Visa fullständig version : Bygga muskler vid låg fett%
Slartibartfast
2003-03-16, 18:15
Om jag inte minns fel läste jag i Beyond Brawn (har den inte hemma för tillfället) att McRobert menar att man gott kan hålla sig runt 10% kroppsfett och ändå göra bra framsteg gällande både styrka och massa.
Vid 10% har man ju en helt ok sixpack!
Bulkar folk i onödan eller? Kan vanligt folk va deffad som Jarod (no offence Jarod :bow: ) och ändå göra framsteg? Det verkar ju onekligen funka för honom.
Visst, många här tycker kanske McRobert är en mupp, men han är ju inte den enda som påstår liknande. Jag tog bara han som exempel.
Tänkte bara spä på den här kroppsfettsdebatten...
ivandrago
2003-03-16, 18:20
verkar vara ganska olika för alla..
min lekmannateori är att alla har en egen "normal" fettnivå som ens kropp vill ligga på.. denna bestäms dels av gener, dels av mängden fettceller och vilken fettnivå man haft under sin uppväxt.. med andra ord tror jag en kille som alltid har haft sexpack kan bygga muskler och behålla sexpacket, medan en person som aldrig haft ett sexpack kan få svårt att deffa ner sig till den nivån och behålla den samtidigt som man bygger muskler..
detta kombineras givetvis med hur lätt man har att bygga muskler överlag..
Swedeman
2003-03-16, 18:38
Nja, McRobert föreslår faktiskt att man kan/ska ligga mellan 10 och 15% fetthalt: när du ligger på 10% ät med ett litet kalori överskott tills du når 15%, då du ska lägga dig på ett underskott så du får ner procenten till 10% igen. Då ökar du kalori intaget igen osv....
Jag har aldrig haft synliga rutor i hela mitt liv. På tal om ingenting, alltså.
jag tror många bulkar upp sig därför dem tycker det är jobbigt att hålla kolla på formen. Det är ju mycket enklare att bara äta på hela tiden och inte bry sig om fett-procenten. Visst kan man nog få bättre resultat gneom att bara äta hela tiden istället för att hålla koll på formen. Men sen får man ju ändå deffa ner allt å där tror jag man förlorar på det...
Måste ju fodra en fruktansvärd exakthet i mätandet.
allan
Wilson: Man håller ju koll på formen även om man äter mycket, man släpper det ju aldrig så långt att man kommer i den sitsen att det skulle vara negativt för hälsan eller för den delen för en eventuell deff.
Sen beror det ju på vad du kallar form också..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.