handdator

Visa fullständig version : EAA 3ggr efter träningen eller mat?

GymTT
2007-04-14, 17:13
Vad tror ni ger bäst resultat?

Äter 1ggr varje timme i 3 timmar efter träningen.

Tror ni det bästa är kolhydrat+protein i matform eller 3 gånger EAA (EsaPro) ?

Mvh

Cerberus
2007-04-14, 17:16
mat tror jag bygger mer, 3 portioner EAA ger alldeles för lite kcal.

Men om man kompenserar det med mat senare så är nog EAA optimalare, men sen hur länge orkar man hålla på så?

GymTT
2007-04-14, 17:23
mat tror jag bygger mer, 3 portioner EAA ger alldeles för lite kcal.

Men om man kompenserar det med mat senare så är nog EAA optimalare, men sen hur länge orkar man hålla på så?

Ok, äh, orkar allt sålänge det bygger:)
hur mkt kcal är 10gram esa btw? kan du på rak arm cerber? mvh

zeusden1
2007-04-14, 17:25
Ok, äh, orkar allt sålänge det bygger:)
hur mkt kcal är 10gram esa btw? kan du på rak arm cerber? mvh

10 gram = 100 % protein eller?

i så fall 10 gram = 40kcal

GymTT
2007-04-14, 17:26

tack, bör stämma.

King Grub
2007-04-14, 17:31
Olika aminosyror ger olika mängd energi, från glycin som ger 2.12 kcal per gram till leucin som ger 5.9 kcal per gram. Om man nu måste veta kcal ner på decimalen...

Eddie Vedder
2007-04-14, 17:32

I såna fall skulle detta innebära ett intag på 120 kcal under tre timmar efter träning, personligen skulle jag ha svimmat innan sista dosen.:(

Käka ett ordentligt mål mat efter träningen sen efter x antal timmar (hur lång tid du nu väljer) kan det nog vara positivt att stimulera proteinsyntesen med EAA.

Va jag har förstått så är det skillnad på protein som ökar syntesen samt minskar nedbrytningen och håller kroppen i en positiv proteinbalans. Så välj aldrig bort maten skulle jag säga, men att ta fler "doser" EAA under dagen kan nog ha en positiv inverkan iaf.

GymTT
2007-04-14, 17:33
I såna fall skulle detta innebära ett intag på 120 kcal under tre timmar efter träning, personligen skulle jag ha svimmat innan sista dosen.:(

Käka ett ordentligt mål mat efter träningen sen efter x antal timmar (hur lång tid du nu väljer) kan det nog vara positivt att stimulera proteinsyntesen med EAA.

Va jag har förstått så är det skillnad på protein som ökar syntesen samt minskar nedbrytningen och håller kroppen i en positiv proteinbalans. Så välj aldrig bort maten skulle jag säga, men att ta fler "doser" EAA under dagen kan nog ha en positiv inverkan iaf.

Tack, ska köra på det, kanske som komplement till en maträtt efter träning. Är ju bara ca 40kcal så.

King Grub
2007-04-14, 17:35
För en kroppsbyggare som täcker sitt energi- och proteinbehov från kosten och därmed får alla aminosyror han behöver... tror jag inte det gör någon märkbar skillnad överhuvudtaget.