handdator

Visa fullständig version : morgonpromenader?

Nate
2003-03-15, 05:10
Minns att jag förra sommaren läste i nån av pauluns böcker att det var dåligt att morgonpromenera varje dag eftersom att effekten skulle försvinna (kroppen vänjer sig eller vad det nu stog). Stämmer detta verkligen? Vänjer sig vid vad? Det borde ju ändå resultera i fettförbränning?

King Grub
2003-03-15, 12:00
Det låter mest som dynga, tycker jag. Att förflytta kroppen framåt kräver alltid energi.

Emptiness
2003-03-15, 12:27
Vad jag har hört så försöker kroppen ta igen det du bränner när du kört din morgonpromenad.
Om man t ex är ute och går 60-90 min på morgonen för att sen sitta stilla hela dagen så försöker kroppen kompensera detta genom att bränna lite mindre sen när man är stillasittande så det jag har hört ska vara effektivast är att sprida ut cardion under hela dagen.
Förr så körde jag alltid morgonpromenad (60-90min) som enda cardio och sen så hade jag bara min styrketräning 4 gånger i veckan som enda extra regelbundna motionen. Nu däremot så går jag 30 min 2-3 gånger om dagen istället och själv så upplever jag detta som mycket effektivare, så min morgonpromenad är ganska mycket kortare nu men jag är ute och bränner mer regelbundet nu.
Inte säkert detta gäller för alla men för mig så har detta gjort på sig och dessutom så är det skönare att dela upp det på några gånger med tycker jag :)

Diana
2003-03-15, 13:00
vet många som säger som emptiness,och att morronprommenader e ganska innefektiva eftersom de bara höjer förbränner medans du går o ingen eftrebränning o ger minimalt me kondition o jag blir iaf hungrigare efter en morronprommis o då e de alltför lätt att ätaigen de där tappade kalorierna igen,,om ja gått på morronen och ska träna senare samma dag orkar ja verkligen inte lika mkt,,spelar ingan roll om ja tar protte innan promenaden eller ej de blir samma resultat antagligen för att man håller påp så länge 60-90minutrer de sliter nog mkt på musklerna samma som om ja skulle ta en joggingtur på morronen,,de e ju i samma tempo bara i en annan "gångform" så att säga o de e ju verkligen inte bra för muskeltillväxt.. o de e ju tack vare musklerna som man får högre brännig så dem ska man ju verkligen va rädd om,,säger inte att detta stämmer på alla men på mej iaf. För mej funkar 16mincardio ca 1 timme efter frukost allra bäst,,ja får en höjd förbränning ända fram till kvällen känns de som för man kan hålla igång förbr bättre när man tränar på morronen då matar man ju musklerna regelbundet me näring till skillnad från om man tränar på kväll+ attja blir såå jäkla pigg hela dagen ävenfast ja bara sovit 3-4 timmar,,brukade allti förr gå runt som en zombie dagen efter en sån natt:sleep: :sleep: :D
okej nu kom ja ifrån ämnet här,,de där stämmer nog att kroppen blir effektivare på att utföra en viss aktivitet men men aldri så pass ett effekten försvinner,kommer du över komfortgränsen(vilket du säkert inte gör när du går)så höjjer du förbränningen mkt mer.