Visa fullständig version : Smalbänk dagen efter bänkpress
Är det okej att köra det, eller avrådligt? Är bröst för involverat i smalbänk? Jag har i stort sett aldrig kört smalbänk förut. När jag gjorde det så blev jag förvånad över hur tungt man kunde gå, men samtidigt så kändes det inte så mycket i någon särskild muskel när jag hade kört det! Så jag kunde inte riktigt avgöra om det var triceps eller bröst som gjorde mesta jobbet... höll ju rätt så smalt, så det borde varit triceps. Men det är konstigt ändå om de kan vara så pass starka i det läget; mycket mer vikt än i någon annan tricepsövning.
Det är samma muskler som jobbar i båda övningarna men i smalbänk så ligger fokus mer på triceps än i vanlig bänk och jag skulle inte köra dem två dagar i rad om det inte finns något riktigt bra skäl.
Okej... vad anser ni om smalbänk som tricepsövning då, jämfört med t.ex. pushdowns och liggande tricepspress? Är det onödigt att ha med den då det redan finns andra bra övningar där bröstet inte är med så mycket?
major Pectoralis
2007-04-14, 09:50
Okej... vad anser ni om smalbänk som tricepsövning då, jämfört med t.ex. pushdowns och liggande tricepspress? Är det onödigt att ha med den då det redan finns andra bra övningar där bröstet inte är med så mycket?
Det beror på. Vissa trivs bäst med vissa övningar, andra med andra. Dessutom kan en övning vara givande för en period men inte för nästa. Man kan köra sig slut, bli "mättad", på en övning om man kör den för mycket, för länge och/eller för hårt.
Inte desto mindre är smal bänk en bra s.k. basövning för triceps där man kan "lasta på". Om den tillför något extra beror på vilka övningar man kör i övrigt. Om man kör t.ex. bar-dips, smal militärpress etc. är det tveksamt om man får ut något extra. Då kan det vara bättre att satsa på en övning av annan karraktär, t.ex. liggande tricepsextension eller push-down.
Arf Pingvin
2007-04-14, 10:02
Vill du bli bra på bänk? Kör då smalbänk som tricepsövning.
Maverick
2007-04-14, 10:52
Jag skulle kanske inte köra det dagen efter, men smalbänk tycker jag är en riktigt bra övning. Men det e ju inviduellt.
Jag gillar smalbänk som övning. I min träning ligger den övningen oftast direkt efter jag kört bänkpress.
Sedis
Om du måste köra dom efter varann så är det ingen katastrof men knappast optimalt. Självklart blir det väldigt mycket påfrestning på samma muskler då du egentligen bara byter utförande lite från vanlig bänkpress, dock självklart mer triceps i smalbänken.
Var man skulle rangordna är lite svårare, men definitivt en bättre övning än dom mer lökigare tricepsövningarna som t.ex. kick backs eller push downs. Å andra sidan tror jag tricepspressar bakom huvudet är mer effektivt för tricepstillväxt men därefter skulle jag placera smalbänk. För övrigt som nämnt innan blir det ju ganska rejäla belastningar egentligen då man ändå kör relativt nära det man tar i bänk (beror på iofs..), vilket kan hjälpa ens övriga pressövningar om triceps är lite väl klent. Jag har själv haft lite problem med klena triceps i hantelpressar, tycker det blivit bätttre med tiden när jag kört smalbänk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.