handdator

Visa fullständig version : Sluta med onyttiga vanor (snus, kaffe)

loztdignity
2007-04-12, 11:23
Hej!

Jag vill verkligen sluta med onyttiga vanor som snus och kaffe. Jag vet inte, tycker inte de gör så mycket gott direkt utan det är mest jobbigt med beroenden och jag känner att jag måste "komma igång" med dessa konstgjorda energikällor.
Dessutom känner jag mig ofta seg och trött av snus.

Någon som har nåt tips om hur man slutar cold turkey? Jag är inte typen som gillar att skära ner osv.

Dessutom gör det något om jag slutar med det under en deff? Tänkte mest om man skulle gå upp i vikt pga att man slutar med nikotin.

champion
2007-04-12, 11:32
Testa att sök hitta skit mycket info om detta(snus)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87577&highlight=snus+sluta
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78367&highlight=snus+sluta
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=47385&highlight=snus+sluta
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34365&highlight=snus+sluta
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33222&highlight=snus+sluta

Finns många som har kaffe problem så det finns nog massor om det ämnet också.

Gpajpen
2007-04-12, 11:34
kaffe är väl inte onyttigt ? smått fettförbrännande och kan förebygga diabetes. dessutom innehåller det en viss mängd magnesium, niacin, kalium och även antioxidanter såsom tokoferol.

--

du kan indirekt gå upp i vikt när du slutar med nikotin, det beror inte på att nikotinavbrottet direkt ger dig fett utan att många medvetet och omedvetet "stillar suget" med mat/snask/whatever. ser du bara till att äta som du gjort innan blir det ingen skillnad.

mela
2007-04-12, 11:41
kaffe är väl inte onyttigt ? smått fettförbrännande och kan förebygga diabetes. dessutom innehåller det en viss mängd magnesium, niacin, kalium och även antioxidanter såsom tokoferol.

--

du kan indirekt gå upp i vikt när du slutar med nikotin, det beror inte på att nikotinavbrottet direkt ger dig fett utan att många medvetet och omedvetet "stillar suget" med mat/snask/whatever. ser du bara till att äta som du gjort innan blir det ingen skillnad.

fast nikotin ökar förbränning det också. Om han skär ner på både nikotinet och koffeinet lär förbränningen också sänkas. Eller?

Rahf
2007-04-12, 11:42
Att sluta snusa och/eller röka på Rahfs sätt:

Sätt på nikotinplåstret.

Tugga vanliga tuggummin.

Håll dig borta från snusare och rökare i en månad.

loztdignity
2007-04-12, 11:53
Tack Champion, tänkte inte ens på att söka, kollade bara igenom trådarna på första sidan.

Thewind
2007-04-12, 12:39
Mitt sätt bakom att sluta är att planera slutet, se fram emot det som en nystart och sedan bara göra det. Lida sig igenom de första dygnen och sedan när behovet börjar minska så måste man komma ihåg att man aldrig får ta en snus. Inte på fest, inte på speciella tillfällen, inte när man blir bjuden, ALDRIG. Även när det har gått ett par år sedan man slutade.

Ett tips är att inte försöka sluta med allt samtidigt, utan vänta med att sluta med kaffet om du nu verkligen vill det. Det känns som en mindre skadlig och trevligare drog.

hobbitar
2007-04-12, 13:59
om du verkligen vill sluta så är det bara att göra det.... Ge bara fan i att köpa snus, så enkelt är det!

Några tips bara:

1. Sluta en dag när du är jävligt bakfull, då är man ändå inte så sugen.

2. Håll dig borta från folk som snusar när du dricker alkohol, då är återfall extremt vanliga!

Gpajpen
2007-04-12, 14:01
fast nikotin ökar förbränning det också. Om han skär ner på både nikotinet och koffeinet lär förbränningen också sänkas. Eller?

aha visste inte/glömde att nikotin var fettförbrännande. men oavsett lär det ju handla om försummbara mängder i sammanhanget.

Lexidos
2007-04-12, 14:09
Sluta dricka kaffe? det dummaste jag hört idag :O

sgtbarnes
2007-04-12, 14:48
Fast enligt vissa källor går det dåligt att sluta "cold turkey". Nedtrappning anses iaf av sjukvården vara det mest succesfulla alternativet. Men jag har hört många som anser precis tvärtom. Sluta inte med allt på en gång bara :)

Baan
2007-04-12, 15:03
Fast enligt vissa källor går det dåligt att sluta "cold turkey". Nedtrappning anses iaf av sjukvården vara det mest succesfulla alternativet. Men jag har hört många som anser precis tvärtom. Sluta inte med allt på en gång bara :)

Det jag läste senast är att man måste sluta helt, inte bara dra ner på rökning t.ex. Vet inte vilka nivåer som ansåg dra ner men så stod det. Förmodligen ska man lägga av helt.

Emil_Larsson
2007-04-12, 15:57
Vafals, kaffe är inte onyttigt.. Okej en blir lite käääs i magen men vafan!

Arf Pingvin
2007-04-12, 16:04
Kaffe är bra. Varför skulle någon vilja sluta med denna ädla dryck.

blekfet2
2007-04-12, 16:09
ersätt kaffe med grönt te om du får ångest av det svarta gulden (inte olja) :D

Fjod0r
2007-04-12, 16:56
ersätt kaffe med grönt te om du får ångest av det svarta gulden (inte olja) :D

:thumbup:

:D

-Niklas-
2007-04-12, 17:24
1. Sluta en dag när du är jävligt bakfull, då är man ändå inte så sugen.
!

+1 på den, på bakfyllan palla man aldrig snusa.

blekfet2
2007-04-12, 17:42
guldet, even.

Bronkitkorv
2007-04-12, 18:26
Det jag läste senast är att man måste sluta helt, inte bara dra ner på rökning t.ex. Vet inte vilka nivåer som ansåg dra ner men så stod det. Förmodligen ska man lägga av helt.

Ska och ska.... Det är högst individuellt vad som funkar. Inget verkar funka för mej men det viktigaste är ändå att man verkligen bestämt sej.

sgtbarnes
2007-04-12, 18:38

Tror det är väldigt individuellt, klarar man att lägga ner helt utan att utveckla abstinensbesvär som påverkar allt annat så är ju "cold turkey" det bästa alternativet tror jag. Beror på hur länge men rökt/snusat tror jag.

Oljeblixten
2016-02-05, 13:35
Kapar denna gamla tråd. Har snusat i typ 10+år. Lös eller dubbla påsar inne 24/7. För ca 6 veckor sedan är jag 100%nikotinfri.

Hur länge kommer jag vara sugen? Humörsvängningarna är borta men inte suget. :/

MackeJuve
2016-02-05, 14:12
Kapar denna gamla tråd. Har snusat i typ 10+år. Lös eller dubbla påsar inne 24/7. För ca 6 veckor sedan är jag 100%nikotinfri.

Självklart individuellt men en risk finns att suget finns kvar för resten av livet. Min morbrors fru slutade snusa för ~15 år sen och känner fortfarande att det är något som saknas under läppen efter att ha ätit.

mangemani
2016-02-05, 14:23
för mig är det tvärtom, känner mig seg och slö utan snus.
vill man verkligen sluta, utan tvivel eller "men", då är det bara att sluta med det, rakt av. men det krävs att man verkligen vill och att man är inställd på det, annars halkar man bara tillbaka med tiden.

Rawrx
2016-02-05, 15:06

Suget kan sitta i väldigt länge, men det dämpas ändå med tiden. När jag "slutade" (=uppehåll i ca 1,5 år) första gången var största problemet alla intränade vanor som påminde mig hela tiden.

Jag har slutat fler gånger sedan dess :naughty: och har insett att för egen del gäller det att ge fan i alla substitut (äta godis, tuggummi). Ju mer man försöker ersätta med annat, desto längre tid innan suget mattas av.

mela
2016-02-05, 15:31

Jag slutade snusa i typ oktober 2013. Är fortfarande snussugen efter maten, efter morgontandborstningen och till kaffet.

Tapatalk på språng

Tjuckot
2016-02-05, 15:48
nikotinabstinensen är det som brukar vara tuffast i början, men går också över snabbast. Det som sitter kvar längre är vanan. Mot abstinensen brukar champix alt nikotinplåster + valfritt oralt nikotinläkmedel vara bra. Samt se till att vara sysselsatt och ha något att göra. Gärna något under läppen, ej nikotinfritt snus.

Förbered dig med fokus på ett specifikt datum så du inte bara slänger dig in i det hela.

Beslutet är viktigast :)

leo1
2016-02-05, 19:06
Jag har försökt sluta dricka kaffe 5-6 gånger främst pga magen men det har aldrig funkat. Får ont i huvudet och sånt sedan är det ju en social grej att sitta ute och dricka kaffe.

anvihl
2016-02-05, 19:21
Varit snusfri i snart 5 år nu. Fortfarande sugen ibland efter maten. Första 3åren snusade jag hushållspapper dygnet runt :D.

Diomedea exulans
2016-02-05, 19:43
Sluta inte med kaffe tvärt, då får man ont i huvudet. Drick tre koppar om dagen i en vecka, sedan en kopp om dagen i en veckan - sen kan du sluta.

Wzup2u
2016-02-05, 20:31

Höll upp 6 månader och suget satt kvar hela tiden.
En polares farsa har hållt upp i 15 år, suget sitter fortfarande kvar.

Har man en gång snusat så finns nog alltid suget, men det går ju såklart avstå och början är ju alltid värst.

anyway lycka till iaf!

Wzup2u
2016-02-05, 20:35
för mig är det tvärtom, känner mig seg och slö utan snus.
vill man verkligen sluta, utan tvivel eller "men", då är det bara att sluta med det, rakt av. men det krävs att man verkligen vill och att man är inställd på det, annars halkar man bara tillbaka med tiden.

Samma här, på riktigt så är livet med snus helt annorlunda utan 2 different worlds.
Snus är väl inget superbra direkt, men de finns värre saker och även om man slutar snusa kan man skaffa sig nya ovanor..

Livet är väl en liten del av att ha laster...

Jag har alltid ett helvete så fort jag ska åka från Sverige.... Tänka på snus osv... & i vissa fall får man ju inte ta med sig för mkt tobak heller =/...