Visa fullständig version : Vanillin/Vaniljarom - var köpa?
Var skulle man kunna köpa ren koncentrerad vaniljarom, dvs inte vaniljsocker?
Köp vaniljstång och mortla? Överlägset :D
Jag köper mitt på saluhallen.
Lånar tråden lite för att fråga, när vi ändå är inne på ämnet, hur mycket en vaniljstång motsvarar om man ska använda istället för vaniljsocker. Alltså, skulle en vaniljstång vara som exempelvis 1 tsk vaniljsocker? Och vad är det egentligen för näringsvärden? (har alltid undrat)
Köp vaniljstång och mortla? Överlägset :D
Det är för omständigt att pilla med på morgonen och dessutom för dyrt för en student som jag.
Vaniljarom kan du köpa som essens och finns i den typen av affärer som vänder sig till snålfiffiga alkoholister samt i en del livsmedelshyllor hos de vanligaste handlarna. Smakar inte så våldsamt gott men enkelt att få vaniljsmak med. Förklaringen följer nedan:
Vanilj i sig är själva frökapseln till en växt som ursprungligen odlades runt nuvarande Mexico av Aztekerna då under sitt ursprungliga namn tlilxóchitl. Den vanilj du köper är vanligtvis en torkad och hård stång som vid kokning eller malande (eller bådeoch) ger ifrån sig den typiska vaniljaromen. Detta är dock inte riktig vanilj bland kännarna utan det är en oljigare och blötare decimeterlång svart ärtskida som är riktig vanilj. Vanligen kommer denna då från Madagaskar som är världens största producent av vanilj. Störst köpare, och förklaringen till det ovanstående stycket, är the Coca-Cola Corporation som använder ofantliga mängder till sin Cola. När Coca-Cola skulle introducera New Coke (ett annat ämne jag kan skriva om i framtiden) så hade man bytt ut vaniljen mot det helt articifiella substitutet vanillin varför Madagaskars ekonomi kraschade! Vanilin är vanligen basen i vaniljextrakt.
Madagaskarvanilj anses alltså som den finaste men det är den inte. Den finaste är Tahitisk vanilj och bara genom att avläsa produktionstalen förstår du att den Tahitiska också är den klart dyraste. Madagskar producerar runt 6 000 ton årligen medans Tahiti knappt kommer upp i 30 ton.
På den internationella matmässan SIAL i Paris nyligen fick jag avnjuta Tahitisk vaniljextrakt. En knivsudd av det i sockerlösning nedmalda extraktet fyllde hela mitt huvud och medvetande med vaniljsmak så gudomligt god att jag aldrig förr eller senare upplevt dess like.
Lizard
ramagoen
2007-04-16, 20:53
Bra post Lizard! Intressant må jag säga.
Lizard: Som vaniljälskare var det spännande läsning men jag förstår mig inte riktigt på beskrivningen av affären. "vänder sig till snålfiffiga alkoholister". Jag behöver alltså vaniljarom/etylvanillin till matlagning...
Lizard: Som vaniljälskare var det spännande läsning men jag förstår mig inte riktigt på beskrivningen av affären. "vänder sig till snålfiffiga alkoholister". Jag behöver alltså vaniljarom/etylvanillin till matlagning...
De som bekvämt nog säljer både turbojäst, aktivt kol, jäshinkar slangar och smakessencer i samma butik, men absolut inte uppmuntrar till hembränneri :D
Man kan också (t.o.m. ännu mer snålfiffigt) göra egen vaniljessens av vaniljstång och sprit (budgetvarianten är något smaklöst brännvin, lyxvarianten är konjak).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.