handdator

Visa fullständig version : Tror att jag är känslig mot laktos...

BigForre
2007-04-14, 10:38
Har under rätt många månader haft problem med en gasig och uppsvälld mage, väldigt ofta diarré. Har provat att plocka bort lite olika prylar som jag kunde tänka mig att det var, men utan resultat. Laktos var jag osäker på eftersom det ofta fungerade trotts att jag åt relativt mycket mjölprodukter. För ett par dagar sedan bytte jag ut min lättmjölk som jag har till gröten på morgonen mot en låg-laktos variant. Brukar ofta bli nästan en halvliter på morgonen. Har dock i övrigt kört på nästan som vanligt, igår blev det totalt nästan ett halvkilo keso osv. Dock har min mage dessa dagar varit bättre än på mycket mycket länge. Misstänkar alltså att jag för närvarande klarar relativt mycket laktos, men att jag får problem när det går över en viss gräns...vi får se när det gått ett litet tag till.

Min frågra (och stora oro) kommer det bara gå åt det sämre nu, kommer jag tillslut att bli helt laktosintolerant, eller är det möjligt att det stannar vid att jag inte kan trycka i mig en halvliter mjölk på morgonen?

MVH / Laktosmissbrukaren

Eddie Vedder
2007-04-14, 10:54
Min frågra (och stora oro) kommer det bara gå åt det sämre nu, kommer jag tillslut att bli helt laktosintolerant, eller är det möjligt att det stannar vid att jag inte kan trycka i mig en halvliter mjölk på morgonen?

Att vara laktosintolerant innebär en nedsättning av lr helt avsaknad från enzymet laktas vars uppgift är att bryta ner mjölksockret i tarmen.

Det skiljer sej alltså avsevärt från person till person hur omfattande ens laktosintolerans egentligen är, beroende på just hur pass "effektivt" enzymet är i olika personers kroppar.

Med andra ord så dår du testa vilken nivå du själv ligger på om du nu har fog för din oro över att inte tåla mjölksocker. Vissa är extremt känsliga, vissa klarar av ost men inte mjölk exemplvis.

Hur pass stor risken är för att det ska utvecklas till att bli värre å värre vet jag inte, hursomhelst vet jag att små barn iaf har betydligt bättre laktostolerans än vuxna. Laktasets aktivitet sänks alltså med åldern men om det fortsätter neråt mer och mer kan jag inte svara på tyvärr.

BigForre
2007-04-14, 11:03
Att vara laktosintolerant innebär en nedsättning av lr helt avsaknad från enzymet laktas vars uppgift är att bryta ner mjölksockret i tarmen.

Det skiljer sej alltså avsevärt från person till person hur omfattande ens laktosintolerans egentligen är, beroende på just hur pass "effektivt" enzymet är i olika personers kroppar.

Med andra ord så dår du testa vilken nivå du själv ligger på om du nu har fog för din oro över att inte tåla mjölksocker. Vissa är extremt känsliga, vissa klarar av ost men inte mjölk exemplvis.

Hur pass stor risken är för att det ska utvecklas till att bli värre å värre vet jag inte, hursomhelst vet jag att små barn iaf har betydligt bättre laktostolerans än vuxna. Laktasets aktivitet sänks alltså med åldern men om det fortsätter neråt mer och mer kan jag inte svara på tyvärr.

Jo det är först på senare tid som det börjar krångla, är nu 23 år gammal. Rör mig samt sagt inte så mycket om jag bara behöver byta ut den rena mjöken mot låglaktos eller så, men vore synd som det bara blev värre. Fast har man tur kanske det bara är en liten nedgång som stannar här.

Eddie Vedder
2007-04-14, 11:05
Jag har läst lite till och precis som jag sa nedregleras i regel laktasaktiviteten efter småbarnsåren, dock kan det i vissa fall vänta med att ske ända upp i tonåren.

Va gäller din halvliter mjölj till frukost lär det innehålla väl mycke laktos kanske, men vid en relativt mild nedreglering av laktasaktiviteten (d.v.s. en relativt mild laktosintolerans) brukar 5-10g laktos per dygn inte innebära några större problem.

Eddie Vedder
2007-04-14, 11:15
Ska lägga till att jag bara berättar vad jag känner till om laktosintolerans i sej. Jag sitter inte och leker internetdoktor och ställer diagnos och föreslår behandling.

Om du lider av laktosintolerans är nåt du måste upptäcka själv och därefter leva efter det, så tolka inte mina inlägg som "såhär ligger det till för dej och såhär ska du göra i fortsättningen".

Ville bara förtydliga det.

BigForre
2007-04-14, 11:19
Ska lägga till att jag bara berättar vad jag känner till om laktosintolerans i sej. Jag sitter inte och leker internetdoktor och ställer diagnos och föreslår behandling.

Om du lider av laktosintolerans är nåt du måste upptäcka själv och därefter leva efter det, så tolka inte mina inlägg som "såhär ligger det till för dej och såhär ska du göra i fortsättningen".

Ville bara förtydliga det.

Hihi, nej det är ingen fara. Var bara om det fenomenet som jag undrade, tack för svaren hittills. Får se om det är någon som har koll på hur förloppet brukar fortlöpa i vanliga fall. Om jag får behålla lite laktat i min tarm :D

Endura
2007-04-14, 15:05
Jag har erfarit att jag blivit mer och mer känslig... vet inte om det hängt ihop med att jag också tagit bort mer och mer som innehåller laktos.
I dag blir jag risig i magen av vanlig mjölk, messmör, kvarg, you name it... det är ganska trist, men man vänjer sig.
Minikeso (faktiskt!) och hårdost går fortfarande bra iaf. Annars har jag fått lov att ändra kosten eller byta ut vissa delar mot laktosfria alternativ.
Men Valio har ett suveränt sortiment av varor! Det enda som jag saknar är kvarg/färskost, den tog de tydligen bort ur det svenska utbudet :(

Endura
2007-04-14, 15:06
Apoteket har tabletter som du kan ta alldeles innan eller i samband med att du ska äta/dricka något med laktos i. Kan vara skönt att ha med sig som nödhjälp... kolla upp det :thumbup:

CoolHandLuke
2007-04-15, 03:49
Tänk på att det kan vara kasein från mjökprodukter som orsakar problem.

Finns ett företag som marknadsför A2-kasein-mjölk från Nya Zeeland. Kanske kan vara något för mjölk-sverige att gå över till att producera annan typ av mjölk. Tillbaka med lite bruna fina kossor som variation till de svartvita.

Tabbe
2007-04-15, 04:19
Foddes med laktosintollerans dock vaxte det bort i tanaren och nu tal jag liter om dagen.

Nar det var som varst tog jag tabletter lactrase hette dom tror jag.
Fick diaree av allt med mjolk iaf.

Sverker
2007-04-15, 06:22
http://www.citeulike.org/user/pansapiens/article/787136

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/106/4/719.pdf

Var tvungen att söka lite på A1- och A2-kasein:D
Verkar inte finnas något om att kaseinet skulle störa tarmslemhinnan eller produktionen av laktas. Har du något där CoolHandLuke ?

Vänta här är ett uppslag:
http://www.yourhealthbase.com/archives/ihn143ma.htm
A1-kaseinet ger upphov till en kort peptid som likanar de som bildas från gluten. Finns det vidare studier på det uppslaget, glutenintolerant pga mjölk !

Det skulle vara som att skjuta sig själv i foten ifall man var mjölkbonde och bytte bort de högproducerande djuren som står i svenska ladugårdar.

BigForre
2007-04-15, 20:11
Väldigt intressant...

Sverker: Innebär det att jag skulle kunna dra ner på mitt intag av "vårt" kasein och därmed minska irritationen på tarmen, vilken då börjar tillverka mer laktat igen. Eller är det helt enkelt något som är ireversibelt?

fluffy_ferret
2007-04-15, 21:58
Du behöver inte avstå allt det goda för att du har laktosintolerans. Du får experimentera och hitta en nivå som din kropp klarar av.

Det du kan tänka på är att mjölk innehåller mer laktos än ost och grädde. Smartare att skära ner på mjölken.

pragmatist
2007-04-15, 22:42
Finns ju ett enkelt sätt att testa om det är laktosen eller kaseinet som spökar - ät en halv liter yoghurt och se vad som händer. Yoghurt innehåller ungefär hälften så mycket laktos som motsvarande mängd mjölk. Mår du bättre av yoghurt än mjölk så är du troligen laktosintolerant.

Sverker
2007-04-16, 06:13
Väldigt intressant...

Sverker: Innebär det att jag skulle kunna dra ner på mitt intag av "vårt" kasein och därmed minska irritationen på tarmen, vilken då börjar tillverka mer laktat igen. Eller är det helt enkelt något som är ireversibelt?

Glutenintolerans är reversibelt. Tar man bort gluten så läker tarmen och produktionen av laktas kommer tillbaka.
Hur stark kopplingen mellan kasein och gluten är, vet jag inte. Logiskt så ska tarmen läka ifall man tar bort kaseinet.

CoolHandLuke
2007-04-16, 07:55
Var tvungen att söka lite på A1- och A2-kasein:D
Verkar inte finnas något om att kaseinet skulle störa tarmslemhinnan eller produktionen av laktas. Har du något där CoolHandLuke ?

Vänta här är ett uppslag:
http://www.yourhealthbase.com/archives/ihn143ma.htm
A1-kaseinet ger upphov till en kort peptid som likanar de som bildas från gluten. Finns det vidare studier på det uppslaget, glutenintolerant pga mjölk !

Det skulle vara som att skjuta sig själv i foten ifall man var mjölkbonde och bytte bort de högproducerande djuren som står i svenska ladugårdar.
Intressanta artiklar. Har inte hittat något riktigt bra själv. Dock finns det gott om statistik-undersökningar, teorier och vittnesbördor om kasein-problemet. Att man får ökande magproblem är lite mysko men en del tror att det börjar som ett 'mekaniskt' problem som orsakar ökande svar hos immunförsvaret. Till skillnad från 'äkta' allergiker där det börjar med immunförsvaret.

I vår kultur har vi knappast problem med kvantitet snarare kvalitet. Men jag kan se att det skulle vara en otroligt svår marknadsföringsgrej för en bonde eller mejeri att sälja 'bättre' och mycket dyrare mjölk som har en konstig 'teknisk' skillnad. Knappast någon som skulle känna någon skillnad heller. Men man skulle kunna öka kravet på kravmärkt mjölk. Finns säkert ekologiska fördelar med lågproducerande kossor. KRAV-märkt mjölk är ju ändå för billig i nuläget för att det ska bli någon poäng med det. Kanske dags att öka insatsen.

BigForre
2007-04-17, 19:11
Återigen tack för alla svar i tråden! Har än så länge enbart klippt bort mjölken, vilket är omkring 0,5-0,75 liter om dagen i dagsläget. Äter annars precis som vanligt. Magen är bättre, men inte helt bra alla dagar. Får fortsätta prova lite. Dock är det en sak till som jag är lite fundersam över. Om man som laktosintolerant klunkar en liter mjölk, märker man det direkt eller senare? Kan inte direkt påstå att jag efter varje mjölkrikt mål märker det på en gång. Förbryllar mig lite det här...

BigForre
2007-05-14, 21:00
Bump!!!

Bumpar min egen tråd för att fortsätta reda ut lite saker. Har plockat bort en del mjölkprodukter från min kostcirkel senaste veckorna och det är oftast mycket bättre. Vet dock inte precis vad det är som spökar än. Skulle behöva ytterligare lite hjälp i min jakt. Tidigare har jag kört gröt varje morgon, men blitt lite andra varianter senaste tiden. Har dock ett par gånger kört gröt med laktosfri mjölk, har fortfarande varit bättre de dagarna än tidigare, men det verkar störa magen lite..är därför lite osäker på om det är laktosen. Tog även ett mellanmål idag med ett par äpplen och lite fairin slow protein, vilket resulterade i lite "äcklig" mage 3-4 timmar senare...min största fråga som skulle vara intressant att veta...

1. Om man faktiskt är laktosintolerant och dricker 0,5 liter mellanmjölk...efter hur lång dig märker man det och hur märker man det?

Tänk på att det kan vara kasein från mjökprodukter som orsakar problem.

Finns ett företag som marknadsför A2-kasein-mjölk från Nya Zeeland. Kanske kan vara något för mjölk-sverige att gå över till att producera annan typ av mjölk. Tillbaka med lite bruna fina kossor som variation till de svartvita.

Hur vanligt är det att det är kaseinet som är problemet och inte laktosen? Hur brukar det arta sig?

Endura
2007-05-14, 23:15
Om man faktiskt är laktosintolerant och dricker 0,5 liter mellanmjölk...efter hur lång dig märker man det och hur märker man det?

Det är olika för alla. Många blir bara gasiga och "oroliga" i magen. Andra kan få jobbiga kramper som kommer direkt efter intaget.
Det hela beror på hur pass känslig du är, hur stor mängd laktos det var i födan du intog och om du intog det på tom mage eller i samband med annan föda.
Jag klarar vissa mängder minikeso tex, kesella/kvarg gör mig gasig/risig i magen en tid och ren mjölk ger mig direkta kramper i magen.

CoolHandLuke
2007-05-15, 02:28
Hur vanligt är det att det är kaseinet som är problemet och inte laktosen? Hur brukar det arta sig?
Inga lätta frågor. *cry*

Hela ämnet är ganska svårtolkat när man försöker nysta upp information som finns tillgänglig. Vissa tror att det är i stort sett universellt. I alla fall när det gäller beta-A1 varianten som vi har i vår mjölk.

Inom forskningen verkar det inte vara en vanlig association mellan magproblem och kasein. Där pratar man mer om diabetes, hjärt och kärl, neurologiska problem osv.

Läser man vittnesbördor, handlar det ganska mycket om lindriga magbesvär och andra 'diffusa' besvär som lindras eller försvinner när man slutar med mjölkprodukter. I dessa sammanhang förvirras det hela av laktos-problemet som är mycket mer välkänt.

Det mest intressanta med det här fenomenet är att man kan få reda på ett bra svar genom att prova själv.

Maharadja
2007-05-15, 11:19
Glutenintolerans är reversibelt. Tar man bort gluten så läker tarmen och produktionen av laktas kommer tillbaka.
Hur stark kopplingen mellan kasein och gluten är, vet jag inte. Logiskt så ska tarmen läka ifall man tar bort kaseinet.

Detta hade jag ingen aning om! Var har du hittat den infon? Själv blev ja laktosintolerant för ett år sedan, helt plötsligt bara. Tidigare kunde man hinka i sig liter av mjölk, men nu får ja enorm kramp av minsta lilla. Väldigt krångligt ibland när man t.ex är på restauranger och inte har full koll på innehållet i maten.

BigForre
2007-05-15, 11:49
Tack för alla svar!

Det är olika för alla. Många blir bara gasiga och "oroliga" i magen. Andra kan få jobbiga kramper som kommer direkt efter intaget.
Det hela beror på hur pass känslig du är, hur stor mängd laktos det var i födan du intog och om du intog det på tom mage eller i samband med annan föda.
Jag klarar vissa mängder minikeso tex, kesella/kvarg gör mig gasig/risig i magen en tid och ren mjölk ger mig direkta kramper i magen.

Det är taget...nä undrade lite...har inte provat att faktiskt ta en större mängd mjölk sådär, men mindre mängder och det är liksom inte så att jag dör efter några minuter...är som du kanske förstår lite osäker på om det är laktosen som är grunden, varför jag undrade lite hur en laktosintolerant reagerar. Brukar märka de små mängderna några timmar senare...

Inga lätta frågor. *cry*

Hela ämnet är ganska svårtolkat när man försöker nysta upp information som finns tillgänglig. Vissa tror att det är i stort sett universellt. I alla fall när det gäller beta-A1 varianten som vi har i vår mjölk.

Inom forskningen verkar det inte vara en vanlig association mellan magproblem och kasein. Där pratar man mer om diabetes, hjärt och kärl, neurologiska problem osv.

Läser man vittnesbördor, handlar det ganska mycket om lindriga magbesvär och andra 'diffusa' besvär som lindras eller försvinner när man slutar med mjölkprodukter. I dessa sammanhang förvirras det hela av laktos-problemet som är mycket mer välkänt.

Det mest intressanta med det här fenomenet är att man kan få reda på ett bra svar genom att prova själv.

Det är taget...får fortsätta nysta i problemet...

Detta hade jag ingen aning om! Var har du hittat den infon? Själv blev ja laktosintolerant för ett år sedan, helt plötsligt bara. Tidigare kunde man hinka i sig liter av mjölk, men nu får ja enorm kramp av minsta lilla. Väldigt krångligt ibland när man t.ex är på restauranger och inte har full koll på innehållet i maten.

Jo..helt klart intressant...man får väl inte bara ge sig och spika laktos som det grundläggande problemet, är själv lite förvirrad då det inte känns helt glasklart...

En följdfråga på det bara...finns det någon koppling mellan kasein och gluten, är inte riktigt med.

CoolHandLuke
2007-05-16, 07:38
En följdfråga på det bara...finns det någon koppling mellan kasein och gluten, är inte riktigt med.
Jag är inte riktigt kvalificerad att svara men för att ge lite ammunition till Sverker:

Båda innehåller mycket glykoproteiner (glycoproteins, lectins) som är en blanding av kolhydrat och protein.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glycoproteins
http://en.wikipedia.org/wiki/Lectins

westerbotten
2007-05-16, 08:28
Ok.*flex*

Glutenintolerans beror på en överkänslighetsreaktion mot små peptider i sädesproteinets gluten. Detta gör att magslemhinnan bryts ned genom en inflammatorisk reaktion.

Laktosintolerans beror på avsaknad av laktas i sån mängd att allt laktos kan spjälkas upp i monosackarider. Detta gör att laktos kommer att följa med ned till tjocktarmen och dels dra med sig vatten -> diarré samt jäsas av tjocktarmsbakterier och ge -> gaser

Om man har glutenintolerans KAN slemhinnan pajas så att laktaset försvinner (som sagt) men detta brukar inte kallas laktosintolerans i strikt mening utan är snarare ett tecken på generellt dålig absorption av olika näringsämnen.

Om en laktosintolerant intar mjölk så skadar inte det tarmen - eller ger upphov till glutenintolerans. Det är helt olika mekanismer involverade.

Mjölkallergi å andra sidan ger väl generellt upphov till en allergisk reaktion med utslag över hela kroppen, ev. blodtrycksfall, svullnader i ansikte och hud mm mm. Detta är väldigt ovanligt jmf med de andra magproblemen man kan ha, och debuterar dessutom sällan i vuxen ålder ( om jag inte missminner mig) Denna känslighetsreaktion är av en helt annan mekanism än glutenintoleransens.

Jag tycker absolut att man inte ska dricka för mycket mjölk men jag menar... hallå. Finns det överhuvudtaget några bevis för att kasein skulle ge glutenallergi? Och vad har det isåfall med detta fall att göra? Det finns massor av olika fakta - men allt stämmer inte. Om man kapar ett protein i bitar kommer man absolut att kunna hitta bitar som liknar bitar från andra proteiner. Inte så konstigt. Att man sen drar på stora växeln och drar slutsatsen att ex mjölk skulle agera som gluten i magen är ganska dåligt - för vad får det för följd? Jo - att de med glutenintolerans som redan har jobbigt att hitta livsmedel som inte skadar deras tarm får ännu svårare eftersom de av nån teosofisk anledning också ska undvika mjölk!?

- Hur gott är glutenfria pannkakor utan mjölk i?

Bara för att man har problem med magen behöver det sen inte betyda att man har någon intolerans, även om detta så klart är det första man försöker undersöka. Mer än 20% av befolkningen har nån gång i livet problem med magen-tarmen i form av ex: diarré, förstoppning, smärtor, gaser etc. utan att man för den skull kan påvisa nåt man är intolerant mot.

Magen har bla ett eget nervsystem som är otroligt komplext och som det kan bli problem med. Även om dessa personer inte är intoleranta mot något utesluter de för säkerhets skull ofta mer och mer födoämnen vilket kan skapa stora problem för de drabbade. Försök kolla upp det ordentligt istället för att bara ta bort olika saker ur kosten bara för att testa.
Gå till doktorn och be att få testa om du är intolerant eller ej!

good lux!

Sverker
2007-05-16, 14:49
Nej. Jag ser ingen koppling mellan kasein och glutenproteinerna:confused:
Det är tydligen bara så.

När det gäller glykoprotein så sitter kolhydraterna främst på kappa-kaseinet. Kappa-kaseinet som löpeenzymet klipper bort. En konsekvens blir att ost skulle vara säkert enligt den teorin.

BigForre
2007-05-16, 15:06
Så var hos en trevlig doktor idag och diskuterade problemet, mycket sympatisk och medgörlig. Han trodde att jag var på rätt spår och trodde att det största sannolikhet var laktosintolerans, han verkade inte vara med på banor om att det kunde vara kasein eller annat i mjölkprodukterna (tog inte upp det direkt utan förklarade att jag reagerat lite på fairings kasein, vilket borde varit relativt lite laktos i och att det inte var helt 100 men bättre med laktosfria mjölkprodukter). Det han tyckte vi skulle kontrollera för säkerhets skull var gluten, vilket gjordes med ett blodprov. Dock skulle det ta en vecka nu med helgdagar...så vi får vänta och se. Dock trodde han att det skulle märkas mer om det var gluten i form av viktnedgång, vilket han inte tyckte såg ut att vara några större problem...hoppas att den pågående deffen sedan 2 månader med nedgång på 5-6 kg har varit bra arbete och inte glutenintolerans :)

CoolHandLuke
2007-05-22, 10:12
När det gäller glykoprotein så sitter kolhydraterna främst på kappa-kaseinet. Kappa-kaseinet som löpeenzymet klipper bort. En konsekvens blir att ost skulle vara säkert enligt den teorin.
Varför inte? Löpe kommer från magen från individer som mjölken är till för, kalven? Man får någon slags förspjälkning av mjölken när man tillsätter löpe?

Efter det blir mina teorier om kasein-gluten-kopplingen för flummiga för det här forumet. :)

Hur är det annars med osten då, Sverker? Hur varmt värmer man massan i modern tillverkning? Varierar det kanske? Och hur är det med 'syrade'- och 'bakteriekultur'-produkter? Förändras kaseinet på något sätt där också?

Sverker
2007-05-22, 17:48
emmzan har ju skrivit om osttillverkning här på Kolozzeum någonstans ! Någon som hittar ?

Kasein klumpar ihop sig när pH sjunker.
Mjölksyrabakterierna fermenterar ( jäser ) laktosen till mjölksyra och pH sjunker från ca 7 ned till 4.4 då kaseinet får totalladnningen noll och klumpar sig. Samma sak händer i den sura magsaften.

z_bumbi
2007-05-22, 17:57
emmzan har ju skrivit om osttillverkning här på Kolozzeum någonstans ! Någon som hittar ?

Kasein klumpar ihop sig när pH sjunker.
Mjölksyrabakterierna fermenterar ( jäser ) laktosen till mjölksyra och pH sjunker från ca 7 ned till 4.4 då kaseinet får totalladnningen noll och klumpar sig. Samma sak händer i den sura magsaften.

Ostframställning. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25425)

maRRtin
2007-05-22, 20:51
Varför inte? Löpe kommer från magen från individer som mjölken är till för, kalven? Man får någon slags förspjälkning av mjölken när man tillsätter löpe?

Efter det blir mina teorier om kasein-gluten-kopplingen för flummiga för det här forumet. :)

Hur är det annars med osten då, Sverker? Hur varmt värmer man massan i modern tillverkning? Varierar det kanske? Och hur är det med 'syrade'- och 'bakteriekultur'-produkter? Förändras kaseinet på något sätt där också?
Du får sönderklippta kappa-kaseiner (som är 169 aminosyror långa, mellan aminosyra 105(phenylalanin) och 106(methionin) går löpeenzymet in och klipper). Delen som klipps bort kallas för GMP (glycomacro-peptid) och åker med vasslen. Den återstående delen, para-kappa-kaseinet bildar sedan tillsammans med alfa och betakaseinerna ostmassa.

Vilken temperatur man eftervärmer ostkornen till beror på osttyp och vilket slut-pH man är ute efter i sin ost. Men det lär inte ha någon påverkan på kaseinet om det var det du fiskade efter?

Tjucke-nizzen
2007-05-24, 08:55
Har själv haft jidder med magen där jag efter en del vändor hit och dit kommit fram till att följande hjälper mig iaf:

1. Ingen mjölkkonsumtion. Är inte slavisk på andra mjölkprodukter, men mjölk, youghurt etc går bort.

2. Inget, eller iaf bara mkt lite kaffe.

3. Äta långsammare. Tidigare kastade jag i mig maten på nolltid, och jag tycker det har blivit mycket bättre sen jag verkligen försöker ta det piano vid bordet.

Om det är laktosintolerans, mjölkproteinallergi eller bara en kinkig mage jag har vet jag inte, men eftersom jag är pragmatiker nöjer jag mig med att det är mycket bättre nu. Det segaste att vara utan är kaffet, det går snabbt att klara sig utan det vad gäller den upppiggande effekten, men smaken av nybryggt...

BigForre
2007-05-25, 17:58
Så var hos en trevlig doktor idag och diskuterade problemet, mycket sympatisk och medgörlig. Han trodde att jag var på rätt spår och trodde att det största sannolikhet var laktosintolerans, han verkade inte vara med på banor om att det kunde vara kasein eller annat i mjölkprodukterna (tog inte upp det direkt utan förklarade att jag reagerat lite på fairings kasein, vilket borde varit relativt lite laktos i och att det inte var helt 100 men bättre med laktosfria mjölkprodukter). Det han tyckte vi skulle kontrollera för säkerhets skull var gluten, vilket gjordes med ett blodprov. Dock skulle det ta en vecka nu med helgdagar...så vi får vänta och se. Dock trodde han att det skulle märkas mer om det var gluten i form av viktnedgång, vilket han inte tyckte såg ut att vara några större problem...hoppas att den pågående deffen sedan 2 månader med nedgång på 5-6 kg har varit bra arbete och inte glutenintolerans :)

Skönt negativa provsvar...magen rätt bra med lite mjölkprodukter, dock inte 100.