handdator

Visa fullständig version : Vägen till solbränna - minst hälsovådliga sättet?

BigForre
2007-04-15, 20:08
Visste inte riktigt i vilken del jag skulle lägga tråden, men tänkte att den mycket väl kunde höra den här delen till. Brukar i vanliga fall skita rätt hårt i solbrännan, den kommer av sig själv eftersom jag älskar att spela beachvolleyboll. Dock är jag mycket nervös av mig för solens skadliga påverkan på kroppen och brukar använda typ solskyddsfaktor 1000, i princip en bävernylonoverall på tub, så fort jag är ute i solen.

Men säga vad man vill, det är förbannat snyggt med en bra bränna och den lyfter fram formen något fruktansvärt. Har bestämmt mig för att styra upp färgen på ett eller annat sätt så att man börjar sommaren med lite färg för en gångs skull.

Frågan är då helt enkelt, hur når man en snygg färg på det skonsammaste sättet?

- Solarium eller naturligt?
- Ingen solkräm eller solkräm? (i så fall vilken sort och styrka)
- Annat sätt som rekommenderas
- Övrigt att tänka på för att skydda kroppen?

Betrakta att det är frågan om att nå samma resultat, förstår själv att det är bättre med solkkräm om jag är ute i solen, men å andra sidan blir ju exponeringstiden måndubbel.

Övriga tankar åsikter?

Yankeee
2007-04-15, 20:20
Lite hederlig sol och komplettera med brun utan sol bör vara det mest hälsosamma.

regus
2007-04-15, 20:23
Naturlig är bättre än solarium
Solkräm på
Sola hellre flera små stunder än att ligg hela dagen och stek.

Yes
2007-04-15, 20:24
Det här kanske kan vara intressant läsning:
http://www.drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=23521E55EEFD8E0F4EC8A17DDA E82233.hydra?id=410401

Min egen slutsats är ungefär vad Yankee skrev, lite hederlig sol och komplettera med brun utan sol. Lite solkräm ska väl kanske läggas till också.

Del_Piero
2007-04-15, 20:27
solarium eller vanlig solning skulle jag föredra , för om man har brun utan sol så blir det ett jävla liv ( på min skola iaf) . Tror det anses female att andvända det.

BigForre
2007-04-15, 20:30
Låter lite som de tankar jag har haft innan (dock är det ju bara skit jag fått för mig så ville ha lite andras syn på det hela), dock kanske man ska våga sig på lite brun utan sol. Är lite orolig för risken att det ser kass ut dock ;)

Trance
2007-04-15, 20:31
Bästa är väl att åka ner rätt blek till medelhavet och däcka bakfull på stranden.

Ganymedes
2007-04-15, 20:37
Bästa är väl att åka ner rätt blek till medelhavet och däcka bakfull på stranden.

Topic: Vägen till solbränna - minst hälsovådliga sättet? *slap*

Trance
2007-04-15, 20:39
Topic: Vägen till solbränna - minst hälsovådliga sättet? *slap*

Exakt. Mycket d-vitamin, får det gjort snabbt och stora möjligheter till blowjobs för att öka välmåendet. Enbart fördelar.

Yes
2007-04-15, 20:39
Låter lite som de tankar jag har haft innan (dock är det ju bara skit jag fått för mig så ville ha lite andras syn på det hela), dock kanske man ska våga sig på lite brun utan sol. Är lite orolig för risken att det ser kass ut dock ;)
Var försiktig vid arm- och knäveck och andra känsliga ställen så bör det bli bra. Nångång har jag fått att det blivit typ dubbelt så brunt vid just armvecken och det ser lagom udda ut. Annars tycker iaf jag att brun utan sol funkar bra, bortsett från att jag inte blir tillräckligt brun av det...

Nimille
2007-04-15, 20:46
Brun utan sol kan gå att få rätt bra faktiskt om man applicerar de rätt.
Saxar ett inlägg från manligt:

Användning Av Brun Utan Sol Kräm Steg För Steg!

Efter semestern är det många som tycker att den solbränna som man, i vissa fall, har jobbat så hårt för att åstadkomma, försvinner med en förfärande snabbhet. Ett sätt att förlänga livslängen för sommarfärgen är att använda en Brun-Utan-Sol kräm. Det är en utmärkt produkt att ha i badrumsskåpet för att skapa en bra grundfärg utan farlig solning eller att behålla sin befintliga färg lite längre.

Brun-Utan-Sol, tänker många, det blir ju gult, flammigt och det är svårt att få ett jämnt och snyggt resultat. Om du har sådana erfarenheter så har du säkert missat de viktiga förberedande stegen. Hur gör man då för att få ett lyckat slutresultat? Kort sagt så kan man säga att det är en trestegsraket med följande ingredienser;

1. Rengöring och peeling
2. Återfuktning
3. Brun Utan Sol

Steg 1 - Rengöring Och Peeling:

Börja med en dusch eller ett bad. Gör sedan rent ansiktet och peela av det och fortsätt sedan med att peela resten av kroppen. Peelingen tar bort våra översta döda hudceller och gör att vi får en jämn och slät yta att arbeta med. Kom ihåg att ta lite extra på de områden som brukar vara torra t.ex. armbågar och knän. Avsluta sedan med en dusch för att skölja bort peelingkornen från huden så att den blir helt ren.

Steg 2 - Återfuktning:

Det andra viktiga steget för ett bra resultat är återfuktningen. Smörj in ansiktet med en bra fuktkräm och massera sedan in en fuktgivande bodylotion över hela kroppen. Om du inte återfuktar huden efter peelingen kommer huden att dra åt sig mer av Brun-Utan-Sol krämen på de torra partierna, vilket leder till ett flammigt resultat.

Steg 3 - Brun Utan Sol:

Nu ska Brun-Utan-Sol krämen masseras in. Om du gjort din peeling och återfuktning av ansikte och kropp är det nu lätt att få en jämn och fin färg. Smörj på krämen i ansiktet och över hela kroppen. Tag försiktigt kring ögonbryn och hårfäste. Var noga med att "dra ut" krämen i ansiktet, över händer och fötter för att få jämna och naturliga övergångar. När du är klar så tvätta händerna noga.

Efter ett par timmar kommer din kropp ha fått en härligt gyllen- brun färg. Om du vill ha en djupare färg än den som du fått efter en omgång, så är det bara att återfukta ansikte och kropp dagen efter och lägga på ett nytt lager av Brun-Utan-Sol.

Vill du ha ett perfekt resultat och slippa kladda själv så kan du göra regelbundna Brun-Utan-Sol behandlingar på din salong, men följer du mina enkla råd så klarar du också av det hemma.

Kom ihåg att färgen som du får av Brun-Utan-Sol produkter inte skyddar mot solen. Du måste fortfarande smörja in dig med vanligt solskydd.

3 Myter och Sanningar Om Brun Utan Sol!

Myt: Det går att tvätta bort effekten av Brun-Utan-Sol?

Sant: Nope, helt omöjligt. Eftersom de översta hudcellerna färgas så tar det en vecka för färgen att gå bort.

Myt: Brun-Utan-Sol fungerar som en brunkräm?

Sant: Nej, Brun-Utan-Sol krämerna innehåller ett kemiskt ämne som heter DHA (DiHydroxyAceton). När detta ämne kommer i kontakt med huden aktiveras det och framkallar en kemisk reaktion som gör att de översta hudcellerna färgas och vi ser bruna ut.

Myt: Brun-Utan-Sol kan göra dig lika rynkig som solstrålarna?

Sant: Tvärtom, vill du undvika att bli rynkig och få hudcancer då ska du använda Brun-Utan-Sol som ger en snygg - ofarlig - bränna på några timmar. Helt ofarligt.

Det finns ju massa brun utan sol guider, bara att söka på internet.

Så det hälsosammaste är brun utan sol utan tvekan, dock skadar nog inte vanlig solning så hemskt mycket heller för den delen om man använder lite solskyddsfaktor.

L-Sami
2007-04-15, 20:46
Solariebrännan är bäst tycker jag. Om man nu ska ha bränna bara över sommaren så skulle jag inte klassa solarium som nåt farligt, förstås om man inte är jätteljus eller albino. En del bodylotion dagligen för att återfukta hyn, för bättre och mer långvarig bränna och sen finns det även antirynk-inomhus-solariekräm som är bra för ansiktet så att man slipper rynkor :)

Brun-utan-sol på sommaren är bara bläh enligt mig, vet inte ens hur huden reagerar om man solar ute och har spraytan på sig.

Yes
2007-04-15, 20:57
Brun-utan-sol på sommaren är bara bläh enligt mig, vet inte ens hur huden reagerar om man solar ute och har spraytan på sig.
Borde väl inte bli någon skillnad, annat än att huden blir brunare?

Fast vad vet jag, det är du som är experten på solbränna!

BigForre
2007-04-15, 20:58
Brun utan sol kan gå att få rätt bra faktiskt om man applicerar de rätt.
Saxar ett inlägg från manligt:

Så det hälsosammaste är brun utan sol utan tvekan, dock skadar nog inte vanlig solning så hemskt mycket heller för den delen om man använder lite solskyddsfaktor.

Tackar :thumbup:

Då är sättet med brun utan sol klarlagt, fråga två blir om någon vet en brun utan sol som är riktigt bra, lär ju kunna skilja en hel del mellan olika märken. Sådan hudkräm med lite brun utan sol iblandat? Något vettigt för att lägga på lite försiktigt flera gånger i veckan istället?

L-Sami
2007-04-15, 21:02
Tackar :thumbup:

Då är sättet med brun utan sol klarlagt, fråga två blir om någon vet en brun utan sol som är riktigt bra, lär ju kunna skilja en hel del mellan olika märken. Sådan hudkräm med lite brun utan sol iblandat? Något vettigt för att lägga på lite försiktigt flera gånger i veckan istället?

Har ju kört med Spraytan-in-a can under hösten och vintern, funkar jättebra. Det som de har på jymgrossisten, kan vara värt att prova.

L-Sami
2007-04-15, 21:03
Borde väl inte bli någon skillnad, annat än att huden blir brunare?

Fast vad vet jag, det är du som är experten på solbränna!

Ja, kanske det men det finns några som fläckar av sig på kläderna när man är ute i solen.

BigForre
2007-04-15, 21:19
Har ju kört med Spraytan-in-a can under hösten och vintern, funkar jättebra. Det som de har på jymgrossisten, kan vara värt att prova.

Det är taget, låter harcore med brun utan sol från gymfloristen.

NiXPhoenix
2007-04-15, 21:23
Har läst nåt om att solen skulle vara skadligare på våren än på sommaren. Verkar väldigt konstigt när jag tänker på det, det som menades kanske var att huden är känsligare precis i början på säsongen när man inte fått så mycket sol.

Någon?

Kwon
2007-04-15, 21:24
Min bästa bränna var nog vid random beach utomlands

Knäcker solarie-brännan med hästlängder

Kör du 1-2 veckors solsemester blir brännan i en form som e fiiiin

Flexbert
2007-04-15, 21:41
Har legat ute rätt mycket nu under helgen, har väl fått en hel del färg. Nästan så det går åt det skära hållet. Tror det blir en bra grund inför sommaren.

Fråga: Hursomhelst, nu på kvällarna märker jag dock att ögona är lite irriterade och det är snudd på svårt att läsa texten på skärmen. Bör man skydda sina ögon bättre måntro?

Sansibar
2007-04-16, 22:32
..skulle inte anvanda brun-utan-sol kram. Vet av erfarenhet att resultatet ofta blir ganska ojamnt om man inte ar proffs forstas, plus att de flesta kramerna/sprayerna ar lite smaskimmriga o det ger ju genast en ganska onaturlig look vilket man ju garna inte vill... Jag skulle kora solariet ett par ggr, det tar ju ingen skada av efter bara sa fa ggr. Sen skulle jag kombinera det med lite harlig varsol ni har dar hemma :cool:

Metal_boy_
2007-04-16, 22:41
Jag kör med Dove och jag har inte blivit varken fläckig eller homosexuell. Funkar skitbra. Mycket bättre än alla andra koncentrerade brun utan sol-krämer som bara ser onaturligt och äckligt ut.

Nimille
2007-04-17, 05:23
Jag kör med Dove och jag har inte blivit varken fläckig eller homosexuell. Funkar skitbra. Mycket bättre än alla andra koncentrerade brun utan sol-krämer som bara ser onaturligt och äckligt ut.

+1 Den fungerar riktigt fint faktiskt. Testat den anpassad för ansiktet?

CoolHandLuke
2007-04-17, 06:07
Jag tänker Venice Beach. Träna ute i solen. Du får bygga ett utegym.

Slartibartfast
2007-04-17, 08:29

Vad är det för kräm? Vad kostar den, hur länge räcker den?

BigForre
2007-04-17, 08:52

Hade faktiskt funderat lite på sådan fet kräm med brun utan sol iblandat. Måste ju vara mindre risk att det blir fläckigt och konstigt om den är så att säga mindre dryg. Får väl pilla på lite då och då istället...är ju ett tag kvar tills man ska bada än, så det är ju ingen brådis...tack för tippsen!

Fed up
2007-04-17, 09:40
Den bästa solkrämen sägs vara sån med zink i, sån som man först blir helt vit av. Så ska man ta så mycket så att man blir vit också, ett rejält lager. Vet inte om det finns i lägre solfaktor än typ 20, har bara använt sån när jag har nån barn att snatcha av. Den sägs iallafall ge det bästa skyddet mot det farliga i solstrålarna och skydda lika bra mot bränna, vad jag vet. Kolla på apoteket.

Handcuff
2007-04-17, 09:53

Den och liknande funkar mycket fint. (säger tjejer som har provat och sen berättat för mig :D )

T-train
2007-04-17, 10:18
Har läst nåt om att solen skulle vara skadligare på våren än på sommaren. Verkar väldigt konstigt när jag tänker på det, det som menades kanske var att huden är känsligare precis i början på säsongen när man inte fått så mycket sol.

Någon?

Utöver att huden inte är van så är ozonlager o så väldigt tunt på våren och solens strålar orsakar då mer skada.

L-Sami
2007-04-17, 10:22

Fläckar inte den av sig på vita kläder?

Sansibar
2007-04-17, 15:42
Ät betakaroten! Det har jag gjort massa ggr och man blir brun fort om man kombinerar med lite sol! Du blir brun annars också men effekten blir ännu bättre om du solar lite! Finns att köpa i varje hälsokostaffär. O rekommenderar plus varianten, då de är starkare o ger därmed mer färg. :thumbup:

Nimille
2007-04-17, 15:43
Fläckar inte den av sig på vita kläder?

Nej, kan hända att den gör det innnan man duschar första gången men brukar släppa efter första duscen så det är lugnt.

Nimille
2007-04-17, 15:46

En brun utan sol kräm som går att köpa överallt, ica maxi etc. kostar runt 40-60kr beroende på var man köper den.
Räcker inte så jätte länge om man smörjer innan hela kroppen, men som sagt den är inte nämnvärt dyr heller.

burkmat
2007-04-17, 16:34
Ät betakaroten! Det har jag gjort massa ggr och man blir brun fort om man kombinerar med lite sol! Du blir brun annars också men effekten blir ännu bättre om du solar lite! Finns att köpa i varje hälsokostaffär. O rekommenderar plus varianten, då de är starkare o ger därmed mer färg. :thumbup:

Har hört att man kan bli gul av det men inget du har upplevt lr?

BigForre
2007-04-17, 18:57

Var förbi Kicks idag, svalde min manlighet och gick fram till en arbetande flicka och frågade. 50 pix kostade den...vet ej hur länge den räcker.

Edit: Den fanns även med typ glittereffekt, den hette Slarti-edition tror jag att hon sade.

aliquis
2007-04-17, 19:27
Är DHA helt ofarligt då? Brun utan sol varar ju så dåligt och är så dyrt oftast.

Undra hur dryg loreals sprayvariant är, skönt att slippa gå runt klibbig o dan ju.

aliquis
2007-04-17, 19:31
..skulle inte anvanda brun-utan-sol kram. Vet av erfarenhet att resultatet ofta blir ganska ojamnt om man inte ar proffs forstas, plus att de flesta kramerna/sprayerna ar lite smaskimmriga o det ger ju genast en ganska onaturlig look vilket man ju garna inte vill... Jag skulle kora solariet ett par ggr, det tar ju ingen skada av efter bara sa fa ggr. Sen skulle jag kombinera det med lite harlig varsol ni har dar hemma :cool:Det skimriga syns väl ändå inte när krämen inte är kvar där? Du menar brunkräm?

Sansibar
2007-04-17, 19:57
Burkmat: Nej, man blir sällan gul skulle jag tro. Man får en färg som håller bra utan att ens behöva sola, samt att om man solar (vilket jag rekommenderar iaf ngn gång för bästa resultat) blir man blir brun fortare än vanligt. Dessutom blir den bruna färgen mer intensiv. Tro mig, detta är bra grejer, vet det som tjej som gärna skulle vara naturligt gyllenbrun året om :hbang:

aliquis: Jo, det skimmriga är visst kvar. Det är ju en skimmrig färg som man smörjer in i huden = färgen på produkten är skimmrig ;) O försvinner när färgen försvinner, dvs ganska fort. På tjejer kan det vara snyggt i ansiktet om man gör det snyggt, plus att vi använder smink så det ger oftast ett fint lyster, på benen kan det också vara riktigt snyggt. Detta förutsätter ju bara man lyckas lägga på det bra samt att produkten är ok. men så är det väl med allt :)

BigForre
2007-04-17, 21:31
Burkmat: Nej, man blir sällan gul skulle jag tro. Man får en färg som håller bra utan att ens behöva sola, samt att om man solar (vilket jag rekommenderar iaf ngn gång för bästa resultat) blir man blir brun fortare än vanligt. Dessutom blir den bruna färgen mer intensiv. Tro mig, detta är bra grejer, vet det som tjej som gärna skulle vara naturligt gyllenbrun året om :hbang:

aliquis: Jo, det skimmriga är visst kvar. Det är ju en skimmrig färg som man smörjer in i huden = färgen på produkten är skimmrig ;) O försvinner när färgen försvinner, dvs ganska fort. På tjejer kan det vara snyggt i ansiktet om man gör det snyggt, plus att vi använder smink så det ger oftast ett fint lyster, på benen kan det också vara riktigt snyggt. Detta förutsätter ju bara man lyckas lägga på det bra samt att produkten är ok. men så är det väl med allt :)

Dåså, då kör vi hårt...kör lite dove med lite brun utan sol och införskaffade idag bra solskyddskräm med solskyddsfaktor 4.

Hur mycket karoten innehåller en morot? Klockrent till kvällsmaten såhär under deff ändå för att fylla ut buken lite, eller kommer det behövas större mängder (kosttillskott) än en morot om dagen?

Fan vad jag känner mig fåfäng just nu :D

Sansibar
2007-04-17, 21:49
Dåså, då kör vi hårt...kör lite dove med lite brun utan sol och införskaffade idag bra solskyddskräm med solskyddsfaktor 4.

Hur mycket karoten innehåller en morot? Klockrent till kvällsmaten såhär under deff ändå för att fylla ut buken lite, eller kommer det behövas större mängder (kosttillskott) än en morot om dagen?

Fan vad jag känner mig fåfäng just nu :D

..lite mer än en morot om dan behövs, ta ggr tio iaf för synbart resultat ;)

Lycka till med blibrunandet :) själv känner man sig ganska bortskämd med sol sen i aug :hbang:

-=Kotten=-
2007-04-17, 22:01
Man kan ju alltid importera melanotan. Måsste dock injiceras, men folk påstår att man blir negerbrun på någon vecka.... :)

Lite för avancerat för mig dock.....

Corpobal
2007-04-18, 15:28
Jag vill bara bli brun till ett tillfälle, ska vika ut mig till Bästa Fysiken 2007 och man ska tydligen se fränare ut med mörkare färg. Har ni något bra tips på något man kan kräma på och sen bara spola av?

L-Sami
2007-04-18, 15:47
Jag vill bara bli brun till ett tillfälle, ska vika ut mig till Bästa Fysiken 2007 och man ska tydligen se fränare ut med mörkare färg. Har ni något bra tips på något man kan kräma på och sen bara spola av?

Chokladsås?

Sansibar
2007-04-18, 17:45

..Är bra för en gång. Det blir man riktigt brun av. Lite jobbigt att hålla på o sätta på det men du kan ju kanske få lite hjälp med att sätta på det på baksidan. Fördelen är att man duschar bort det sen. Men riktigt brun blir man som sagt. Finns på kicks osv. Annars har väl bodybuilders andra sprayknep, det är jag däremot inte så insatt i. Kanske är kastanjevattnet d sprayar på *flex*