handdator

Visa fullständig version : När man vant sig?

krilleh
2007-04-12, 15:44
Hur ska man gå tillväga då?

alltså när man har kört på exempelvis, kcg2, lean, kreatin så pass länge att man inte känner effekten längre. Ska man ta en paus då? Eller då kanske den eventuella boosten försvinner? Om jag ens har kvar den.

Lizard skrev något sånt iaf, så blev lite nyfiken hur alla gör. För detta problemet lär jag ju inte vara ensam om.

Fatalist
2007-04-12, 16:04
Slutar du ta kreatin förlorar du efter en tidsperiod den ergogena effekt det haft ja.

Raggis
2007-04-12, 16:13
Jag brukar jämt cykla mina intag.

z_bumbi
2007-04-12, 16:29
Om du reagerat bra på det hittils är det inget som talar för att du ska reagera sämre bara för att du inte känner av det på samma sätt, man blir helt enkelt van vid att ha en extra växel.
Undantaget är väl koffein som man ju vänjer sig vid och kanske tappar effekten att bli pigg, är det den effekten man är ute efter så är det kanske läge att göra ett uppehåll.

krilleh
2007-04-12, 18:05
Så du menar att om jag slutar med allt, så kommer jag tappa den där högre växeln?

z_bumbi
2007-04-12, 18:29
Så du menar att om jag slutar med allt, så kommer jag tappa den där högre växeln?

Det tar runt en månad för kreatinet att gå ut kroppen men effekten avtar vartefter även under den tiden, det kanske inte gör någon väldigt stor skillnad och känner man att man vill göra ett uppehåll är det ju bara att göra det men man bör vara medveten om att det blir en fysiologisk skillnad.
Det kan däremot vara intressant att faktiskt se vad som händer med träningen efter en till två månader, ger man sig sjutton på att inte tappa några reps eller vikter så kanske man inte gör det.

Johannes
2007-04-12, 18:31
[QUOTE=z_bumbi;2224267]Det tar runt en månad för kreatinet att gå ut kroppen

antar att du menar monohydrat?

krilleh
2007-04-12, 18:34
Det tar runt en månad för kreatinet att gå ut kroppen men effekten avtar vartefter även under den tiden, det kanske inte gör någon väldigt stor skillnad och känner man att man vill göra ett uppehåll är det ju bara att göra det men man bör vara medveten om att det blir en fysiologisk skillnad.
Det kan däremot vara intressant att faktiskt se vad som händer med träningen efter en till två månader, ger man sig sjutton på att inte tappa några reps eller vikter så kanske man inte gör det.

Ok, intressant. Och det där gäller också kcg2 och lean?

z_bumbi
2007-04-12, 18:42
antar att du menar monohydrat?

Kreatin som kreatin. Det är ju inte så att något annat kreatin inte lagras i kroppen, i alla fall har jag inte sett något om det.

z_bumbi
2007-04-12, 18:43
Ok, intressant. Och det där gäller också kcg2 och lean?

Lean har jag ingen större koll på vad det innehåller men jag gissar att det inte innehåller kreatin utan kanske någon typ av koffein?

Johannes
2007-04-12, 18:45
Kreatin som kreatin. Det är ju inte så att något annat kreatin inte lagras i kroppen, i alla fall har jag inte sett något om det.

njae jag tror nog bara inte att tex något kreatin som inte binder vatten som tex kre-alkalyn varar så länge eller?

krilleh
2007-04-12, 18:50
Kreatinet slutade jag med för över en månad sen med tanke på att jag hade tagit det så pass länge och kännde inge resultat. Men fortsatte med kcg2+lean så kännde mig inte svagare. Kcg2 innehåller väl kre-alkalyn så kanske därför jag inte blivit svagare när jag slutade med kreatinet.

Ivf så deffar jag nu så vill gärna inte börja med kreatinet pga vattenbindingar så vikten blir ostadig. Däremot kanske jag ska börja ta kre-alkalyn separat istället. Hoppas orka nåt rep mer.

Angående leanet så innehåller det typ koffein, grönt te. Resten vet jag inte riktigt.

z_bumbi
2007-04-13, 06:05
njae jag tror nog bara inte att tex något kreatin som inte binder vatten som tex kre-alkalyn varar så länge eller?

Dosen är ju oftast mindre men du bör lagra av andra sorter också, det tar bara längre tid att fylla på.

loverius
2007-04-13, 08:36
annars cycla olika sorter kreatin, typ kör krealkalyn nån månad, byt till CEE, sen till creatinpuryvate och sen monohydrate, om du nu inte vill göra uppehåll

Guddi
2007-04-13, 08:47
Om du reagerat bra på det hittils är det inget som talar för att du ska reagera sämre bara för att du inte känner av det på samma sätt, man blir helt enkelt van vid att ha en extra växel.
Finns en del undersökningar som visar på att man även tappar en del av kreatinets effekt efter 3-4 månader.

All training regimes were found to increase the proportion of satellite cells, but significantly greater enhancements were observed with creatine supplementation at week 4 (compared to STR-CON) and at week 8 (compared to STR-PRO and STR-CON) (P<0.01-0.05). At week 16, satellite cell number was no longer elevated in STR-CRE, while it remained elevated in STR-PRO and STR-CON.
Olsen S, Aagaard P, Kadi F, Tufekovic G, Verney J, Olesen JL, Suetta C, Kjaer M. Creatine supplementation augments the increase in satellite cell and myonuclei number in human skeletal muscle induced by strength training. J Physiol. 2006 Jun 1;573(Pt 2):525-34.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed