Visa fullständig version : Många döda på USA-universitet(21 döda, 28 skadade)
Pellefant
2007-04-16, 18:20
Minst tjugoen personer har dödats och 28 skadats vid den värsta massakern på en amerikansk skola sedan 1927. Massakern inträffade på universitetet Virginia Tech i Blacksburg i Virginia på måndagen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=639903
At least 22 people were killed in two incidents when a lone gunman opened fire on the Virginia Tech campus in Blacksburg on Monday, police said.
http://www.cnn.com/
http://www.foxnews.com/
Mycket trist. :(
Såg det precis på tv, fyfan :(
Bara en tidsfråga innan samma sak händer här.
Har inte tid att kolla nu, men need på lösare hantering av vapen i usa! Vapen dödar inte människor, människor dödar människor!! ;/
Fyfan
Dom blev inte meddelade om skjutningen på morgonen så de gick till lektionerna som vanligt.
Snubben tog en 2-3 timmars paus mellan skjutningarna.
Fyfan
Dom blev inte meddelade om skjutningen på morgonen så de gick till lektionerna som vanligt.
Snubben tog en 2-3 timmars paus mellan skjutningarna.
Va!? Är ju helt osannolikt, måste kolla nyheterna sen..
Så hade han lunchpaus menar du? Herregud, vart är världen påväg?
http://www.aftonhoran.se//vss/nyheter/story/0,2789,1046933,00.html
Minst 21 döda i skolmassaker
Beväpnad man sköt vilt på universitet i USA - många döda och över 20 skadade
Dumleman
2007-04-16, 18:33
Sjukt. Undra vad de vidtar för åtgärder nu.
Hade de blivit meddelade på morgonen (om skjutningarna) så hade säkerligen fler klarat sig då de förmodligen inte gått till lektionerna.
Skottlossningen ägde rum vid två olika tillfällen med minst ett par timmars mellanrum. De första skotten avlossades vid 07.15 på morgonen amerikansk östkusttid men många studenter informerades aldrig om händelsen utan gick till sina lektioner som vanligt.
De första rapporterna talade också om endast en död person men efter två till tre timmar inleddes skottlossningen igen. Gärningsmannen hade då förflyttat sig från West Ambler Johnston Hall, där studenterna bor, till Norris Hall, en byggnad med flera klassrum.
Ögonvittnen talar om hur den beväpnade mannen gått från studenternas bostadsområde till ett eller flera klassrum tvärs över skolområdet där han fortsätt sitt dödande. Klockan var då 09.30. Ett ögonvittne berättar för Sky News att de flesta döda också befann sig i klassrummen.
Slartibartfast
2007-04-16, 18:47
Har inte tid att kolla nu, men need på lösare hantering av vapen i usa! Vapen dödar inte människor, människor dödar människor!! ;/
Ja, man kan ju fråga sig varför skolmassakrer bara händer i USA.
32 döda nu verkar det som :(
Ja, man kan ju fråga sig varför skolmassakrer bara händer i USA.jag funderade också på det när jag läste på aftonbladet.se. Eller är det verkligen så? Händelsen blir väll kanske bara mer uppmärksammad än om det skulle ha hänt i Indien eller Borneo. Då kanske nyheten inte ens når oss. Iofs kan man ju fråga sig varför vi aldrig hör om liknande händelser från Finland, Kanada, Grekland osv..
Bowling for Virginia Tech
Longshot
2007-04-16, 19:03
Saknar ord..... Vila i frid :(
Ja, man kan fråga sig varför du missat den som var i Tyskland? Säkert fler än en också, men en vet jag har varit.
säker på att sånt inte sker i än mer kriminella sydamerika? eller hur det är i afrika? *rolleyes*
säker på att sånt inte sker i än mer kriminella sydamerika? eller hur det är i afrika? *rolleyes*
Men nu handlar det inte om kriminella gäng, droger och pengar, utan om en college-student som gått postal och haft ihjäl över 30 studenter.
Men nu handlar det inte om kriminella gäng, droger och pengar, utan om en college-student som gått postal och haft ihjäl över 30 studenter.
ja jag vet... riktigt tragiskt och känns nästan overkligt.
Men det är likväl en otrolig grejj just för att det är USA, hur mycket läser man om exempel vis barnmord eller folkslakt i andra världsdelar (syftar till sydamerika/afrika)?
Sen är det väl lika tragiskt oavsett om det är för knark, pengar eller gängbråk? Denna personen var motivet oklart än, men nämndes nått om en tjej.... antagligen en jävla mongo som blev dumpad och inte hade psyke nog att hantera det och lät andra lida för det :furious:
ja jag vet... riktigt tragiskt och känns nästan overkligt.
Men det är likväl en otrolig grejj just för att det är USA, hur mycket läser man om exempel vis barnmord eller folkslakt i andra världsdelar (syftar till sydamerika/afrika)?
Sen är det väl lika tragiskt oavsett om det är för knark, pengar eller gängbråk? Denna personen var motivet oklart än, men nämndes nått om en tjej.... antagligen en jävla mongo som blev dumpad och inte hade psyke nog att hantera det och lät andra lida för det :furious:
Det förändrar dock inte Slartis fråga - Gör något av det där någon mening i jämförandet med varför just studenter i USA gör sådana här grejer långt oftare än det sker någon annanstans?
Sen om andra saker sker som är otroliga för något annat, vad har det med saken att göra?
Deceiver85
2007-04-16, 19:52
En mycket tragisk situation, som enkelt skulle kunna ha undvikits känns det som.
(För att knyta detta till debatten om att bli upprörd över nyheter, det här måste väl ändå slå 20 innebrända jyckar?)
Det förändrar dock inte Slartis fråga - Gör något av det där någon mening i jämförandet med varför just studenter i USA gör sådana här grejer långt oftare än det sker någon annanstans?
Sen om andra saker sker som är otroliga för något annat, vad har det med saken att göra?
jag ser/förstår din poäng.... har tyvärr inget svar på det.....:(
En mycket tragisk situation, som enkelt skulle kunna ha undvikits känns det som.
(För att knyta detta till debatten om att bli upprörd över nyheter, det här måste väl ändå slå 20 innebrända jyckar?)
Men slår det 30 barn som dör av svält?
Deceiver85
2007-04-16, 20:41
Men slår det 30 barn som dör av svält?
30 barn döda av svält eller 32 ihjälskjutna studenter? Svårt att välja...båda två fallen är iallafall värre än 20 innebrända hundar...
jag ser/förstår din poäng.... har tyvärr inget svar på det.....:(
En anledning till varför det händer är kanske pga det sker mer mobbning där. Jag har märkt att det oftast är just dem som är utanför som begår dessa dåd. Lägg också till att vem som helst kan fixa ett vapen.
men det räcker seriöst. finns inga ord som beskriver situationen än att det ska krävas åtgärder långt över det psykologiska planet hos människor..
Men alltså jag fattar inte att ni reagerar som ni gör! 32 personer om dagen är väll vardagsmat i tex Irak. Är jänkarna värda mer?
Men alltså jag fattar inte att ni reagerar som ni gör! 32 personer om dagen är väll vardagsmat i tex Irak. Är jänkarna värda mer?
Det är sättet det händer på som skiljer. Att folk dör i krig är ganska normalt, att människor mobbas (antar jag) till den grad att de dödar flertalet människor i sin skola är ganska tragiskt.
Därmed inte sagt att människor i usa är värda mer än de i irak.
hur kan du ens jämföra situationen i Irak med det som hände nu i USA?
yankeee, du tog den före ;)
Måste hålla med här faktiskt.
Yep, jag kan indentifiera mig med dem och känner även amerikaner. Så ja, de är nog värda mer för mig än Irakier.
Är väl skillnad på frontline i krig och i plugget.
Folk dör i krig, det är ingen nyhet, men i plugget skall det ju vara säkrare.
Hade det varit lättare att få tag på vapen för studenterna här hade vi säkerligen haft ngn student som flippat efter att ha fått underkänt på Frescatis campusområde.
Det är sättet det händer på som skiljer. Att folk dör i krig är ganska normalt, att människor mobbas (antar jag) till den grad att de dödar flertalet människor i sin skola är ganska tragiskt.
Därmed inte sagt att människor i usa är värda mer än de i irak.
Vadå Krig? innbördeskrig kanske men det är ju massaker efer massaker!
Är inte inbördeskrig krig eller vad menar du?
Yep, jag kan indentifiera mig med dem och känner även amerikaner. Så ja, de är nog värda mer för mig än Irakier.
Kul för dig! Hoppas det dör 32 till imorgon !
Hur tänker du nu?
Är inte inbördeskrig krig eller vad menar du?
Jo men då är väll den där massakern lite samma sak!?
Jo men då är väll den där massakern lite samma sak!?
Fortfarande inte.
Det är ingen inbördeskrig i irak.
Hur tänker du nu?
Att jänkarna har sparat ihop till det här
haha fyfan säger jag
Okey, skolbarn i usa ska dö för att? Vad har de gjort?
Okey, skolbarn i usa ska dö för att?
Skolbarn i andra länder dör
edit: de bästa vore ju såklart om ingen dog men jag förstår inte hur ni kan värdera dem så jävla högt
Skolbarn i andra länder dör
Men vad blir bättre av att ännu fler skolbarn dör då?
Men vad blir bättre av att ännu fler skolbarn dör då?
Absolut inget! Men då vill jag se en snyfttråd i allmänt varje gång det händer och oavsett vem det händer. att 32 människor dör alltså
Absolut inget! Men då vill jag se en snyfttråd i allmänt varje gång det händer och oavsett vem det händer. att 32 människor dör alltså
Du fattar fortfarande inte att det är orsaken som gör att det startas trådar inte antalet döda?
Nu resonerar du åt helvete. *mini*
32 människor kan dö på ofantligt många sätt. 32 självmordsbombare dödar sig själva? 32 skolungdomar blir ihjälskjutna på lunchrasten? 32 soldater dör i krig? 32 st hoppar ut för ett berg självmant?
HELT olika saker.
Du fattar fortfarande inte att det är orsaken som gör att det startas trådar inte antalet döda?
Jo. men är det mindre hemskt att bli skjuten i Irak
än att bli skjuten av någon psykopat i USA?
Isato, du är förmodligen invandrare. Typ från Libanon eller liknande och därför identifierar dig mer med folk från mellanöstern och anser att USA kan skylla sig själv. Detta är helt ok och man kan förstå det. Men på samma sätt som du har dina åsikter så kommer folk identifiera sig mer med människor från USA för de är mer lika oss.
Lägg ner det där nu.
Starta en egen tråd och sluta tjafsa i denna är ni snälla.
Jo. men är det mindre hemskt att bli skjuten i Irak
än att bli skjuten av någon psykopat i USA?
Klart det inte är, det är ingen som har sagt det heller. Däremot är HÄNDELSEN i sig hemskare och ovanligare.
Klart det inte är, det är ingen som har sagt det heller. Däremot är HÄNDELSEN i sig hemskare och ovanligare.
Vad i händelen är hemskare?
tossefar
2007-04-16, 21:19
Vad i händelen är hemskare?
Irak är en enorm risk(och krigs-)zon, virginia tech är det inte. Därför är det mer hemskt och ovanligt.
Irak är en enorm risk(och krigs-)zon, virginia tech är det inte. Därför är det mer hemskt och ovanligt.
Ok ovanligt kan jag gå med! Men det måste ju vara hemskare då att bo i en riskzon och vara rädd hela dagarna än att gå till skolan sen vardag och råka bli skjuten.
LadyInsane
2007-04-16, 21:21
Fan vad hemskt. Oavsett vad som är värst, är det en tragedi när oskyldiga människor förlorar sina liv pga av en annan människas idioti och ondska. :(
tossefar
2007-04-16, 21:29
Ok ovanligt kan jag gå med! Men det måste ju vara hemskare då att bo i en riskzon och vara rädd hela dagarna än att gå till skolan sen vardag och råka bli skjuten.
Som yankeee sa; visst är det hemskare att bli skjuten i irak, men det händelsens hemskhet i VÅRA ögon vi pratar om.
"Någon förändring av landets liberala vapenlagar är dock inte aktuell"
säger bara fuck George W Bush, det är indirekt hans fel att sånt här förekommer i det landet.
och vad gjorde polisen efter första skjutningen?
tossefar
2007-04-16, 21:54
"Någon förändring av landets liberala vapenlagar är dock inte aktuell"
säger bara fuck George W Bush, det är indirekt hans fel att sånt här förekommer i det landet.
och vad gjorde polisen efter första skjutningen?
Nu började inte precis skolpangandet när Bush kom till makten. Det är lite mer ansvar än han ska behöva axla, hur tokig han än är.
Nu började inte precis skolpangandet när Bush kom till makten. Det är lite mer ansvar än han ska behöva axla, hur tokig han än är.
Nej Bush är skitbra! Vilken frälsare!
tossefar
2007-04-16, 21:58
Nej Bush är skitbra! Vilken frälsare!
Skitsamma om han är bra. Jag är inte heller bra. Är jag ansvarig för massakrer? Den "värsta" (columbine) skedde när clinton var president. Är det hans fel och ansvar?
Skitsamma om han är bra. Jag är inte heller bra. Är jag ansvarig för massakrer? Den "värsta" (columbine) skedde när clinton var president. Är det hans fel och ansvar?
nej
LadyInsane
2007-04-16, 22:04
Nej förfan, det var ju ändå Mansons fel;)
Ja, men han har makten nu och gör ingenting, vems fel är det då? Arnolds eller.
Vi röstade och kom fram till att det var ditt fel.
Vi röstade och kom fram till att det var ditt fel.
*gah!* borde ha anat det *cry*
JustinCredible
2007-04-17, 00:25
Hoppas snubben som gjorde det fortfarande lever. Bara så man kan få reda på lite mer vad som rör sig i skallen på honom. De som gjort samma sak tidigare har väl tagit livet av sig just efter.
Langster
2007-04-17, 08:02
Hoppas snubben som gjorde det fortfarande lever. Bara så man kan få reda på lite mer vad som rör sig i skallen på honom. De som gjort samma sak tidigare har väl tagit livet av sig just efter.
Tell me why
I don't like mondays
I want to shoot the whole day down
Nitrometan
2007-04-17, 08:06
Polisen sköt honom. Nu får vi gissa varför han gjorde som han gjorde.
Fettecke
2007-04-17, 08:18
tog han inte livet av sig?
det är sjukt säger jag bara... finns inga ord som kan beskrivs det hela!
Det är dock inte konstaterat ännu, de vet inte om det var självmord eller ifall poliserna sköt honom.
Lelle Pelle
2007-04-17, 08:38
Bara jag som knappt reagerar på detta? Visst, tråkigt för de drabbade, men detta bryr jag mig inte om öht. Ungefär som de dagliga rapporterna om självmordbomber i mellanöstern, kunde inte bry mig mindre. Borde jag bry mig?
Bara jag som knappt reagerar på detta? Visst, tråkigt för de drabbade, men detta bryr jag mig inte om öht. Ungefär som de dagliga rapporterna om självmordbomber i mellanöstern, kunde inte bry mig mindre. Borde jag bry mig?
Jag känner alltid något när jag hör om självmordsbombdrabbningarna, men anledningen till att detta blir större är bl. a på grund av:
1. Detta händer inte varannan dag.
2. Vi mer eller mindre vet varför självmordsbombningarna sker. Ännu har vi inte fått något direkt svar på varför just dessa incidenter sker.
3.Självklart på grund av att vi hör om självmordsbombningarna i mellanösterna varje dag, detta hör vi om med några års mellanrum. Det blir inte samma känsla och reaktion.
Yepp, It's a wonderful world.
hib7y2ACK-E
Manson om Columbine.
dA-tm0_-N9Y
Från filmen Bowling for Columbine (OBS: Innehåller starka scener)
Kan inte nån uppmärksamma när flera gånger fler personer dör dagligen i afrika och arabvärlden eller är det ingen som kan känna igen sig där och bli lika ledsna i ögat?
J de Koof
2007-04-17, 11:48
Att massakrer bland unga människor tycks inträffa ofta i USA jämfört med annorstädes kan man filosofera över.
En tanke kan vara att de föreställningar om vad det innebär att vara lyckad respektive misslyckad människa är på ett mer drastiskt sätt avgränsade i amerikat än (ännu så länge) på de flesta andra ställen. Vi i västeuropa ligger alltid ca 10 efter utvecklingen i USA. Är man "misslyckad" i USA är man dömd och förtappad, den som åtminstone klarar att upprätthålla en fasad klarar sig en bit till. Tufft, krasst och krävande samhällsklimat finns det på många håll men måhända är det tuffast over there?
Lägg därtill de starka amerikanska krafterna för fri tillgång till skjutvapen och diverse konsekvenser borde inte vara omöjliga att förutspå.
/J
Langster
2007-04-17, 12:57
Att massakrer bland unga människor tycks inträffa ofta i USA jämfört med annorstädes kan man filosofera över.
En tanke kan vara att de föreställningar om vad det innebär att vara lyckad respektive misslyckad människa är på ett mer drastiskt sätt avgränsade i amerikat än (ännu så länge) på de flesta andra ställen. Vi i västeuropa ligger alltid ca 10 efter utvecklingen i USA. Är man "misslyckad" i USA är man dömd och förtappad, den som åtminstone klarar att upprätthålla en fasad klarar sig en bit till. Tufft, krasst och krävande samhällsklimat finns det på många håll men måhända är det tuffast over there?
Lägg därtill de starka amerikanska krafterna för fri tillgång till skjutvapen och diverse konsekvenser borde inte vara omöjliga att förutspå.
/J
Men nu var det ju en kines som var svartsjuk.
Talar du fortfarande om det som hände igår?
Enligt aftonblaskan så var det svartsjukedrama
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1047389,00.html
Samt
Även 12-åringar får köpa skjutvapen i Virginia (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1047568,00.html)
Pudzianovski
2007-04-17, 13:43
Haha... :thumbup:
beckman88
2007-04-17, 13:59
Hur kommer det sig att dom sager 33 doda om du ar i usa och 25 doda i resten av varlden?:smash: *popcorn*
Hur kommer det sig att dom sager 33 doda om du ar i usa och 25 doda i resten av varlden?:smash: *popcorn*
Va?
Pudzianovski
2007-04-17, 14:01
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=639903
*rolleyes*
Några säkra uppgifter om orsaken till skotten finns ännu inte även om en del upgifter talar om att mannen skulle ha letat efter sin flickvän för att döda henne.
Virginia Tech beskrivs som en öppen skola där det är lätt att ta sig in och ut.
- Vi har inga metalldetektorer, det skulle inte funka, sa Josh Ehlers en elev vid skolan. Det är så många elever som bär med sig sina datorer.
Ack, Love and Hate, a thin line.
Några säkra uppgifter om orsaken till skotten finns ännu inte även om en del upgifter talar om att mannen skulle ha letat efter sin flickvän för att döda henne.
Ack, Love and Hate, a thin line.
Från att vilja döda sin flickvän till att döda så många fler, det måste verkligen vara mkt hat i den mannen! :(
Daniel_S
2007-04-17, 17:06
Det är svårt att förstå hur djupt rätten till vapeninnehav sitter, ingen vågar/kan begränsa den. Undrar hur många människoliv som spills årligen direkt p.g.a. denna rätt.
Nitrometan
2007-04-17, 17:33
För ett par år sen skärpte de vapenlagarna i Virginia. Nu får man bara köpa ett handeldvapen per person (i månaden).
Emil_Larsson
2007-04-17, 18:03
Jävla as som bara går in och skjuter oskyldigt folk på det viset. Så tar han livet av sig för att lösa det hela.
R.I.P.
J de Koof
2007-04-21, 00:43
Ahaa..... ja de e ju en jefla skillnad på äkta amerikaner och andra nationaliteter.
Native americans, anyone?
Right, I get the point. Det är aldrig någonsin att systemfel föreligger i samhället, mord och massakrer är alltid verk av enskilda dårfinkar som är hermetiskt åtskilda från det omgivande äppelkindade helyllesamhället till lycklighetsparadis.
Får vi bara bort de där enstaka dårfinkarna så är allt bra......................?
/J
High1ander
2007-04-21, 02:00
Du vet visst inte att Bush e en "lame duck president" nu? Eller att Virginia e en stat och far gora egna lagar?
Men visst, ga pa hata Bush-taget for att det later coolt att skylla alla fel pa en person. - Jag ogillar Bush:en ocksa, men jag gillar inte de andra alternativen sa mycket heller.
Vi har haft personer (Malmo) som planerat och akt fast for liknande saker.
Det är svårt att förstå hur djupt rätten till vapeninnehav sitter, ingen vågar/kan begränsa den. Undrar hur många människoliv som spills årligen direkt p.g.a. denna rätt.
Efter diskussioner med diverse amerikaner (både mer och mindre bildade) så kan jag skriva under på det du säger. Det roligaste är att ingen kommer på tanken att ta bort vapnen från civila och ha liknande vapenlagar som i Sverige, förutom dom som alltid varit mot vapen såklart, snarare talar man om att om alla hade haft en pistol på sig i skolan så hade killen blivit nerskjuten rätt fort. Det är så vissa resonerar där borta, fler vapen = färre problem.
Ett annat "roligt" argument är att amerikanska ekonomin är så svag just nu så skulle dte få ganska rejäla konsekvenser i samhället om mycket vapenindustri som tillverkar åt den civila delven av vapenanvändarna las ner. Förvisso kanske mycket sanning i det hela, men frågan är var man drar gränsen på vad som är rätt att tjäna pengar på. För egen del kan jag förstå dom som tilverkar vapen för att försvara sitt land men det är en annan femma att tillverka vapen för (rädda) civila som med stor sannolikhet kan hamna i fel händer.
Efter diskussioner med diverse amerikaner (både mer och mindre bildade) så kan jag skriva under på det du säger. Det roligaste är att ingen kommer på tanken att ta bort vapnen från civila och ha liknande vapenlagar som i Sverige, förutom dom som alltid varit mot vapen såklart, snarare talar man om att om alla hade haft en pistol på sig i skolan så hade killen blivit nerskjuten rätt fort. Det är så vissa resonerar där borta, fler vapen = färre problem.
De anser att kriminella alltid kommer att ha vapen och att detta gör att man bör ha rätt att försvara sig. De visar ofta statistik att högre vapeninnehav och fler concealed weapon licences gör inte att brottsligheten ökar utan enligt dem så minskar vissa brott. Detta motsätter sig den andra sidan och båda gnäller mycket om statistik. Sedan är det second amendment och "the right of the people to keep and bear arms", deras constitution är ju mycket mycket "heligare" än vad våra grundlagar är. De anser att varje person i landet skall ha rätt att ha vapen som ett skydd mot deras egen regering så att om den blir elak så skall man ha medel att skydda sig och ändra regering.
Ingen av de vapengalningar jag snackade ansåg dock att man skulle få ha vapen på kampus, men det finns säkert de som anser det.
Till viss del så har de ju rätt med att det skulle ta väldigt lång tid att hamna i ett läge som i Sverige där inte varje liten kriminell har ett vapen eftersom de har så mycket vapen. Men jo, jag anser ju att det är värt att jobba mot det med hårdare och hårdare lagar och gradvis ta bort alla vapen som finns i samhället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.