handdator

Visa fullständig version : Proteinintag och clostridios

emmzan
2003-03-15, 09:22
Har just läst bakteriologi och fått lite funderingar.

Clostridier- små anaeroba illbattingar, som i form av Cl. Tetani ger stelkramp.. C. Perfringens orsakar till matförgiftningar (ex. ärtsoppan i tierp) hos människor.

Tydligen är det så att andra Clostridiearter kan växa till i tarmen på bl.a häst, fjäderfä, får, lamm och kalv vid för högt proteinintag. Detta leder till snabb död hos drabbade djur pga bakteriens toxinproduktion.

Även om man inte kan säga att vi människor kan drabbas bara för att djur kan det, är det ändå ur matssmältningssynvinkel skilda djuslag (idisslare, icke idisslare osv) som drabbats..

Finns inga liknande sjukdomar på folk??

Sverker
2003-03-15, 16:47
Bakterier kopplade till en diet med högt proteinintag ! Ingen aning.
Clostridierna är inte kända för att trivas någon längre tid i magen / tarmarna.
Men Salmonella kan man bära länge på. Symptomen kommer och går och man kan vara " frisk " i flera veckor i taget.
Så nära jag kan komma.

emmzan
2003-03-15, 17:13
Oki.
Varför trivs inte clostridierna i tarmen? Dom är ju anaeroba..

Sverker
2003-03-15, 19:52
Miljön är nog olämplig för dem, för hög temperatur, gallsalter och annat.
Clostridierna är ju sporbildare och det är ett tydligt tecken på att de lever i jorden som med mellanrum kan torka ut etc. Tänk på att soldater som sårats och fått jord i sina djupa sår kan få stelkramp ( klassiskt exempel ).

Eftersom jag inte riktigtvet kan jag ju spekulera lite till.
De växer för långsamt, de andra bakterierna växer förbi dem

emmzan
2003-03-16, 11:27
Hm.. så det där med högt proteinintag hos vissa djuslag kanske då kan slå ut normala bakteriefloran så att clostridierna får chansen att växa till sig ifred mao... Hmmm