handdator

Visa fullständig version : Vad händer med kroppen om den får transfetter i sig varje dag?

Nina L
2007-04-15, 10:33
Jag vill inte dieta utan kanelgifflar. Kanelgifflar är det godaste som finns. Ingenting annat kommer i närheten. Jag kan lägga om hela min kost, jag kan dra ner på gifflarna men just nu vill jag f-n inte leva utan dem. De är min snuttefilt i den hårda verkligheten.

Frågan är alltså inte hur eller om man kan leva utan dem, utan frågan är vad som egentligen händer i kroppen om den får transfett i sig varje dag. (Jag tror inte riktigt att jag är i den åldern då jag behöver oroa mig för hjärt- och kärlsjukdom.)

Livsmedelsverket

"Liksom mättat fett höjer transfettet halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. Det ökar i sin tur risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Enligt de vetenskapliga studier som finns verkar det som om transfett kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom mer än motsvarande mängd mättat fett."

"Det diskuteras också om transfett skulle kunna öka risken för cancer, typ 2 diabetes och allergier. Den forskning som finns är motstridig och man kan inte i dagsläget säga om det finns något sådant samband eller inte."

Källa: SLV om transfetter (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14550&epslanguage=SV#effekj)

Emil_Larsson
2007-04-15, 10:37
Är det inte något nytt att bullar och kakor inte får innehålla transfett längre? eller är det bara vissa produkter? göteborgskex har iaf något sånt nu, 0 % transfett i ALLA produkter.

Tolkia
2007-04-15, 10:40
Frågan är alltså inte hur eller om man kan leva utan dem, utan frågan är vad som egentligen händer i kroppen om den får transfett i sig varje dag. (Jag tror inte riktigt att jag är i den åldern då jag behöver oroa mig för hjärt- och kärlsjukdom.)
Jag tror (obs. tror) att det är omöjligt att säga i ett enskilt fall utan att veta typ allt om hur du äter, tränar, sover, stressar, lever i övrigt. Det hela är s.a.s. summan av delarna (dock lär man utan att ljuga kunna säga att en enskild del spelar större roll ju större den är i förhållande till de övriga).

Mental
2007-04-15, 10:41
Jag får i mig transfett dagligen via mejerivaror och nötkött, jag är inte speciellt oroad. och jag tror inte på någon magisk skillnad mellan de naturligt uppkomna transfetterna och de som uppstår vid halvhärdning av fett. Så jag hade då fortsatt med mina gifflar om de vore en central del i min diet.

King Grub
2007-04-15, 10:42
Som det står i den citerade texten: risken ökar. Det betyder inte per automatik att 100% drabbas, men risken att drabbas är högre än om personen i fråga undvikit saken.

Yes
2007-04-15, 10:47
"onda LDL-kolesterolet [...] goda HDL-kolesterolet"

Är inte det en väldig förenkling? Vad jag förstått samverkar dessa och vad man vill ha är snarare en bra balans av båda.

ligne
2007-04-15, 10:53
oh kanelgifflar *cupid*

J de Koof
2007-04-15, 11:00
(dock lär man utan att ljuga kunna säga att en enskild del spelar större roll ju större den är i förhållande till de övriga).

Är det så? :) Det vore intressant med en smula utveckling eller bakgrund.

Jag har nämligen länge filosoferat över om inte den enskilda delens avgörande roll kan förstärkas om istället de övriga växer i styrka.

Till exempel att en cigarrett om dagen inte är farlig om man i övrigt lever lugnt och hälsosamt, men att denna enda cigarrett/dag blir farligare om plötsligt... låt oss säga stressnivån exploderar i livet.:confused:

Dock har jag inget belägg för denna tanke, och det viktiga är väl att allt verkar hänga ihop. Att helt förvägra sig sina snuttefilt-kanelgifflar låter inget vidare...

/J

Sverker
2007-04-15, 11:33
"onda LDL-kolesterolet [...] goda HDL-kolesterolet"

Är inte det en väldig förenkling? Vad jag förstått samverkar dessa och vad man vill ha är snarare en bra balans av båda.

LDL för kolesterol från levern ut till kroppen. HDL för kolesterol från kroppen till levern. Balansen ligger i att få ut tillräckligt med kolesterol där det behövs ( nybildning av muskelvävnad tex ) och få tillbaka outnyttjat kolesterol.

Sämsta alternativet är ett kraftigt överskott av LDL som släpper av kolesterol i t e x blodkärlsväggarna och leder till åderförfettning och högt blodtryck.

NisseEriksson
2007-04-15, 12:00
Mängden beror också, hur många äter du en vanlig dag?

CoolHandLuke
2007-04-16, 08:39
Tror inget vet riktigt vad som händer. Du har ju två problem. Dels att du tillför något konstigt istället för något annat. Precis samma problem som med socker. I övrigt, om man kollar på statistik, så agerar fettet som en 'förstärkare' för diverse hälsoproblem. Som t.ex. har man diabetes typ II så blir det värre med transfetter.

Annars tror inte gifflarna har så mycket transfett i sig. De värsta fettblandningarna man kan hitta har typ 30% som i stort sett bara används till ufo-livsmedel som choklad-imitationer och liknande. Det är mer troligt att det rör sig om under 5%. Om gifflarna har 20% fett så blir det kanske 1g transfett per 100g giffel.

Man får också tänka på att transfetterna har en konserverande effekt så man kanske har det istället för något annat konserveringsmedel som har någon annan negativ effekt.

Snippat från
http://www.dldewey.com/hydroil.htm

1) Lowers the "good" HDL cholesterol in a dose response manner (the higher the trans level in the diet, the lower the HDL cholesterol in the serum);

2) Raises the LDL cholesterol in a dose response manner;

3) Raises the atherogenic lipoprotein (a) in humans;

4) Raises total serum cholesterol levels by 20-30 mg%;

5) Lowers the amount of cream (volume) in milk from lactating females in all species studied, including humans, thus lowering the overall quality available to the infant;

6) Correlates to low birth weight in human infants;

7) Increases blood insulin levels in humans in response to glucose load, increasing risk for diabetes;

8) Affects immune response by lowering efficiency of B cell response and increasing proliferation of T cells;

9) Decreases levels of testosterone in male animals, increases level of abnormal sperm, and interferes with gestation in females;

10) Decreases the response of the red blood cell to insulin, thus having a potentially undesirable effect in diabetics;

11) Inhibits the function of membrane-related enzymes such as the delta-6 desaturase, resulting in decreased conversion of, e.g., linoleic acid to arachidonic acid;

12) Causes adverse alterations in the activities of the important enzyme system that metabolizes chemical carcinogens and drugs (medications), i.e., the mixed function oxidase cytochromes

13) Causes alterations in physiological properties of biological membranes including measurements of membrane transport and membrane fluidity;

14) Causes alterations in adipose cell size, cell number, lipid class, and fatty acid composition;

15) Adversely interacts with conversion of plant omega-3 fatty acids to elongated omega-3 tissue fatty acids; Escalates adverse effects of essential fatty acid deficiency;

16) Increases peroxisomal activity (potentiates free-radical formation)

17) Increased breast cancer in women

18) Increased heart disease in men and women

19) Increases non-insulin dependent type diabetes disease

fluffy_ferret
2007-04-16, 09:53
Grunden för hjärtkärlsjukdom kan läggas redan i tonåren - att du är ung innebär inte att du är immun.

jwzrd
2007-04-16, 10:44
Är det så? :) Det vore intressant med en smula utveckling eller bakgrund.

Jag har nämligen länge filosoferat över om inte den enskilda delens avgörande roll kan förstärkas om istället de övriga växer i styrka.

Till exempel att en cigarrett om dagen inte är farlig om man i övrigt lever lugnt och hälsosamt, men att denna enda cigarrett/dag blir farligare om plötsligt... låt oss säga stressnivån exploderar i livet.:confused:

Dock har jag inget belägg för denna tanke, och det viktiga är väl att allt verkar hänga ihop. Att helt förvägra sig sina snuttefilt-kanelgifflar låter inget vidare...

/J

Då säger du ju, precis som Tolkia gör, att det är summan som är det farliga.

Sofia4_4
2007-04-16, 10:48
Den stressen du framkallar genom att oroa dig ifall gifflarna är farliga, är nog mer farlig än gifflarna själva.
Det finns folk som har levt över 100 år och de har både rökt och druckit sprit dagligen...med måtta, och klarat sig utmärkt.
En balanserad kost, motion och harmoniskt inre är viktigast.