Logga in

Visa fullständig version : Ok med tuggummi på begravning?

hobbitar
2007-04-11, 18:14
Är det ok eller respektlöst?

JustinCredible
2007-04-11, 18:15
Sålänge man inte blåser bubblor

Kwon
2007-04-11, 18:16
Om du frågar mig tycker jag det ser respektlöst ut men jag kanske e lite för old-fashioned

Jax
2007-04-11, 18:16
Nej, inte okej.

Chris
2007-04-11, 18:17
Varför ens tugga tuggummi på en begravning?

Yankeee
2007-04-11, 18:18

Man har precis ätit och vill stabilisera syranivåerna i munnen?

Trance
2007-04-11, 18:18
Jag skulle inte använda det men som vanligt är det största stilbrottet att peka ut stilbrott offentligt så jag skulle inte nämna det om någon annan ansåg det vara lämpligt.

Kan ju vara någon som tuggar tuggumi för att inte bryta ihop totalt, vem vet.

KlopFer
2007-04-11, 18:20
Ska på begravning den 24:e så får se. Förmodlingen inte :)

Tigerkotten
2007-04-11, 18:25
Valde beror på, tänkte att det kan vara nikotin tuggummi.

Emil_Larsson
2007-04-11, 18:26
Jag tycker det verkar se lite hänsynslöst ut, men jag vet inte riktigt.

hultman
2007-04-11, 18:28
Jag skulle inte gjort det, men kan inte påstå att jag bryr mig nämnvärt om andra gör det. Så det "beror på".

Slartibartfast
2007-04-11, 18:30
Nej, det är inte ok.

Osten80
2007-04-11, 18:33
Nej, det ser inget vidare ut.

Metal_boy_
2007-04-11, 18:34
Jag skulle inte ha det iaf. Jag tycker det ser nonchalant ut.

Stoltz
2007-04-11, 18:35
Det ser verkligen inte bra ut, det ser väldigt nonchalant ut.

Dumleman
2007-04-11, 18:36
På begravningar är det extremt grupptryck och uniformitet som råder så där finns absolut noll utrymme för egen stil. För tänk vad hemskt det skulle vara om den begravde störde sig på ditt tuggande.

Jompan
2007-04-11, 18:36
Nej! Det är respektlöst i min mening.

aliquis
2007-04-11, 18:38
Respektlöst som fan.

Det tycker jag väl iofs nästan alla hela middagsdelen är, och öl till maten dessutom.

hobbitar
2007-04-11, 18:38
respektlöst som fan.

Man svär inte på begravningar heller

:)

Dumleman
2007-04-11, 18:40
Jag vet att det förekommer när någon närstående har dött att den första frågan de ställer till sig själva eller andra är "Men rackarn också jag som inte har någon kostym hur ska det här gå?".

Yankeee
2007-04-11, 18:50
Varför är det respektlöst?

Trance
2007-04-11, 18:52

Haha, hoppas det var ett skämt. För precis när jag såg att du hade postat så tänkte jag att du tänkte skriva något sådant. :D

Fast du var säkert allvarlig, men ändå.

Osten80
2007-04-11, 18:53

Du börjar bli alltför förutsägbar nu Yankeee.

Yankeee
2007-04-11, 18:58
:/

aliquis
2007-04-11, 19:06
Man svär inte på begravningar heller

:)Har du dött?

hobbitar
2007-04-11, 19:08
Har du dött?

Nej jag tänkte mer på alla andar/ (änder?!) som följer denna tråden med spänning

MasterChief
2007-04-11, 19:09
Har du dött?

Haha!

Där blev han ägd. :D

MasterChief
2007-04-11, 19:11
När det gäller begravning måste man fundera en sekund på den avlidnes närmaste anhöriga. Det är dem man bör visa respekt och de flesta vuxna normala människor ser tuggummituggandet som en aktivitet som helt enkelt inte hör hemma i alla situationer.

Skulle någon tugga tuggummi på en anställningsintervju?

Men är det så att man är närmast anhörig så går det givetvis bra att tugga. Ingen lär ha någon invändning.

jwzrd
2007-04-11, 19:13
Eh, så börjar moralisterna grina.

aliquis
2007-04-11, 19:13
Jag tycker bara att det är fel med någon form av "njutning" på ett tillfälle av sorg, eller så.

Vinter
2007-04-11, 19:15
Man visar respekt och skippar tuggumit eller så skippar man att gå, imho.

Snake
2007-04-11, 19:15

Vill du ha en näsduk? :<

Metal_boy_
2007-04-11, 19:17

Ska Herr Steroidmoralist komma och öppna antipreppkäften? :)

jwzrd
2007-04-11, 19:19
Ska Herr Steroidmoralist komma och öppna antipreppkäften? :)

AHhahahah, högst härjande klirret av stenar i glashus någonsin.

Bronkitkorv
2007-04-11, 19:19
Det beror på vem som begravdes !
Vem är det som skall begravas?

Snake
2007-04-11, 19:27
Det beror på vem som begravdes !
Vem är det som skall begravas?

Svärmor...?

Metal_boy_
2007-04-11, 19:27

Fördjupa dig gärna? :)

jwzrd
2007-04-11, 19:29
Fördjupa dig gärna? :)

Du menar att böja djupare, bli troende eller pro-steroider?

petersson
2007-04-11, 19:29
Såklart ok! Respekt för den döde handlar inte om att ha speciella kläder eller om att tugga tugummi eller ej. Förresten är det ju bra att ha tugummi så man inte luktar drake :)

Yankeee
2007-04-11, 19:30
Såklart ok! Respekt för den döde handlar inte om att ha speciella kläder eller om att tugga tugummi eller ej. Förresten är det ju bra att ha tugummi så man inte luktar drake :)

Oftast är det ju de anhöriga som man bör visa respekt för, inte den döde.

petersson
Skulle någon tugga tuggummi på en anställningsintervju?

Jag tuggade på min intervju och fick jobbet :D

Metal_boy_
Du menar att böja djupare, bli troende eller pro-steroider?

Du klagade på moralister när du själv är en. Jag bekräftade ju bara det. Varför kastar jag sten i glashus då?

MasterChief
2007-04-11, 19:31
Jag tuggade på min intervju och fick jobbet :D

Så vad var det för jobb?

petersson
2007-04-11, 19:32
Oftast är det ju de anhöriga som man bör visa respekt för, inte den döde.

Ja det ska vara för deras skull isf. Om de nu är såpass insnöade att de finner tuggummituggande respektlöst :)

Yankeee
2007-04-11, 19:33
Ja det ska vara för deras skull isf. Om de nu är såpass insnöade att de finner tuggummituggande respektlöst :)

Vissa traditioner är ju ganska strika sas. Som dumleman skrev finns det inte utrymme för egna tolkningar osv.

hobbitar
2007-04-11, 19:34
Så vad var det för jobb?

Tuggummifabrik

petersson
2007-04-11, 19:34
Så vad var det för jobb?

MAX Hamburgerresturanger AB

MasterChief
2007-04-11, 19:35
MAX Hamburgerresturanger AB

Ok. Då förstår jag. Då signalerade ditt idisslande förmodligen hyperaktivitet. En positiv egenskap på MAX.

petersson
2007-04-11, 19:37
Ok. Då förstår jag. Då signalerade ditt idisslande förmodligen hyperaktivitet. En positiv egenskap på MAX.

Jag tuggade även tuggummi när jag var med din mamma.

jwzrd
2007-04-11, 19:39
Du klagade på moralister när du själv är en. Jag bekräftade ju bara det. Varför kastar jag sten i glashus då?

Det komplicerar ämnet en smula att det är du som påstår något, har du någonsin läst vad någon annan skriver?

Det skulle underlätta, då skulle du veta att jag brunar i allt som har med vad andra gör med sina kroppar att göra. Tycker du att det är en moraliserande inställning?

jwzrd
2007-04-11, 19:41

Jag också. Även jag fick mitt jobb medelst tuggummi och intervju.

Metal_boy_
2007-04-11, 19:44
Det komplicerar ämnet en smula att det är du som påstår något, har du någonsin läst vad någon annan skriver?

Det skulle underlätta, då skulle du veta att jag brunar i allt som har med vad andra gör med sina kroppar att göra. Tycker du att det är en moraliserande inställning?

Tycker du alltid snackar skit om prepp och hur det ligger till med den biten.

jwzrd
2007-04-11, 19:45
Tycker du alltid snackar skit om prepp och hur det ligger till med den biten.

Ja det har du redan visat världen att du tycker. Törs du läsa andras inlägg också?

MasterChief
2007-04-11, 19:46

Det förstår jag eftersom hon är begravd sedan två år tillbaka.

MasterChief
2007-04-11, 19:47
Jag också. Även jag fick mitt jobb medelst tuggummi och intervju.

Drack du egen medtagen joltcola och hade SL-tröjan på dig också?

Metal_boy_
2007-04-11, 19:54
Ja det har du redan visat världen att du tycker. Törs du läsa andras inlägg också?

"Eh, så börjar moralisterna grina." ?

jwzrd
2007-04-11, 20:09
Drack du egen medtagen joltcola och hade SL-tröjan på dig också?

Joltcola dricker bara VB-kiddies. Vi andra föredrar espresso till vårt tuggummi.

MasterChief
2007-04-11, 20:18
Joltcola dricker bara VB-kiddies. Vi andra föredrar espresso till vårt tuggummi.

Pft...

"Jolt Cola: The soft drink of the elite hacker."

Solros
2007-04-11, 20:20
Bara tuggummi känns ju lite fattigt, en stor Malacopåse och lite chips får man allt ha för att kunna sitta still i någon timme. Tar gärna med en kudde och gameboy också!

MasterChief
2007-04-11, 20:26
Bara tuggummi känns ju lite fattigt, en stor Malacopåse och lite chips får man allt ha för att kunna sitta still i någon timme. Tar gärna med en kudde och gameboy också!

Är det ok om man kör lite "pistols" i gången under bönen?

Tolkia
2007-04-11, 20:47

Jag undrar om inte inlägget du refererar till syftade på inläggsskrivaren själv. ;)

Ja, jag grinar första klassens moralistiska grin: Jag tycker inte att det är OK med tuggummi på begravning. Det är dock, som någon redan skrivit, ofinast av allt ofint att påpeka att någon annan är ofin (vissa undantag för påpekanden som ges i enrum med ett seriöst syfte att förbättra för den man ger pekpinnen), så det är inte direkt läge att ta folk i upptuktelse om man ser det.

Personligen undrar jag om man inte borde jobba med sitt självhävdelsebehov om man känner att man måste göra ett uppror mot den Moralistiska Meningslösa Sedan(tm) på en begravning. Det måste finnas en miljon tillfällen då man har betydligt större chans att verkligen förändra något man stör sig på, om det skulle vara så att det är vad man vill göra. Vill man bara vara obstinat kan man stanna hemma; det brukar ses som fullt acceptabelt att låta småbarn slippa begravningar, så ingen lär säga något om det.

Solros
2007-04-11, 20:57
Är det ok om man kör lite "pistols" i gången under bönen?

Självklart! Brukar köra det med ipoden på, brukar alltid vara någon som videofilmar ceremonin ändå. Kan man kolla på den i HD sedan när man har tid! :hbang:

hahavaffan
2007-04-11, 21:03
Jag hade inte brytt mig för fem öre om nån tuggade tuggumi.

Überbiffen
2007-04-11, 21:04
Ja. Känns som det finns annat att bry sig om.

Gpajpen
2007-04-11, 21:08
nej det tycker jag inte verkar helt ok, om det är någon gång man får visa hyffs är det vid en begravning. jag vågade inte ens ha min vanliga frisyr senast. fick köra nått mindre uppseendeväckande helt enkelt.

mela
2007-04-11, 21:12
Valde beror på, tänkte att det kan vara nikotin tuggummi.

Ofta kan man klaga sig utan i 60min. Tugga innan och efter isf.

Jag tycker att det är respektlöst även om jag inte kan sätta på fingret på varför.

fat_joe
2007-04-11, 21:35
Men seriöst vem bryr sig ?

Begravningar är för mig ett tillfälle att att sörja och ta farväl, inte för att ha snygg frisyr och schysst kostym.

Har varit på en begravning i endast vardagskläder engång, då det var hans önskan.

Tycker det som spelar någon roll är varför man är där , inte hurvida du glömt borsta tänderna eller inte.

champion
2007-04-11, 22:16
Det är respektlöst att stå och tugga tuggummi på en begravning. Tänk på den döde försjutton det är ingen jäkla krog man drar iväg på.

Garnax
2007-04-11, 22:20

Varför ens gå på en begravning?

Garnax
2007-04-11, 22:22
Det är respektlöst att stå och tugga tuggummi på en begravning. Tänk på den döde försjutton det är ingen jäkla krog man drar iväg på.

Tror du kadavret/askan bryr sig om hurvida man tuggar tuggummi, blåser bubblor, står och röker eller bara rent allmänt ser ut som fan?

Trance
2007-04-11, 22:28
Tror du kadavret/askan bryr sig om hurvida man tuggar tuggummi, blåser bubblor, står och röker eller bara rent allmänt ser ut som fan?

Varför någonsin bry sig om andra?

Garnax
2007-04-11, 22:34
Varför någonsin bry sig om andra?

Man ska absolut bry sig om "andra" dock kvalificerar sig inte obefintliga personer som "andra". En död person inte mer än ett minne. Man kan känna sorg, man kan känna saknad man kan minnas på stunder tillsammans osv.

Men det är något jag gör, i mitt huvud. Kroppen som personen lämnar efter sig är totalt obetydlig och det vore lika absurt att gå och gräva ner någons gamla tröja som att göra det med deras kropp.

Så nej jag ser dels ingen poäng att gå till en begravning då personen man
saknar inte är där iaf. Sen ser jag inte heller någon poäng varför man inte ska få tugga tuggummi eller blåsa bubblor om man nu går dit för personen man är där för är ju inte där.

Så därför förstår jag inte riktigt tanken med att man inte ska blåsa bubblor t.ex för att man ska tänka på den döde och därför avstå. Det ena behöver ju inte utesluta det andra...

champion
2007-04-11, 22:35

Om du har så lite respekt för människan som dött då kan du väl lika bra pissa på den!? *grr27* *grr*

Trance
2007-04-11, 22:41
Man ska absolut bry sig om "andra" dock kvalificerar sig inte obefintliga personer som "andra". En död person inte mer än ett minne. Man kan känna sorg, man kan känna saknad man kan minnas på stunder tillsammans osv.

Men det är något jag gör, i mitt huvud. Kroppen som personen lämnar efter sig är totalt obetydlig och det vore lika absurt att gå och gräva ner någons gamla tröja som att göra det med deras kropp.

Så nej jag ser dels ingen poäng att gå till en begravning då personen man
saknar inte är där iaf. Sen ser jag inte heller någon poäng varför man inte ska få tugga tuggummi eller blåsa bubblor om man nu går dit för personen man är där för är ju inte där.

Så därför förstår jag inte riktigt tanken med att man inte ska blåsa bubblor t.ex för att man ska tänka på den döde och därför avstå. Det ena behöver ju inte utesluta det andra...

Du svarade inte varför man skulle bry sig om andra.

En begravning går man på för att visa gemenskap med de anhöriga, sörja tillsammans och samhällets begravningsriter gör att man alltid har ett sätt att hantera död på. Det känns nog bra för många att de också kommer att bli ihågkomna när de är döda.

fat_joe
2007-04-11, 22:51
Du svarade inte varför man skulle bry sig om andra.

En begravning går man på för att visa gemenskap med de anhöriga, sörja tillsammans och samhällets begravningsriter gör att man alltid har ett sätt att hantera död på. Det känns nog bra för många att de också kommer att bli ihågkomna när de är döda.

Samtidigt så ger nog dom flesta blanka fan i om nån kommer att tugga tuggummi på ens begravning eller inte.

Dumleman
2007-04-11, 22:55
Om du har så lite respekt för människan som dött då kan du väl lika bra pissa på den!? *grr27* *grr*
Personen upphörde att vara en person när denne dog. Där döden är där är inte jag som nån gammal grek sa en gång i tiden.

Trance
2007-04-11, 23:01
Samtidigt så ger nog dom flesta blanka fan i om nån kommer att tugga tuggummi på ens begravning eller inte.

Majoriteten tycker det är dålig stil, då känns det jäkligt dumt att riskera att uppröra någon närstående bara för man känner sig tvungen att tugga tuggummi. Men men, de som finner det normalt har förmodligen en vänskapskrets med andra värderingar och det blir kanske raggarballe med svängdörr som begravningsmiddag.

champion
2007-04-11, 23:02
Personen upphörde att vara en person när denne dog. Där döden är där är inte jag som nån gammal grek sa en gång i tiden.

Okej?? Förstår inte ditt budskap

Dumleman
2007-04-11, 23:07
Okej?? Förstår inte ditt budskap
Ja det är skillnad på att pissa på människan i levande livet och pissa på graven. Det senare påverkar inte personen i fråga någonting eftersom denne har slutat existera. Det har ingentign med respekt att göra.

champion
2007-04-11, 23:11
Ja det är skillnad på att pissa på människan i levande livet och pissa på graven. Det senare påverkar inte personen i fråga någonting eftersom denne har slutat existera. Det har ingentign med respekt att göra.

ÖÖÖHH!??! Men då får väl jag hoppas på att alla pissar på dig som hyllning till dig när du är död.

Dumleman
2007-04-11, 23:12
Haha ja jag kunde inte bry mig mindre och jag tror inte du heller bryr dig så mycket när du en gång ligger i jorden.

champion
2007-04-11, 23:16
Haha ja jag kunde inte bry mig mindre och jag tror inte du heller bryr dig så mycket när du en gång ligger i jorden.

Jag skulle bli så sur att ja skulle spöka hos dom och göra livet så jobbigt så dom ångrar sig.

Frantic
2007-04-11, 23:16

Om någon skulle tugga tuggummi på min begravning så tror jag inte det betyder att de inte har respekt för mig eller mina anhöriga. Varför skulle det göra det?

fat_joe
2007-04-11, 23:56
Majoriteten tycker det är dålig stil, då känns det jäkligt dumt att riskera att uppröra någon närstående bara för man känner sig tvungen att tugga tuggummi. Men men, de som finner det normalt har förmodligen en vänskapskrets med andra värderingar och det blir kanske raggarballe med svängdörr som begravningsmiddag.

Tja, personliga begravningar anpassat efter den avlidne är min mening ett betyligt bätrre alternativ så varför inte?

Angående tuggummit så har jag verkligen svårt att se att man ens noterar att någon har det, så länge man inte står och smaskar... vilket jag tar för givet att ingen gör.