Visa fullständig version : Den stora whisky-tråden!
Vandraren
2012-04-07, 12:35
big peat? ardbeg or gtfo. :d
big peat? ardbeg or gtfo. :d
Ardbeg? Populist whisky! :D
Ganymedes
2012-04-07, 13:12
BigPeat innehåller bla Ardbeg... :)
Min nuvarande favorit bland (tillgängliga) whiskies med rökighet är Port Charlotte PC8! Ganska rå, hårt stekt bacon, vanilj, oljig textur och saltlakrits. *cupid*
http://www.thewhiskybarrel.com/images/published/2/sources/products/laddie_pc8_300.jpg
BigPeat innehåller bla Ardbeg... :)
Jepp, står på flaskan för den som har ögonen öppna, Ardbeg, Bowmore mm :)
Tog ett glas Lagga 16 igår. Blir nog ett ikväll igen. :)
Precis som min käre far. Han får ofta gliringar för sin smak, men smaken är ju som baken osv et al. Provat Snow Grouse, fryst?
Gillade inte den. Smakade inget.
Remokillen
2012-04-07, 18:35
Ett par goda bourbon's för de dagarna när man tröttnat på att ligga och slicka på den nytjärade bryggan.
Blanton's Straight from the Barrel (nr 86626)
http://www.eluxo.pl/1081-956-thickbox/blanton-s-straight-from-the-barrel.jpg
Maker's Mark (nr 558)
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_11501/cf_1915/304375.JPG
Rekommenderar framförallt den övre som gav mig en aha upplevelse när det gäller bourbons.
Vandraren
2012-04-07, 18:50
Jag är riktigt sugen på att införskaffa en Port Ellen 27yo för att fira lite när ungen kommer.
Har dock aldrig smakat på den, så det känns ju lite sådär. När vi snackar prisklass 2000-3000:- vad finns det egentligen man _måste_ ha?
Dyraste jag har i skåpet är en Tomatin 25yo. Men den är inte den godaste.
Awesomeous Prime
2012-04-08, 09:42
Ett par goda bourbon's för de dagarna när man tröttnat på att ligga och slicka på den nytjärade bryggan.
Blanton's Straight from the Barrel (nr 86626)
http://www.eluxo.pl/1081-956-thickbox/blanton-s-straight-from-the-barrel.jpg
Maker's Mark (nr 558)
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_11501/cf_1915/304375.JPG
Rekommenderar framförallt den övre som gav mig en aha upplevelse när det gäller bourbons.
Har varit sugen på den blantonsen rätt länge nu... jag är ju en "udda" hybrid som älskar allt rökigt (ffa allt ardbeg) och även en massa olika bourbons... hmmmm, men, saken är väl den att det oftast ändå läggs pengar på dom rökiga godsakerna när tillfälle ges...
får se om man ger sig själv chansen å smaka den nån gång snart...
men, i eftermidda blir de en gammal god ArdbegTen, dels för att jag älskar den, men också för att de e de enda som finns hemma...
Ganymedes
2012-04-09, 14:24
Jag är riktigt sugen på att införskaffa en Port Ellen 27yo för att fira lite när ungen kommer.
Har dock aldrig smakat på den, så det känns ju lite sådär. När vi snackar prisklass 2000-3000:- vad finns det egentligen man _måste_ ha?
Dyraste jag har i skåpet är en Tomatin 25yo. Men den är inte den godaste.
Finns otroligt mycket bra för de pengarna. Port Ellen är sannerligen INTE fel!
MasterChief
2012-04-20, 20:08
I stand corrected :em: men det ändrar inte faktum att famous är för folk utan smaksinne, som vill känna sig lite lyxiga genom att betala överpris för sin fulwhisky ;)
Alltså, jag sitter här efter en lång arbetsdag som jag slutade med ett hårt cykelpass. Ätit väldigt lite under dagen och inget efter träningen. Tog en Famous istället och fan, den bara sitter så perfekt i gommen så jag vill banne mig inte dricka något annat. Jag skulle känna mig smutsig och otrogen. Fulwhisky eller inte.
Whisky smakar bäst på tom mage och när kroppen är trött!
Alltså, jag sitter här efter en lång arbetsdag som jag slutade med ett hårt cykelpass. Ätit väldigt lite under dagen och inget efter träningen. Tog en Famous istället och fan, den bara sitter så perfekt i gommen så jag vill banne mig inte dricka något annat. Jag skulle känna mig smutsig och otrogen. Fulwhisky eller inte.
Whisky smakar bäst på tom mage och när kroppen är trött!
Tycker man något verkligen är gott så tycker man, kan bara applådera att du håller fast vid din åsikt.:thumbup:
Awesomeous Prime
2012-04-21, 20:55
ardbeg ten, vilken fröjd... alltid bra...
Awesomeous Prime
2012-05-06, 14:37
igår fick jag min sista 10a ardbeg ten ur den flaskan jag haft hemma nu senast... nu är det på tiden att införskaffa nåt nyt... dock är frågan vad ekonomin tillåter.... vi får se...
har helt fastnat för glenmorangie 12 år! muuuums!
MasterChief
2012-05-06, 15:07
Testade Laphroaig för första gången. Usch säger jag bara. Inte gott.
Testade Yamazaki 12y häromdagen på Ardbeg Embassay. Rekommenderbar, även restaurangen.
igår fick jag min sista 10a ardbeg ten ur den flaskan jag haft hemma nu senast... nu är det på tiden att införskaffa nåt nyt... dock är frågan vad ekonomin tillåter.... vi får se...
Har du druckit Big Peat? Seriöst den bästa whiskyn jag har druckit. Så otroligt len och fin, söt och med en påtaglig rökighet till det. Om du inte har smakat den så borde du köpa en flaska!
Nordenator
2012-05-06, 21:52
Har du druckit Big Peat? Seriöst den bästa whiskyn jag har druckit. Så otroligt len och fin, söt och med en påtaglig rökighet till det. Om du inte har smakat den så borde du köpa en flaska!
Big Peat är väl bara en blended på Islay-whisky? Det känns som att ta många fina whiskysorter som själv står stolta och blanda ihop dem till något monotont. Jag har druckit den vid ett tillfälle, men den lämnade inte något riktigt intryck.
Flaskan är dock snyggve. Har inget direkt emot blended, men om jag plockar upp en flaska sådant får den gärna vara av billig(are) natur :D
Det är ''bara'' en blended, ja. Fick smaka den första gången på whiskyprovning som Clydesdale höll i, Big Peat vann kategorin i World Whisky Awards 2010 och fick 96 poäng i
Whisky Bible 2011: Scotch Vatted Malt of the Year.
Finns massa, riktigt bra blendeds för övrigt..
Awesomeous Prime
2012-05-07, 14:28
Nix, inte smakat den.
Den såg ju lite väl dyr ut för min del vad gäller att lägga pengar på en blended dock.
Samt att de var beställningssortiment. Jag lägger nog hellre till nån hundring och köper en corryvreckan istället...
men om nån får för sig att bjuda på en big peat nån gång så skulle det vara gott att smaka, har hört en del bra om den ändå så.
Borde ju vara god med tanke på vad som är i den.
Awesomeous Prime
2012-05-25, 17:25
en 12a Ardbeg Ten (fast avnjuter den som två 6or då de e en mer lagom storlek i taget) i badet nu! den optimala post-Workout avslappningen!
Big Peat är väl bara en blended på Islay-whisky? Det känns som att ta många fina whiskysorter som själv står stolta och blanda ihop dem till något monotont. Jag har druckit den vid ett tillfälle, men den lämnade inte något riktigt intryck.
Flaskan är dock snyggve. Har inget direkt emot blended, men om jag plockar upp en flaska sådant får den gärna vara av billig(are) natur :D
Termer för blended whiskies är rätt snarlika och det är lätt att blanda ihop, men man måste skilja på scotch blended whisky och blended malt whisky för det senare är också känd som vatted whisky, vilket innebär en blandning av enbart single malts från olika destillerier, medans en scotch blended består till största del av grain whisky från continous stills och en mindre andel av whisky från pot stills i sin blandning från flera destillerier
Big Peat klassas alltså som en vatted whisky, om jag inte minns fel så består blandningen av single malts från ardbeg, caol ila och nån islay malt till men framförallt Port Ellen ingår i blandningen, och det är ett destilleri som inte existerar längre, därav priset skulle jag chansa på
Men rent generellt så är blended malt whiskies (alltså vatted whiskies) dyrare än "vanlig" scotch blended
Måste säga att McLeods whiskey 8 år var riktigt fin. Bra smak till ett bra pris tycker jag.
Har förövrigt en Isle of Jura som jag köpte i england förra året, 10 årig. Någon som provat?
grondahl
2012-05-28, 10:00
Termer för blended whiskies är rätt snarlika och det är lätt att blanda ihop, men man måste skilja på scotch blended whisky och blended malt whisky för det senare är också känd som vatted whisky, vilket innebär en blandning av enbart single malts från olika destillerier, medans en scotch blended består till största del av grain whisky från continous stills och en mindre andel av whisky från pot stills i sin blandning från flera destillerier
Big Peat klassas alltså som en vatted whisky, om jag inte minns fel så består blandningen av single malts från ardbeg, caol ila och nån islay malt till men framförallt Port Ellen ingår i blandningen, och det är ett destilleri som inte existerar längre, därav priset skulle jag chansa på
Men rent generellt så är blended malt whiskies (alltså vatted whiskies) dyrare än "vanlig" scotch blended
Kan tycka att vatted ofta är bra. Personligen föredrar jag ex Johnnie Walker Green Label före de single malts som den är blandad av (Talisker, Caol Ila, Cragganmore och Linkwood).
Denna står alltid i skåpet, tycker den fungerar utmärkt "on the rocks"....I MasterCheif anda, efter en lång dag med efterföljt träningspass:
http://4.bp.blogspot.com/-y8l_yGwQEuI/T6K8xaZV7yI/AAAAAAAABjs/sTJMA_P_ylo/s1600/J
Ganymedes
2012-05-29, 17:32
Måste säga att McLeods whiskey 8 år var riktigt fin. Bra smak till ett bra pris tycker jag.
Har förövrigt en Isle of Jura som jag köpte i england förra året, 10 årig. Någon som provat?
Jura 10 är ok, men lite kort i eftersmaken. Skulle inte köpa den men inte tacka nej till en dram heller. Typ 77/100.
Jag skulle vilja vidga min horisont en aning. Vad säger folket om Canadian Club?
http://everydaydrinkers.com/wp-content/uploads/2009/06/cc-10-year-reserve0.gif
http://michelle.koenig-schwartz.com/Chronicles/Media/canadianclubad2.jpeg
Ytterligare en Japan i skåpet i form av en Yamazaki 18. Slank även in en specialare (dock skotte) i form av Bowmore 14 lagrad på olorosofat buteljerad speciellt för whiskyklubben. Kan inte bli mycket bättre :)
Ytterligare en Japan i skåpet i form av en Yamazaki 18. Slank även in en specialare (dock skotte) i form av Bowmore 14 lagrad på olorosofat buteljerad speciellt för whiskyklubben. Kan inte bli mycket bättre :)
Bra grejer, hur mycket fick du betala?
Vilka fler japanska har du?
Jag skulle vilja vidga min horisont en aning. Vad säger folket om Canadian Club?
http://everydaydrinkers.com/wp-content/uploads/2009/06/cc-10-year-reserve0.gif
http://michelle.koenig-schwartz.com/Chronicles/Media/canadianclubad2.jpeg
Den är helt OK, dricker och har drukit den när jag kör MAD MEN marathon:D
Bra grejer, hur mycket fick du betala?
Vilka fler japanska har du?
Jadu vet inte rikitgt vad det gick på, runt 800 för Yamazakin. Jag har inte så många japanska whiskys; Yamazaki 12, Karuizawa 15 och en Hakushu 12 (sjuk spännande rökig päronsmak, passar fint som apertif!)
Den är helt OK, dricker och har drukit den när jag kör MAD MEN marathon:D
Skulle vilja ha någon var-dag-whisky. Lättdrucken etc. Hört att den ska vara lättdrucken. Bra. Då ska den beställas :)
Skulle vilja ha någon var-dag-whisky. Lättdrucken etc. Hört att den ska vara lättdrucken. Bra. Då ska den beställas :)
Den och J&B som jag la upp tidigare tycker jag är två bra vardags whiskey. Hoppas du gillar dem!
J&B med en isbit fungerar utmärkt på kvällen:)
Den och J&B som jag la upp tidigare tycker jag är två bra vardags whiskey. Hoppas du gillar dem!
J&B med en isbit fungerar utmärkt på kvällen:)
Kanske rent av blir J&B kanske ;).
Kanske rent av blir J&B kanske ;).
Vill vara helt ödmjukt ärlig att jag är whiskey drickare inte kunnare:D
En liter J&B ligger på cirka $27 dollar här och jag tycker den är väldigt fin för det priset. Återkom gärna med recension - svårt att rekommendera, hoppas verkligen du gillar den!
Vill vara helt ödmjukt ärlig att jag är whiskey drickare inte kunnare:D
En liter J&B ligger på cirka $27 dollar här och jag tycker den är väldigt fin för det priset. Återkom gärna med recension - svårt att rekommendera, hoppas verkligen du gillar den!
Ska till bolaget på lördag. Kommer nog beställa Canadian Club sen inhandla en andra. Eller så köper jag J&B och en japansk. Är sugen på en japansk whisky.
Ska till bolaget på lördag. Kommer nog beställa Canadian Club sen inhandla en andra. Eller så köper jag J&B och en japansk. Är sugen på en japansk whisky.
Nu blev jag sugen på att prova en japansk whiskey!
Nu blev jag sugen på att prova en japansk whiskey!
Jag är på ett extremt whiskyhumör för tillfället.
Jag är på ett extremt whiskyhumör för tillfället.
Det smittar...klockan är bara 16:30 här får allt vänta innan jag häller upp min:)
Det smittar...klockan är bara 16:30 här får allt vänta innan jag häller upp min:)
Lite senare här och har precis borstat tänderna, lär inte bli någon whisky för mig inte ;).
Är sugen på en Yamazaki.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Yamazaki&artikelId=241318&varuNr=420&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dYamazaki%26id%3d1 594%26epslanguage%3dsv
Yamazaki är fin, rekommenderas.
Lite senare här och har precis borstat tänderna, lär inte bli någon whisky för mig inte ;).
Är sugen på en Yamazaki.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Yamazaki&artikelId=241318&varuNr=420&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dYamazaki%26id%3d1 594%26epslanguage%3dsv
Tycker inte 12an är speciellt märkvärdig, gå upp några hundra och beställ 18 på en gång. Enligt mig bland det bästa du kan få för under 1000lappen i svedala!
LoveMachine
2012-05-31, 08:18
Köpte mig en Aberlour Sheery Cask 12 yo när jag var i Milanop. Min pappa drack den för några år sedan och var helt lyrisk. Sedan dess har han och jag gått med i en Whiskyförening så ens preferenser kan ju ha förändrats. Men jag tyckte att det var värt att ge den ett försök, 42 Euro för en liter är ju inget att gråta över. Jag blev inte besviken. Den är ganska har ganska tydliga toner av russin och torkad frukt, en klöar sötma. Nästan år cognacshållet faktiskt. Svag rökighet och lite fattoner. Väldigt snäll och len mot munnen och lämnar både en angenäm känsla och eftersmak. Med berömm godkänd, en värdig terminswhisky.
Köpte mig en Aberlour Sheery Cask 12 yo när jag var i Milanop. Min pappa drack den för några år sedan och var helt lyrisk. Sedan dess har han och jag gått med i en Whiskyförening så ens preferenser kan ju ha förändrats. Men jag tyckte att det var värt att ge den ett försök, 42 Euro för en liter är ju inget att gråta över. Jag blev inte besviken. Den är ganska har ganska tydliga toner av russin och torkad frukt, en klöar sötma. Nästan år cognacshållet faktiskt. Svag rökighet och lite fattoner. Väldigt snäll och len mot munnen och lämnar både en angenäm känsla och eftersmak. Med berömm godkänd, en värdig terminswhisky.
Trevligt, bra recension!!
MasterChief
2012-06-03, 16:47
Ny favorit:
Bushmills Original. Så mjuk, varm och skön! Till och med bättre än min Famous.
http://www.alltomwhisky.se/2011/10/bushmills-hornsten-finns-nu-pa-systembolaget/
Eddie Vedder
2012-06-03, 16:49
Jag ska ut och fira min examen och min doktorandtjänst idag. En whisky får det bli helt klart. Bushmill verkade gott.
drakfelt
2012-06-03, 17:07
Jag ska ut och fira min examen och min doktorandtjänst idag. En whisky får det bli helt klart. Bushmill verkade gott.
Stort grattis Nicklas!
LoveMachine
2012-06-03, 17:26
Grattis och välkommen till den mörka sidan. Mad scientists of the world, unite. En Glen Garioch fungerar utmärkt för denna tillgivelse. Fruktig med toner av äpplen och calvados och ett fint bett. ELLER Caol Ila Distillers edition. Rejält rökig och med en del fattoner fast mer nyanserad och balanserad än sin mer extrema granne Lagavualin.
bear.flowertwig
2012-06-03, 18:10
Fick en flaska Mackmyra Special igår. Inte hunnit testa än. Nån som provat?
hallonskogen
2012-06-03, 19:30
måste slå ett slag för Oban 14 yrs, tycker den är en väldigt trevlig bekantskap
Kastar mig in i tråden då jag fullkomligt håller med! Min storfavorit. :)
Här på bänken står dock just nu en slatt Cragganmore och en flaska Aberfeldy. Den sistnämnda är väl inget stort att hänga i julgranen, Cragganmore däremot!
Tips mottages gärna på sorter som är snarlika Oban.
Ganymedes
2012-06-03, 19:54
Trevlig läsning, LoveMachine! Aberlour A'bunadh ligger högt på min lista. En sherrybomb med fantastisk eftersmak!
Hallonskogen - testa något från exempelvis Glengoyne, Glen Garioch eller kanske Auchentoshan om du vill ha något lättare (ofta smaker åt limehållet). Oban har lite kustsälta som dessa saknar iofs, så vill du ha med det kan Old Pulteney vara ett tips.
hallonskogen
2012-06-03, 19:57
Trevlig läsning, LoveMachine! Aberlour A'bunadh ligger högt på min lista. En sherrybomb med fantastisk eftersmak!
Hallonskogen - testa något från exempelvis Glengoyne, Glen Garioch eller kanske Auchentoshan om du vill ha något lättare (ofta smaker åt limehållet).
Tack för tipsen!
Hallonskogen - testa något från exempelvis Glengoyne, Glen Garioch eller kanske Auchentoshan om du vill ha något lättare (ofta smaker åt limehållet). Oban har lite kustsälta som dessa saknar iofs, så vill du ha med det kan Old Pulteney vara ett tips.
Vilken A'bunadh är det du har? Nyaste batchen eller någon från tidigare år? Jag har 2st hemma från olika batcher och bägge två är riktigt trevliga :)
Eddie Vedder
2012-06-03, 23:14
Stort grattis Nicklas!
Grattis och välkommen till den mörka sidan. Mad scientists of the world, unite. En Glen Garioch fungerar utmärkt för denna tillgivelse. Fruktig med toner av äpplen och calvados och ett fint bett. ELLER Caol Ila Distillers edition. Rejält rökig och med en del fattoner fast mer nyanserad och balanserad än sin mer extrema granne Lagavualin.
Tack ska ni ha!
Jag hade redan dragit när ditt tips postades LoveMachine. Men det blev tre fyror av Bushmill enligt Masterchiefs rekommendation. En 16, en 10 och en till 16. Det var gott. Jag kommer titta in mer i den här tråden.
Stort grattis!!
Eddie Vedder
2012-06-04, 00:13
Stort grattis!!
Tack! Jag har varit väldigt hemlig med det. Knappt sagt till någon att jag sökt tjänsten. Men nu är det klart. :)
Tack! Jag har varit väldigt hemlig med det. Knappt sagt till någon att jag sökt tjänsten. Men nu är det klart. :)
Måste vara en fantastisk känsla? Underbart, följer uppdateringarna!!
Ganymedes
2012-06-05, 14:51
Vilken A'bunadh är det du har? Nyaste batchen eller någon från tidigare år? Jag har 2st hemma från olika batcher och bägge två är riktigt trevliga :)
Har slut på den nu, men de batcharna jag haft är 28, 34, 35 och 37. Alla utsökta. Varierar lite i styrka men absolut utsökta.
Har slut på den nu, men de batcharna jag haft är 28, 34, 35 och 37. Alla utsökta. Varierar lite i styrka men absolut utsökta.
Håller helt med om att alla batcher jag testat varit riktigt vassa :) Ett riktigt safecard o köpa!
Fick en Glenmorangie Artein 15 årig av farsan när jag fyllde år och efter att halva flaskan nu gått så tänkte jag nämna den här.
Mycket trevlig highland whisky med rejäl sötma och liten rökighet, lättdrucken och försvinnande god, rumstempererad. Verkligen en whisky i mellanprisklassen som jag kan rekommendera om du gillar Highland.
bertbert
2012-06-05, 16:35
Gratulationer!
Eddie Vedder
2012-06-05, 20:11
Gratulationer!
Tack! :)
Har någon testat?
http://happyhourmagonline.com/wp-content/uploads/JackDanielsTennesseeHoney.jpg
shut teh face
2012-08-30, 14:37
Jag ska anordna ett whiskylotteri med tre priser, budget 2000 kr, eftersom jag vann förra. :) En Milroys Single Grain Single Cask 1991 för 1000 kr.
Jag tänkte köra The Balvenie Doublewood 12 year som andra pris, 429 kr.
Det jag behöver är då ett bra förstapris för cirka 1200 kr, medan tredjepriset blir en för 400 kr, fast då är de inte så stor skillnad på andra o tredjepris ...
Tar gärna emot tips, vi kör Single Malt tycker jag!
Ganymedes
2012-08-30, 21:03
Närmast 1200 kr och lätt att hitta på Bolaget är ju Macallan 18. Mycket god dessutom!
medan tredjepriset blir en för 400 kr, fast då är de inte så stor skillnad på andra o tredjepris ...
Denna köpte jag förra helgen, nu är jag ingen whiskeykännare och har ganska nyligen börjat uppskatta denna dryck. Men för 389kr så tycker jag den var bra!
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=caol+ila&sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=43914&varuNr=377&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dcaol%2bila%26sortfield%3d Pris%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0% 26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader %3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c
Samuelelel
2012-08-31, 09:28
Fick mig en Glen Ord 'The Singleton' 12yo av svärfar häromdagen. Någon som provat? Verkar inte finnas på bolaget.
http://img.thewhiskyexchange.com/270/godob.12yov6.jpg
shut teh face
2012-08-31, 09:43
Jag funderar såhär till mitt lotteri:
1. The Macallan http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=468 1229 kr
2. The Balvenie http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=10477 429 kr
3. Macleod's Islay http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=476 329 kr
Enda tråkiga är väl att tredje pris inte är så jättefin kanske, men jag vill gärna hålla 1 pris mycket finare än övriga.
Edit: alternativt denna som tredjepris: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=432 Glenmorangie Discovery Pack
Avnjöt denna whiskey i gott sällskap förra helgen. Idag handlades en flaska till mig själv:
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_10370/cf_1915/7303.JPG
Tycker det är en väldigt fin och välbalanserad whiskey till det priset. Inhandlades för $41.90 (Inkl. GST) cirka pris 285 SEK.
*cupid*
Fatalist
2012-09-11, 07:07
Så himla kul det känns att jag skapade en tråd för länge sen för att jag var nyfiken på whiskey som fortfarande lever och frodas. Allt jag hade att säga. Back to business. :D
Minimjölk
2012-09-11, 11:34
Jag ska anordna ett whiskylotteri med tre priser, budget 2000 kr, eftersom jag vann förra. :) En Milroys Single Grain Single Cask 1991 för 1000 kr.
Jag tänkte köra The Balvenie Doublewood 12 year som andra pris, 429 kr.
Det jag behöver är då ett bra förstapris för cirka 1200 kr, medan tredjepriset blir en för 400 kr, fast då är de inte så stor skillnad på andra o tredjepris ...
Vad kul, är tanken att de olika whiskysorterna skall dra åt ett och samma håll eller skall de var olika?
Balvenie Doublewood 12 year är enligt mig väldigt lättdrucken och god med sitt inslag av Sherry
En lite enklare Whisky i samma anda som väldigt många uppskattar är ancnoc. Den är rätt mild och saknar rökighet. helt klart en bra nybörjarwhisky.
I andra skalan av rökighet har vi Laphroaig. Deras Quarter Qask är riktigt bra och sitter i väldigt länge.
Sedan tycker jag att ett förstapris skall vara något mer unikt. Gärna någon flaska som inte går att köpa på systemet. Blir ju mer exklusivt då.
MacAllan 18-årig är en fin wirre för 1200 ungefär.
EDIT: som redan hade nämnts två gångwe...
Ladugårdsdörr
2012-09-11, 12:34
Avnjöt denna whiskey i gott sällskap förra helgen. Idag handlades en flaska till mig själv:
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_10370/cf_1915/7303.JPG
Tycker det är en väldigt fin och välbalanserad whiskey till det priset. Inhandlades för $41.90 (Inkl. GST) cirka pris 285 SEK.
*cupid*
Då tycker jag du ska prova Bowmore Enigma också, som tycker jag är snäppet vassare. En annan Bowmorefavorit är Mariner!
shut teh face
2012-09-11, 13:38
Vad kul, är tanken att de olika whiskysorterna skall dra åt ett och samma håll eller skall de var olika?
Balvenie Doublewood 12 year är enligt mig väldigt lättdrucken och god med sitt inslag av Sherry
En lite enklare Whisky i samma anda som väldigt många uppskattar är ancnoc. Den är rätt mild och saknar rökighet. helt klart en bra nybörjarwhisky.
I andra skalan av rökighet har vi Laphroaig. Deras Quarter Qask är riktigt bra och sitter i väldigt länge.
Sedan tycker jag att ett förstapris skall vara något mer unikt. Gärna någon flaska som inte går att köpa på systemet. Blir ju mer exklusivt då.
Just nu är det tema single malt, bara. Men jag funderade på ett japanskt tema, men det blev inte så. :)
Eddie Vedder
2012-09-30, 08:30
Jag gillar Fireball, gills det?
Var tvungen att googla och måste tyvärr ge dig ett fetnej på "Fireball Cinnamon Whisky Liqueur" *rolleyes*
Jag drack Fireball igår. Det smakade väl gott till en början (ja jag smuttade på den som en vanlig whiskey, inget shottande) men det blev extremt sötsliskigt med en hel sexa. Tänk er whiskey, 1 kg smält socker samt kanelextrakt som farbror Melker fått dosera efter behag. Gott i början som sagt. Men inget jag kommer dricka som standard direkt.
Då tycker jag du ska prova Bowmore Enigma också, som tycker jag är snäppet vassare. En annan Bowmorefavorit är Mariner!
Stort tack för tipsen, funderar lite på att bygga upp en samling single malt här hemma. Passar att dricka framför min öppna spis på vintern - vedeldat förstås!
Denna provade jag, ingen höjdare, låg på $30 så priset var ju inte avskräckande men det kanske även skulle get mig en hint angående smaken.
http://www.theglenlivet.com/homepage/lda-image.jpg
Sist jag var ute och reste köpa jag mig en 10årig Ardberg. Det var den första Ardbergen jag köpte och den är riktigt rökig och fin. Som en liten rolig parentes kan sägas att när jag öppnade den var jag tokförkyld och då kände jag inte hur rökig den var :)
Minimjölk
2012-10-01, 10:00
Stort tack för tipsen, funderar lite på att bygga upp en samling single malt här hemma. Passar att dricka framför min öppna spis på vintern - vedeldat förstås!
Det tycker jag du skall göra. Sjukt värt det enligt mig. Det känns som livskvalite att sitta ned och ta det lugnt med en Whisky då och då. Att sedan ha en fin samling att välja från gör det hela lite extra exklusivt och ger i alla fall mig njutning.
Det tycker jag du skall göra. Sjukt värt det enligt mig. Det känns som livskvalite att sitta ned och ta det lugnt med en Whisky då och då. Att sedan ha en fin samling att välja från gör det hela lite extra exklusivt och ger i alla fall mig njutning.
Instämmer, jag har förmånen att bo med en äkta stor vedeldad spis. Har faktiskt två stora fåtöljer jag köpte second hand, så det är lite skön genuin känsla över dem. Har spenderat många timmar framför den eldstaden ibland ensam bara för att koppla av. En fin single malt gör sig aldrig fel i det sällskapet*cupid*
Om man gillar en single malt med lite rökighet vad skall jag kika på? Gillade oerhört mycket Bowmore 12an.
Minimjölk
2012-10-01, 11:29
Instämmer, jag har förmånen att bo med en äkta stor vedeldad spis. Har faktiskt två stora fåtöljer jag köpte second hand, så det är lite skön genuin känsla över dem. Har spenderat många timmar framför den eldstaden ibland ensam bara för att koppla av. En fin single malt gör sig aldrig fel i det sällskapet*cupid*
Om man gillar en single malt med lite rökighet vad skall jag kika på? Gillade oerhört mycket Bowmore 12an.
lite som i lite eller lite som i en mängd? :)
lite som i lite eller lite som i en mängd? :)
Lite som i att Bowmore 12an har lagom/lite rökighet och rökighet. Vill minnas att Laphroaig Single Malt var som att tungkyssa en nytjärad eka:D
Inser att jag uttrycket mig oklart och lite klumpigt.
LoveMachine
2012-10-01, 12:52
Förhoppningsvis ska jag snart köpa mig en ny flaska. De sista 2.5 åren av utbildningen så köpte jag en flaska varje termin för att kunna ta mig ett glas efter tentan. Med rutinen, tenta, träna, basta, whisky + Beethovens nia på soffan så har jag inte missat en enda tenta. Nu börjar det bli dags för en ny terminswhisky som jag förhoppningsvis får avnjuta när jag lämnat in min första forskningsartikel. Det jag har kvar i min ägo är:
Caol Ila - Distillers Edition 12yo
Highland Park 18yo
Glenlivet - Nadurra 16yo
Glen Garioch 12yo
Oban 14yo
Aberlour - Sherry Cask 12yo
Vad tycker ni vore ett bra komplement till samlingen och som ligger kring 500 kr?
Troligen en ny favorit, prisglad var den även.
http://www.blogcdn.com/www.luxist.com/media/2010/12/bowmore-500-mbd121510.jpg
Kapat från: http://www.luxist.com/2010/12/17/holiday-shopping-guide-small-batch-whiskeys/print/
Bowmore Tempest
The Scottish island of Islay may now be swelled with whiskey distilleries, but Bowmore was there first. Since 1779, Bowmore has been producing malts with that characteristic Islay peat, and the second Tempest ($100) release, the first to be sold in the US, is no different. Smoke and briney salt greet your lips, but the 10 years this release spent in bourbon barrels also adds citrus and body. The US's allotment of 200 cases have just make their way to our shores.
Min är First Batch och jag fick i butiken prova First och Second Batch - jag är ingen whiskey expert men jag vet vad jag gillar och First Batch slog Second med hästlängder. Mycket fin smak, lagom stark rökighet för mig - starkare än den Bowmore jag tidigare har 12an som jag skrev om.
$66.50 CAD cirka: 448 SEK
Vad tycker ni om Johnnie Walker label-serien? Blue, black, red etc.
Antar att att det är stor skillnad mellan dem, men hur är de rent generellt?
grondahl
2012-11-10, 10:28
Green Label är fin.
Mmmm. Whisky.
Synd att jag inte anser det kompatibelt med deff.
Sen har jag ett problem. Jag föredrar normalt unga riktigt rökiga drycker från Islay. Men. Nu har jag förälskat mig i Rosebank.
Frågan är bara ... var i hela friden hittar man en flaska sådan tillsalu?
Jockefoten
2012-11-10, 11:26
Köpte precis en 18årig Highland Park till min Far i födelsedagspresent. Är den något att ha eller skulle jag gått på det säkra kortet (Laphroaig) ?
Har alltid en flaska Glenfiddisch hemma.*flex*
Köpte precis en 18årig Highland Park till min Far i födelsedagspresent. Är den något att ha eller skulle jag gått på det säkra kortet (Laphroaig) ?
Om han gillar rökig whiskey så blir han säkert glad.
Thornblom
2013-02-04, 20:15
Någon som kan tipsa om en god Bourbon för nybörjaren? Bulleit?
Supermicke
2013-02-04, 20:25
mackmyra brukswhiskey tkte jag var god
Ganymedes
Förhoppningsvis ska jag snart köpa mig en ny flaska. De sista 2.5 åren av utbildningen så köpte jag en flaska varje termin för att kunna ta mig ett glas efter tentan. Med rutinen, tenta, träna, basta, whisky + Beethovens nia på soffan så har jag inte missat en enda tenta. Nu börjar det bli dags för en ny terminswhisky som jag förhoppningsvis får avnjuta när jag lämnat in min första forskningsartikel. Det jag har kvar i min ägo är:
Caol Ila - Distillers Edition 12yo
Highland Park 18yo
Glenlivet - Nadurra 16yo
Glen Garioch 12yo
Oban 14yo
Aberlour - Sherry Cask 12yo
Vad tycker ni vore ett bra komplement till samlingen och som ligger kring 500 kr?
Jag tycker att du har ganska bra spridning; rökigt, sherrylagrat, lätt och fuktigt. Så om 500 kr är målet kanske du skulle testa någon annorlunda efterlagring för ytterligare variation. Kanske en 12-årig Tomintoul Portwood Finish? Eller varför inte en riktigt tung sherrybomb i form av Aberlour A'bundadh. 99 kr över 500-lappen men värt det varje dag i veckan!
Ganymedes
18-åringen är väldigt prisvärd och helt klart en fin gåva. Bra val!
Någon som kan tipsa om en god Bourbon för nybörjaren? Bulleit?
Maker's Mark (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=558)
Någon som har aning hur man får tag på Ardbeg Alligator? Den verkar vara slutsåld överallt *gah!*
Vad tycker kolopanelen om Jura?
Främst då Superstition
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_12298/cf_399/503132.JPG
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=20485
Thornblom
2013-02-04, 21:12
Vilken av den och Bulleit är rundast?
Vilken av den och Bulleit är rundast?
Jag har inte smakat Bulleit men Maker's Mark är en bra nybörjar bourbon tycker jag. Den är inte så "aggressiv" i smaken.
Vad tycker kolopanelen om Jura?
Inget fel på den
Man loggar in på forumet & det första man ser är denna tråden.:P
själv är jag svag för riktigt rökiga Skottar.
Just nu har jag Laphroaig 10, Laphroaig QC, Smokehead & Islay Mist deluxe.
De två Lap'arna är outstanding.
Redigt med rök, jod & torv.
Kärlek rakt igenom.;)
Dock vill jag gärna testa Lap 10 som ofiltrerad cask strength.
Finns självklart fler Lap'ar man vill testa.
Smokehead känns över lag ganska ung.
Lite spretig & skulle vinna på längre lagring så att den får lugna ner sig lite.
Misten är rätt ok.
Även den lite ung, men tycker dock att Laphroig verkar vara en av de ngt mer tydliga smakerna, vilket inte är ngt negativt.
En ok budget"rökare".
Jag testade Ardbeg 10 på stans wiskeypub en gång.
Dock hade jag precis innan varit på restaurang & käkat, så smaklökarna var inte vad de borde vara då man provsmakar en wiskey.
Jag fick mao inte ut de smaker man normalt känner.
Denna måste mao testas igen & då både som "vanlig" & ofiltrerad.
När det gäller just Ardbeg så har jag även sneglat lite på Uigerdail, som enligt ett flertal resentioner skall vara god.
Utöver Islaywirrarna så vill jag även testa Highland Park 12 &18.
Dels för att testa hur de smakar separat, men även gämföra dom sins emellan.
Ngn kvalitetsbourbon & dito Rye måste också testas, så man inte låser sig alltför mkt på den rökiga ön Islay.:)
Enligt mig en hyfsad w
Utöver Islaywirrarna så vill jag även testa Highland Park 12 &18.
Dels för att testa hur de smakar separat, men även gämföra dom sins emellan.
HP 18 kan du inte bli besviken på! Bäst av Highlandswirrarna!
Gahh!
Skulle göra en edit men så får man inte göra det efter 10min....
Sista raden skall iaf inte vara med.
Fick inte bort den pga att webbläsaren i min mobil buggar.
Jag skulle även tillägga att jag förutom de redan nämnda Islay's även vill utforsja Bowmores sortiment.
Har testat nån standardsort & tyckte den var relativt snäll, men vore intressant om dom hade ngn med mer karajtär.
Det jag även missade var att jag även har Caol Ila, Talisker & Clynelich.
Köpte en box på bolaget med dessa tre små herrar på 200ml.
Helt klart värt pengarna om man vill testa fler sorter men inte har den tjocka plånboken med sig.
Köpte en Uigeadail i förra veckan, mums! *cupid*
Caol Ila Moch finns som tillfälligt sortiment, den är en ung rackare som många fnyser åt, men jag har den som en favorit. Luktar som det gör på destilleriet *cupid*
Raschmus
2013-02-05, 08:29
Vill rekommendera Bowmore Surf. Inget exceptionellt att ensamdricka men kan vara den i särklass bästa bjudwhiskeyn. Alla som kan uppskatta ett glas whiskey uppskattar en Bowmore Surf. Billig Single Malt, tror dock bara går att köpa i Tyskland.
Vill rekommendera Bowmore Surf. Inget exceptionellt att ensamdricka men kan vara den i särklass bästa bjudwhiskeyn. Alla som kan uppskatta ett glas whiskey uppskattar en Bowmore Surf. Billig Single Malt, tror dock bara går att köpa i Tyskland.
Finns bara i taxfree-sortimentet. Ska tydligen vara lik den 8-åriga Bowmore Legend.
Min far fyller år på lördag och jag försöker febrilt att finna en whisky som han ej tidigare smakat och kommer tycka om. Gav han en Highland park 18 förra julen, han gillade den dock verkade han tycka att den var aningen _för_ rökig då han tillsatte vatten.
Så det jag är ute efter är en semi-rökig single malt, mellan 300-500 kronor. Var inne på Caol Ila men den fanns inte.
Snubblade istället in på en "Oban" för kring 500 kr har jag för mig. Någon som smakat den och isåfall vad tror ni om den?
Finns det annars något "safe" att gå på som är rökig utan att gå helt överstyr.
Mvh Kamp
Min far fyller år på lördag och jag försöker febrilt att finna en whisky som han ej tidigare smakat och kommer tycka om. Gav han en Highland park 18 förra julen, han gillade den dock verkade han tycka att den var aningen _för_ rökig då han tillsatte vatten.
Så det jag är ute efter är en semi-rökig single malt, mellan 300-500 kronor. Var inne på Caol Ila men den fanns inte.
Snubblade istället in på en "Oban" för kring 500 kr har jag för mig. Någon som smakat den och isåfall vad tror ni om den?
Mvh Kamp
Tycker denna gobit Balvenie dubbelwooded 12åriga är en smakrikoch gyllene pärla som avnjuts helst varje helg,men mindre åt det rökiga hållet,ändå klart värd att innehava:-)
Samuelelel
2013-02-13, 09:59
Mvh Kamp
Köpte på vinst och förlust en Aberfeldy 12y för ett par veckor sedan. För det högst överkomliga priset av 329:- är den klart värd att kika på! Highlandwhisky med mild rökighet som (enligt mitt tycke) kan mäta sig med dyrare flaskor. Riktigt bra!
https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=aberfeldy&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=587585&varuNr=436&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3daberfeldy%26sortfield%3dD efault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d 0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltershead er%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c
http://www.connosr.com/reviews/aberfeldy/aberfeldy-12-year-old/beautifully-balanced/
ChrisRiddick
2013-02-13, 10:03
Rekommenderar varmt "the Ileach", väldigt rökig och väldigt god.
Av vad jag läst på nätet ska den vara en av de rökigaste sorterna i världen. Men god är den.
StarkaUlf
2013-02-13, 10:04
Talisker 10 årig - Ingen höjdare för mig. 2/5
Isle of Jura 10 år - Smakade fint. Ganska len i smaken. 4/5
Mvh Kamp
Fast tillsätta vatten gör man inte pga rökighet normalt, utan för att frigöra smaker.
Samuelelel
2013-02-13, 11:06
Så, vad har ni för flaskor hemma i skåpet? Här är min lilla lista.
Skottar:
Aberfeldy 12y
Glen Ord Singleton 12y
Laphroaig 10y
Port Charlotte The Peat Project
Har även en flaska Jameson Triple Distilled som jag inhandlade efter att ha besökt destilleriet i dublin samt några mindre roliga flaskor Famous och liknande :)
Favoriten är just nu PC'n, riktigt härlig komplex, rökig torvdricka på 44PPM.
Mvh Kamp
Caol Ila skulle jag vilja säga är ganska rökig om du inte köper den 8-åriga unpeated som f.ö är väldigt bra imho. Om du däremot vill ha nåt mildare i rök än de rökigaste (t ex Laphroig, Ardbeg etc) kan jag rekommendera Bowmore 16yrs om du fortfarande vill stanna i Islay
Highland Park är ganska mild i rök jämfört med ovanstående alternativ så jag "tror" din far är mer inne på delikata whiskyn, jag kan ha fel dock men du kan ju alltid chansa på Glenkinchie eller Dalwhinnie
Annars kanske Auchentoshan three wood hade funkat om han vill ha nåt i fyllare smak, men mild rök
Figurenha
2013-02-13, 11:58
Tips på någon som är bra när man ska börja och lära sig whiskey?
Kanske kan vara något
http://i.imgur.com/4Zhkge1.jpg
LoveMachine
2013-02-13, 12:12
Det bästa vore enligt mig antingen att gå till en bar med stort utbud och förklara läget och be dem hälla upp ett gäng ettor av olika typer av whisky. Eller om du har en kompis som har ett intresse så är det bara att nämna det i förbifarten och se om hen tar tillfället att sprida sitt intresse till dig. Det har i alla fall tidigare funnits boxar på bolaget med flera små whisky flaskor från olika distillerier. En så kan vara en bra plats att börja på. eller kanske gå på en whiskymässa.
Annars så är en bra start att fråga dig själv vilka smaker det är du gillar i din sprit och vad det är du ogillar. När du funderat på det så kan man enklare föreslå något som passar.
glenmorangie 12åriga*drool*
Tack för alla svar, har ett antal det står mellan nu. Det som avgör blir väl ifall de finns i butiken samt magkänslan!
Oban
Aberfeldy 12
The Balveline 12
Glenmorangie Artien
Funderat lite på Bowmore, dock rätt säker på att han druckit dessa förut, så lite dumt då mitt mål är att köpa någon han ej inmundigat tidigare.
grondahl
2013-02-13, 17:20
Av de alternativen skulle jag lätt välja Glenmorangie Artein som present. Roligare med en specialutgåva än en vanlig standardvariant. Dessutom en specialutgåva med helt ok rykte.
http://peat.se/2012/03/28/arets-fatforadling-ar-glenmorangie-artein/
http://www.whiskyblogg.se/index.php/provad-whisky/skotsk-single-malt/399-glenmorangie-artein-15yo-46
Av de alternativen skulle jag lätt välja Glenmorangie Artein som present. Roligare med en specialutgåva än en vanlig standardvariant. Dessutom en specialutgåva med helt ok rykte.
http://peat.se/2012/03/28/arets-fatforadling-ar-glenmorangie-artein/
http://www.whiskyblogg.se/index.php/provad-whisky/skotsk-single-malt/399-glenmorangie-artein-15yo-46
Självklart så fanns inte den på butiken i Västerås...
Vad vill du lära dig?
Att uppskatta whisky i sig eller faktakunskaper om whisky generellt eller bakgrundsfakta om diverse märken?
Kanske kan vara något
Whiskymaps är bra till att hitta sin whisky och/eller prova nåt i närheten av det man gillar, men å andra sidan "hindrar" det en lite åt att prova nåt helt randomly och få en positiv upplevelse från det eftersom man oftast går på säkra kort
Om man bestämmer för att gå till en "bar" och lära sig whisky kan jag rekommendera hotellbarer, där finns det större möjlighet för personal (if they know their shit) att ta sin tid jämfört med sportbarer/pubar. Såvitt jag vet eller känner till så finns det ännu inte ställen som är utnämnda "cocktailbarer" i Sverige, kanske nån enstaka i Stockholm
The Glenlivet Nàdurra 16. Åsikter?
Min första:
Laphroaig 10 years
Är helt och hållet rookie gällande denna ädla dryckessort.
Gillade min första. Starkt rökig smak och ganska... salt? Smakar hav och rök:)
Nån som har ett bra tips på en whisky som är långt ifrån denna? Så att man får två olika som verkligen är olika varandra.
Du kan ju testa någon mild som inte är rökig. T.ex. Red label, jameson eller liknande.
Vad vill du lära dig?
Att uppskatta whisky i sig eller faktakunskaper om whisky generellt eller bakgrundsfakta om diverse märken?
Whiskymaps är bra till att hitta sin whisky och/eller prova nåt i närheten av det man gillar, men å andra sidan "hindrar" det en lite åt att prova nåt helt randomly och få en positiv upplevelse från det eftersom man oftast går på säkra kort
Om man bestämmer för att gå till en "bar" och lära sig whisky kan jag rekommendera hotellbarer, där finns det större möjlighet för personal (if they know their shit) att ta sin tid jämfört med sportbarer/pubar. Såvitt jag vet eller känner till så finns det ännu inte ställen som är utnämnda "cocktailbarer" i Sverige, kanske nån enstaka i Stockholm
Att gå på en Bishops vid öppningsdags en tisdag i en mindre stad ger oftast minst en timme ensam med bartendern ;)
Figurenha
2013-02-14, 09:28
Det bästa vore enligt mig antingen att gå till en bar med stort utbud och förklara läget och be dem hälla upp ett gäng ettor av olika typer av whisky. Eller om du har en kompis som har ett intresse så är det bara att nämna det i förbifarten och se om hen tar tillfället att sprida sitt intresse till dig. Det har i alla fall tidigare funnits boxar på bolaget med flera små whisky flaskor från olika distillerier. En så kan vara en bra plats att börja på. eller kanske gå på en whiskymässa.
Annars så är en bra start att fråga dig själv vilka smaker det är du gillar i din sprit och vad det är du ogillar. När du funderat på det så kan man enklare föreslå något som passar.
Har tyvärr inga vänner som har börjat dricka whiskey än, så få ta att åka till någon bar. Tack för tipset!
Vad vill du lära dig?
Uppskatta whiskey i första hand iallafall.
Octomore 5,1 riktigt riktigt rökig och god ! Tyvärr väldigt svår att få tag i
Det blev en till sån här idag. Vet inte hur många flaskor jag druckit ur nu..
http://www.allthingswhisky.com/wp-content/uploads/2013/01/Strathisla-12.jpg
Du kan ju testa någon mild som inte är rökig. T.ex. Red label, jameson eller liknande.
Jo precis. Har du koll på någon trevlig i ungefär samma prisklass? 300-500kr typ?
grondahl
2013-02-14, 18:15
Har tyvärr inga vänner som har börjat dricka whiskey än, så få ta att åka till någon bar. Tack för tipset!
Om du bor i Stockholm så har Akkurat ett grymt utbud av whisky (och öl, primärt belgiskt). Personalen brukar vara hjälpsam med.
Jo precis. Har du koll på någon trevlig i ungefär samma prisklass? 300-500kr typ?
Testa den som är i mitt inlägg här ovanför. 339 kr - väldigt prisvärd!
Om du bor i Stockholm så har Akkurat ett grymt utbud av whisky (och öl, primärt belgiskt). Personalen brukar vara hjälpsam med.
Men det är alltid för överjävla mycket folk där!
Akkurat är för poppulärt!
Testa den som är i mitt inlägg här ovanför. 339 kr - väldigt prisvärd!
Tack!
Skriver ner namnet, återkommer :)
Thornblom
2013-03-22, 14:03
Ska dra iväg till Riksgränsen idag, kom på att jag måste ha någon sprit att ha i varm choklad med mig!
Jag har en flaska Bulleit hemma, tror ni det blir en hit att köra den i varm choklad?
Brukar köra med rom, men har redan varit på systemet inför resan dessvärre...
Stroh är det ända rätta för choklad!
Thornblom
2013-03-22, 14:47
Stroh är det ända rätta för choklad!
Det värsta är att jag har Stroh... 80%. Men den står i badrumsskåpet! (läs: städar toaletten med den) :d
drakfelt
2013-03-22, 15:00
Ska dra iväg till Riksgränsen idag, kom på att jag måste ha någon sprit att ha i varm choklad med mig!
Jag har en flaska Bulleit hemma, tror ni det blir en hit att köra den i varm choklad?
Gör det enkelt - Stoli vanilj, caramel eller kaffe!
Postat via en mobil enhet
Thornblom
2013-03-22, 15:23
Gör det enkelt - Stoli vanilj, caramel eller kaffe!
Nämen vodka, fy.
drakfelt
2013-03-22, 15:24
Nämen vodka, fy.
Det som är så gott! Provat Snow Queen?
Thornblom
2013-03-22, 15:38
Det som är så gott! Provat Snow Queen?
Hehe, nej?
drakfelt
2013-03-22, 15:44
Hehe, nej?
Då har du gått miste om något!
dluddeckens
2013-03-22, 15:55
Jag är ingen fantast av Bourbons men denna var grym:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=557
Fin smak och relativt spritig i karaktären. Kanske mer om man är sugen på en stänkare än att sitta och smutta på en längre tid :)
Minttu?
thethoos
2013-03-22, 19:12
Tänkte köpa en Wiskeyflaska till min bror i present. budget 1000-1500.
Jag vet bara att han gillar rökig wiskey vilket inte säger mig någonting eftersom jag inte dricker själv. Någon som kan tipsa om någon bra prisvärd eller rolig wiskey?
Tänkte köpa en Wiskeyflaska till min bror i present. budget 1000-1500.
Jag vet bara att han gillar rökig wiskey vilket inte säger mig någonting eftersom jag inte dricker själv. Någon som kan tipsa om någon bra prisvärd eller rolig wiskey?
http://i.imgur.com/4Zhkge1.jpg
Jag har egentligen haft rätt svårt för det här med wiskey, tycker man får "sprit-hurrven" av eftersmaken, men nu har jag hittat en lättsam och mild sort som funkar iaf för mig som ogillar den spritiga eftersmaken; Clontarf (Irländsk).
Thornblom
2013-03-22, 21:06
Minttu?
Ja det funkar. Men det ända i spritväg jag hittade hemma var Bourbon, Gin och Fernet.. Åker raka vägen till Gränsen, så inget system. Men får testa med min kära Bourbon!
Jag är ingen fantast av Bourbons men denna var grym:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=557
Fin smak och relativt spritig i karaktären. Kanske mer om man är sugen på en stänkare än att sitta och smutta på en längre tid :)
Blanton är grym! Men nog smuttar man på den, helst med en cigarr :)
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=kilchoman&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=630948&varuNr=573&filters=searchquery%2c
Det här är min senaste tillsammans med en Highland Park Cask Strength.
Gillar Kilchomanen starkt, inte särskilt rökig (iaf inte om man jämför mot Laffe/caol ila/ardbeg) men den är riktigt fin att njuta länge på, smaken sitter i ett bra tag! Är relativt ny som whiskyavnjutare men är rädd för hur man får upp ögonen för dyrare och dyrare whisky.. Detta kommer inte sluta bra :)
Parken har jag lite svårare med, den är god men såpass stark att den nog funkar bättre som en bitchslap än som en avkopplande njutning. Blir lite mildare spritsmak med en gnutta vatten men man kan nog hitta godare whisky för 850kr/l
Awesomeous Prime
2013-04-06, 17:13
Ja det funkar. Men det ända i spritväg jag hittade hemma var Bourbon, Gin och Fernet.. Åker raka vägen till Gränsen, så inget system. Men får testa med min kära Bourbon!
Blanton är grym! Men nog smuttar man på den, helst med en cigarr :)
Blanton's Gold var grymt god!!!
blev sjukt glad över den.... har länge nu saknat en bourbon att ta wild turkey 101proof's plats nu då den inte längre verkar finnas på systemet nåt...
ska nog ta mig en Blantons Gold Edition strax, bara träna klart å sätta i mig lite mat sen lägga mig i badet och dricka bourbon å Maredsous8.... mmmmmm....
MasterChief
2013-04-06, 20:37
Tog en Bushmill ikväll på hotellet. Helt perfekt tycker jag, med en varm härlig mjuk ton med lagom bett.
Blanton's Gold var grymt god!!!
blev sjukt glad över den.... har länge nu saknat en bourbon att ta wild turkey 101proof's plats nu då den inte längre verkar finnas på systemet nåt...
ska nog ta mig en Blantons Gold Edition strax, bara träna klart å sätta i mig lite mat sen lägga mig i badet och dricka bourbon å Maredsous8.... mmmmmm....
Om du gillar Wild Turkey 101 lar du med all sannolikhet uppskatta en av mina personliga favoriter som ar Blanton's straight from the barrel, brukar landa pa ca 65% alc vol plusminus nan procent sa den ar ratt sa mycket kraftigare an Wild Turkey'n, bor forvaras oatkomligt for smapojkar :D
Lite dyr, men helt klart vart att sippra pa om man har haft en dalig dag
70% alc vol ar forovrigt den hogsta procentenheten en bourbon far lov att ha enligt lag innan den fylls upp pa ekfaten, rakna sen med lite som avdunstar med tiden och resultatet blir en ca 65%-ig karlek pa flaska
Mitt forslag (som jag sakert har namnt innan) ar att prova ett par cl pa en bar som har den innan ni koper in en hel flaska for privat konsumtion, whisk(e)y ar en bred kategori och de olika stilar som finns ar inte anpassade for alla
Good luck have fun!
Awesomeous Prime
2013-04-12, 08:53
Om du gillar Wild Turkey 101 lar du med all sannolikhet uppskatta en av mina personliga favoriter som ar Blanton's straight from the barrel, brukar landa pa ca 65% alc vol plusminus nan procent sa den ar ratt sa mycket kraftigare an Wild Turkey'n, bor forvaras oatkomligt for smapojkar :D
Lite dyr, men helt klart vart att sippra pa om man har haft en dalig dag
70% alc vol ar forovrigt den hogsta procentenheten en bourbon far lov att ha enligt lag innan den fylls upp pa ekfaten, rakna sen med lite som avdunstar med tiden och resultatet blir en ca 65%-ig karlek pa flaska
Mitt forslag (som jag sakert har namnt innan) ar att prova ett par cl pa en bar som har den innan ni koper in en hel flaska for privat konsumtion, whisk(e)y ar en bred kategori och de olika stilar som finns ar inte anpassade for alla
Good luck have fun!
tack för tipset!
sneglat på den "straight from the barrel" på systemets beställningssortiment men inte förut vågat slå till... nu efter jag hunnit smaka på gold edition så känns det som att en straight from the barrel inte alls vore en dum ide... (om än det kommer få vänta ett litet tag då det för mig inte alltid är ekonomiskt försvarbart att köpa massa god god sprit, har ju en massa blanton's gold edition nu dessutom som jag kommer njuta av i många veckor/månader till)
håller med om ditt tips även att testa nån cl på en bar eller (ännu bättre) om man råkar ha nån bekant med stort whiskyintresse (+stor börs), är ju ett mycket gott råd.
För egen del så älskar jag framförallt olika rökiga saker, ardbeg i de flesta av dess former är väl bland det bästa jag vet, men sen så har jag också en stor kärlek till olika bourbons också... konstigt nog? eller inte vet jag, de kanske inte är så konstigt?
EDIT:
kul blogg även, kikade in lite på den precis!!! sjukt mycket snygga cocktails dära!
Någon som ska på Öl & Whiskymässan i gbg idag eller imorgon?
Ska dit imorgon med några polare, längtat i flera månader :D
Awesomeous Prime
2013-04-12, 11:57
Någon som ska på Öl & Whiskymässan i gbg idag eller imorgon?
Ska dit imorgon med några polare, längtat i flera månader :D
ooooh!!! det lät ju som en grym grej... tyvärr inte dock... lite väl långt för mig å åka... annars hade de varit finfint!!! antar man får goda möjligheter att prova lite sånt man annars kanske inte hade haft chansen till...
ooooh!!! det lät ju som en grym grej... tyvärr inte dock... lite väl långt för mig å åka... annars hade de varit finfint!!! antar man får goda möjligheter att prova lite sånt man annars kanske inte hade haft chansen till...
Är redan spikat att det blir nästa år, fast 3 dagar istället för 2 :D
Ja, det ska testas mycket spännande imorgon!
Awesomeous Prime
2013-04-19, 07:59
Är redan spikat att det blir nästa år, fast 3 dagar istället för 2 :D
Ja, det ska testas mycket spännande imorgon!
nåt kul/spännande att rapportera för alla oss stackare som inte kunde vara på detta!?
:D
nåt kul/spännande att rapportera för alla oss stackare som inte kunde vara på detta!?
:D
Tja, förutom tumuletet på fredagen som jag slapp så var det en jävla massa folk.
Man kunde knappt röra sig i vissa gångar, t.ex mellan Wisby och Fullers :cool:
Fick testat ett massa öl, dock ingen som stod ut som en gåva från gudarna.
Vi fick även halva priset på Irish Coffee i Tullamoredew ståndet bara för att vi först fick vänta på att kaffet var slut och sedan grädden.
Det var uppskattat :d
Nästa år är det i större lokal, då tror jag det bli ännu bättre!
Vandraren
2013-04-19, 22:58
Sitter med en Ardbeg Alligator nu, mums. :)
Skuggvargen
2013-04-19, 23:05
Talisker gossar, TALISKER! =)
Johnny Furu
2013-04-20, 09:49
Jag har egentligen haft rätt svårt för det här med wiskey, tycker man får "sprit-hurrven" av eftersmaken, men nu har jag hittat en lättsam och mild sort som funkar iaf för mig som ogillar den spritiga eftersmaken; Clontarf (Irländsk).
Clontarf e en riktigt skön whisky! Mjuk å len:)
Annars så e Lagavulin 16yo en longtime favourite!
Mjuk, rökig å har enormt mycke smak!
Ingen som gillar japanskt?
LoveMachine
2013-04-20, 11:17
Under min tid i Japan han jag pröva några, inklusive supa mig fördärvad under tidig eftermiddag på någon okänd och dyr variant. Jag har inte druckit någon som riktigt fallit mig i smaken. Japanska whiskys är oftast väldigt välgjorda men saknar i mina ögon det lilla extra som gör den riktigt minnesvärd. Det smakar whisky men inte så mycket mer.
Nikka Yoichi var helt ok, men föredrar alltid en random Ardbeg..
Awesomeous Prime
2013-04-26, 12:10
Tja, förutom tumuletet på fredagen som jag slapp så var det en jävla massa folk.
Man kunde knappt röra sig i vissa gångar, t.ex mellan Wisby och Fullers :cool:
Fick testat ett massa öl, dock ingen som stod ut som en gåva från gudarna.
Vi fick även halva priset på Irish Coffee i Tullamoredew ståndet bara för att vi först fick vänta på att kaffet var slut och sedan grädden.
Det var uppskattat :d
Nästa år är det i större lokal, då tror jag det bli ännu bättre!
Ok!
Tack för rapport!!! kanske man ska förösöka komma ner nästa år då...
Awesomeous Prime
2013-04-26, 12:13
och, håller med ang. japanska whiskys (av dom få jag smakat) så är dom väl trevliga men, ja, även jag föredrar LÄTT random Ardbeg framför dom... på nåt vis tycker jag som att japanska whiskysarna alltid känns för "kliniska" eller nåt... sen är det inte riktigt helt i min smak av dom jag testat...
dock inte testa mer än tror de e 2-3st "bra" japanska och av dom så kändes det ju som potential så jag gissar ju att det lär finnas bra och riktigt smarriga saker att hitta dära egentligen...
tycker japansk whiskey är RIKTIGT bra håller inte med "lovemachine" alls där tyvärr. tycker dem har några riktigt bra
Awesomeous Prime
2013-04-26, 12:14
tycker japansk whiskey är RIKTIGT bra håller inte med "lovemachine" alls där tyvärr. tycker dem har några riktigt bra
några stadiga handfasta tips på dina favoriter i det japanska?
Ingen som gillar japanskt?
Alltid välgjort, men den enda som fått mig att höja på ögonbrynen är Yamazaki, gillar de trevliga nästan cognacsliknande tonerna i den.
Samuelelel
2013-04-26, 13:11
Har fått höra från flera håll att "Nikka from the barrel" ska vara en riktigt bra Japanare. Har för mig den fick pris som bästa whisky på någon mässa för ett tag sedan med. Har själv inte smakat men lär bli att beställa hem en flaska.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=86448
Jag har helt klart andrat uppfattning om japansk whisky de senaste 2-3 aren for forut tyckte jag att det var lite overskattat och dyrt jamfort med skotsk och det ar ju fortfarande sa att man far betala lite mer for en japansk men efter att ha jobbat lite med olika marken borjar jag tycka att det ar helt okej trots priset
Sjalvklart inget for den som ar extremt insnoad i Islay-whiskys, gillar man rok sa pass mycket ser jag ingen anledning att lamna Islay men om man nan gang ar sugen pa nat lite mer delikat, men fortfarande nagot rokig sa kan jag varmt rekommendera japanskt :cool:
Just nu har vi:
Hakushu 12yrs
Hibiki 17yrs
Yamazaki 18 yrs
Nikka from the barrel
Nikka Miyagikyo 12yrs
Hibiki 30yrs
Yamazaki 25yrs
Om nagon vill veta nat mer om dessa sa ar det bara att hojta till, forutom de tva sistnamda
LoveMachine
2013-04-27, 11:56
Jag har helt klart andrat uppfattning om japansk whisky de senaste 2-3 aren for forut tyckte jag att det var lite overskattat och dyrt jamfort med skotsk och det ar ju fortfarande sa att man far betala lite mer for en japansk men efter att ha jobbat lite med olika marken borjar jag tycka att det ar helt okej trots priset
Sjalvklart inget for den som ar extremt insnoad i Islay-whiskys, gillar man rok sa pass mycket ser jag ingen anledning att lamna Islay men om man nan gang ar sugen pa nat lite mer delikat, men fortfarande nagot rokig sa kan jag varmt rekommendera japanskt :cool:
Nä vill man ha rök så finns det inte många japaner att dricka. Är själv ingen rökfantast men dt finns alltid en Islay eller två hemma, undviker dock Laphroaig och Lagavulin då det blir lite väl mycket mordbrand för min smak. Priset tycker jag inte har varit något problem, men då har jag ju handlat när jag varit där. Man få oftast en välgjord whisky för pengarna. Men jag tycker att det är svårt att sätta fingret på vad de smakar, de är nästa för välbalanserade.
Jag skulle vilja hitta en där man tagit ut svängarna lite extra och nischat sig. Kanske en Japansk sherrybomb eller en med lite mer fruktighet. Har du koll på någon lämplig?
Nä vill man ha rök så finns det inte många japaner att dricka. Är själv ingen rökfantast men dt finns alltid en Islay eller två hemma, undviker dock Laphroaig och Lagavulin då det blir lite väl mycket mordbrand för min smak. Priset tycker jag inte har varit något problem, men då har jag ju handlat när jag varit där. Man få oftast en välgjord whisky för pengarna. Men jag tycker att det är svårt att sätta fingret på vad de smakar, de är nästa för välbalanserade.
Jag skulle vilja hitta en där man tagit ut svängarna lite extra och nischat sig. Kanske en Japansk sherrybomb eller en med lite mer fruktighet. Har du koll på någon lämplig?
Av dem jag namnde ar Hibiki 17yrs den fruktigare varianten, som forovrigt ar en blended. Yamazaki 18yrs ar lagrad lite langre sa jag skulle vilja pasta att den ligger at det kryddigare hallet, dock finns det aven i en 12-arig utgava men den har jag aldrig smakat
Om du gillar sherry kan jag rekommendera Dalmore 12 yrs (skotsk) som ar deras ingangswhisky, aven om min personliga favorit ar den 18-ariga
I stort sett alla (om inte alla) avslutar sin lagringstid pa sherryfat, deras master distiller Richard Paterson ar en personlig van till en varldskand sherryproducent som heter Gonzales Byass och han valjer tydligen sjalv ut exakt vilka fat han vill ha darifran, sakert mycket marketing bs... men anda :d
Som sagt, 12-arig om du vill testa lite.. eller 18-arig om du vill lyxa till det
vicarious
2013-06-28, 14:08
Tänkte köpa en flaska till min bror i 25-års present. Har ni några bra tips? Ej kraftigt rökig, litegrann är OK. Prislapp ca 400-500kr. Han är ingen erfaren whiskydrickare utan kan väl mer klassas som en nybörjare.
Tänkte köpa en flaska till min bror i 25-års present. Har ni några bra tips? Ej kraftigt rökig, litegrann är OK. Prislapp ca 400-500kr. Han är ingen erfaren whiskydrickare utan kan väl mer klassas som en nybörjare.
Svek Islay sist jag handlade och tog en http://www.philipsonsoderberg.se/se/Sortiment/Whisky/Skottland/1005919
En mild och enkel Lowland som iaf jag tyckte om!
Då är säkert Laphroaig 18 årig uppskattad. Laphroaig 10 eller 12 åriga är en sådan där whisky som dom flesta provat i sin nybörjarkarriär. Den 18åriga är väldigt mycket mer välbalanserad än de lite yngre. Annars har vi Nikka Yoichi 10/12 åriga, som jag själv inte druckit, men som många rekommenderar.
Vill även passa på att slå ett slag för Yamazaki, där den 18åriga är högklassig, och dom lite yngre varianterna har fått väldigt bra betyg dom med.
Japp, jag diggar Japanskt :)
Då är säkert Laphroaig 18 årig uppskattad. Laphroaig 10 eller 12 åriga är en sådan där whisky som dom flesta provat i sin nybörjarkarriär. Den 18åriga är väldigt mycket mer välbalanserad än de lite yngre. Annars har vi Nikka Yoichi 10/12 åriga, som jag själv inte druckit, men som många rekommenderar.
Vill även passa på att slå ett slag för Yamazaki, där den 18åriga är högklassig, och dom lite yngre varianterna har fått väldigt bra betyg dom med.
Även om artonåringen är mjukare än de yngre skulle jag aldrig rekommendera den till någon som är känslig för rök, detta trots att jag håller laphroaig som ett av mina personliga favoritdestillerier.
Även om artonåringen är mjukare än de yngre skulle jag aldrig rekommendera den till någon som är känslig för rök, detta trots att jag håller laphroaig som ett av mina personliga favoritdestillerier.
Känslig för rök uppfattade jag inte att personen som skulle dricka var, utan mer att han inte uppskattar jätterökig whisky. Jag tycker Laphroaig 18 åriga passar in någon stans i mellanskiktet mellan Octomore och till exempel Yamazaki sett till rökighet.
Latissimus Dorsi
2013-06-28, 17:48
Tips på bra whisky för lite mer orutinerat folk?
Känslig för rök uppfattade jag inte att personen som skulle dricka var, utan mer att han inte uppskattar jätterökig whisky. Jag tycker Laphroaig 18 åriga passar in någon stans i mellanskiktet mellan Octomore och till exempel Yamazaki sett till rökighet.
Jag tolkar att litegrann är ok, som att en touch av rök funkar, tänk välbalanserad highland, inte en något lite mildare Islay. Jag är själv rökfantast, men det är lätt att bli fartblind. Enligt min mening är det bättre att brorsan får en något snällare om än inte mesig whisky, än att han chansar på något som riskerar bli kvar i barskåpet. Jag vet inte hur många jag känner som har en Islay i barskåpet som de fått som de tycker inte går att dricka.
Ska också sägas att som tidigare säljare på bolaget har jag fått en hel del återköp på rökiga presenter som välmenta whiskynördar gett släkt och bekanta som de av erfarenhet vet att de inte gillar redan innan de öppnat den. Detta händer aldrig med andra whiskys.
Just my two cents.
Ganymedes
2013-06-28, 18:06
Tips på bra whisky för lite mer orutinerat folk?
Börja med en sansad Glenfiddich 12 och/eller 15 solera. Eller kanske testa en Aberlour 10 alternativt en Macallan 12. Bra priser, bra whisky i förhållande till pris, lättillgängliga och snälla för en newbie. Själv började jag resan för 10 år sedan med Auchentoshan 10 - låååångt bättre än allt i whiskyväg jag hade provat (blended med mixers)
Någon som beställt från http://thewhiskyexchange.com/ någon gång och kan ge ett utlåtande hur det funkar?
När vi ändå är inne på whiskeyexchange och presenter till någon som inte är så bevandrad i whiskeyträsket kanske minature bottles hade varit roligt, 5cl flaskor lagom till 1-2 glas med en blandning av olika länder/tillverkare/platser osv. Hade nog varit roligare än en stor flaska.
watertouch
2013-06-28, 18:51
Någon som beställt från http://thewhiskyexchange.com/ någon gång och kan ge ett utlåtande hur det funkar?
När vi ändå är inne på whiskeyexchange och presenter till någon som inte är så bevandrad i whiskeyträsket kanske minature bottles hade varit roligt, 5cl flaskor lagom till 1-2 glas med en blandning av olika länder/tillverkare/platser osv. Hade nog varit roligare än en stor flaska.
Mjoo bjöd ju polarn på 2fingrar Ardbeg-10 år... Sa åt han att lukta på den först för att känna dofterna sen rulla runt den i munnen... Sen svälja... Känner du hur god den är?...: "kan jag få ett glas vatten"....;)
vicarious
2013-06-28, 19:05
Svek Islay sist jag handlade och tog en http://www.philipsonsoderberg.se/se/Sortiment/Whisky/Skottland/1005919
En mild och enkel Lowland som iaf jag tyckte om!
Tack snälla för tipsen, då har jag några att välja mellan :thumbup:
Ganymedes
2013-06-28, 19:19
Funkar utmärkt, har beställt därifrån ett flertal gånger. Aldrig några problem, snarare tvärt om; de är väldigt mån om att hålla god service. Har även goda erfarenheter från The Royal Mile whiskies.
Funkar utmärkt, har beställt därifrån ett flertal gånger. Aldrig några problem, snarare tvärt om; de är väldigt mån om att hålla god service. Har även goda erfarenheter från The Royal Mile whiskies.
Grymt. Då får det bli en beställning snart.
Jag tolkar att litegrann är ok, som att en touch av rök funkar, tänk välbalanserad highland, inte en något lite mildare Islay. Jag är själv rökfantast, men det är lätt att bli fartblind. Enligt min mening är det bättre att brorsan får en något snällare om än inte mesig whisky, än att han chansar på något som riskerar bli kvar i barskåpet. Jag vet inte hur många jag känner som har en Islay i barskåpet som de fått som de tycker inte går att dricka.
Ska också sägas att som tidigare säljare på bolaget har jag fått en hel del återköp på rökiga presenter som välmenta whiskynördar gett släkt och bekanta som de av erfarenhet vet att de inte gillar redan innan de öppnat den. Detta händer aldrig med andra whiskys.
Just my two cents.
Just det med rökig whisky kan vara krångligt, är själv rökfantast som du men har lärt mig att alltid ha en macallan 12 årig hemma då jag av egen erfarenhet märkt att de flesta även rookies kan uppskatta den, så slipper man iallafall bjuda på en famous hehe
Köpte för övrigt en Jura elixir häromdagen och jag är imponerad. Den är inte särskilt rökig men fyllig och balanserad smak. Lukten får tankarna mot gräddkola och apelsin och smaken är fyllig och något sträv.
Helt klart en whisky jag kommer köpa igen från den prisklassen
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
Tack snälla för tipsen, då har jag några att välja mellan :thumbup:
Dock är det bara Auchentoshan som ryms i budgeten.
Glenmorangie är en god whisky som faller många i smaken.
Varför inte gå på småflaskor?
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=463 är riktigt bra, tillsammans med http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=433 håller du budget eller varför inte en färdig provbox?
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=336
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=10428
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=20247
Ett stort tack till er som har länkat till webbutiker med whiskey. Flertal av dessa har jag missat (om inte alla..) men nu har jag åter igen hittat Caol Ila där det finns ett mycket bättre utbud.
Tack!
MasterChief
2014-08-23, 18:11
Jag gillar irländsk whiskey bäst. Fick denna och jesus amalia...där satt den liksom. Fantastiskt god!
http://www.hampersdelivery.com/media/catalog/product/cache/1/image/711x571/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/M/i/Midleton-Very-Rare-Irish-Whiskey.jpg
StarkaUlf
2015-07-04, 15:49
Någon som har tips på en whisky i 3-500 kronors-klassen, gärna ganska rökig med inte så torftig. Inslag av lite frukt, typ citrusfrukter eller något, går också bra.
Något som är ganska likt Kilchoman Machir Bay / Laphroaig.
LoveMachine
2015-07-04, 15:59
Någon som har tips på en whisky i 3-500 kronors-klassen, gärna ganska rökig med inte så torftig. Inslag av lite frukt, typ citrusfrukter eller något, går också bra.
Jag har två mer traditionellt rökiga whiskys som jag gillar, främst eftersom de inte bara är rökiga utan har lite mer djup att bjuda på.
Caol Ila 12 yo, 430 kr
Ardberg 10 yo, 499 kr
Har man lite mer att röra sig så är ovan nämnda lite lyxigare varianter riktigt bra.
Caol Ila Distiller's Edition, 601 kr.
Ardberg Uigeadail, 699 kr
Annars så rekommenderar jag ofta Highland Park. Har en viss rökighet och fina inslag av torkad frukt. Mycket prisvärda.
Highland Park 12 yo, 409 kr
Highland Park 18 yo, 799 kr (gudarnas gåva till skottarna)
Jag rekommenderar Macallan 12 Year Old Sherry Oak, fast defenitivt hellre 18 Year Old Sherry Oak
StarkaUlf
2015-07-04, 16:28
Tack för tipsen!
Har hört gott om Caol Ila och Ardbeg, så det blir nog kanske att testa någon av dessa :) Lutar mer åt Caol Ila för tillfället. (Ser att Ardbegen verkar ha en ton av salmiak, vilket inte är så dumt).
Har testat Highland Park Cask Strength, den gillade jag, speciellt med några droppar vatten i (brukar normalt sett dricka dom utan is/vatten). Så det kanske blir en sådan också.
Macallan 12y/18y finns inte på systemet :( beställningsvara. Det får bli någon annan gång :)
MasterChief
2015-10-16, 21:55
Jag gillar ju mjuka, varma och lite fruktiga whiskeys och här är en ny favorit!
http://users.atw.hu/tobak-istvan/monkeyshoulder.jpg
Då skulle Chiefen kanske gilla min nuvarande favorit - Mortlach?
http://www.whiskyforum.se/destillerier/mortlach
Har bara provat nån 16-årig variant, som tyvärr inte verkar finnas på systemet, men det är en rejäl whisky med härligt söt tjära. Gillar du lite mjukare whisky tror jag den blir klockren med en skvätt vatten (jag gillar inte själv att ha i vatten, men det är ju en ren smaksak).
Vad tycks om Bunnahabhain? Är det något för en som annars brukar dricka Laphraoig, eller min nya "favorit" Lagavulin! Gillar rökigt m.a.o. Var lite sugen på att köpa en 18-årig Bunnahabhain.
_slipknot1_
2015-10-17, 01:28
Vad tycks om Bunnahabhain? Är det något för en som annars brukar dricka Laphraoig, eller min nya "favorit" Lagavulin! Gillar rökigt m.a.o. Var lite sugen på att köpa en 18-årig Bunnahabhain.
Testa nya moine från bunnahbhain. Eftersom du gillar Islay whiskys lär den passa bra. Juvelen från Islay Ardbeg bör du testa. Ardbeg Corryvreckan, ugedail o deras 10 åriga är riktigt fina med hög rökighet.
MasterChief
2015-10-17, 06:22
Då skulle Chiefen kanske gilla min nuvarande favorit - Mortlach?
http://www.whiskyforum.se/destillerier/mortlach
Har bara provat nån 16-årig variant, som tyvärr inte verkar finnas på systemet, men det är en rejäl whisky med härligt söt tjära. Gillar du lite mjukare whisky tror jag den blir klockren med en skvätt vatten (jag gillar inte själv att ha i vatten, men det är ju en ren smaksak).
Tack för tipset!
awesomooo
2015-10-17, 06:53
Vad finns det för budget-whiskey som man kan ha hemma och bjuda folk på som inte smakar rävgift? Har ofta en flaska Red Label hemma som jag ändå tycker är rätt bra, skulle vilja bygga ut sprithyllan lite.
Vad finns det för budget-whiskey som man kan ha hemma och bjuda folk på som inte smakar rävgift? Har ofta en flaska Red Label hemma som jag ändå tycker är rätt bra, skulle vilja bygga ut sprithyllan lite.Jag gillar 7 Crown och Canadian Club nar det kommer till billigare saker. Den forsta anvands ocksa till drinken 7 and 7, den andra ar det som smugglas i Boardwalk Empire plus att det ar Don Drapers favoritwhiskey, sa de ar ju astuffa!!1
De tva ar i stort sett de enda jag intar nar det ska volymdrickas.
spoonchest
2015-10-17, 08:40
Tänker starta ett nytt projekt där jag lär mig dricka whiskey. Har gjorts med rödvin med stor framgång, men det är dags för något nytt.
Bra sorter att pröva på som inte kostar skjortan skulle uppskattas.
Tänker starta ett nytt projekt där jag lär mig dricka whiskey. Har gjorts med rödvin med stor framgång, men det är dags för något nytt.
Bra sorter att pröva på som inte kostar skjortan skulle uppskattas.Eftersom jag ar nybliven whiskeyalskare (dock inte avancerat till kunnig an) sa tipsar jag dels om 7 Crown och Canadian Club som i posten ovan, de ar billiga men smakar bra.
Men vilket lage har du natt nu? Har du hittat nagon whiskey alls du gillar eller? Ar den isf rokig eller inte? Jag alskar rokiga och darfor blev Lagavulin (16-ariga framfor allt) snabbt en favorit, aven om den sakert ar klassad som mer svardrucken an mycket annat. Yamasaki ar trevlig om man vill ha nagot som inte ar sa rokigt, den kostar ju dock en del precis som Lagavulin.
spoonchest
2015-10-17, 09:13
Gillar inte whiskey alls. Jag gillar idén av whiskey, men de gånger jag blivit pålurad whiskey har det varit som rinnig tjära.
MasterChief
2015-10-17, 09:23
Gillar inte whiskey alls. Jag gillar idén av whiskey, men de gånger jag blivit pålurad whiskey har det varit som rinnig tjära.
Testa någon snäll irländare som Tullamore Dew. Det var så jag kom in på wkiskey och sedan har det rullat på. Nu gillar jag alla möjliga utom de rökigaste.
Jag gillar ju mjuka, varma och lite fruktiga whiskeys och här är en ny favorit!
http://users.atw.hu/tobak-istvan/monkeyshoulder.jpg
Då kan jag rekommendera en hel del Japansk whiskey, vilket jag personligen tycker är helt fantastiska. Nikka Yoichi 10 årig kan man få på bolaget till ett helt okej pris med tanke på hur bra den faktiskt är.
MasterChief
2015-10-17, 09:40
Då kan jag rekommendera en hel del Japansk whiskey, vilket jag personligen tycker är helt fantastiska. Nikka Yoichi 10 årig kan man få på bolaget till ett helt okej pris med tanke på hur bra den faktiskt är.
Nikkan köpte jag för ett tag sedan, riktigt fin!
Nikka yoichi säljs inte längre på bolaget :/
Första whiskyn jag smakade var Black Velvet. Kittlades i kräkreflexerna. Usch! Det tog många år innan jag drack whisky efter det, men fick långt senare prova en 30-årig Laphroaig och jag kände himlen öppna sig. Fantastiskt! Sedan dess har jag varit fast för whisky, särskilt rökig islay.
https://www.youtube.com/watch?v=Hej_fqmNl74
Måste tipsa om denna snubbe. Han har gjort massvis av tester. Skitbra!
Just nu är nog nästan min favorit här hemma Talisker dark storm som jag köpte på tax-free. Ung whisky sannolikt men den är förvånansvärt stimulerande. Bra balans mellan torv och hav. (Tror Horst har gjort en recension av den).
Nästa inköp är nog en Ardbeg corryvreckan som ska vara ruskigt bra. Ten och Uigeadail är iaf väldigt bra köp som går helt i min smak.
Testa nya moine från bunnahbhain. Eftersom du gillar Islay whiskys lär den passa bra. Juvelen från Islay Ardbeg bör du testa. Ardbeg Corryvreckan, ugedail o deras 10 åriga är riktigt fina med hög rökighet.
Tackar för tipset, skall testas! *drool*
For den som kanner for att investera kan jag varmt rekommendera Nikka's sortiment med argangar.
Inomkort kommer de flesta att bli discontinued for efterfragan ar storre an tillgang sa det ar formodligen anledningen till att Systemet har tagit bort den
Yoichi ar val ok, de har en 20-arig som ar helt fantastisk
Oavsett argang, vill man gora en slant sa ar det en bra investering
Hittar du/ni Miyagikyo som samlar damn nanstans sa kop den direkt
spoonchest
2015-10-17, 12:45
Testa någon snäll irländare som Tullamore Dew. Det var så jag kom in på wkiskey och sedan har det rullat på. Nu gillar jag alla möjliga utom de rökigaste.
Den kör vi på.
Tackar för tipset, skall testas! *drool*
Om du fortfarande vill testa skotsk kan jag rekommendera
http://www.esdmagazine.com/wp-content/uploads/2013/03/auchentoshan-three-wood-scotch-1.jpg
Eller
http://www.drankgigant.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/l/glenkin.jpg
For den som kanner for att investera kan jag varmt rekommendera Nikka's sortiment med argangar.
Inomkort kommer de flesta att bli discontinued for efterfragan ar storre an tillgang sa det ar formodligen anledningen till att Systemet har tagit bort den
Yoichi ar val ok, de har en 20-arig som ar helt fantastisk
Oavsett argang, vill man gora en slant sa ar det en bra investering
Hittar du/ni Miyagikyo som samlar damn nanstans sa kop den direkt
Köpte en Yamazaki Sherrycask årgång 2013 precis när den kom. Den tog slut. När den sedan började ploppa upp för stora summor pengar blev jag lite bitter (och bara för att bli lite extra bitter gick jag in och kollade på lite auctionssiter, strax över 2000£ får man ge i dagens läge.....). Å andra sidan tycker jag den inte va så fantastisk som en hel del experter gjort den till att vara. Yamazaki 18 åriga är bättre enl mig.
Köpte en Yamazaki Sherrycask årgång 2013 precis när den kom. Den tog slut. När den sedan började ploppa upp för stora summor pengar blev jag lite bitter (och bara för att bli lite extra bitter gick jag in och kollade på lite auctionssiter, strax över 2000£ får man ge i dagens läge.....). Å andra sidan tycker jag den inte va så fantastisk som en hel del experter gjort den till att vara. Yamazaki 18 åriga är bättre enl mig.
Yamazaki Sherry Cask 2013 jamfordes med andra whiskys i samma lika och utsags till arets whisky for nat (nagra?) ar sen. Sen dess har marknaden exploderat och intresset for Japanskt skots i hojden
Vi har fortfarande Yamazaki 18yrs aven om den ibland ar slutsald, saljs numera for £26 per shot (50ml) vilket jag tycker ar for lite, sa det blir en prishojning pa den inomkort
Vi har aven Yamazaki 25yrs for £260 per shot (50ml) och den ar jakligt popular for gaster som besitter den kunskapen och har rad
MasterChief
2015-10-17, 13:26
Den kör vi på.
Det är alltid kul att veta lite om det man dricker så här har du en liten sammanfattning:
http://www.nigab.se/dryck/tullamore-dew
Det finns kvartingar på systemet så billigt blir det att testa.
Jakobson
2015-10-17, 13:51
Om du fortfarande vill testa skotsk kan jag rekommendera
http://www.esdmagazine.com/wp-content/uploads/2013/03/auchentoshan-three-wood-scotch-1.jpg
Eller
http://www.drankgigant.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/l/glenkin.jpg
Japanese blend, jag tror rätt starkt på att de kommer ta mer plats på marknaden, bra whiskey helt klart
_slipknot1_
2015-10-17, 17:33
Auchentoshan hearthwood är en väldigt bra introduktion till single Malts. Väldigt lättdrucket för nybörjare. Mild men ändå mycket smak.
Vad har hänt med Yamazaki 12yr? Hittar den ingenstans?
Vad jag vet har det blivit ett så stor tryck på Suntorys whiskey att dom helt enkelt inte lyckas leverera i den mängd som efterfrågas.
Vad jag vet har det blivit ett så stor tryck på Suntorys whiskey att dom helt enkelt inte lyckas leverera i den mängd som efterfrågas.
Ahaa förstår det. Saknar tiden då den flaskan var rätt så oupptäckt och kostade 549 kr flaskan :(
_slipknot1_
2016-03-25, 22:23
Stämmer bra, de säljs numera endast i Japan.
Illa. Tur min flaska är halvfull iaf.
Precis som xodd sager, efterfragan pa japansk whisky ar for stor for att halla ikapp sa for tillfallet finns inte vissa argangar och det som finns har blivit markant dyrare. For er som vill prova japanskt anda kan jag rekommendera Nikka, de har slappt en del blended och blended malts till overkomliga priser. Dock ar det likadant har, sa fort det ar en argang sa ar det ett annat pris som galler
Inte helt sant, Yamazaki 12y finns att kopa utanfor Japan ocksa
Varje ar slapps ett begransat antal flaskor pa marknaden och det blir upp till leverantorer och agenturer att allokera till sina kunder.
I runda slangar kunde vi som fristaende grupp kopa in
12 x Yamazaki 12y
3 x Yamazaki Sherry cask (2015)
6 x Yamazaki 18y
3 x Yamazaki 25y
Det har ska racka hela aret ut (vilket det inte kommer att gora, men anda)
I UK ar det fortfarande okej eftersom marknaden ar betydligt storre har med fler barer och affarer. I Sverige kan jag bara tanka mig att det kostar skjortan att dricka Japanskt ute pa restaurang samtidigt som att man bara kan handla pa Systemet pga statens monopol sa det hade inte förvanat mig om Sverige fick en sa pass liten allokering sa att Systemet fick 1-2 flaskor Yamazaki 12 per medelstor stad
StarkaUlf
2016-04-01, 16:35
Är det någon som har smakat Glengoyne 12 år? Såg den på systemet idag, lät smaskig på beskrivningen iallafall. Blir att köpa en sådan nästa gång.
Andy.da.wohoo
2016-04-02, 10:48
Vad tror folket om svensk Whisky? Kommer det ta sig eller? Har en Mackmyra Svensk ek hemma som jag har svårt att placera på skalan.
Vad tror folket om svensk Whisky? Kommer det ta sig eller? Har en Mackmyra Svensk ek hemma som jag har svårt att placera på skalan.
Mackmyra svensk ek har ju inge samlarvärde iaf. Den tillhör ju det vanliga sortimentet och finns på de flesta bolag. Om det är någon Mackmyra du ska köpa för att spara är det deras serie Moment, men jag hade hellre satsat på att få tag i Smögen eller Box.
Var precis i Japan och ja jäklar vad alla intressanta årgångar är antingen tvärslut eller tokdyra! Jag fick tag på lite småflaskor med Yamazaki 12 och Hakushu 12, riktiga flaskor lyckades jag inte hitta. Det fanns en del Yamazaki 25, Taketsuru 25 och prylar i den klassen men jag hade ingen lust att punga ut 5-10000kr. Ska väl dock medge att jag knappast letade överallt. Jag kollade bara in några ställen i Tokyo som skulle ha bra sortiment och sen taxfreen på Narita. Köpte med mig en Mars Maltage Cosmo som jag tyckte var ganska lättdrucken och en Nikka Gold & Gold med Kabutoflaskan eftersom den bara går att köpa på japansk flygtaxfree.
Var förövrigt på ett ställe i Tokyo som heter Bar Hermit, det finns några stycken men den jag besökte ligger i stadsdelen Shinjuku. Jätteliten och trevlig bar med grymt bra utbud och riktigt kunnig och trevlig personal. Smakade bland annat Taketsuru 21 som nog kan vara den godaste whiskyn jag har druckit. Kan verkligen rekommendera den baren om någon åker dit.
Var precis i Japan och ja jäklar vad alla intressanta årgångar är antingen tvärslut eller tokdyra! Jag fick tag på lite småflaskor med Yamazaki 12 och Hakushu 12, riktiga flaskor lyckades jag inte hitta. Det fanns en del Yamazaki 25, Taketsuru 25 och prylar i den klassen men jag hade ingen lust att punga ut 5-10000kr. Ska väl dock medge att jag knappast letade överallt. Jag kollade bara in några ställen i Tokyo som skulle ha bra sortiment och sen taxfreen på Narita. Köpte med mig en Mars Maltage Cosmo som jag tyckte var ganska lättdrucken och en Nikka Gold & Gold med Kabutoflaskan eftersom den bara går att köpa på japansk flygtaxfree.
Var förövrigt på ett ställe i Tokyo som heter Bar Hermit, det finns några stycken men den jag besökte ligger i stadsdelen Shinjuku. Jätteliten och trevlig bar med grymt bra utbud och riktigt kunnig och trevlig personal. Smakade bland annat Taketsuru 21 som nog kan vara den godaste whiskyn jag har druckit. Kan verkligen rekommendera den baren om någon åker dit.
5-10.000kr och du kopte inte? *slap* :d :d
En gast kom in for ett par manader sen och kopte ett helror Yamazaki 25yrs, vilket i runda slangar landade pa £3700 (ca 45.000 SEK)
Just den flaskan koptes in for £850 forra aret, nar jag la en efterfragan pa en ny hade leverantoren bara en flaska kvar for distribution och for den ville han ta £1650. Tackade nej till det och nu ligger priset pa £1800 *screwy*
5-10.000kr och du kopte inte? *slap* :d :d
En gast kom in for ett par manader sen och kopte ett helror Yamazaki 25yrs, vilket i runda slangar landade pa £3700 (ca 45.000 SEK)
Just den flaskan koptes in for £850 forra aret, nar jag la en efterfragan pa en ny hade leverantoren bara en flaska kvar for distribution och for den ville han ta £1650. Tackade nej till det och nu ligger priset pa £1800 *screwy*
Nu när du säger det så var det nog några andra årgångar som kostade 70-100k JPY på Narita, borde ha tagit kort då jag glömmer så fort. Jag har för mig att Taketsuru 25 kostade runt 250k JPY hos Liquors Hasegawa så det vore ju konstigt om den bara kostade hälften på Narita. För de priserna hade jag ju kunnat göra fin förtjänst! :)
Bumpar denna... Vad dricker ni i för glas? Tycker ni ens att det spelar någon roll? Jag har varit sugen på att skaffa en uppsättning Glencairnglas men jag har inte fått tummen ur ännu eftersom jag inte vill göra mig av med mina tumblerglas då de har varit presenter från mina syskon. Hursomhelst hittade jag ett otippat favoritglas, ett ölglas från Electric Nurse! Ser ut som såhär:
http://d2f0ora2gkri0g.cloudfront.net/bkpam2169427_glas_action.jpg
Det är lätt att skvimpa runt whiskyn i det och det är tillräckligt tulpanformat för att dofterna ska komma fram, jag tycker faktiskt att jag får fram mer lukter i det än i ett vanligt cognacsglas. Eller så kanske jag är full. Hursomhelst är väl den egentliga nackdelen att det ser fånigt ut att dricka whisky i det. Någon annan som gillar att dricka whisky i överdimensionerade glas?
Är fortfarande sugen på Glencairnglas, hade min bästa whiskyupplevelse någonsin på ett ställe som hade sådana glas, förmodligen därför jag har fastnat för dem.
Delirium
2017-04-22, 22:08
Det är en stor glädje att jag hittade denna tråden!
Såg första posten och fick lite obehagskänslor när det nämns Grants och Famous Grouse skulle smaka bra.
Samlar på whisky sen några år tillbaka, Islay-sorterna i synnerhet.
Favoriterna:
Laphroig Triple Wood - komplex och jeklig bra torv
Lagavulin 16 - mest prisvärd
Caol Isla 19yo - Numrerad tappning från Auld Rare Whisky
Arbeg - Uigedail och corryvreckan är underbara
Såg att det pratades om japanskt också, där Hibiki kvalar in i topp. Har en blended Nikka Taketsuru också som är jekligt ren i smakerna.
Kort och gott, fantastisk dryck
Delirium
2017-04-22, 22:14
Bumpar denna... Vad dricker ni i för glas? Tycker ni ens att det spelar någon roll? Jag har varit sugen på att skaffa en uppsättning Glencairnglas men jag har inte fått tummen ur ännu eftersom jag inte vill göra mig av med mina tumblerglas då de har varit presenter från mina syskon. Hursomhelst hittade jag ett otippat favoritglas, ett ölglas från Electric Nurse! Ser ut som såhär:
Förordar nosing glasses. Lägg handen över toppen, snurra runt lite och stick därefter snoken djupt i glaset. Suger upp alla aromer rätt upp i luktcentrum.
Nu hittar jag såklart inte hur jag får in bilderna....
ÄNDRING: Efter att ha sökt på glencairn glas så är det motsvarande som jag menar.
LoveMachine
2017-04-23, 00:27
Jag har dessa glas: https://www.amazon.com/Riedel-VINUM-Whisky-Glasses-Set/dp/B0000DC0ZN
Är man i Stockholm så rekommenderar jag ett besök på Öl och Vinmagasinet (http://olochvinmagasinet.nu/). Dit går jag mer än gärna. Det var där jag köpte glasen, efter att ha druckit mig igenom en massa olika varianter. Det fick även min kära mor göra när hon var där för att köpa glas till Calvados.
Tumblerglas är rätt värdelösa överlag. Man kan eventuellt se macho ut men det är allt. Vanliga tulpanglas är bra men inte min favorit i detta fall, har att göra med hur whiskyn rinner ut ut glasen och var på tungan den landar.
Glencairn glas är OK så tillvida att formen på kupan fungerar. De är också populära min whiskyklubb eftersom de saknar fot och är lätta att ta med sig till mötena. Dock så riskerar man att värma upp whiskyn onödigt mycket, precis som med konjakskupor, och det är mindre bra. Det blir lätt för spritig arom. De är gjorda för folk som bor i kalla, dragiga slott och behöver få lite värme i Whiskyn så den inte är iskall. Men för ett vanligt svenskt hem riskerar det att slå över för långt och då får man för mycket alkoholångor och för lite estrar.
Edit: Fan vad jag saknar mina whiskyglas just nu. Min Highland Park Einar förtjänar ett bättre glas.
StarkaUlf
2017-12-26, 16:13
Funderar på att inhandla en ny whisky nu i veckan. Någon som kan rekommendera någon speciell i prisklassen 4-500 kr? Gärna någon som man kanske inte tänker på i första taget.
Rökiga single malt är väl den typen jag föredrar framför allt.
Japansk whisky är förvånansvärt bra. Kolla in Yamazaki och Nikka.
ApexProcyon
2017-12-26, 18:08
Funderar på att inhandla en ny whisky nu i veckan. Någon som kan rekommendera någon speciell i prisklassen 4-500 kr? Gärna någon som man kanske inte tänker på i första taget.
Bowmore, men den kanske är den första man tänker på.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bowmore-43301
Så jävla rätt *cupid*
Japanskt är absolut i toppen av whisky. De gör ruggigt bra sorter.
Så jävla rätt *cupid*
Japanskt är absolut i toppen av whisky. De gör ruggigt bra sorter.
Och det är (eller var iafl) ganska otippat också. Eller jag förknippar fortfarande inte japan i överhuvud taget med whisky.
Och det är (eller var iafl) ganska otippat också. Eller jag förknippar fortfarande inte japan i överhuvud taget med whisky.
Japansk whisky slog väl igenom stort internationellt ca 2005.
StarkaUlf
2017-12-27, 09:14
Nikka har jag druckit några gånger, men den är inte riktigt vad jag är ute efter. Är det samma karaktär på Yamazaki eller är dom väldigt olika?
Bowmore, men den kanske är den första man tänker på.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bowmore-43301
Den är inte så himla tokig! Men som sagt så är den ju ganska vanlig att man väljer :D
Nikka har jag druckit några gånger, men den är inte riktigt vad jag är ute efter. Är det samma karaktär på Yamazaki eller är dom väldigt olika?
Kan inte säga att jag druckit whisky tillräckligt ofta för att kunna jämföra olika sorter :(
Ganska få japanska whiskies som erbjuder någon rökighet tycker jag, Hakushu 12 gör det men kostar runt 1000-lappen om jag inte helt missminner, får du tag i Nikka Pure Malt Black så ska den vara grym.
Kolla in Ballechin, tror det är BS men värt att testa!
Finns mycket trevlig japansk whisky men ska det vara av rökig karaktär så har jag inte många tips därifrån, då är det lättare att hålla sig till ett europeiskt örike. Caol Ila 12 tycker jag är riktigt bra, den överensstämmer med både din prisklass och dina kriterier.
En av mina absoluta favoriter är Kilchoman Machir Bay https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/kilchoman-57301 bland whiskey <500kr
Andy.da.wohoo
2017-12-27, 13:25
Bunnahabhain är väl lite rökiga, om jag inte har helt fel.
Bunnahabhain är väl lite rökiga, om jag inte har helt fel.
Helt ratt, de har en 18-arig som ar helt fantastisk!
Finns mycket trevlig japansk whisky men ska det vara av rökig karaktär så har jag inte många tips därifrån, då är det lättare att hålla sig till ett europeiskt örike. Caol Ila 12 tycker jag är riktigt bra, den överensstämmer med både din prisklass och dina kriterier.
Ganska få japanska whiskies som erbjuder någon rökighet tycker jag, Hakushu 12 gör det men kostar runt 1000-lappen om jag inte helt missminner, får du tag i Nikka Pure Malt Black så ska den vara grym.
Kolla in Ballechin, tror det är BS men värt att testa!
Instammer med Matsa och kelk, Japan tillverkar bra whisky men jag tvivlar pa att det ar det Ulfen soker
Apropa japansk kopte vi nyligen in Yamazaki 18yr Mizunara (lagrad pa japansk ekfat) for ynka £1.000 :D
Raknade lite pa det haromdan, siktar pa drygt £400 for 50ml och den kommer ga at som smor i solsken
Caol ila 12yr var en bra rekommendation, har du tur kanske du hittar Caol ila 18yr nanstans och den ar riktigt bra om du ar villig att stretcha budgeten lite.
Rokig whisky overlag finns i stort sett bara i Islay, ett o-rike i Skottland kant for den stilen. Visst finns det "rokiga" whiskyn i ovriga delar ocksa, men aldrig i samma benamning
Ardbeg, Caol ila, Laphroaig, Lagavulin, Bowmore, Bunnahabhain, Bruichladdich hor till de mest kanda sa det ar bara att valja och vraka
Tyvarr har jag dalig koll pa priser i Sverige, men Ardbeg 10 kan aldrig ga fel? Bruichladdich Classic Laddie ar ganska bra ocksa, dock osaker om den ar ratt for den inbitne rokwhisky-drickar'n
Provade Laphroaig Lore for inte sa langesen, den var ganska trevlig. Vill man stracka sig litegrann finns det Laphroaig 15 och vill man stracka sig ytterligare, Bruichladdich Black Art (dar kan jag lova att det hander grejer!)
Gissar vilt nu, men hade inte forvanat mig om den kostade runt 3000 SEK om den fanns tillganglig. Hittar man en bar i Sverige som har den tycker jag latt man bor unna sig 1-2cl
. Rokig whisky overlag finns i stort sett bara i Islay, ett o-rike i Skottland kant for den stilen. Visst finns det "rokiga" whiskyn i ovriga delar ocksa, men aldrig i samma benamnin
Talisker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.