Visa fullständig version : Bästa mättnadstiden per kcal (Kolhydrater)?
Ja, vad tycker du, förslag?
Själv tycker jag nog att det är fullkornspasta men det kanske finns någon som kan upplysa om något annat som denna tycker är bättre?
Mvh
King Grub
2007-04-16, 15:33
Det är kokt potatis. Kall, kokt och uppstekt potatis är överst.
King Grub
2007-04-16, 15:36
Värden från A satiety index of common foods. European Journal of Clinical Nutrition, Volume 49, September 1995, pages 675-690. Holt, S.H., Brand Miller, J.C et al:
Det är kokt potatis. Kall, kokt och uppstekt potatis är överst.
Aaa, tackar! Om man skulle göra en top-5 hur skulle tvåan, trean osv. se ut då?
Mvh
Eddie Vedder
2007-04-16, 15:40
Aaa, tackar! Om man skulle göra en top-5 hur skulle tvåan, trean osv. se ut då?
Det är ju bara att studera grafen och se vilka fem som placerar sej högst.
Tänk dock på att SI (Satiety Index) är subjektivt uppskattade värden, baserat på hur mätta folk har känt sej helt enkel, och det måste ju inte innebära att du känner samma höga mättnadskänsla av samma livsmedel som ligger högt på indexet.
King, tack för det klockrena diagramet. Tror aldrig jag har varit på ett forum där en skribent varit så hjälpsam (och kunnig) som du är, stor eloge till dig!
Mvh
Det är ju bara att studera grafen och se vilka fem som placerar sej högst.
Tänk dock på att SI (Satiety Index) är subjektivt uppskattade värden, baserat på hur mätta folk har känt sej helt enkel, och det måste ju inte innebära att du känner samma höga mättnadskänsla av samma livsmedel som ligger högt på indexet.
King var ju så snabb på att posta så att jag knappt hann svara på hans första inlägg förrän han hade postat igen :) (Därav min "top-5"-fråga).
Tänkte på det också men det är nog värt att nämna, som du gör, att detta verkligen är subjektivt.
Mvh
King Grub
2007-04-16, 15:44
:em: Tack.
Kom ihåg att siffrorna inte är 100% för alla, som Eddie påpekar; du kanske tycker ost och ris skulle byta plats, t ex. Kokt potatis brukar dock, per energienhet, platsa högst upp för dom allra flesta.
Det är klart... åt man 1200 kcal från minimajs (dvs 10 kilo), skulle man nog bli rätt mätt...
Brooklyn
2007-04-16, 19:56
... Eller selleri :D
spare me! :laugh:
... Eller selleri :D
:laugh: :hbang:
Havregrynsgröt, apelsin, kokt potatis och äpple blir jag väldigt mätt av länge. Müsli, knäckebröd och vetebröd lämnar fort plats för mer...
CoolHandLuke
2007-04-17, 06:17
Lite klurigt. Mättnad är inte riktigt samma sak som hur lätt något är att äta. Jag kan ibland äta för mycket potatis och få magknip men det är nästan omöjligt att göra detsamma med t.ex. ris. Alltså funkar egentligen båda för att deffa. Till skillnad från ljust bröd som jag tycker är både lätt att äta och mättar inte så mycket.
Äggvita och minikeso ligger rätt bra till hos mig
Eddie Vedder
2007-04-17, 07:37
Med tanke på att det här verkar utvecklas till ännu en av alla 20 000 trådar om mat som mättar bra så länkar jag till två riktigt bra trådar i ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90822&highlight=listas+h%E4r
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89583&highlight=m%E4ttnad
Linjen på grubs diagram, vad vill den visa? Den hade ju varit helt annan om det varit så att de olika "ämnena" varit i annan ordning?
Äggvita och minikeso ligger rätt bra till hos mig
+1
tntballe
2007-07-13, 23:56
Linjen på grubs diagram, vad vill den visa? Den hade ju varit helt annan om det varit så att de olika "ämnena" varit i annan ordning?
http://www.nutritiondata.com/topics/fullness-factor
här kan du läsa lite om linjen, vilket är uträknade värdet. Staplarna är vad testpersonerna satt för värde.
SI är användbart när det handlar om att ta bort tillfälligt sug. Ett äpple kan fungera alldeles utmnärkt för att jaga undan tankarna på mat.
Man skall dock komma ihåg att vid skattningar av SI handlar det om 220 kcal.
Efter kompletta måltider på kanske 800-1400 kcal är det andra faktorer som avgör om maten funkar. Min egen erfarenhet av stora mängder potatis är att det kan ge bukspännarkänsla tämligen fort medan välbehaget kommer först flera timmar senare. Då fungerar ris och pasta bättre.
Min egen erfarenhet av stora mängder potatis är att det kan ge bukspännarkänsla tämligen fort medan välbehaget kommer först flera timmar senare. Då fungerar ris och pasta bättre.
+1
Ibland blir min magsäck "mätt", men fortfarande kvarstår ett sug.
Händer inte när jag äter ris. Då blir jag mätt och förblir mätt.
Ovanstående gäller när jag äter samma mängd kcal potatis och ris.
+1
Stämmer inte på mig...
600 kcal ris, dvs. ca. 2 dl okokt, är inte speciellt mycket. Visst, man blir mätt och så, men inga enorma mängder på något sätt.
600 kcal potatis, dvs. 750 gram, får inte ens jag ner. Om jag pressade ned det skulle jag dock bli betydligt mer mätt än jag blir av riset.
Eddie Vedder
2007-07-14, 14:20
+1
Stämmer inte på mig...
600 kcal ris, dvs. ca. 2 dl okokt, är inte speciellt mycket. Visst, man blir mätt och så, men inga enorma mängder på något sätt.
600 kcal potatis, dvs. 750 gram, får inte ens jag ner. Om jag pressade ned det skulle jag dock bli betydligt mer mätt än jag blir av riset.
SI är som sagt subjektiva värden där personers upplevda mättnad har skapat värdena, dom två citaten ovan är ju tydliga exempel på att det kan finnas individuella skillnader.
I mitt fall är det som för Cohen, d.v.s. potatisen skulle göra mig betydligt mättare än riset. Inget av dom är ju "rätt" för det.
Sir Klabbe
2007-07-15, 11:44
Pauluns bröd som man bakar själv, mättande som fan :).
+1
Stämmer inte på mig...
Jag tror Jacky pratar om något annat.
Verkar som om hon tycker potatis mättar fort eller fyller ut buken fort så man inte orkar äta mer men att ris håller henne mätt längre.
Vilket inte direkt motsäger det Cohen säger att han kan få ner mer ris i kalorier än potatis.
Jag tror Jacky pratar om något annat.
Verkar som om hon tycker potatis mättar fort eller fyller ut buken fort så man inte orkar äta mer men att ris håller henne mätt längre.
Vilket inte direkt motsäger det Cohen säger att han kan få ner mer ris i kalorier än potatis.
+1
Eddie Vedder
2007-07-15, 13:02
Det ni pratar om är pandriell och postpandriell mättnad från maten (termer som machine gun lärt mig nyligen:D).
D.v.s. skillnaden på den akuta mättnaden (den när magen blir full men man kanske kan bli sugen snart igen) och den ihållande mättnaden (när magen inte töms så snabbt och aptiten hålls i schack under längre tid).
Jeahp....ris ger mig ihållnad mättnad och ger mig mättnads-signaler direkt, varpå jag inte äter lika mycket och heller inte har något sötsug efter.
Äter jag potatis får jag inte dessa signaler, men får krämpor av en full mage och känner mig vidare sötsugen.
Väldigt individuellt hur man känner....vissa tycker ju att potatis mättar direkt och andra (som jag) inte.....skumt...
Paltkoma
2007-08-15, 10:20
Värden från A satiety index of common foods. European Journal of Clinical Nutrition, Volume 49, September 1995, pages 675-690. Holt, S.H., Brand Miller, J.C et al:
Jag ser den där artikeln och de där typ 30 livsmedlen refereras till lite överallt.
SI är ju en briljant ide, även om subjektiva upplevelser alltid är luriga. Har ingen skapat ett mer omfattande SI med fler testade livsmedel sedan 1995? Man kan/vill ju inte leva på bara ett dussin basvaror.
King Grub
2007-08-15, 10:23
Jo, det finns mängder av studier där man fastställt upplevd mättnad och SI. Men inga sammanställningar. Du får leta upp dom individuella studierna. Vill man veta... säg, hur soppa står sig i jämförelse, får man läsa Physiol Behav. 2005 Jan 17;83(5):739-47. Soup and satiety. Och så vidare.
Paltkoma
2007-08-15, 10:30
Jo, det finns mängder av studier där man fastställt upplevd mättnad och SI. Men inga sammanställningar. Du får leta upp dom individuella studierna. Vill man veta... säg, hur soppa står sig i jämförelse, får man läsa Physiol Behav. 2005 Jan 17;83(5):739-47. Soup and satiety. Och så vidare.
Ok! Så träigt! Jag antar att SI-måttet inte ens är standardiserat. (Eller?) Men så blir det väl med subjektiva mått, e-som det är svårt att att jämföra två grupper av subjekt.
Jag vill ha "SI, the complete list", för till skillnad från hängivna info-hunters som du, så orkar/hinner/ids jag inte läsa femtioelva artiklar.
Paltkoma
2007-08-15, 10:38
Intressant kritik av SI från http://www.matfrisk.nu/article496.asp
Vår kritik av detta mått:
Då försökstiden är så kort som 2 timmar ger man inte de verkligt långvariga mättnadsskaparna den chans de förtjänar.
Genom att mäta hela ytan under kurvan så överbetonar man mättnadsindex för de matvaror som skapar överdriven mättnadskänsla i början på grund av ren bulkeffekt.
Hur det kanske skulle utformas:
Det vore betydligt intressantare att få ett mått på den kvarvarande mättnaden efter t.ex. 2, 3 och 4 timmar. Det är nämligen den som bestämmer när du vill äta nästa gång. Inte ett slags ackumulerat minne av en redan försvunnen mättnad.
Kung Bruno
2007-08-15, 10:43
Testa hemmagjord glass, mättare som inget annat.
Jag håller med dig Palt. Efter ett kilo potatis är jag sprängfylld och har ont i magen, men 4h senare är jag hungrig igen. Från 760 (1kg potatis) kcal pasta håller jag mig däremot 24h.
Eddie Vedder
2007-08-15, 10:59
Intressant kritik av SI från http://www.matfrisk.nu/article496.asp
Vår kritik av detta mått:
Då försökstiden är så kort som 2 timmar ger man inte de verkligt långvariga mättnadsskaparna den chans de förtjänar.
Genom att mäta hela ytan under kurvan så överbetonar man mättnadsindex för de matvaror som skapar överdriven mättnadskänsla i början på grund av ren bulkeffekt.
Hur det kanske skulle utformas:
Det vore betydligt intressantare att få ett mått på den kvarvarande mättnaden efter t.ex. 2, 3 och 4 timmar. Det är nämligen den som bestämmer när du vill äta nästa gång. Inte ett slags ackumulerat minne av en redan försvunnen mättnad.
Jo det där är sant, ingen har ju heller någonsin hävdat att SI skall sväljas med hull och hår.
Det är klart och tydligt att SI är subjektivt och inte kan appliceras på alla, matfrisk.nu är knappast en sida med objektiv kostfilosofi om man säger så.
Allt som någonsin skulle kunna tyda på att kolhydratrik mat är bra förkastas på den sidan. Inte sagt att det du citerar är fel men jag påpekar bara hur otroligt vriden den sidan är av vad man väljer att lyfta fram och bortse ifrån.
Paltkoma
2007-08-15, 11:30
Jo det där är sant, ingen har ju heller någonsin hävdat att SI skall sväljas med hull och hår.
Det är klart och tydligt att SI är subjektivt och inte kan appliceras på alla, matfrisk.nu är knappast en sida med objektiv kostfilosofi om man säger så.
Allt som någonsin skulle kunna tyda på att kolhydratrik mat är bra förkastas på den sidan. Inte sagt att det du citerar är fel men jag påpekar bara hur otroligt vriden den sidan är av vad man väljer att lyfta fram och bortse ifrån.
He he, de vänder sig knappast till hårt tränande människor. Men inte desto mindre så är nog deras önskemål om ett mer långsiktigt mått intressant för just de som har lite svårt att hantera sin hunger.
Eddie Vedder
2007-08-15, 12:59
Men inte desto mindre så är nog deras önskemål om ett mer långsiktigt mått intressant för just de som har lite svårt att hantera sin hunger.
Det beror helt på vilken typ av mat som visade sig ge bäst hungerskänslor. Om vi leker med tanken att pasta med en olivoljebaserad sås skulle innebära en helt suverän mättnad skulle det förkastas på matfrisk.nu.
Allt som inte visar fördelar med högfettskost är fel där. Om deras SI-tabell visar att mat med jättelåg andel kolhydrater och hög andel animaliskt fett gav bäst mättnad (vilket mycket väl kan vara fallet, jag står inte på varken ena eller andra "sidan" här) så skulle det godtas.
Det var just därför jag vände mig lite mot just ett citat från den sidan, bara en i mängden av antikolhydratpropaganda och gnäll på "Den stora kolhydratkonspirationen" från Livsmedelsverket.
Hur är det med serious mass blandat med grädde och mixat skumgodis?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.