldiga mängder på det. :)

Robban: Hahahaa :thumbup:

Shamrock
2007-04-20, 17:07
D e helt rätt o ha en käka va ja vill dag i veckan:) ja kör alltid söndagarna då d e den segaste dagen på veckan:P
Men om man e exxtra nojjig kan man passa på o köra ett pass innan man börjar sin äta chips godis bakelser dag:)

Jacksatan
2007-04-20, 17:25
Jag skäms! :em:

Jag tar också åt mig nåt oerhört. Ledsen i ögat.

Guybrush
2007-04-21, 10:16
Idag är det lördag och det har jag gjort till min ätardag. Jag behöver en dag i veckan då jag inte väger maten och räknar kalorierna utan bara åker till affären och köper allt jag är sugen på. Och ikväll ska jag fanimej ha en Rom & Cola också, så DET så! *drool*

På ätardagen bryr jag mig inte alls! Efter en sådan dag får jag ork att köra seriöst en vecka till.

Cerberus
2007-04-21, 10:30
ätardag e främst psykologiskt tycker jag, det kan va bra med en dag där man får äta vad man vill inom rimliga mängder och inte tänka på hur o var vartenda gram makronutrient tar vägen o hur de påverkar ens kropp.

Sess
2007-04-21, 13:46
Jag tar också åt mig nåt oerhört. Ledsen i ögat.

+1

CoolHandLuke
2007-04-22, 16:46
Finns naturligtvis en del rent fysiologiska poänger med 'periodiceringar' i ätandet också. Vid lång tids underskott så reglerar sig kroppen och sinne därefter. Det gäller speciellt när man är nära sitt deffningsmål och man inte har så mycket kvar att kapa.

Dessutom är det som med bulkning. Det är helt enkelt enklare att veta att man ligger på underskottt med en ordentlig sänkning på deffdagar. Att försöka ligga nära hela tiden är mindre praktiskt. Lättare att ha en tid där man tar igen lite om man känner att man gick ner för fort.

Får mig att fundera lite på om deffningsdagar skulle kunna hjälpa vid bulkning. :)

Linusen
2007-04-22, 23:14
Jag har oxånåt som ja kallar de för just ätar dagar. men de menas inte att jag hets äter fet mat*rolleyes* . Utan dåkanske jag kan köpamig lite natur godis till kvällen, kanske ta nåra öl på krogen etc.. pizza o sånt äter jag aldrig så fet mat är nåt ja alltid håller mig borta ifrån, va jag menarmed ätar dar för mig de är lite godis kanske o nåra öl om man nu ska ut...:thumbup:

men allt ska vara med måtta självklart

bushwakko
2007-04-23, 22:50
Mjae, min ätardag då äter jag precis vad jag vill o när jag vill
Det är som många nämnt den dag jag tillfredställer mig själv ur matsynvinkel.

För övrigt om man verkligen har slaffsat i sig allt gott som går.. så brukar man få ångest hur som helst :) Märkligt de där.

Purren
2007-04-24, 16:49
Hur ofta har ni ätardagar?

regus
2007-04-24, 16:56

När det passar in (socialt).

Sansibar
2007-04-24, 17:08
Jag har en gång i v, precis som när man var liten - en godisdag! Mums! :D

Sen beror det ju på hur snabbt du vill gå ner i vikt också, att äta hejdlöst en dag straffar ju sig kalorimässigt. Om man skulle summera hela veckans kalorier o slå ut den på hela v så skulle det ju vara trist om man låg på så gott som +-0 iaf i sitt genomsnittliga dagintag (trots att man varit såå duktig de andra dagarna). Svullardag för all del med andra ord, men med måtta som allt annat. :thumbup:

Kimball
2007-04-24, 19:22

Varje lördag! :hbang:

Sniggel
2007-04-24, 21:00
Varje lördag! :hbang:

När jag var liten fick vi nåt som hette lördagsgodis. Då måste detta fenomen vara lördagsbulkning?

:D

Rahf
2007-04-24, 21:21
Lördagsmat!! :eating: