Visa fullständig version : Koffeintillskott?
Om man proppar i sig mellan 400-800 mg koffein i samband med träning och på morgonen några dagar i veckan.
Har detta nån negativ effekt som man borde känna till?
(Väger 75-80 kg)
blekfet2
2007-04-12, 19:18
beror på om du är känslig för koffein, isf kan det nog visa sig genom hjärtklappning samt illamående (kika på fass, orkar inte själv). Men att trycka i sig 800mg på en gång låter lite väl mycket.
800mg är väl 8 tabletter? Isåfall kan det vara farligt.
jag mår dåligt efter 4. men det beror väl på hur känslig man är som sagt. Om du dricker mycket kaffe och är van, så kan 5-6 vara lagom?
King Grub
2007-04-12, 19:58
Det är inga farliga doser, men doseringar över 5 mg per kilo kroppsvikt ger ingen ytterligare ergogen effekt.
Überbiffen
2007-04-12, 20:15
Jag smyger in och stjäler tråden lite halvt. Hur långt innan önskad effekt bör man ta koffeinet?
King Grub
2007-04-12, 20:17
Det tar 15-45 minuter innan fullt upptag i plasman och 30-60 minuter innan full stimulering av CNS. En timme innan, ungefär.
Grub, kan man påverka halveringstiden?
King Grub
2007-04-14, 11:58
En mängd faktorer påverkar koffeinets halveringstiden; genomsnittstiden för halvering ligger på 3-4 timmar för vuxna friska individer, men det är som sagt bara ett genomsnitt. Ålder, leverfunktion och leverenzymer, medicinering, rökning, graviditet, etc etc, påverkar halveringstiden.
Så eftersom halveringstiden är som den är så ska man optimera med att börja med x antal mg på morgnoen, för att senare klämma några på kvällen. I syfte att förbränna som mest d.v.s. Bortse från att man kan få problem med sömnen :)
Johannes
2007-04-14, 21:40
är det normalt att benen små darrar när man har tagit koffeintabletter?
är det normalt att benen små darrar när man har tagit koffeintabletter?
Normalt är det inte, det är en alltför stor dos i så fall.
Är det normalt att man blir nervös av 400-600 mg koffein?
Är det normalt att man blir nervös av 400-600 mg koffein?
va fan snackar du om? Är det koffein du tar eller droger?
va fan snackar du om? Är det koffein du tar eller droger?
Haha :)
OT: Väger 90kg, brukar dra i mig 3 tabletter (600mg) innan träning ca 2-3ggr vecka, dricker aldrig något med koffein annars.
Ibland känner jag att jag blir lite darrhänt.
Men enligt Grub klarar jag mig tydligen på 400mg för samma effekt, får prova det, går ju mindre tabletter då. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.