Visa fullständig version : Hjälp mig flytta axel passet :)
Just nu ser mitt program ut något i den här stilen. Beroende på hur jag känner mig så kör jag lite lätta pass då och då.
Måndag: Bröst, axlar(fram- + baksida), triceps, grepp, rotatorcuff
Tisdag: vila
Onsdag:Rygg, biceps
Torsdag:Lätt bröst, triceps, baksida axlar
Fredag: vila
Lördag: Ben,vader, mage, Lätt rygg
Söndag: vila
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att flytta axlar till en annan dag än måndag. Eftersom efter bröst övningarna brukar jag bli rätt slut i "bänk musklerna" vilket gör att axel och triceps träningen blir lite tilltryckt.
Jag har funderat att placera axlarna på ben dagen men då hamnar triceps i kläm. Triceps, axlar(triceps i pressarna), triceps igen :/ Och eftersom jag tränar triceps tungt så tycker inte jag att det skulle funka så bra. Att placera axlar på torsdag="tricepsdagen" skulle göra att jag inte orkar ta i lika mycket med triceps.
Nu får vi hoppas att jag inte glömt något :P
dontomase
2007-04-13, 12:15
Just nu ser mitt program ut något i den här stilen. Beroende på hur jag känner mig så kör jag lite lätta pass då och då.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att flytta axlar till en annan dag än måndag. Eftersom efter bröst övningarna brukar jag bli rätt slut i "bänk musklerna" vilket gör att axel och triceps träningen blir lite tilltryckt.
Jag har funderat att placera axlarna på ben dagen men då hamnar triceps i kläm. Triceps, axlar(triceps i pressarna), triceps igen :/ Och eftersom jag tränar triceps tungt så tycker inte jag att det skulle funka så bra. Att placera axlar på torsdag="tricepsdagen" skulle göra att jag inte orkar ta i lika mycket med triceps.
Nu får vi hoppas att jag inte glömt något :P
Jag skulle nog ta bort extra passen bröst och rygg, varför kör du bröst, rygg och triceps 2 ggr per cykel.
Testa istället
Mån: Bröst, Biceps, grepp
Tis: Vila
Ons: Rygg, baksida axlar
Tors:Ben, vader
Fre: Vila
Lör: Axlar, Triceps, Mage
Sön:Vila
Kanske skulle vara nåt.
pragmatist
2007-04-13, 12:22
Eftersom du kör bröst "lätt" på torsdagen så borde du ju kunna träna axlarna "tungt" den dagen (d.v.s. börja med axlar och träna sk-ten ur dem). Baksida axlar kan du ju slänga in på måndagen i så fall. För egen del tycker jag dock att baksida axlar gör sig bäst på ryggdagen.
Jag skulle nog ta bort extra passen bröst och rygg, varför kör du bröst, rygg och triceps 2 ggr per cykel.
Testa istället
Mån: Bröst, Biceps, grepp
Tis: Vila
Ons: Rygg, baksida axlar
Tors:Ben, vader
Fre: Vila
Lör: Axlar, Triceps, Mage
Sön:Vila
Kanske skulle vara nåt.
Extra passen kör jag då jag känner att jag kanske har gått ut för löst på det "riktiga" passet eller om jag känner mig fräsch. Jag kör två triceps pass för att jag följer en variant av arnes triceps program just nu.
Men det där programet kanske skulle funka :) Men om jag kör rygg dagen före ben blir inte knäböjen lidande då? :S
Eftersom du kör bröst "lätt" på torsdagen så borde du ju kunna träna axlarna "tungt" den dagen (d.v.s. börja med axlar och träna sk-ten ur dem). Baksida axlar kan du ju slänga in på måndagen i så fall. För egen del tycker jag dock att baksida axlar gör sig bäst på ryggdagen.
Jo det kanske jag skulle kunna testa men skulle inte triceps träningen bli lidande på torsdagar då? Just nu är torsdagar min "tricepsdag", dagen då jag har mest energi i triceps och orkar pressa max. Det går inte så bra på bröst dagen eftersom då har jag kört tungt på bänken osv så då är triceps inte lika fulla med energi längre.
dontomase
2007-04-13, 12:36
Extra passen kör jag då jag känner att jag kanske har gått ut för löst på det "riktiga" passet eller om jag känner mig fräsch. Jag kör två triceps pass för att jag följer en variant av arnes triceps program just nu.
Men det där programet kanske skulle funka :) Men om jag kör rygg dagen före ben blir inte knäböjen lidande då? :S
Ok, men skulle ta bort extra passen bröst och rygg iaf, framförallt bröst då axlarna används och risk för överträning finns, talar av egen erfarenhet.
Ja kan bli, men jag har inte haft de problemen, även efter ett hårt marklyft pass, men om du tycker att benträningen blir lidande byt plats på lör och tors.
Ok, men skulle ta bort extra passen bröst och rygg iaf, framförallt bröst då axlarna används och risk för överträning finns, talar av egen erfarenhet.
Ja kan bli, men jag har inte haft de problemen, även efter ett hårt marklyft pass, men om du tycker att benträningen blir lidande byt plats på lör och tors.
Ok jag testar att plocka bort dem men vart ska jag nu placera
tricepspass 2? :P
Onsdag kanske skulle bli bra? :/
Nuvarande
Jag skulle (också) lägga axelträningen på torsdagen, du kör antagligen inte bara pressövningar för axlarna och då hinner triceps vila en del tills det är dags att träna dessa specifikt. Lätt bröst, axlar och sist triceps*.
*Jag skulle inte köra baksida axlar två gånger i veckan, det är en liten del av kroppen och får en del stryk i andra övningar och den dag jag skulle stryka det från är torsdagen då de redan jobbat dagen innan.
dontomase
2007-04-13, 13:10
Ok jag testar att plocka bort dem men vart ska jag nu placera
tricepspass 2? :P
Onsdag kanske skulle bli bra? :/
Hmm tänkte ju inte på det, men onsdagen blir bra eller på bendagen
Nuvarande
Jag skulle (också) lägga axelträningen på torsdagen, du kör antagligen inte bara pressövningar för axlarna och då hinner triceps vila en del tills det är dags att träna dessa specifikt. Lätt bröst, axlar och sist triceps*.
*Jag skulle inte köra baksida axlar två gånger i veckan, det är en liten del av kroppen och får en del stryk i andra övningar och den dag jag skulle stryka det från är torsdagen då de redan jobbat dagen innan.
Ok, du menar typ att jag tränar baksida axlar på måndagar? eller ska jag ta dem på onsdagarna?
Sen så skulle jag vilja ha lite tips för att sätta ihop ett brutalt axelpass *drool*
t.ex val av övningar, set/rep osv
Själv så har jag plockat ut dessa övningar:
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Drag till hakan
och för baksidan
Framåtlutande hantellyft eller Face pulls
Sökte snabbt igenom forumet och hittade ett gammalt inlägg med Arnes tränings program. Klippte ut axel delen.
Stående militärpress 555 3x3
Skruvpress 3-4x8
Side lat. 10101083x6
Baksida axel 4-5X12
Något att prova på kanske? Ser brutalt och härligt ut. *drool* Fast man kanske skulle ta bort lite med tanke på att jag inte har tränat lika länge som Arne.
Förresten det kanske finns någon här som snabbt skulle kunna förklara lite siffror? t.ex va står 555 3*3 för? 5 rep 5 rep 5rep 3 rep 3 rep 3 rep?
Är skruvpressar arnoldpressar eller är det något helt annat? Någon som kanske sitter på en video? Side lat. är samma som Hantellyft åt sidan?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.