Visa fullständig version : "Fart" i knäböj
Carolinew
2007-04-15, 19:21
Har funderat på en sak i knäböjen, spelar det någon roll hur snabbt man går ner samt upp? Innan har jag alltid kört ganska långsamt både upp och ner och tyckt att det varit jobbigt redan på väldigt låga vikter. Helt enkelt dragit slutsatsen att jag är väldigt dåligt tränad i både ben och rumpa.
Men förra gången gick jag ner och upp mkt fortare än förut, nästan så man "studsar" upp, och då blev det genast mkt lättare trots att man ju kommer ganska djupt. Men det är inga stora vikter jag kört på precis, så jag undrar om jag kan fortsätta så när det blir tyngre eller om det kommer bli mycket svårare då? Alltså jag menar, man kanske inte kan "studsa upp" med 150 kg lika lätt som med 50.
Nitrometan
2007-04-15, 19:29
Frågar du nån som håller på med SL så säger de/vi att fart är bra. Man lyfter mer med fart i lyftet och det är själva idén med SL. Sen kommer lyftet att gå långsammare när vikterna närmar sig max, men man ska sträva efter fart.
Fart är också ett sätt att lära sig att koppla på fler muskelfibrer på en gång.
King Grub
2007-04-15, 19:30
Att studsa är väl aldrig att rekommendera, inte minst för skaderisken, men är det muskulär tillväxt som träningen syftar till, pekar det mesta på att snabbare repetitioner ger större hypertrofi (muskeltillväxt) än långsamma.
Carolinew
2007-04-15, 19:32
Jaha ok, vad bra! Bara att fortsätta då :) Tack!
Emil_Larsson
2007-04-15, 19:32
Jag kör knäböj snabba ibland, utan att gå ända ner, bara att gå halvvägs, explosivt. Har hört från folk att det är HEEEELT ofarligt.
Däremot att studsa ända ner kan ju knappast vara bra.
NisseEriksson
2007-04-15, 19:43
Gå ner ganska långsamt men ta fart i underdelen, att gå ner snabbt kan vara förödande för balansen.
Om du är osäker så ta det lugnare på uppvägen.
Jag kör knäböj snabba ibland, utan att gå ända ner, bara att gå halvvägs, explosivt. Har hört från folk att det är HEEEELT ofarligt.
Däremot att studsa ända ner kan ju knappast vara bra.
Läs Allans trådar om knäböj. Gör om, gör rätt!
Emil_Larsson
2007-04-15, 20:03
Läs Allans trådar om knäböj. Gör om, gör rätt!
Asså? :confused: verkar som allting jag får höra från folk är ren B.U.L.L.S.H.I.T..
Sökte, men hittade ej hans trådar om knäböj, lust att hjälpa mig att hitta?
Carolinew
2007-04-15, 20:05
Asså? :confused: verkar som allting jag får höra från folk är ren B.U.L.L.S.H.I.T..
Sökte, men hittade ej hans trådar om knäböj, lust att hjälpa mig att hitta?
Finns väl i Best Of delen?
Emil_Larsson
2007-04-15, 20:07
Vi talar inte om några ryckiga rörelser, jag tänker mig knäskålen som ett ägg. Fångar du ägget för fort så spricker ägget, dämpar du fallet så håller ägget.
halva repetioner knäböj, eller snarare, mindre djup i knäböj, kan ju praktiskt taget vara lika ofarligt som att gå i en lika lång rörelse bana. Man stoppar ju alltid i knäböj innan man tar i vaderna, med andra ord, det blir samma sak hur djupt du än går.
Emil_Larsson
2007-04-15, 20:08
Finns väl i Best Of delen?
Ok danke.
Ok danke.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11027 Där har du den specifika tråden.
Viktigast av allt: Ass to grass. Plattan i mattan, skinkorna i kaklet und so weiter.
major Pectoralis
2007-04-15, 20:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11027 Där har du den specifika tråden.
Viktigast av allt: Ass to grass. Plattan i mattan, skinkorna i kaklet und so weiter.
Det beror ju på hur rörlig man är, syftet med träningen etc.
Emil_Larsson
2007-04-15, 20:12
När du säger ass to grass, talar du om knäproblem eller talar du om hur man tränar låren, vilka muskler som aktiveras etc. Vill gärna veta mer specifikt.
Det beror ju på hur rörlig man är, syftet med träningen etc.
Så djupt man kan gå, det är "ass to grass" för mig. Man ska alltså inte stanna vid 90 grader som jag uppfattat det att Emil gör.
major Pectoralis
2007-04-15, 20:16
Så djupt man kan gå, det är "ass to grass" för mig. Man ska alltså inte stanna vid 90 grader som jag uppfattat det att Emil gör.
Då är det ju som bäddat för missförstånd eftersom detta är ATG för mig:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html
Dessutom kan man träna bara slutsträck om man vill förbättra sin förmåga där (relevant för t.ex. grenspecifik explosivitet). Likaså kan man "överbelasta" genom mindre djup och mer vikt. Mer avancerade träningsmetoder visserligen men i alla fall.
Emil_Larsson
2007-04-15, 20:19
Jag har läst texten, men hittade inget ASS TO GRASS, men jag vill gärna veta (ett svar på frågan) vad som är sämre med att gå ner i 90 graders vinkel.
Quadriceps aktiveras specifikt om man går med 90 grader, men jag har inget hört angående knäna och det är det jag gärna vill ha svar på.
Jag har läst texten, men hittade inget ASS TO GRASS, men jag vill gärna veta (ett svar på frågan) vad som är sämre med att gå ner i 90 graders vinkel.
Quadriceps aktiveras specifikt om man går med 90 grader, men jag har inget hört angående knäna och det är det jag gärna vill ha svar på.
Du sätter en oerhörd belastning på knäna vid 90 grader i jämförelse med större djup.
Då är det ju som bäddat för missförstånd eftersom detta är ATG för mig:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html
Dessutom kan man träna bara slutsträck om man vill förbättra sin förmåga där (relevant för t.ex. grenspecifik explosivitet). Likaså kan man "överbelasta" genom mindre djup och mer vikt. Mer avancerade träningsmetoder visserligen men i alla fall.
Givet att alla inte har samma rörlighet och att vissa inte kommer så djupt ner. Övning ger färdighet och den dynamiska flexibiliteten kommer öka i det här fallet med den belastning som skivstången + vikter ger. De allra flesta kommer väl ändå djupt ner nog? Tror inte folk är så stela att de bara kommer 90 grader. Inte för att det var vad du påstådde.
Emil_Larsson
2007-04-15, 20:24
Du sätter en oerhörd belastning på knäna vid 90 grader i jämförelse med större djup.
Då är det rätt många jag känner till som borde ändra sig.
Det blir lätt att man bara kör på när man ser andra göra på ett visst sett, men nu har jag lärt mig.
Om man kör med stopp för rumpan med bänk då? fortfarande lika belastande för knäna? det handlar alltså om i vilket läge knäna befinner sig vid slutläget, antar jag?
Ulf A Big
2007-04-15, 20:25
Att studsa är väl aldrig att rekommendera, inte minst för skaderisken, men är det muskulär tillväxt som träningen syftar till, pekar det mesta på att snabbare repetitioner ger större hypertrofi (muskeltillväxt) än långsamma.
Jag skulle nog säga att snabba reps ger mer styrkeutveckling dvs vridmoment men att det är tveksamt om vad som ger mest muskler.... långsamma reps rekryterar betydligt fler fibrer och snabba reps rekryterar färre men desto starkare fibrer.
Då är det rätt många jag känner till som borde ändra sig.
Det blir lätt att man bara kör på när man ser andra göra på ett visst sett, men nu har jag lärt mig.
Om man kör med stopp för rumpan med bänk då? fortfarande lika belastande för knäna? det handlar alltså om i vilket läge knäna befinner sig vid slutläget, antar jag?
Bör vi göra en spinoff-tråd på det här?
Bänken kommer väl ändå stoppa dig vid 90 grader ungefär eller hur? Då är det samma sak. Att testa kan ju vara att hitta någonting som du vet att du kommer snudda med skinkorna när du är i bottenläge, sätt dit det.
King Grub
2007-04-15, 20:30
Jag skulle nog säga att snabba reps ger mer styrkeutveckling dvs vridmoment men att det är tveksamt om vad som ger mest muskler.... långsamma reps rekryterar betydligt fler fibrer och snabba reps rekryterar färre men desto starkare fibrer.
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/98/5/1768
Ett exempel.
major Pectoralis
2007-04-15, 20:41
Det beror på om man kör långsamt medvetet eller p.g.a. att vikten är tung. En så snabb rörelse som möjligt rekryterar fler fibrer. Om rörelsen dessutom går långsamt p.g.a. att vikten är tung är det ännu bättre. Med snabb menar jag en accellererad rörelse och inte att man "rycker upp vikten" eftersom man då i regel bara "rekryterar i startrycket".
En biff på gymmet sa till mig i fredags att jag inte ska gå djupare än 90 grader för att det inte är bra för knäna så nu söker jag en bra förklaring på för och nackdelar.
Det jag hittat är väl att djupare än 90 aktiverar mer muskler men inget om knän.
Det beror på om man kör långsamt medvetet eller p.g.a. att vikten är tung. En så snabb rörelse som möjligt rekryterar fler fibrer. Om rörelsen dessutom går långsamt p.g.a. att vikten är tung är det ännu bättre. Med snabb menar jag en accellererad rörelse och inte att man "rycker upp vikten" eftersom man då i regel bara "rekryterar i startrycket".
Tungt och relativt långsamt har varit bäst för mig. Långsamt är iofs lite snack då det inte beror på ovilja att köra explosivt utan att det inte finns något mer att hämta, jag kan inte köra snabbare då det är för tungt. Skillnaden från SL-träning som i första hand kanske inte bygger dom största låren är väl just att det inte blir långsamt ner och explosivt upp utan långsamt upp och ner.
Sen är det självklart väldigt svårt att objektivt komma fram till vad som är bäst, det jag tror på nu är mer tro än vetande. Har kört en del explosiva böj, det går bra om vikten är så pass lätt så man kan köra en 8 reps, och då har jag haft bra utveckling också. Nu kanske båda grejerna fungerar rätt bra så att det blir svårt att se en skillnad bara genom att testa själv på egen träning.
När det gäller djup är jag övertygad om att för många så kan man inte vara stenhård på att röven ska toucha marken, utan man får nog korta ner rörelsen lite. Märk väl att jag inte snacka om kvartsböjar, utan möjligtvis SL-djup till något djupare. Själv brukar jag köra tills vaderna och baksida lår touchar och sen vänder jag. Självlart ganska godtyckligt hur djupt det är, men för dom flesta bör det vara minst SL-djup.
Gå ner ganska långsamt men ta fart i underdelen, att gå ner snabbt kan vara förödande för balansen.
Om du är osäker så ta det lugnare på uppvägen.
Ta det lugnt på uppvägen ska man aldrig göra på vikter som är över 70% av 1repetition max :) Man ska ge allt och försöka explodera upp med vikten. Det ger mest styrka och volymökning.
Vad är de snabba muskelfibrena till för? Jo för att jobba mot stort motstånd hårt och explosivt.
Ta det lugnt på uppvägen ska man aldrig göra på vikter som är över 70% av 1repetition max :) Man ska ge allt och försöka explodera upp med vikten. Det ger mest styrka och volymökning.
Vad är de snabba muskelfibrena till för? Jo för att jobba mot stort motstånd hårt och explosivt.
Jag uppfattar det som att Nisse pratar om att gå ner långsamt, inte upp. Kanske missförstår er båda..?
Jag uppfattar det som att Nisse pratar om att gå ner långsamt, inte upp. Kanske missförstår er båda..?
Jag missupfattade nisse där :) Man ska alltid gå upp snabbt. Nedgången är smaksak. Man får mer explosivitet om man går ned snabbt då man kan utnyttja stretch effekten i musklerna.
Dumleman
2007-04-16, 15:41
En biff på gymmet sa till mig i fredags att jag inte ska gå djupare än 90 grader för att det inte är bra för knäna så nu söker jag en bra förklaring på för och nackdelar.
Det jag hittat är väl att djupare än 90 aktiverar mer muskler men inget om knän.
Du kan väl testa ett tag och känna hur det känns i knäna jämfört med att stanna vid 90 grader.
Går man längre ned hjälper andra saker till i vändningen och plockar bort lite belastning från knäleden. Fler saker sträcks och hjälps åt. Ev. kött mott kött pressas samman. Fer muskler jobbar där. Annars, vid 90° är det enbart knäleden som som pressas ihop och får ta hela jobbet vid den kritiska vändpunkten (stanna och gå upp). Detta är hur det känns för mig. Kanske har jag fel.
Men ryggen skall inte börja krumma sig heller. Då kan man få skador.
Du kan väl testa ett tag och känna hur det känns i knäna jämfört med att stanna vid 90 grader.
Det är ju det att jag inte har nåt problem med att gå djupt (typ baksida lår mot vad) förutom det där knäpp ljudet i knä men det ska ju inte vara nåt farligt. Men man vill ju inte få problem i framtiden för att man gör fel...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.