Visa fullständig version : Grillolja: bra eller uselt fett?
Ganymedes
2007-04-14, 17:43
Hittar ingen näringsdeklaration på grillolja, vilket kanske det finns en orsak till. Olja är ju 100% fett, så långt är jag med. Men det finns ju bra och dåligt fett. Är grillolja en bov, eller? Vilken slags fett brukar det vara i grillolja?
Eddie Vedder
2007-04-14, 17:44
Står det inget mer på flaskan? Typ vad den är baserad på, fördelning mellan fettsyror etc.?
Ganymedes
2007-04-14, 17:45
Står det inget mer på flaskan? Typ vad den är baserad på, fördelning mellan fettsyror etc.?
Nä, inte ett dyft. :(
vad är det för ingredienser i din grillolja?
Eddie Vedder
2007-04-14, 18:00
Hursomhelst tycker jag inte du skall oroa dej om fettkvalitén, du ska väl inte börja köra med grillolja som måltidsdryck direkt.;)
Att pensla på köttet kommer ju inte ha nån betydelse oavsett fettkvalitén, bortsett från att köttet blir godare såklart.:thumbup:
Ganymedes
2007-04-14, 18:17
Nä, det har du ju rätt i. Jag var mest nyfiken på vad som den innehöll. Har lagt mig till med den vanan att läsa på ALLT jag köper. Och när det inte stod något blev jag bara mer nyfiken. :)
Rapsolja. Ja, med stor säkerhet är det rapsolja. Lagom billig, lagom stabil och utan egen smak.
Handcuff
2007-04-14, 19:28
Rapsolja. Ja, med stor säkerhet är det rapsolja. Lagom billig, lagom stabil och utan egen smak.
De flesta jag har sett är baserade på just rapsolja. Ofta tillsammans med soja och andra kryddor.
Ganymedes
2007-04-14, 20:00
Bra isåfall, för rapsolja är relativt bra fett om jag inte är ute och seglar....
Eddie Vedder
2007-04-14, 20:05
Bra isåfall, för rapsolja är relativt bra fett om jag inte är ute och seglar....
Det stämmer, rapsoljan är en olja med fin fettsammansättning. Stor andel enkelomättat fett och en helt okej fördelning mellan omega-3 och -6 blande de fleromättade fettsyrorna.
Om du är väldigt noga med att veta vad allt innehåller kan jag inte tänka mej att det är särskilt svårt att göra egen grillolja. Ta bara vanlig matolja, rapsolja lr varför inte smaksatt olivolja?*drool* Blanda i lite soja, krydda utefter behag och du lär ha en ganska god blandninge att pensla på köttet!:thumbup:
Nåt att skryta med på grillkvällen.;)
Ganymedes
2007-04-14, 20:11
Det stämmer, rapsoljan är en olja med fin fettsammansättning. Stor andel enkelomättat fett och en helt okej fördelning mellan omega-3 och -6 blande de fleromättade fettsyrorna.
Om du är väldigt noga med att veta vad allt innehåller kan jag inte tänka mej att det är särskilt svårt att göra egen grillolja. Ta bara vanlig matolja, rapsolja lr varför inte smaksatt olivolja?*drool* Blanda i lite soja, krydda utefter behag och du lär ha en ganska god blandninge att pensla på köttet!:thumbup:
Nåt att skryta med på grillkvällen.;)
Ska faktiskt ta och göra det inför nästa grillning, lät inte speciellt avancerat! :hbang:
Eddie Vedder
2007-04-14, 20:16
Ska faktiskt ta och göra det inför nästa grillning, lät inte speciellt avancerat! :hbang:
Om du nu har planerat att göra det vill jag rekommendera olivolja med smak av chili & vitlök från Zeta. Helt suveränt god, vill du ha lite "drag" i din grillolja så kommer den göra underverk tillsammans med rätt kryddning! *drool* :thumbup:
Ganymedes
2007-04-14, 20:31
Om du nu har planerat att göra det vill jag rekommendera olivolja med smak av chili & vitlök från Zeta. Helt suveränt god, vill du ha lite "drag" i din grillolja så kommer den göra underverk tillsammans med rätt kryddning! *drool* :thumbup:
Zeta. Gottcha! *drool*
skall man vara grillpro så är det helt ok att fuska lite, fins liquid smoke på flaska i välsorterade butiker, ger underbar röksmak åt marinaden
Ganymedes
2007-04-14, 21:05
skall man vara grillpro så är det helt ok att fuska lite, fins liquid smoke på flaska i välsorterade butiker, ger underbar röksmak åt marinaden
Annars kan man även häva i en skvätt fin rökig islay whisky. Ardbeg gör underverk för marinad!
Eddie Vedder
2007-04-14, 21:10
Annars kan man även häva i en skvätt fin rökig islay whisky. Ardbeg gör underverk för marinad!
Dessutom bli ju köttet flamberat på köpet.:D
Alkoholmissbruk ;)
Whiskey i såsen därimot, muuums
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.