handdator

Visa fullständig version : Vilken baljväxt passar bäst med havregrynsgröt?

Purren
2007-04-17, 08:27
Vilken baljväxt passar smakmässigt bäst med havregrynsgröt?

Eddie Vedder
2007-04-17, 08:34
Vilken baljväxt passar smakmässigt bäst med havregrynsgröt?

Sojabönor, fast då ska du kpka dom själv och inte köra med dom sönderkokade burkvarianterna.

Det är iaf mitt förslag, väldigt gott med kikärter oxå.:thumbup: *drool*

Eddie Vedder
2007-04-17, 08:37
Det här är en mix av sojabönor, vita bönor och kikärter i gröt kokt på fiberberikade havregryn. Jag tycker själv sojabönorna ger den godaste smaken helt klart (lite sötare smak än andra bönor), blandar mest för skojs skull.;)

38190

Purren
2007-04-17, 08:45
Snyggt! Visst känns det som att kikärter borde vara gott i gröt? Soja har jag dock ingen uppfattning om hur det smakar, men jag ska testa det imorgon!

Eddie Vedder
2007-04-17, 08:48
Snyggt! Visst känns det som att kikärter borde vara gott i gröt? Soja har jag dock ingen uppfattning om hur det smakar, men jag ska testa det imorgon!

Ja kikärter är en riktigt höjdare, även röda linser tycker jag väldigt mycket om att blanda i gröt.

Dock är sojabönorna som sagt favoriten. Enligt mej är hursomhelst DET ABSOLUT VIKTIGASTE AV ALLT FÖR SMAKEN ATT DU KOKAR BALJVÄXTERNA SJÄLV!!!

Strandbyggarn
2007-04-17, 09:15
Fy fan va Oapptitlig den gröten såg ut *spy* .

Fed up
2007-04-17, 09:35
om jag var tvungen att ha bönor i min gröt skulle jag nog mala/smula dem först. Finn både soja- och kikärtsmjöl att köpa.

mistermr
2007-04-18, 13:40
Kikärter är riktigt gott i gröten.

Rekommenderas!

mvh

Purren
2007-04-18, 15:40
Var och köpte både sojamjöl och sojabönor idag; kikärterna ligger redan i blöt. Ska testa alla var för sig och sedan avgöra vilken som är godast. Återkommer med smakrecension!

Dumleman
2007-04-18, 17:15
Jag tror att YTS (http://kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=1379) här på forumet har stor koll på baljväxter och gröt så du väl PMa honom eller tipsa om tråden här eller något!

Kary
2007-04-18, 21:09
Ingen! Banan eller äpple och kanel ska det vara i gröten! :)

aliquis
2007-04-18, 22:36
Jag gillar inte smaken på kikärtor naturella, sojabönor tycker jag inte heller är så gott, men i gröt har jag ingen aning om hur det smakar.

Svarta bönor tycker jag är rätt schyssta. Stora vita med, men till gröt? ;/

Små svarta linser?

Max
2007-04-19, 06:28
Det här är en mix av sojabönor, vita bönor och kikärter i gröt kokt på fiberberikade havregryn. Jag tycker själv sojabönorna ger den godaste smaken helt klart (lite sötare smak än andra bönor), blandar mest för skojs skull.;)
+ vitkålssallad, ingen brist på fibrer där inte ;)

z_bumbi
2007-04-19, 06:59
+ vitkålssallad, ingen brist på fibrer där inte ;)

Min första tanke var "Varför fiberberikade havregryn?". :)

Eddie Vedder
2007-04-19, 08:17
Min första tanke var "Varför fiberberikade havregryn?". :)

Jag hade inga vanliga hemma då, har bytt nu.:D

Purren
2007-04-19, 15:02
Havregrynsgröt med sojamjöl (1dl havregryn 2msk sojamjöl): Smaken känns knappt, bara lite mjöligare, annars lika gott som vanligt. Klart godkänt. Varför inte liksom?

cam
2007-05-10, 08:33
Alltså, jag måste bara få tacka för tipset om sojabönor i gröten!!! Går på diet nu och då jag pendlar långt till jobbet så äter jag frukost kl. 06.00 och är vanligtvis tokhungrig redan när jag kommer till jobbet. Men nu håller jag mig mätt längre på ungefär samma mängd kcal. Fungerar alldeles utmärkt smakmässigt också. Tack :thumbup:

Diana
2007-05-10, 11:03
Alltså, jag måste bara få tacka för tipset om sojabönor i gröten!!! Går på diet nu och då jag pendlar långt till jobbet så äter jag frukost kl. 06.00 och är vanligtvis tokhungrig redan när jag kommer till jobbet. Men nu håller jag mig mätt längre på ungefär samma mängd kcal. Fungerar alldeles utmärkt smakmässigt också. Tack :thumbup:

Håller med
Sojjabönor är verkligen något sjukt underskattat, mättnads såväl som smakwise!
Att hälla skiten i gröt låter aningen vågat dock... måste testas :D *popcorn*

machine gun
2007-05-12, 21:33
DET ABSOLUT VIKTIGASTE AV ALLT FÖR SMAKEN ATT DU KOKAR BALJVÄXTERNA SJÄLV!!!

Jag förstår inte varför? Eller jo, för ekonomin och miljön så förstår jag, men annars inte. Det är ju den omständiga tillagningsprocessen som gör att så pass många avstår från att äta baljväxter i någon större utsträckning. Tycker det verkar dumt att avråda från bönor på burk då. Dessutom är skillnaden i smak knappt märkbar. Och pratar vi mer porösa bönor, som pintobönor och kidneybönor så är det faktiskt svårt att få till dem lika bra när man kokar dem själv jämfört med de man köper på burk. Zeta och GoGreen har jättebra färdigkokta bönor att köpa. De från GoGreen är dessutom i tetrapack, vilket är mer miljövänligt än plåtburkar.

Har för övrigt svårt att förstå folks hyllning till sojabönan, det är faktiskt den enda baljväxt som jag har svårt för rent smakmässigt. Däremot funderar jag på att testa kikärter i gröten, det låter iaf ganska gott.

skaparn
2007-05-12, 22:28
Jag förstår inte varför? Eller jo, för ekonomin och miljön så förstår jag, men annars inte. Det är ju den omständiga tillagningsprocessen som gör att så pass många avstår från att äta baljväxter i någon större utsträckning. Tycker det verkar dumt att avråda från bönor på burk då. Dessutom är skillnaden i smak knappt märkbar. Och pratar vi mer porösa bönor, som pintobönor och kidneybönor så är det faktiskt svårt att få till dem lika bra när man kokar dem själv jämfört med de man köper på burk. Zeta och GoGreen har jättebra färdigkokta bönor att köpa. De från GoGreen är dessutom i tetrapack, vilket är mer miljövänligt än plåtburkar.

Är du forumdopad ikväll? Ännu ett inlägg som träffar så rätt att jag blir lite tårögd. En burk kidneybönor är betydligt godare än vad de bönor jag tillreder själv eftersom jag missar att passa kokningen så att de kokar över, kladdar ner spisen och blir en sörja. Ännu godare är att köpa snacksvarianten där de är rostade, men då får man kanske i sig ett dagsbehov av salt per tugga.

Undrar om inte uttrycket "kasta ut barnet med badvattnet" är tillämpbart här, har alltid velat använda det utan att hitta ett bra tillfälle.

Fed up
2007-05-12, 22:51
Är du forumdopad ikväll? Ännu ett inlägg som träffar så rätt att jag blir lite tårögd. En burk kidneybönor är betydligt godare än vad de bönor jag tillreder själv eftersom jag missar att passa kokningen så att de kokar över, kladdar ner spisen och blir en sörja. Ännu godare är att köpa snacksvarianten där de är rostade, men då får man kanske i sig ett dagsbehov av salt per tugga.

Undrar om inte uttrycket "kasta ut barnet med badvattnet" är tillämpbart här, har alltid velat använda det utan att hitta ett bra tillfälle.

Jag håller med. Jag är ambitiös ibland och kokar kikärtor (min favvobaljväxt) och lägger i massor lagerblad och svartpepparkorn och är duktig, men de blir ändå rätt smaklösa och torra. Funkar bra att ha i grytor och så, men att äta direkt är inget vidare. Har testat att koka svarta bönor och mungbönor också och de har blivit ännu torrare.

Tyvärr, får man ju lov att säga, gör sig baljväxter bäst på burk. De enda som funkar bra, om inte bättre at koka själv är linser.

Håller med om att "kasta ut barnet med badvattnet" är ett förnämligt ordspråk, men jag kan inte komma på särskilt många tillfällen då det kan användas, definitivt inte tillräckligt många för att det ska förtjäna ett eget ordspråk, hur skojigt det än må vara. Men det är kanske bara som med svåra ord, att är man inte nog förtrogen med det så har man svårt att använda det naturligt och är man förtrogen med det är det nemas problemas. Du får återkomma om saken om du får rätsida på det.

YTS
2007-05-13, 05:17
YTS här.

Baljväxter skall kokas på låg värme med salt och kyndel, då blir de goda.

Här är ett recept på Gourmet gröt, där man använder sig av sojabönor och bl.a. havre:
http://web.telia.com/~u30032762/gourmetgrot.html

izza
2007-05-13, 19:51
Jag håller med Nicklas, baljväxer är helt klart godare när man kokar själv. Mina blir alltid bättre konsistens på när jag gör själv. Kikärterna jag provat på burk är alldeles för salta och kidney hade nån otäck bismak. Tack vet jag mina egna! :)

Måste förresten prova sojabönan, den har jag bara ätit typ två gånger, och då på burk.

Kikärter är jättegott i gröt. Jag vill ge en uppmaning till alla som är negativa till det, prova! Jag tyckte gröten blev mycket godare! Passar alldeles utmärkt ihop!

mistermr
2007-05-13, 22:01
Kikärter är jättegott i gröt. Jag vill ge en uppmaning till alla som är negativa till det, prova! Jag tyckte gröten blev mycket godare! Passar alldeles utmärkt ihop!

Äntligen ngn annan än jag som också uppskattar kikärter i gröten.

mvh

Eddie Vedder
2007-05-13, 22:05
Äntligen ngn annan än jag som också uppskattar kikärter i gröten.

mvh

Såg du inte min bild på första sidan här i tråden?

Sojabönor, vita bönor och kikärter.:thumbup:

mistermr
2007-05-13, 22:09
Såg du inte min bild på första sidan här i tråden?

Sojabönor, vita bönor och kikärter.:thumbup:

Jo, det ser snyggt ut och smakar säkert :thumbup:

Själv kör jag ibland med kikärter samt bitar av kycklingfilé i gröten och då får man en komplett måltid. Även bitar av oxfilé eller ryggbiff mm funkar. Men jag föredrar kycklingfilé.

mvh

Eddie Vedder
2007-05-13, 22:15
Jo, det ser snyggt ut och smakar säkert :thumbup:

Själv kör jag ibland med kikärter samt bitar av kycklingfilé i gröten och då får man en komplett måltid. Även bitar av oxfilé eller ryggbiff mm funkar. Men jag föredrar kycklingfilé.

ja kycklinggröt brukar jag köra ibland jag oxå. Mest "far out" för min del är nog gröt blandat med makrill i tomatsås, gröt med kalkonpålägg och fräst lök samt gröt med sojafärssås (gjort på sojaförs, krossade tomater, lök och kryddor) och gröt med tonfisk men jag har testat betydligt många fler sjuka grötblandningar. :D

För mej är det ingen skillnad på havregryn och ris/pasta, vafan spannmålsprodukt som spannmålsprodukt!:thumbup:

mistermr
2007-05-14, 21:54
ja kycklinggröt brukar jag köra ibland jag oxå. Mest "far out" för min del är nog gröt blandat med makrill i tomatsås, gröt med kalkonpålägg och fräst lök samt gröt med sojafärssås (gjort på sojaförs, krossade tomater, lök och kryddor) och gröt med tonfisk men jag har testat betydligt många fler sjuka grötblandningar. :D

För mej är det ingen skillnad på havregryn och ris/pasta, vafan spannmålsprodukt som spannmålsprodukt!:thumbup:

Gött Eddie, jag är också en grötfantast, vi kanske borde starta ngn grötklubb?

;)

mvh

snartspensligvegan
2007-10-28, 17:04
Sojamjöl direkt med grynen och in i micron.

dessbee
2007-10-28, 22:34
Ingen! Banan eller äpple och kanel ska det vara i gröten! :)

+1 :hbang: gärna lite mjök till också

dessbee
2007-10-28, 22:35
Havregrynsgröt med sojamjöl (1dl havregryn 2msk sojamjöl): Smaken känns knappt, bara lite mjöligare, annars lika gott som vanligt. Klart godkänt. Varför inte liksom?

Hur mådde magen efteråt? *whistle*

Eddie Vedder
2007-10-28, 22:38
Idag testade jag gula ärter för första gången. Ärtprotein håller hög kvalité för att vara vegetabilie så det är perfekt att mixa med spannmålsprotein.

Gröten i sig var väl sådär, ganska smaklös. Ärtorna i sig smakar ju inte så jättemycket, i ärtsoppan är det ju salt kryddor och eventuellt fläsk (och SENAP!!!*drool*) som ger mycket smak.

Men inga fel på gröt med gula ärter heller.:thumbup:

MyungChul
2007-10-29, 00:23
Prova tillsätta lite salt, peppar, körvel, mejram, persilja och bacon då. Eventuellt lite extra vatten, fast nu vart det väl en ärtsoppa med havregryn. Även om det ska vara sidfläsk i.

Ljungkvist
2007-10-29, 07:36
Sojamjöl direkt med grynen och in i micron.

Vad blir egentligen skillnaden rent näringsvärdesmässigt om man har sojamjöl istället för bönorna? Mjölet är ju så att säga "okokt". Även om man kokar det i gröten, är ju tiden så pass mycket kortare, men det kanske vägs upp av att mjölet är finfördelat (större yta->kortare koktid)?

Har personligen endast testat vanlig havregrynsgröt, råggrynsgröt och havrekligröt (super!), helt utan konstigheter. Måste dock säga att alla knäppa idéer här gör mig nyfiken. Speciellt som jag älskar baljväxter. Ska definitivt pröva flera av dessa framöver!

Kan också jag tänka mig att gå med i grötklubben! Har ätit gröt så länge jag kan minnas. Redan i lågstadiet var det hggröt med lingonsylt varje dag till frukost... ;)

Eddie Vedder
2007-10-29, 08:03
Kan också jag tänka mig att gå med i grötklubben! Har ätit gröt så länge jag kan minnas. Redan i lågstadiet var det hggröt med lingonsylt varje dag till frukost... ;)

Fast den gröten är alldeles för konventionell för att verkligen platsa i grötklubben.:D

Skämt åsido, testa gröt med baljväxter. Det är kanongott faktiskt, finns ju hur mycket variationsmöjligheter som helst dessutom.:thumbup:

Ljungkvist
2007-11-05, 14:18
Fast den gröten är alldeles för konventionell för att verkligen platsa i grötklubben.:D

Skämt åsido, testa gröt med baljväxter. Det är kanongott faktiskt, finns ju hur mycket variationsmöjligheter som helst dessutom.:thumbup:

Vad sägs om detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2618406&postcount=5663) då? Kvalificerar jag in med den?:D

Eddie Vedder
2007-11-05, 14:23
Vad sägs om detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2618406&postcount=5663) då? Kvalificerar jag in med den?:D

Välkommen in i klubben, hade du skrivit att det där var rotmos hade jag troligtvis inte ifrågasatt dig för det ser verkligen ut som det.:D