handdator

Visa fullständig version : Koordination

Chaan
2007-04-17, 09:08
Tråden för de som någon gång funderat över detta med koordination. Seriös poll!!!!

Jag är högerhänt högerögd och högerfotad i mångt och mycket. Skriver med höger, skjuter straffar med höger. Oops det finns ju flera idrotter där man skjuter straffar. Ja just det, jag skjuter alltid med höger. Fotboll som hockey. Såväl som hoppar. Höjd och längd. När jag gör vardagssysslor använder jag höger och vänster hand omväxlande. Det har därför hänt att folk trott att jag är vänsterhänt. Min "läggning" är lätt dubbelhänt med höger som lätt dominant.

Jag spånar på att börja spela trummor igen. Det är egentligen det instrument som kommit efter både gitarr, bas och piano för min del och en delförklaring är faktiskt att jag inte haft koll på hur jag ska ställa sakerna. Jag har alltid betraktat mig själv som någotsånär högerhänt och det stämmer oftast men trumspel blir ett specialfall. Stränginstrumenten spelar jag dock som en högerhänt.

Nu ska jag försöka sätta griller i huvudet på resten av trummisarna.

Ett vanligt 4taktsbeat spelas med höger fot, höger hand har virveln och vänster hand hihaten, helst överhandsspel, hihaten därför till höger.

Jag använder ingen hand som ”lead” men är lätt dominant med höger, så pukorna hänger som vanligt.

Ska jag ANVÄNDA hihaten blir det med vänster hand och höger fot. Ska jag spela en komplicerad rytm på riden blir det med höger hand, helst överhandsspel, enkelt komp går bra med vänster. Riden därför till vänster.

Spelar jag åttondelar på baskagge blir det med höger fot. Ska det craschas med fjärdedelar blir det med vänster, och helst överhandsspel, craschen därför till höger.

Om jag ska hålla tretakt med handen och fyrtakt med foten blir det bäst med vänster fot och vänster hand. Virveln står precis i mitten.

För att krångla till det ytterligare så har jag lättare för att spela mer komplicerade jazzrytmer (riden) till ett komp än vanligt 4/4 rockkomp..

Lite material

Hur stor del av befolkningen är vänsterhänt?
Sedan många år tillbaka är den allmänna uppfattningen att 1 av 10 är vänsterhänt. Emellertid har det gjorts väldigt få större vetenskapliga undersökningar som styrker denna siffra. Nyligen har en rad mindre undersökningar (främst bland barn) visat ett resultat på mellan 12 och 15 % av befolkningen. Ett av de tänkbara skälen till denna ökning är att det nuförtiden är socialt accepterat att vara vänsterhänt, vilket tidigare inte har varit fallet.

Man tror att det finns något fler vänsterhänta pojkar (11 %) än flickor (9 %). En del forskning har visat ett samband mellan vänsterhänthet och testosteronhalten i livmodern innan födseln. Detta skulle kunna förklara att fördelningen mellan könen är något ojämn. En annan förklaring är att flickor i högre utsträckning än pojkar påverkas av sociala normer och vill rätta sig efter dem och därmed skulle byta till den vanligaste handen. Men den förklaringen tycks väldigt osannolik eftersom vi numera vet att man inte medvetet väljer att låta en hand bli den dominanta, utan att det styrs av vår fysiologiska sammansättning.

Hur definieras vänsterhänthet?
Det som generellt utmärker vänsterhänta människor är att de skriver med vänster hand, fast vissa använder slumpartat endera handen för andra handlingar medan andra konsekvent använder en hand för vissa handlingar och den andra för vissa.
Forskare kategoriserar vänsterhänta utifrån följande kriterier:

a) De skriver med vänster hand.
b) De föredrar att använda vänsterhanden för majoriteten av nyckelhandlingar.
c) Vänsterhanden är den mest tränade, skickliga och dugliga handen. (Detta kan bestämmas genom en jämförelse av vänster och höger handarbete vid särskilda enhandshandlingar, till exempel hur snabbt man sticker pinnar i en bräda med hål i.)

Vi har dock inte bara en dominant hand, utan även dominant öga, öra och fot. Just kombinationen av dominerande vänsteröga och vänsterhand sägs vara anledningen till det höga antalet framgångsrika vänsterhänta elitidrottare inom sporter som tennis, där koordinationen mellan hand och öga är viktig (Martina Navratilova, Jimmy Connors, John McEnroe, Greg Rusedski och Goran Ivanisovic inom tennis samt storheter inom golf som Bob Charles och Phil Mickelson).

Vad innebär korslateral?
Detta innebär att ha en särskild kombination av dominans, såsom att vara vänsterhänt men högerfotad och ”högerögd”, vilket kan medföra vissa koordinationssvårigheter. En kombination av olika sidors dominans för hand och öga kan påverka prestationsförmågan inom vissa idrotter, särskilt racketsporter där synfältet kan begränsas.

Däremot kan det vara en fördel i gymnastik, löpning och basket på grund av att kroppsfördelningen blir mer välbalanserad. Små barn kan uppvisa tecken på att ha en korslateral läggning innan den ena handen börjar dominera. Det är viktigt att förstå att vänsterhänthet, korslateral läggning och obestämd handpreferens inte orsakas av inlärningssvårigheter eller handikapp, vilket är ett vanligt missförstånd. Däremot kan olika varianter av vänsterhänthet visa sig i tillägg till sådana problem (till exempel dyslexi, dyskalkuli, DAMP). Om ett barn har inlärningssvårigheter så är det osannolikt att det har orsakats av vänsterhänthet eller korslateral läggning, varför man alltid bör fortsätta att leta efter en bakomliggande orsak.

Vad orsakar vänsterhänthet?
Det har försiggått mycket spekulation och forskning kring handdominans under de senaste årtiondena, vilket har gett upphov till ett flertal teorier och många av dessa har blåsts upp i media. Likväl har inget slutgiltigt svar framställts till varför människor blir vänsterhänta.
Man anser nu att det finns 2 typer av vänsterhänta:

1 . Genetisk (naturlig) vänsterhänthet. Forskningen kring de genetiska orsakerna till vänsterhänthet är mycket omfattande för tillfället; många forskargrupper arbetar för att försöka fastställa en särskild gen för handpreferens hos människor. Om bägge föräldrar eller modern är vänsterhänt finns en ökad chans att barnen blir vänsterhänta. I familjer där bägge föräldrarna är högerhänta blir i genomsnitt 9 procent av barnen vänsterhänta, i familjer där bägge föräldrarna är vänsterhänta blir i genomsnitt 26 procent av barnen vänsterhänta och i familjer med en vänsterhänt och en högerhänt förälder blir i genomsnitt 19 procent av barnen vänsterhänta.

2 . Patologisk (påtvingad) vänsterhänthet innebär att man egentligen skulle ha blivit högerhänt, men på grund av en skada i den vänstra hjärnhalvan har man förorsakats att byta till den högra hjärnhalvan. I många fall upplever dessa människor ytterligare problem. Detta är anledningen till att man hör om en högre andel vänsterhänta än genomsnittet bland dyslektiker och människor med DAMP eller andra inlärningssvårigheter.

Hur avgörs det vilken hand som blir dominant??
Vi vet att en hand blir dominant på grund av att en sida av hjärnan dominerar över den andra. Hjärnan är uppdelad i två hjärnhalvor, den högra och den vänstra. Kroppen är ”kopplad på tvären” så att den vänstra hjärnhalvan styr högersidan av kroppen medan den högra hjärnhalvan styr vänstersidan av kroppen.

Även om de ser likadana ut så styr de båda hjärnhalvorna olika funktioner. Forskare har fastställt att språk och analytisk tankeverksamhet styrs av den vänstra hjärnhalvan, medan rumsuppfattning samt musikalisk och känslomässig tankeverksamhet ryms i den högra hjärnhalvan. De två halvorna kommunicerar genom miljontals nervtrådar via hjärnbalken.

Eftersom hjärnhalvorna är sammankopplade är det en förenkling att förutsätta att alla högerhänta människor är bättre på analytiskt tänkande, eller att alla vänsterhänta människor är mer kreativa och musikaliska. Däremot kan tankeverksamhet och tekniker för problemlösning skilja sig åt beroende på vilka färdigheter som dominerar i hjärnan. Till exempel tror man att vänsterhänta människor tar till sig kunskap genom att göra sig en föreställning i tanken. När de lägger ihop 2 och 2 föreställer de 2 föremål bredvid 2 andra i tanken, och sedan lägger de ihop dessa för att komma fram till svaret. Att känna till detta är mycket nyttigt för lärare med vänsterhänta elever, eftersom man då lättare kan förmedla ny kunskap genom att framställa den på ett sådant sätt att eleverna kan skapa sig en bild av den i tanken.

De flesta personer med starkt dominerande högerhand föredrar egentligen att hålla gaffeln i högerhanden och äta som barn gör, tills sociala normer sätter in när man börjar använda kniv och gaffel.

Varför sägs det att vänsterhänta är så bra på idrott?
Vänsterhänta tycks ha en fördel i sporter som kräver snabb reaktionsförmåga och god rumsuppfattning. Avståndsbedömning är en hjärnfunktion som många vänsterhänta är duktiga på och det är en väsentlig färdighet i sporter som fäktning (där reaktionstiden är väldigt kort och andelen vänsterhänta mästare är mycket hög) och tennis (där vänsterhänta som Navratilova, Connors, McEnroe, Ivanisevic, Seles, Lendl, Rusedski och många fler har triumferat).

En annan bidragande orsak till vänsterhäntas framgångar är att de regelbundet träningsspelar mot högerhänta motståndare, medan högerhänta spelare ofta är ovana att möta vänsterhänta. Många vänsterhänta blir experter på att byta hand för olika uppgifter och vissa vänsterhänta tennisspelare kan ändra racketen från den ena till den andra handen obehindrat. I cricket slår många vänsterhänta med höger hand och kastar med vänster hand.

Fed up
2007-04-17, 09:32
Jag skriver, ritar och äter med pinnar med vänstern, allt annat gör jag med höger. Höger är starkare och skulle jag göra det där "stoppa in pinna i hål" eller vad det var, skulle högern dominera lätt. Sparkar med höger fot, spelar gitarr åt höger, klipper med höger osv.
Är jag korslateral då eller dubbelhänt eller lätt dubbelhänt, eller vad?

psirus
2007-04-17, 09:32
Orka läs alla!

Jag är vänsterhänt eller är jag det? skriver ich kastar me vänstern, högerfotad men kan skjuta rätt bra men vänstern i alla fall på liggande boll. spelar rakertsporter med högern. Spelar klubbsporter som vanligt (högern längst upp. Dock springer jag med båda fötterna.

Edit: Efter att ha läst feddans inlägg så äter jag också med vänstern

Palm
2007-04-17, 09:39
Skriva, använda gaffel, skjuta gevär: vänster
Kasta/sparka på saker, första foten på trappsteget, spela gitarr, vridmoment (låsa upp lås, skruvmejsla): höger
Annars blandat.

Chaan
2007-04-17, 09:54
*Garvar och kommer av mig omväxlande*

Jag blir snurrig av läsningen. Det är inte bara fördelar med ovanlig koordination (dubbelhäntheten).

Fedup: gör du inget med vänster fot? Inte jag heller, om jag måste välja, men spelar dubbelkaggar helt ok. Jag vet inte om det finns något begrepp för våran koordination men det borde det kanske. Det låter ju som att vi helt enkelt har glömt (förträngt?) vänster fot och i övrigt har tre av fyra som... inte som dominant kanske men som ja vad ska man kalla det?

Jag tycker det är otroligt att du är starkare i höger när du tycks vara lätt dominant motoriskt i vänster. Jag kommer ihåg att du skrev förut att du kanske var mer vänsterhänt från början men lärde dig högersysslor.

Psirus: dubbelstands? Det har jag... går med vänstern före och slår med höger (jabbar med vänster) går med högern före och gör sidekicks med höger samt jabbar med höger. Vänster före överväger..

Palm: annars blandat, shit vad jag garvade åt det.

olwe
2007-04-17, 10:02
Vänsterögd
Högerhänt
Sen sprakar jag, i kampsport, hellre med höger fot. Medans jag hoppar med vänster fot i sista avstampet.

LadyInsane
2007-04-17, 10:07
Nu ska jag försöka sätta griller i huvudet på resten av trummisarna.

Ett vanligt 4taktsbeat spelas med höger fot, höger hand har virveln och vänster hand hihaten, helst överhandsspel, hihaten därför till höger.

Jag använder ingen hand som ”lead” men är lätt dominant med höger, så pukorna hänger som vanligt.

Ska jag ANVÄNDA hihaten blir det med vänster hand och höger fot. Ska jag spela en komplicerad rytm på riden blir det med höger hand, helst överhandsspel, enkelt komp går bra med vänster. Riden därför till vänster.

Spelar jag åttondelar på baskagge blir det med höger fot. Ska det craschas med fjärdedelar blir det med vänster, och helst överhandsspel, craschen därför till höger.

Om jag ska hålla tretakt med handen och fyrtakt med foten blir det bäst med vänster fot och vänster hand. Virveln står precis i mitten.

För att krångla till det ytterligare så har jag lättare för att spela mer komplicerade jazzrytmer (riden) till ett komp än vanligt 4/4 rockkomp..

Om du nu är lätt dominant med högern, varför använder du då denna till virveln? Jag förvånas eftersom det ändå är mer avancerat att spela på hihaten men du har bestämt dig för att använda vänster för denna?

Jag tycker dessutom att verkar bli lite komplicerat för dig. Som du säger, blir det åttondelar på baskagge spelar du med höger, men om du ska använda hihaten blir det med höger. På så vis begränsas du och kan inte göra båda samtidigt?

Sedan småsaker som att hålla fyrtakten med vänster samtidigt som du håller tretakt med handen förstår jag inte. Om du nu ändå är högerfotad, anser du inte själv att det blir lite extra komplicerat? Jag menar, är det inte enklare att använda högerfot i detta fall om du ändå inte använder den till något annat?

Alright, nu blev jag frågvis, men som du själv skrev, du förbryllar oss andra trummisar..:)

Jazzrytmer låter dessutom bättre så det är bara positivt:)

Fed up
2007-04-17, 10:11
*Garvar och kommer av mig omväxlande*

Jag blir snurrig av läsningen. Det är inte bara fördelar med ovanlig koordination (dubbelhäntheten).

Fedup: gör du inget med vänster fot? Inte jag heller, om jag måste välja, men spelar dubbelkaggar helt ok. Jag vet inte om det finns något begrepp för våran koordination men det borde det kanske. Det låter ju som att vi helt enkelt har glömt (förträngt?) vänster fot och i övrigt har tre av fyra som... inte som dominant kanske men som ja vad ska man kalla det?

Jag tycker det är otroligt att du är starkare i höger när du tycks vara lätt dominant motoriskt i vänster. Jag kommer ihåg att du skrev förut att du kanske var mer vänsterhänt från början men lärde dig högersysslor.

Jag gör inget med vänster fot som jag kommer på, vet inte vilken fot jag går först i trappa med dock, ska testa. har dock inte problem att använda vänsterfoten, men föredrar högern, sparkar nog ytterligare illa och snett med vänstern än högern.

Jag har alltid varit såhär var jag kan minnas. Jag minns att på lekis (6årsgruppen) så fick jag en vänstersax för att jag var vänsterhänt och jag var så stolt över min speciella sax och kämpade med den men kunde verkligen inte klippa med den, så fick byta tillbaka. Sen i ettan skulle min lärare ha mig till att skriva med högern, men efter en kortare tid fick min mor nog av att se mig plågas så hon skällde ut läraren så jag slapp den tortyren. En kille i min klass som var helt vänsterhänt, alltså gjorde allt med vänstern, slapp detta, det vara bara jag som behövde för att annars skulle jag inte kunna räkna och läsa (jag var en en av två som kunde läsa när jag började skolan).

Jag är nog finmotoriskt bättre i vänstern men grovmotorisk (eller vad det heter) bättre i högern. Jag tror att jag syr och typ dekorerar tårtor eller whatever med vänstern men alla större rörelser med högern, så då är det ju inte konstigt att den är starkare.

Chaan
2007-04-17, 10:32
Fed Up: Jag hajar det där med fin- resp. grovmotoriskt.

Jag tar gärna avstampet med höger fot även när jag ska upp i en trappa :) En förklaring är att jag egentligen skulle vilja göra allt med höger. Jag vill både stampa av och ta första steget med höger fot. I pianospel vill jag både sola och kompa med höger. Undrar hur fan ett sådant piano skulle se ut :Virro Jag är inne på att jag någon gång förträngt vänster fot och vänster hand men i grunden är dubbelhänt. Dubbelhäntheten håller på att komma tillbaka..

Här finns den fullständiga artikeln om vänsterhänthet

http://www.alltforvansterhanta.se/asp/faq_lefthand.asp#korslateral

olwe. Det lät komplicerat det där ;)

Om du nu är lätt dominant med högern, varför använder du då denna till virveln? Jag förvånas eftersom det ändå är mer avancerat att spela på hihaten men du har bestämt dig för att använda vänster för denna?

Jag tycker dessutom att verkar bli lite komplicerat för dig. Som du säger, blir det åttondelar på baskagge spelar du med höger, men om du ska använda hihaten blir det med höger. På så vis begränsas du och kan inte göra båda samtidigt?

Sedan småsaker som att hålla fyrtakten med vänster samtidigt som du håller tretakt med handen förstår jag inte. Om du nu ändå är högerfotad, anser du inte själv att det blir lite extra komplicerat? Jag menar, är det inte enklare att använda högerfot i detta fall om du ändå inte använder den till något annat?

Alright, nu blev jag frågvis, men som du själv skrev, du förbryllar oss andra trummisar..

Anser? Koordination är inte förhandlingsbart. Ungefär som det stod i artikeln jag saxade ur, för vänsterhänta, det går inte att undertrycka. Nu menade de detta i utbildningssysfte för de anser att man inte SKA undertrycka vänsterhänthet, men det ligger också något i det. Det går att lära annorlunda men det kan inte bli lika bra.

Det handlar inte om åsikter men det är ett problem med hihaten. Jag skulle egentligen behöva en på varje sida :Virro

Hade jag varit vänsterhänt hade det gått mycket lättare, då hade jag hajat det här som tonåring hur trummorna skulle stå.

Jazzrytmer låter dessutom bättre så det är bara positivt:)

Jo, har en mycket stark faiblesse för jazzrytmer, eller rättare sagt tunga rockkomp uppblandat med jazzigare inslag och det lättare jazziga anslaget. Det passar sjukt bra till death metal. Sean Reinert FFS.

psirus
2007-04-17, 10:57
Psirus: dubbelstands? Det har jag... går med vänstern före och slår med höger (jabbar med vänster) går med högern före och gör sidekicks med höger samt jabbar med höger. Vänster före överväger..

Jag går med vänstern före. Sparkar helst med högern

När jag brottas har jag dock lätt ör att lära mig grepp åt båda hållen

LadyInsane
2007-04-17, 11:27
Anser? Koordination är inte förhandlingsbart. Ungefär som det stod i artikeln jag saxade ur, för vänsterhänta, det går inte att undertrycka. Nu menade de detta i utbildningssysfte för de anser att man inte SKA undertrycka vänsterhänthet, men det ligger också något i det. Det går att lära annorlunda men det kan inte bli lika bra.

Det handlar inte om åsikter men det är ett problem med hihaten. Jag skulle egentligen behöva en på varje sida :Virro

Hade jag varit vänsterhänt hade det gått mycket lättare, då hade jag hajat det här som tonåring hur trummorna skulle stå.

Alright. Jag läste nog ganska slarvigt. Förstod i varje fall inte att detta var ett problem. Trodde mest att du ville förklara hur du lättast spelar trummor utifrån din egna kordination.

I varje fall, köp dig två hihats. Själv brukar jag ibland spela med 6 cymbaler (inte samma sak men ändå), när jag "egentligen" inte alls behöver dem. *whistle*

olwe
2007-04-17, 11:44
Chaan: Heh, alla är nog lite komplicerade. Angående ögonen så kan det nog bero på att jag har sämre syn på högeröga. Fötterna har jag ingen koll på, de är bara så.

Chaan
2007-04-17, 12:30
psirus: Gäller att inte låta dig komma för nära då :)

Lady: Jo absolut det är så jag gick tillväga. Testade helt enkelt. Det bästa måste ju vara att vara dubbelhänt. Du har fortfarande inte hört min "Emo-Death" :)

olwe: :laugh: Oj sorry. Ögonen, vilket är hönan och ägget?

JustinCredible
2007-04-17, 12:42
Högerhänt och vänsterfotad

davvvan
2007-04-17, 12:44
Högerhänt, skjuter med vänsterfoten i fotboll, rightare* hockey, vänsterfoten är foten som gäller för avstamp....Sparkar med vänstern å slåss med högern.

*Fattar klubben med vänsterhand överst, höger längst ned, en s k högerfattning.

Korslateral...?

Chaan
2007-04-17, 12:49
Högerhänt och vänsterfotad

Korslateral

Högerhänt, skjuter med vänsterfoten i fotboll, rightare* hockey, vänsterfoten är foten som gäller för avstamp....Sparkar med vänstern å slåss med högern.

Korslateral...?

Inte korslateral. Det som "ställer till det" är att du har vänsterfattning (rightare) fast du är högerhänt.

machine gun
2007-04-17, 12:51
Högerhänt. Använder högern i första hand till allting, men är inte fullkomligt handikappad med vänstern. Blev tvungen att lära mig använda vänstern när jag hade fått högeraxeln ur led och inte kunde styra höger arm i 3-4 veckor ;) När jag kickboxades sparkade jag däremot mycket hårdare och säkrare med vänsterbenet.

EDIT: Innebär det korslateral?

Chaan
2007-04-17, 12:55
EDIT: Innebär det korslateral?

Hur är det i andra idrotter... vilket ben stampar du av med när du hoppar?

olwe
2007-04-17, 12:56
olwe: :laugh: Oj sorry. Ögonen, vilket är hönan och ägget?

Du har inget att be om ursält för:). Jag vet inte vilket som är hönan och ägget. Jag uppmärksammade inte vilket öga som var dominant förens rätt nyligen (ett par år sedan)

machine gun
2007-04-17, 13:02
Hur är det i andra idrotter... vilket ben stampar du av med när du hoppar?

Hmm.. jag hoppar sällan. Vänster tror jag, dvs jag lyfter höger ben först. Lyfter alltid höger ben först om jag går uppför trappor.

davvvan
2007-04-17, 13:06
Inte korslateral. Det som "ställer till det" är att du har vänsterfattning (rightare) fast du är högerhänt.

Vad är jag då, ett hopplöst fall? *cry*

Chaan
2007-04-17, 13:08
Vad är jag då, ett hopplöst fall? *cry*

Tja enligt läkarvetenskapen kanske ;)

I den här tråden är du väl som de flesta ;) som skrivit alltså.

Hmm.. jag hoppar sällan. Vänster tror jag, dvs jag lyfter höger ben först. Lyfter alltid höger ben först om jag går uppför trappor.

Det låter ju som du är högerfotad. Sista testet är fotboll...

"Problemet" är att du säger "inte helt handikappad med vänster". Det låter som mig det.

Då går det ju att se ett mönster där.. flera i tråden har som jag dubbelhänthet men endast en dominant fot. Shit, det borde verkligen finnas ett begrepp för det här...

davvvan
2007-04-17, 13:13
Gör det någon skillnad att jag var väldigt envis och tvärsöver när jag var liten? Mina bägge bröder är leftare, men jag skulle prompt vara rightare...Samt fotboll, var jag högerfotad först men tyckte de skulle va roligare skjuta me vänstern, så omvände mig vid kanske 8 års ålder? :)

Chaan
2007-04-17, 13:21
Inget är omöjligt...

Läste igen vad du skrev davvvan. Du har med vänster och höger hand samt vänster fot. Sedan är du högerfotad när du hoppar *screwy*

Du låter som den klart mest höger-OCH-vänster i församlingen om jag inte har missat något http://img.photobucket.com/albums/v215/medktulu/sarcastic-kneelsuckers.gif

Eller jag vete fan alltså. Själv så hoppar jag av med högern.

machine gun
2007-04-17, 13:24
Det låter ju som du är högerfotad. Sista testet är fotboll...

"Problemet" är att du säger "inte helt handikappad med vänster". Det låter som mig det.

Då går det ju att se ett mönster där.. flera i tråden har som jag dubbelhänthet men endast en dominant fot. Shit, det borde verkligen finnas ett begrepp för det här...

Tror jag skulle skjuta med höger faktiskt (om jag nu överhuvudtaget skulle lyckas få iväg bolljäveln), så jag är nog högerfotad då. Fast jag har bättre balans på vänster tror jag. Komplicerat detta :)

teargaz
2007-04-17, 13:33
Kör en klassisk sättning på trummorna med Hi-Hat på vänster sida och Riden på höger.
Sen övar du in som satan så att du lirar Hi-Hat med vänster hand och Ride med höger.
Övar du in det så att det sitter utan att du tänker på det så är din kropp helatiden öppen mot resten av trumsettet. Du når grejjerna bättre med den handen som inte kompar och kan alltid köra sköna cymbaldämpningar i farten:)

Om jag skulle börja om från ruta 0 så hade jag kört på det.

teargaz
2007-04-17, 13:34
A just det... Jag är högerhänt men anser mig ha bra kordination i alla mina lämmar.

Fed up
2007-04-17, 13:37
Vilket av alternativen är jag då, Chaan? Du verkar ha koll, det har inte jag.

Chaan
2007-04-17, 13:39
Fed Up: jag fick inte riktigt kläm på det eftersom du specialiserat dig med både höger och vänster är du inte som mig. Du är inte korslateral i alla fall.

MachineGun: Tur att jag hann editera det där. Ibland tänker jag nämligen fel angående höger- och vänsterfot. För mig är det helt naturligt att använda den starkaste foten för avstamp. Liksom för straffläggning. Och höger nedtill på hockeyklubban ter sig för mig självklart eftersom den är starkare. Så det är komplicerat ja. Bättre balans? Låter som du har en lätt dragning åt att vänstra :)

Teargaz: Det är inte så enkelt. Jag vet att min trummis sedan gammalt brukade gräma sig över att han "lärt sig fel" när han kört i kors. Men jag kan inte spela lika snabbt utan överhandsfattningen och jag vill kunna spela snabbt på riden. Sedan vill jag ju ha överhandsfattning på hihaten också.

davvvan
2007-04-17, 13:42
Jag tar förstaplatsen tills vidare! Får se om de är nån annan som har svårare än jag att bestämma sig... :D

Chaan
2007-04-17, 13:47
davvan, när jag skrev tidigare så såg jag framför mig spegelvänt piano där jag skulle spela på bägge samtidigt. Freek.

Fed Up: jag läste om. Finns det något du gör med vänster fot? Dubbelhänt verkar du ju vara. Finns det något som du gör OMVÄXLANDE? Med händerna då.

Fed up
2007-04-17, 13:48
Vad är skillnaden mellan dubbelhänt, lätt dubbelhänt och korslateral då? Fattade inte riktigt när jag skummade i texten. Tycker alla och inga av dem passar på mig...

Egentligen är jag ju högerhänt utom skrift (och pinnätning och sömnad), men det är ju skrivandet man brukar gå på. Har alltid sett mig själv som vänsterhänt.

machine gun
2007-04-17, 13:59
MachineGun: Tur att jag hann editera det där. Ibland tänker jag nämligen fel angående höger- och vänsterfot. För mig är det helt naturligt att använda den starkaste foten för avstamp. Liksom för straffläggning. Och höger nedtill på hockeyklubban ter sig för mig självklart eftersom den är starkare. Så det är komplicerat ja. Bättre balans? Låter som du har en lätt dragning åt att vänstra :)

Blir avstampet med höger fot om det är den vänstra som lyfter från marken sist? Tänk längdhopp, jag skulle placera vänster fot närmast plankan. Men det kanske blir höger ben som den egentliga kraften kommer från ändå? Har lite dålig koll på mekaniken här.

Jag skulle definitivt ha vänster hand nedtill på en hockeyklubba. Blev det jobbigt nu? :D

Chaan
2007-04-17, 15:32
Fed Up: jag vet att jag hade svårt att få kläm på det sist när vi diskuterade också och du var med. Sedan så är jag inte helt säker på det här själv, det är därför jag tar upp det en gång för alla. Jag hade hoppats att det skulle komma med i läkarfysiologin men det gjorde det inte och jag har ingen lust att sitta och skumma i Google i timmar.

Så det där med "lätt dubbelhänt" det hittade jag på själv eftersom det passade på mig. Exempelvis så tar jag saker omväxlande från hyllor eller bord, äter omväxlande med vänster och höger osv. Skulle hellre hälsa med vänster förresten. Aja baja enligt samhället.

Dubbelhänt borde man kunna kalla sig om man tex kan spela både vänster- och högergitarr BRA.

Korslateral är i alla fall ett vedertaget begrepp. Det innebär en dominant hand och DEN ANDRA foten.

Du och jag är dubbelhänta fast på olika sätt. Jag har en generell dubbelhänthet men det intressanta för min del är ju att när det gäller koordination sinsemellan händer, eller ben så agerar jag som en vänsterhänt i vissa fall och vissa fall inte, du har en specialiserad dubbelhänthet, som verkar väldigt stabil. Mer vet jag inte *rolleyes* just nu.

Kanske någon har skrivit någon avhandling om detta, shit det här borde vi haft i stället för ämnet "Stimulerar proteintillskott vid styrketräning muskeltillväxt" :smash: :smash: :smash:

Blir avstampet med höger fot om det är den vänstra som lyfter från marken sist? Tänk längdhopp, jag skulle placera vänster fot närmast plankan. Men det kanske blir höger ben som den egentliga kraften kommer från ändå? Har lite dålig koll på mekaniken här.

Jo det blev jobbigt. Fast det har varit lite kämpigt hela tråden. Din första mening låter som ett sådant feltänk som jag skulle komma upp med just pga ovanlig koordination. Stampar du av med höger så är ju vänster fot bakom men det är höger som lämnar marken sist. Jo jag skulle tro att det är så det fungerar för enkelhänta att det är kraften från den starkaste höften som utnyttjas. Själv tycker jag det är mer naturligt att använda kraften i avstampsfotens vad och även den större kontrollen som min högerfot har. Kajsa Bergkvist hoppar från samma håll som jag. Och fler av tjejerna i världseliten.

Jag skulle definitivt ha vänster hand nedtill på en hockeyklubba. Blev det jobbigt nu? :D

Du låter "högerhänt" då.

Men det behöver inte självklart vara så enkelt. Hade man tittat på hockeyklubban hade jag varit vänsterhänt och det är jag verkligen inte. På det sättet är jag som Fed Up starkare i höger, bättre finmotorik också.

Ett problem som jag har av min konfiguration är att jag har svårt att arbeta spegelvänt. Det är ju s.a.s. redan spegelvänt därinne. Om jag kunde skaka liv i vänsterfoten också då jävlar.

En sak som jag funderat på är om jonglörer brukar ha någon särskild configuration. Apropå det så var jag bra fotbollsjonglör som ungdom så vänsterfoten måste ju ha fungerat en gång i tiden..

aliquis
2007-04-18, 02:22
Orkade inte läsa, jag är högerhänt, tar iaf nycklar, mugg och diverse med högern. Håller dock i telefon och typ trådar och sådant med vänstern.

Sparkar på saker med höger.

Tittar i princip bara med vänstra ögat.

Mantus
2007-04-18, 04:02
Vänsterhänt, vänsterfotad, vänsterögd och vänsterörad. Vilken fot jag sedan gör avstamp med i olika sporter är helt oväsentligt eftersom jag lika gärna kan ha lärt in det allteftersom på livets bana.
Jag använder trots att jag är vänsterhänt t.ex. alltid högern för att röra datormusen och är substantiellt mycket bättre på att manövrera musen med höger än med vänster hand. Detta beror inte på någon krånglig sorts dubbelhänthet utan kort och gott på att datormusen alltid ligger på höger sida av datorn och därför lär man in sig att använda högerhanden eftersom det blir minst krångel så, om folk tänkte tillbaka till varför de egentligen använder en speciell fot först så kanske de i många fall skulle kunna återkoppla det till att det var så de en gång i tiden blivit inlärda och därefter fortsatt med det av gammal vana.
Jag känner stor skillnad på den dominanta handen, foten, ögat och örat och det som inte är dominant, så det är inget snack om saken att jag är så vänster man kan bli. Att man sedan med stor framgång kan lära sig att göra saker med båda sidorna beror väl ofta på att vi vänsterhänta ofta lär oss att göra saker på högerhäntas sätt samtidigt som vi naturligt är bättre på att utföra samma uppgift på vårt eget vänstersätt.

LAR
2007-04-18, 05:58
jag är vad du kallar "dubbelhänt" men som egentligen heter ambidextriös. efter 20 av trumövningar.

Chaan
2007-04-18, 13:10
som egentligen heter ambidextriös.

Ja! Det var det ja. Det är Det jag tror att jag är.

Fed up
2007-04-18, 13:24
Chaan: Då är jag nog bara ett freak of nature, typ. :D
Jag gör inget med vänsterfoten hellre än högern och sånt som jag bara gör med en hand gör jag helst med höger, utom skriva, äta med pinnar och sy, tex. om jag gräver med en liten spade eller klipper eller håller i en fjärrkontroll eller wii-remote. Jag kan inte alls spela gitarr med vänsterfattning. Tror jag har testat ett gång, men är inte säker, men det har alltid känts väldigt naturligt med höger.
När jag äter håller jag gafflen i vänstern om jag också håller i kniven, men ofta äter jag på "amerikanskt manér" och håller gaffeln i högern och kniven ligger brevid och väntar på att bli behövd (då byter jag gaffel-hand).

machine gun
2007-04-18, 13:29
Jo det blev jobbigt. Fast det har varit lite kämpigt hela tråden. Din första mening låter som ett sådant feltänk som jag skulle komma upp med just pga ovanlig koordination. Stampar du av med höger så är ju vänster fot bakom men det är höger som lämnar marken sist. Jo jag skulle tro att det är så det fungerar för enkelhänta att det är kraften från den starkaste höften som utnyttjas. Själv tycker jag det är mer naturligt att använda kraften i avstampsfotens vad och även den större kontrollen som min högerfot har. Kajsa Bergkvist hoppar från samma håll som jag. Och fler av tjejerna i världseliten.

Alltså stampar jag av med vänster eftersom den lämnar marken sist. Sist jag kollade så hoppade Kajsa Begqvist höjdhopp och det är ju inte ens i närheten av samma teknik som man använder i längdhopp. I höjdhopp skulle det nog bli höger ben eftersom det känns mer bekvämt att närma sig avstampet från den sidan (visst hoppar man av med foten som är närmast mattan?).

Chaan
2007-04-18, 14:07
Chaan: Då är jag nog bara ett freak of nature, typ. :D
Jag gör inget med vänsterfoten hellre än högern och sånt som jag bara gör med en hand gör jag helst med höger, utom skriva, äta med pinnar och sy, tex. om jag gräver med en liten spade eller klipper eller håller i en fjärrkontroll eller wii-remote. Jag kan inte alls spela gitarr med vänsterfattning. Tror jag har testat ett gång, men är inte säker, men det har alltid känts väldigt naturligt med höger.
När jag äter håller jag gafflen i vänstern om jag också håller i kniven, men ofta äter jag på "amerikanskt manér" och håller gaffeln i högern och kniven ligger brevid och väntar på att bli behövd (då byter jag gaffel-hand).

Jag hajar fortfarande inte :Virro :Virro :Virro Det är som att vi har lika fast tvärtom. Freeks of different nature. Du VILL ju göra olika saker med olika händer. Själv vill jag ju göra allt med höger men ofta sitter jag och gör två helt olika saker med händerna. Eller står. Den ena handen vet inte vad den andra gör (utom när jag spelar gitarr eller något) men de gör rätt saker.

Jag undrar fortfarande det där med mästerjonglörer om de har någon övervikt åt ena andra eller tredje hållet här.

Intressant det där med amerikanskt manér. Jag har alltid påstått det som jag tror jag quotade i första posten, att för högerhänta är det naturligt att hålla gaffeln i höger eftersom det är den man äter med. Men själv byter jag lite då och då oavsett om kniven behövs. Då langar jag över den med. Har alltid gjort. Fast jag brukar byta i smyg så inte folk ska undra.

Men det spelar ingen roll att jag inte förstår. Du är dubbelhänt i vilket fall.

Sedan så tror jag det blir ett extra besök i musikaffär. Det var länge sedan jag provade en vänstergura.

Sedan apropå allt det här så tycker jag det är lite otäckt att jobba med händerna i kors. Spånar på trumning att hålla ena handen lite högre än den andra och försöka slippa korsa dem.

Alltså stampar jag av med vänster eftersom den lämnar marken sist. Sist jag kollade så hoppade Kajsa Begqvist höjdhopp och det är ju inte ens i närheten av samma teknik som man använder i längdhopp. I höjdhopp skulle det nog bli höger ben eftersom det känns mer bekvämt att närma sig avstampet från den sidan (visst hoppar man av med foten som är närmast mattan?).

Nej du trycker av med yttre foten. Eftersom jag studerat detta i smyg i hela mitt liv så har jag en aning om att de flesta föredrar att stampa av med samma fot i längd och höjd men någon kan ju komplettera.

Fed up
2007-04-18, 14:22
Hur vet man vilket öga och öra som är dominant?

machine gun
2007-04-18, 14:26
Nej du trycker av med yttre foten. Eftersom jag studerat detta i smyg i hela mitt liv så har jag en aning om att de flesta föredrar att stampa av med samma fot i längd och höjd men någon kan ju komplettera.

Aha, då antar jag att jag är dubbelfotad och lätt dubbelhänt med andra ord. Kickboxas bäst med vänster fot, fotbollsparkar bäst med höger fot, hoppar bäst med vänster fot. Skriver och liknande med höger, men kan hantera att utföra en hel del med vänster också (dock inte skriva eller rita eller annat som kräver extrem finmotorik).

Chaan
2007-04-18, 14:39
Hur vet man vilket öga

De flesta ser lite bättre med ena men om man inte har något synfel så lär det vara väldigt liten skillnad.

öra som är dominant?

Jag har helt klart bättre musiköra på höger.

Aha, då antar jag att jag är dubbelfotad och lätt dubbelhänt med andra ord. Kickboxas bäst med vänster fot, fotbollsparkar bäst med höger fot, hoppar bäst med vänster fot. Skriver och liknande med höger, men kan hantera att utföra en hel del med vänster också (dock inte skriva eller rita eller annat som kräver extrem finmotorik).

Coolt.

Låter som du är på Davvvans nivå.

Chaan
2007-04-22, 15:58
*uppdate*

Spegelskrift... gjorde det efter detta. Blev hygglig mellanstadienivå på texten...

davvvan
2010-10-24, 13:19

Korslateral...?

Äter med gaffeln i höger hand och kniven i vänster hand. Byter bara när jag ska skala potatis.

filmjölk
2010-10-24, 13:49
jag är egentligen högerhänt men har blivit rätt duktig på att använda vänsterhanden till mycket. Jag har nedsatt rörlighet i höger handled, och har ofta haft ont i högerhanden och den har vart skadad ofta. Skriver för hand gör jag med höger, kastar med höger, men äter, öppnar burkar, ****** och föredrar att bära med vänster.

Mitt vänsteröga är blint, så jag är nog eg. extremt högerhänt, bara av nödvändighet att jag har bra koordination i vänsterhanden.

hela vänster arm är fö mkt grövre än höger 2cm skillnad runt överarmarna. har iofs nästan ingen biceps alls på höger då jag inte kan supinera på den sidan och fått hålla mig till hammercurls på högern.