handdator

Visa fullständig version : hjälp en okunnig att komma iform

bantarn
2007-04-17, 11:11
hallå. jag är en pojke som fyller 17 i sommar som väger 72kg och är 178lång som ska försöka få bort dom där extra kilona som man fått av allt soffliggande.
jag har läst runt lite på forumet utan att få någon aning om hur jag ska lägga upp min träning.
och söker mig då till er som ska få försöka hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga. vad jag ska äta? hur långt jag ska gå varje dag? eller ska jag kanske till och med springa? det jag vill uppnå är snabb vikt minskning. jag vill även ha tips på vad jag kan äta och inte(nämn helst inte någon sallad).

nedan finner ni bilder på hur jag ser ut.

http://img136.imageshack.us/my.php?image=namnls1jz9.jpg

http://img120.imageshack.us/my.php?image=namnls2tv9.jpg

Karl_alfred
2007-04-17, 11:20
För att va ärlig ser du riktigt otränad ut. Jag tror en del styrketräning samt konditionsträning skulle kunna ändra rätt mkt på det. Att gå in på någon form av diet när man är otränad kanske är onödigt? Tror du kan få mkt gratis genom ett välgenomtänkt träningsupplägg.

Eddie Vedder
2007-04-17, 11:20
Läs noggrant och återkom sen med dina funderingar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Det är inte av ointresse att hjälpa dej som jag länkar den, tvärtom är det just därför att det är den bästa starten du kan få. När du sen fått en grundidé kan du ställa nya frågor som väckts.:thumbup:

bantarn
2007-04-17, 11:34
karl_alfred var väl att det stog fett minskning som gjorde att jag la upp under den här kategorin. och det där du skriver med styrketräning känns lite oaktuellt tills jag gått ner ett par kilon. då kommer det dock vara ett måste.

eddie vedder har försökt läsa den där. jag får väl en liten bild av hur jag ska gå tillväga men kan inte koppla vilka måltider som är bra för att snabbt förlora vikt. för dom som stog där är ju mer eller mindre husmans kost och det kan knappast vara optimalt.

Handcuff
2007-04-17, 11:45
karl_alfred var väl att det stog fett minskning som gjorde att jag la upp under den här kategorin. och det där du skriver med styrketräning känns lite oaktuellt tills jag gått ner ett par kilon. då kommer det dock vara ett måste.

eddie vedder har försökt läsa den där. jag får väl en liten bild av hur jag ska gå tillväga men kan inte koppla vilka måltider som är bra för att snabbt förlora vikt. för dom som stog där är ju mer eller mindre husmans kost och det kan knappast vara optimalt.

Ser två stycken klassiska fel du gör i dina tankar...

1. Att det ska gå snabbt! Den inställningen är lika med misslyckande, oavsett vad det gäller.

2. Att du ifrågasätter bra tips du får.

3. Här bjuder jag på ett tips! Läs "deffguiden" igen :thumbup:

mini
2007-04-17, 11:45
och det där du skriver med styrketräning känns lite oaktuellt tills jag gått ner ett par kilon.
Varför?
för dom som stog där är ju mer eller mindre husmans kost och det kan knappast vara optimalt.
Varför inte?

King Grub
2007-04-17, 11:46

Styrketräning är enbart till fördel för att nå målen du beskriver.

Eddie Vedder
2007-04-17, 11:53

Det "optimala upplägget" existerar inte, men om det finns nånting som ens är i närheten så skulle jag påstå att det är en lugn bantning med tålamod bestående av vanlig mat fast i mindre mängd där du byter ut en del av dom mer energirika sakerna såsom exempelvis feta såser och stora pastaportioner mot mer kalorisnåla grönsaker. Underbart goda och näringsrika grönsaker är broccoli, spenat, paprika, vitkål, blomkål, tomat m.m.

Denna kostomläggning i samband med en träningsform du känner att du trivs med och klarar av att genomföra regelbundet skulle iaf jag klassa som det närmaste du kan komma till ett "optimalt" upplägg.

Precis som Handcuff säger är det väldigt svårt att lyckas med inställningen att "jag vill ha resultat igår!". En alldels för hård bantningskur kommer du troligtvis inte må bra av varken psykiskt lr fysiskt och ofta kommer kilona långsamt tillbaka efter en sån kur då det inte innebär nån egentlig konstans livsstilsförändring vilket iaf jag tror är nyckeln till att få en kropp man trivs med.:)

Lycka till!:thumbup:

bantarn
2007-04-17, 11:57
mini och handcuff. jag förstår ju att stryke träning inte är en nackdel. men med tanke på hur jag bor ifrågasätter jag det då jag måste åka 1mil för att komma till närmaste gym och målet jag har nu är ju att gå ner i vikt. och att det ska gå snabbt förväntar jag mig inte. men självklart är det något man vill att det ska göra. iaf göra så gott man kan för att få det att gå snabbt.

och deff guiden har jag läst. men är lite luddigt för mig. så vill gärna ha en simplare guide där det mer står om hur folk gjort för att gå ner istället för att det står om kcal och sådant ist för hur dom gått tillväga.

och såg att någon skrev att jag ifrågasätter svaren jag får. får be om ursäkt ifall det varit så är tacksam för svaren jag fått men som sagt. styrketräning är oaktuellt just nu iaf.

bantarn
2007-04-17, 12:01
eddie vender allt som du skrev verkar logiskt. men har läst att 0.5-1kilo i veckan inte alls är omöjligt. och om så är fallet går det ens att lyckas om man äter husmans. nog är jag väl medveten att det kommer ta tid. men en snabb viktminsking är väl som jag ser det ca 8kilo på två månader. iaf den bilden jag målat upp men som jag skrev i topic är jag okunnig

regus
2007-04-17, 12:02
och deff guiden har jag läst. men är lite luddigt för mig. så vill gärna ha en simplare guide där det mer står om hur folk gjort för att gå ner istället för att det står om kcal och sådant ist för hur dom gått tillväga.
.

Rör på dig mer och ät mindre. Vill du gå ner snabbara så äter du mindre/rör på dig mer.
Men skynda långsamt.

Eddie Vedder
2007-04-17, 12:10
eddie vender allt som du skrev verkar logiskt. men har läst att 0.5-1kilo i veckan inte alls är omöjligt. och om så är fallet går det ens att lyckas om man äter husmans. nog är jag väl medveten att det kommer ta tid. men en snabb viktminsking är väl som jag ser det ca 8kilo på två månader. iaf den bilden jag målat upp men som jag skrev i topic är jag okunnig

Om ditt mål är 8kg på två månader har du ett ganska tufft mål, dock inte omöjligt.

Jag vet inte riktigt din defintition av "husmanskost" men jag ser själv inte varför det skulle vara nån omöjlighet. Det du behöver göra är att öka din fysiska aktivitet (inget måste för viktnedgång, men det underlättar eftersom du förbrukar mer energi samt att motion överhuvudtaget är viktigt för en bra allmänhälsa) och se till att du inte stoppar i dej mer än du gör av med. Vill du uppnå ett kg i veckan är ca. 1000kcal underskott om dagen vad som krävs.

Hur ser din kost ut just nu? Äter du stora mängder mat, alldeles för kaloririk mat lr både och? Småäter du mycket godos, kakor o.s.v och dricker du ofta alkohol? Har du nånting du lätt överäter och nånting som du anser nyttigt som du tycker extra myxcket om och kan tänka dej att äta oftare?

bantarn
2007-04-17, 12:16
eddie vedder. det enda riktiga felet som jag har nu om det går med husmans är att jag äter för mycket vittbröd. brukar bli till frukost och före jag går och lägger mig. dom målen går ju att ersätta med tex ett äpple. godis är väl en gång i veckan man köper en gott och blandat påse eller dylikt. det är ju något som är självklart att jag ska sluta med. alkohol är väl ca 1gång i månaden eller något sådant. och det ser jag inte som något problem. får väl tacka för svaren och önska mig själv lycka till nu då :)

Eddie Vedder
2007-04-17, 12:20
Vad du väljer att plocka bort/minska är helt upp till dej. Godis och vitt bröd omöjliggör inte bantningen på nåt sätt, ditt totala kaloriintag avgör.

Dock är det klokt att ersätta såna saker med nånting som är minre enrgirikt och framför allt mer näringsrikt. Ju färre kalorier du stoppar i dek desto mindre "utrymme" har du ju att fylla ditt näringsbehov, väljer du då att låta en del av kalorierna bestå av godis ja då innebär ju det att du får i dej energi utan näring. Jag skulle oxå sluta käka godis om jag var du, men det är alltså inte ett måste. Även här bör du ha i åtanke att ju mer du rör på dej desto med utrymme finns det för lite "skräp" ibland.

Sniggel
2007-04-17, 14:15
Går helt klart att banta på husmanskost. Dra ner rejält på saker som t ex sås och kolhydratskällor. 2 potatisar istället för 4-5, en halv slev brunsås istället för en hel, lägg till mättande och goda grönsaker som broccoli och exempelvis brysselkål för att fylla ut tallriken och få dig mätt på en mindre mängd kalorier.
Om du är törstig, drick inte 2 glas mjölk utan 1, det andra glaset kan vara vatten.
Sen gäller det att hitta en motionsform som du tycker är rolig som du kan utföra minst 3 gånger i veckan (kan iofs börja med 2 om du känner dig otränad).

Dra det inte till det extrema. Struntar du helt i potatis och sås t ex (hänvisar till exemplet ovan) så kommer du inte bli så himla hungirg och frestad till att fuska och du kommer säkerligen att frossa i dig onyttigt senare på dygnet pga det.