Visa fullständig version : Träna benen
Thaiboxarn
2007-04-14, 22:25
Tjenare, kan man träna två riktiga killer pass för benen i veckan utan att riskera överträning? (menar då styrketräning, inte löpning och sånt tjaffs):hbang:
beror på om du ute efter bygga massa eller att bygga styrka
ja det kan du.
helst med några dagars vila.
måndag och torsdag går t.ex. bra.
benen är ju en stor muskelgrupp som du använder dagligen.
dom tåler lite stryk.
Jag skulle personligen vilja ha minst 4-5 dagar vila på benen innan jag går på dem igen.
Thaiboxarn
2007-04-14, 22:48
tack för svaren:D
(det är massa jag är ute efter)
tack för svaren:D
(det är massa jag är ute efter)
då är det bara att köra 2 gånger i veckan men du kan ju variera övningarna du kommer att känna själv när du blir sliten ... våga prova
Jag skulle personligen vilja ha minst 4-5 dagar vila på benen innan jag går på dem igen.
betyder det att man inte kan träna benen 2 gånger i veckan?
Jag tror man kan få bra effekt av att träna benen mer än en gång i veckan om man tränar smart. Variera övningar, vikt och intensitet. Du behöver inte köra dig slut på alla cylindrar för att göra bra benpass.
betyder det att man inte kan träna benen 2 gånger i veckan?
Det är klart att man kan.
Jag skulle iofs inte heller klara av det. Men sen tillhör jag den klenare skaran också. :D
PinkLady
2007-04-15, 10:54
Tjenare, kan man träna två riktiga killer pass för benen i veckan utan att riskera överträning? (menar då styrketräning, inte löpning och sånt tjaffs):hbang:
Hello!
Du vill säkert ha stora ben?(med tanke på att du vill köra dom oftare)
Kan du inte "överträna" dom i ungefär 1 månads tid eller så,sedan gå ner i träningsdosen till 1 g per vecka för 1 månads tid och sedan på kuren "överträning" igen.
När jag fick mitt bästa resultat någonsin på mina ben,då övertränade jag dom i 2 månader,men sedan vilade från det och körde endast normala pass för benen..
har aldrig varit så jäkla nöjd nån gång;) det skall jag göra igen när jag kan börja träna hårt snart!
Lycka till med buggarna
Kan går ju, men hur man får till det bra är en annan femma. Två skittunga pass i veckan med massa set tror jag blir svårare, ett lättare och ett tyngre pass kan mycket väl funka.
Thaiboxarn
2007-04-15, 14:47
Tack för svaren alla*cupid*
jojjep91
2007-04-15, 22:14
beror på om du ute efter bygga massa eller att bygga styrka
Kan man träna så man blir stakare utan att gå upp i volym? :S hur då? :S
pragmatist
2007-04-15, 22:25
Jag skulle säga att det är en ganska omöjlig fråga att svara på när man inte vet vad du menar med "killer pass", och om det är några större skillnader mellan de två passen i termer av övningar/set/reps o.s.v. Om pass 1 är med tunga vikter och pass 2 är högrepetitionsträning så minskar överträningsrisken ganska avsevärt, även om bägge är mycket ansträngande.
För övrigt har Pinklady en poäng, det är i vissa lägen en bra idé att överträna lite kontrollerat under en kortare period (kanske en månad) för att sedan låta kroppen vila sig ikapp och förbi sin tidigare nivå.
nicklasg
2007-04-16, 06:53
Jag kör oftast två pass ben i veckan, mån & tor. Men då bara en övning framsida en baksida och en vad. Exempel vecka kan se ut så här:
Mån: Frontböj 8set a 5rep
Raka mark lyft 8set a 5rep
Sittande vad press 8set 5 rep
Tors: Vanliga böj 4set 15-20 rep
Sittande bencurl 4set 15-20 rep
Stående vad press 4set 15-20 rep
Brukar variera med reps antal samt övningar, vissa veckor kör jag oxå bara ett ben pass fast med flera övingar. Prova att variera och var inte rädd att köra lite flera reps ibland.
Thaiboxarn
2007-04-16, 07:30
Tack för svaren !
Ska nog göra som PinkLady föreslog och köra "övertränings" kurer on och off.:thumbup:
Kan man träna så man blir stakare utan att gå upp i volym? :S hur då? :S
Jaa, det är klart man kan, har du aldrig sätt riktigt små styrke lyftare, de lyfter ju skit tungt men behöver inte vara speciellt stora i kroppen, sen finns de ju dom som är grymt jävla stora också, men muskel volym och styrka behöver inte hänga ihopp
PinkLady kommer med en intressant synvinkel. Själv funderar jag på att köra ben 4 ggr/vecka inom kort och göra det i 8 veckor.
major Pectoralis
2007-04-16, 08:03
Benen kan man med fördel träna ofta. Emellertid behöver/bör inte alla pass vara "killerpass". Man kan dela upp passen på tunga, medel och lätta och köra varannan dag (ibland ännu oftare). Varierar man övningar på ett smart sätt kan man få upp träningsfrekvensen även genom detta sätt.
Thaiboxarn
2007-04-16, 08:13
Så man kan altså köra benen oftar än 2 ggr i veckan:D
Sounds good to me:thumbup:
en annan fråga också...är det väldigt olämpligt att lägga ett rygg pass dagen efter ett ben pass om man ser ur ländryggen(svankens) perspektiv, om man t.ex. kör knäböj dag 1, och marklyft dag 2? skulle detta funka ?
Jag persobligen skulle ha svårt att marka dagen efter mitt tunga böjpass, men så markar jag rätt mycket med benen också. Korsryggen tar inte så mycket stryk av böj om man böjer rätt, det är hamstringövningarna som kan ställa till det.
(OffT: Jay, menar du att du ska träna? På gymmet?)
Shaddap - trodde för ett ögonblick att jag var frisk, men då utbröt en hostsymfoni i mitt bröst.
Thaiboxarn
2007-04-16, 08:34
Jag persobligen skulle ha svårt att marka dagen efter mitt tunga böjpass, men så markar jag rätt mycket med benen också. Korsryggen tar inte så mycket stryk av böj om man böjer rätt, det är hamstringövningarna som kan ställa till det.
OKej då vet jag, kör ju ofta raka marklyft på ben passen, så kanske lite overkill att köra mark dagen efter;) får hitta på något annat då, anledningen till att jag frågar är att det ser fucking tight ut i mitt schema... HAHA:thumbup:
Jacksatan
2007-04-16, 08:41
Mjo, jag med. Har svårt att köra ben hårt kort efter att man blåst på rejält. Ett tungt och ett lättare pass håller väl dock de flesta ihop för.
Hello!
Du vill säkert ha stora ben?(med tanke på att du vill köra dom oftare)
Kan du inte "överträna" dom i ungefär 1 månads tid eller så,sedan gå ner i träningsdosen till 1 g per vecka för 1 månads tid och sedan på kuren "överträning" igen.
När jag fick mitt bästa resultat någonsin på mina ben,då övertränade jag dom i 2 månader,men sedan vilade från det och körde endast normala pass för benen..
har aldrig varit så jäkla nöjd nån gång;) det skall jag göra igen när jag kan börja träna hårt snart!
Lycka till med buggarna
Kontrollerad överträning, intressant! Jag är nyfiken på att veta hur du gjorde. Set, reps men framförallt är jag nyfiken på hur många dagar i veckan du tränade dem. Lade du upp det så att "buggarna" fick 48h mellan passen trots att du var i överträningsperiod eller tränade du dem med mindre än 48h vila?
Är denna kontrollerade överträning något du själv kom på eller tipsade någon annan dig om det? Varifrån fick du idén?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.