handdator

Visa fullständig version : Har inte sovit på 33 år!

Methone
2007-04-10, 20:36
Sök på google efter "han har inte sovit på 33 år". Läs artikeln publicerad av aftonbladet.

Jag blir illamående av idiot aftonbladet som antingen ljuger eller så är gubben invalid. Man måste sova annars så dör man för fan. Idiot aftonbladet hoppas dom går i konkurs. Han jobbar hela tiden vilket borde leda till att hans muskler bryts ner nåt så helsike. Det är ju befängt! Löjeväckande! Omoget!! *spy*

Gpajpen
2007-04-10, 20:39
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,783062,00.html

Thai Ngoc, 64, har inte sovit på 33 år.
- Jag mår bra, säger han.

Scratch89
2007-04-10, 20:39
Nu har jag iofs sett studier där folk inte sovit på flera dagar, och deras proteinsyntes påverkades inte negativt av sömnbrist.
Men ja, det är hokuspokus med artikeln ändå. Det finns ju folk som säger att de aldrig sover, men sen tar de powernaps osv, som de inte räknar med.

mela
2007-04-10, 20:41
Nu har jag iofs sett studier där folk inte sovit på flera dagar, och deras proteinsyntes påverkades inte negativt av sömnbrist.
Men ja, det är hokuspokus med artikeln ändå. Det finns ju folk som säger att de aldrig sover, men sen tar de powernaps osv, som de inte räknar med.

Dock påverkas hjärnan ganska så brutalt.

Men ja, det är ju aftonbladet, så vi kan ju lista ut hur mycket sanning det är i det hela :D

Nitrometan
2007-04-10, 20:41
I Vietnam tydligen.

http://www.thanhniennews.com/features/?catid=10&newsid=12673

Gpajpen
2007-04-10, 20:43
jag vet (trodde?) att 33år utan sömn är fysiskt omöjligt, hjärnan kollapsar och man börjar t.ex ofta drömma/hallicunera redan efter 24h utan sömn, pga av att hjärnan inte får drömma på natten, sinnesintrycken flyter ihop med varandra osvosv.

men han kanske är mutant och drar microsömn var 3e sekund.

Achryl
2007-04-10, 20:45
så gör man i vissa delar av världen ex vietnam

Scratch89
2007-04-10, 20:48
jag vet (trodde?) att 33år utan sömn är fysiskt omöjligt, hjärnan kollapsar och man börjar t.ex ofta drömma/hallicunera redan efter 24h utan sömn, pga av att hjärnan inte får drömma på natten, sinnesintrycken flyter ihop med varandra osvosv.

Om jag vore mutant hade jag hellre shaft X-ray vision! :hbang:
http://returntocomics.typepad.com/photos/misc/xrayvis.gif

Kwon
2007-04-10, 20:49
Han kanske börjar känna sig lite pömsig snart...

Nej jag har inte läst artikeln :)

olwe
2007-04-10, 20:50
Det finns många frågetecken angående sömn och dess nytta. Långt ifrån allt är förklarat och det finns massvis av olika teorier som skiljer sig ganska kraftigt.

Fatalist
2007-04-10, 20:51

Har du provat att vara vaken i ens 4 dagar? Hjärnan blir minst sagt knollad.

Wikner
2007-04-10, 20:53
Orkar inte läsa vad aftonbladet skrivit, men lär vara skitsnack.
Folk som har Fatal familial insomnia dör ju mellan ett par månader till ett par år. 33 lär aldrig hända.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_familial_insomnia

Rahf
2007-04-10, 20:53
Han kanske börjar känna sig lite pömsig snart...

Nej jag har inte läst artikeln :)

Sexuellt utmattad..

Kwon
2007-04-10, 20:56
Sexuellt utmattad..

Pömsig är ett uttryck som i vardagligt modernt språkbruk huvudsakligen betyder "smått sömnig på grund av att klockan är mycket".

Att Pömsig enligt SAOL skulle betyda "sexuellt utmattad" stämmer inte. Ordet förekommer varken i SAOL 11 (http://spraakbanken.gu.se/lb/konk/, välj SAOL 11 som korpus) eller SAOL 12.

Gpajpen
2007-04-10, 21:02
Pömsig är ett uttryck som i vardagligt modernt språkbruk huvudsakligen betyder "smått sömnig på grund av att klockan är mycket".

Att Pömsig enligt SAOL skulle betyda "sexuellt utmattad" stämmer inte. Ordet förekommer varken i SAOL 11 (http://spraakbanken.gu.se/lb/konk/, välj SAOL 11 som korpus) eller SAOL 12.

se på fan !

mela
2007-04-10, 21:06

Åtminstone i Skåne har ordet två betydelser, oavsett vad någon ordbok (egentligen ordlista) säger:

Sexuellt utmattad eller småbarnstrött.

Pömsig betyder alltså om spädbarn den inneboende trötthet som de har och om man talar om vuxna eller tonåringar betyder det den trötthet man får efter sexuell aktivitet.

Kwon
2007-04-10, 21:14
Ja se skåningarna. ;)

De kan ju inte ens se skillnad på en balle och en skinka...

NisseEriksson
2007-04-10, 21:20
33 år, pyttsan, småpotatis jämfört med detta :D
FIqstLlPiaY

Spiffy
2007-04-10, 21:26
Åtminstone i Skåne har ordet två betydelser, oavsett vad någon ordbok (egentligen ordlista) säger:

Sexuellt utmattad eller småbarnstrött.

Pömsig betyder alltså om spädbarn den inneboende trötthet som de har och om man talar om vuxna eller tonåringar betyder det den trötthet man får efter sexuell aktivitet.

Jasså då lärde man sig något nytt. Har aldrig hört att det skulle kunna betyda något annat än lite småtrött.
Ska nog inte räkna med att så många andra har hört det heler för den delen :D Jag tror inte det i alla fall.

Troll
2007-04-10, 21:51
Sök på google efter "han har inte sovit på 33 år". Läs artikeln publicerad av aftonbladet.

Jag blir illamående av idiot aftonbladet som antingen ljuger eller så är gubben invalid. Man måste sova annars så dör man för fan. Idiot aftonbladet hoppas dom går i konkurs. Han jobbar hela tiden vilket borde leda till att hans muskler bryts ner nåt så helsike. Det är ju befängt! Löjeväckande! Omoget!! *spy*

Lär nog inte stämma...
Det finns en sjukdom som gör att du inte kan sova.
Efter ett tag blir du förvirrad och glömsk, när det gått längre tid påverkas motoriken, även talet och till slut kan du inte ens gå.
De som drabbas dör inom ett år...

Shakemynuts
2007-04-10, 22:35
Finns alltid lustiga undantag och hjärnan och sömnen är inte såpass kartlagd att vi kan säga att det är omöjligt.

Troll
2007-04-10, 22:48
Finns alltid lustiga undantag och hjärnan och sömnen är inte såpass kartlagd att vi kan säga att det är omöjligt.

Sömn är ända sättet för hjärnan att återhämta sig, får den inte det går den på högvarv tills den kollapsar.
Visst finns det människor som levt många år med insomnia men dom faller i sömn korta stunder lite när som, ibland utan att veta om det.

Det jag syftade på var ingen sömn alls, och då är det till slut dödligt.

Wikner
2007-04-11, 00:13
Troll: läs mitt inlägg, nr 12 , det du menar ?

Troll
2007-04-11, 00:37
Troll: läs mitt inlägg, nr 12 , det du menar ?

:thumbup: Ja precis, kom inte på namnet.

fat_joe
2007-04-11, 01:56

På bara 24 tim ?

Shakemynuts
2007-04-11, 11:01
Sömn är ända sättet för hjärnan att återhämta sig, får den inte det går den på högvarv tills den kollapsar.
Visst finns det människor som levt många år med insomnia men dom faller i sömn korta stunder lite när som, ibland utan att veta om det.

Det jag syftade på var ingen sömn alls, och då är det till slut dödligt.

Okej, ja, att han inte sovit ALLS på dom 33 åren köper jag nog inte heller.
Men jag köper storyn om det är som 80 åringen från youtube klippet, lägger sig och vilar i en 5-10 minuter.