Visa fullständig version : Antiinflammatoriska medel som inte är NSAID
Finns det antiinflammatoriska medel som inte hämmar proteinsyntesen? Vilka är de, samt vilka för och nackdelar finns det med dessa?
Fiskolja, Omega-3. Det var kanske inte det du ville veta men Omega-3 är antiinflamatoriskt.
Fiskolja, Omega-3. Det var kanske inte det du ville veta men Omega-3 är antiinflamatoriskt.
Omega 3:s antiinflamatoriska effekt medieras väl på samma sätt som NSAID-preparaten, dvs hämmar enzymet cyklooxygenas 2? dock är omega 3 mindre potent, antar jag.
Antiinflammatoriska medel, eller läkemedel, om du syftar på det, som INTE är antiinflammatoriska? Återstår väl bara steroidbaserade sådana, dvs ffa kortikosteroider. Vet inte om de hämmar proteinsyntesen, men katabola är de.
"...som inte är NSAID" skulle det stå
Omega 3:s antiinflamatoriska effekt medieras väl på samma sätt som NSAID-preparaten, dvs hämmar enzymet cyklooxygenas 2? dock är omega 3 mindre potent, antar jag.
Antiinflammatoriska medel, eller läkemedel, om du syftar på det, som INTE är antiinflammatoriska? Återstår väl bara steroidbaserade sådana, dvs ffa kortikosteroider. Vet inte om de hämmar proteinsyntesen, men katabola är de.
Ja, det var läkemedel jag syftade på.
Tråkigt att höra att de är katabola. Verkar som man inte kommer undan sämre byggning under medicineringen...
Ja, kortison är nog med största sannolikhet mycket värre om det tas oralt.
Finns det antiinflammatoriska medel som inte hämmar proteinsyntesen? Vilka är de, samt vilka för och nackdelar finns det med dessa?
Vad är det som ska behandlas?
VA? omega 3 är väl inga problem att ta dagligen väl? det ger väl bara fördelar med att ta omega 3 väl?
pragmatist
2007-04-12, 14:59
VA? omega 3 är väl inga problem att ta dagligen väl? det ger väl bara fördelar med att ta omega 3 väl?
Det födoämne existerar inte som bara ger fördelar. :D
Det födoämne existerar inte som bara ger fördelar. :D
okeeey? förstår tyvärr inte vad du menar *whistle*
vad finns det för nackdelar med omega 3 ?
MrBurner
2007-04-12, 15:11
Försämrar Ibumetin proteinsyntesen?
ok bra finns inga nackdelar med omega 3 :D :D
Vad är det som ska behandlas?
Tennisarmbågar samt en inflammerad högeraxel.
Det låter i alla fall som ett bra komplement.
Vilka mängder pratar vi om då?
Tennisarmbågar samt en inflammerad högeraxel.
Den effekt som inflammerade armbågar och axlar i sig har på "byggningen" lär vara bra mycket större än effekten av smärtstillande/antiinflammatorika. Nästa fråga som inställer sig är ju hur du lyckats dra på dig allt det på en gång? Det kanske är läge att låta byggningen vila lite, medan kroppen läker?
Ola Wallengren
2007-04-12, 16:22
Försämrar Ibumetin proteinsyntesen?
Ja, det finns i alla fall studier som visar det. Om det märks i praktiken är mer osäkert men om man skall tolka studierna så borde vet vara märkbart eftersom det är en ganska tydlig effekt. Förövrigt så gäller detta även paracetamol.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11832356&query_hl=4&itool=pubmed_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17322116&query_hl=4&itool=pubmed_docsum
Den effekt som inflammerade armbågar och axlar i sig har på "byggningen" lär vara bra mycket större än effekten av smärtstillande/antiinflammatorika. Nästa fråga som inställer sig är ju hur du lyckats dra på dig allt det på en gång? Det kanske är läge att låta byggningen vila lite, medan kroppen läker?
Du har ju självklart rätt. Det är ju ett resultat av envis överträning. Jag planerar att vila i minst en månad.
Såmtajms aj lååv joo :)
Racso: Använd tvåkilosklumpen mellan axlarna. Får du ont av något - gör det inte. Träna kan du fast du säkerligen inte kan använda axeln och armen fullt ut. Känn igenom alla rörelser (även dagen efter) och ta bort allt som gör ont. Gå till sjukgymnasten och be henne eller honom om rehabrörelser. Medicinen äter du i tio dagar av ditt liv som är, vadå?, 0,0003% av alla dina möjliga träningsdagar i livet. Solen skiner så ett par joggingskor är allt som krävs.
För axelskadebögarna på forumet kan jag nämna att jag självbehandlar mina axlar med traktering när jag fått problem med dem. Lätt (aningen) framåtböjd med vikt i lös hand tills rotatorcuffen hängs ut. Leta läge tills just den delen av just den muskeln får lasten. Oöverträffat. Inget för den ovane dock.
Lizard
Racso: Använd tvåkilosklumpen mellan axlarna. Får du ont av något - gör det inte. Träna kan du fast du säkerligen inte kan använda axeln och armen fullt ut. Känn igenom alla rörelser (även dagen efter) och ta bort allt som gör ont. Gå till sjukgymnasten och be henne eller honom om rehabrörelser. Medicinen äter du i tio dagar av ditt liv som är, vadå?
Vad hände med "no pain, no gain"? :naughty:
Ni har ju rätt, och självklart blir det vila och medicin. Förskrivningen var dock Alganex i 30 dagar. Därefter succesivt öka träningen.
Solen skiner så ett par joggingskor är allt som krävs.
Jag har benhinneinflammation i benen också... *rolleyes*
Bumpar. Måste bara fråga; Innehåller strepsils någon NSAID?
2,4- diklorbenzylalkohol 1,2 mg/ amylmetakresol 0,6 mg
Vad jag kan hitta så är det inte NSAID, men jag kan säkert ha fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.