Visa fullständig version : Bulk & Deff !!?
Del_Piero
2007-04-10, 20:30
Nu är det såhär att jag är inne i andra veckan av min deff och tänker , " hur fan gör dom som deffar i månadervis!!?"
Vanligtvis brukar man ju bulka i månadervis för att sedan några månader innan sommaren (oftast) deffa bort det överflödiga fettet som man fått på sig under den månadervis långa bulken.
Jag hade tänkt bulka i slutet av sommarn för att uppnå en ännu hetare beachkropp till nästa sommar *whistle* men jag vill fortfarande vara "fit " året runt så att säga och fick en tanke.
Kan man tex inte köra bulk 2-3månader och sedan deff 1 månad , sedan bulk igen i 2-3månader och deff 1 månad.... Så att man delar upp det så att det inte blir det klassiska bulk 6-9 månader och deff i 3-4 månader.
Nu undrar jag om det blir någon skillnad om man delar upp bulk och deff , muskelmässigt så att säga :smash:
sorry om de låter cepe xD*screwy*
i teorin blir det ingen skillnad på 6mån bulk + 6 mån deff, jämfört med 3 månader bulk, 3 månader deff, 3 månader bulk, 3 månader deff, förutsatt att det handlar om lika stora underskott/överskott.
om det blir någon skillnad i praktiken går inte att svara på.
Del_Piero
2007-04-10, 21:11
någon som kört bulk och deff på det viset jag nämnde ovan? några bieffekter?
Scratch89
2007-04-10, 21:17
Jag kör kortare perioder än 8/4 månader. Jag kör 2/1. Det fungerar rätt så bra. Man slipper tjocka på sig så mycket, och man slipper dieta så länge. Man orkar en månad ungefär, sen vill man ju bara träna hårt igen.
Testa och se?
Del_Piero
2007-04-10, 21:24
det var det jag syftade på ! , typ bulk 2 månader och deff 1 månad ! :D , och du ser bara positiva grejer med den metoden scratch?
Scratch89
2007-04-10, 21:28
det var det jag syftade på ! , typ bulk 2 månader och deff 1 månad ! :D , och du ser bara positiva grejer med den metoden scratch?
Ptja, jag har inte märkt av något. Jag tappar i princip ingenting under dietperioderna, och jag ökar på väldigt bra under resten av tiden, så det är väl synd att klaga.
Annars kan man ju göra så att man deffar 2 gånger per år. Typ 4 månader bulk, 2 mån deff, 4 bulk, 2 deff osv. Altså har man bulkat 8 mån, deffat 4 på ett år.
Exempelvis, deff apr-maj, bulk jun-sept, deff Okt-nov.
blekfet2
2007-04-10, 22:00
men orka.
men orka.
Hur ser ditt upplägg ut Blecko?
varför kör man inte bulk i tex 2 år? innan man deffar:D borde man inte ha hunnit lägga påå sig ganska mkt mer muskler då än om man tex kör bulk 4 månader sen deff 2 månader?
varför kör man inte bulk i tex 2 år? innan man deffar:D borde man inte ha hunnit lägga påå sig ganska mkt mer muskler då än om man tex kör bulk 4 månader sen deff 2 månader?
jo givetvis men nu handlade det om att han ville hålla sig i så bra form som möjligt året om.
Scratch89
2007-04-11, 07:20
Om man vill gå omkring och se ut som en säl, så går det väl.
Handcuff
2007-04-11, 09:20
Om man vill gå omkring och se ut som en säl, så går det väl.
Och deffar man hela tiden kommer man att se ut som en speta - that´s it.
Karl_alfred
2007-04-11, 10:58
Ge fan i att bli så jävla fet de gånger du ska upp i vikt så slipper man deffa så länge *whistle*
Och deffar man hela tiden kommer man att se ut som en speta - that´s it.
haha exakt:D
Intressant tråd. Jag ligger och svävar med samma tankar jag med. Känns lite sjukt att vara fit endast en liten del av året när det egentligen är det man eftersträvar. 2+1, eller 3+1 lät som en bra ide på pappret. Ingen aning om hur det bra fungerar i praktiken dock.
Del_Piero
2007-04-11, 17:40
asså min tanke är ju att det måste vara shit the same , bara de att det är uppdelat i mindre perioder. Man kanske håller motivationen uppe också om man gör på detta sätt , själv skulle jag döö av att deffa i 4 månader xD och det skulle ju bli rätt lame åh bulka i månader och se ut som en Godzilla. bara vad jag tycker nu :D
men frågan är om det är lika effektivt?
asså min tanke är ju att det måste vara shit the same , bara de att det är uppdelat i mindre perioder. Man kanske håller motivationen uppe också om man gör på detta sätt , själv skulle jag döö av att deffa i 4 månader xD och det skulle ju bli rätt lame åh bulka i månader och se ut som en Godzilla. bara vad jag tycker nu :D
Det är definitivt inte lika effektivt ur muskelbyggesynpunkt, du kan göra vissa ökningar, men folk som testat har fått betydligt sämmre resultat än om de ligger på enrergiöverskott under en längre tid mellan defftillfällena.
Del_Piero
2007-04-11, 20:07
:O , någon annan som vet??! , Need some info :D
Ge fan i att bli så jävla fet de gånger du ska upp i vikt så slipper man deffa så länge *whistle*
+1
Jag håller mig alltid hyffsat fit, har iofs kört en deff nu sen nyår bara för att få bort i princip allt synligt fett.. Men konstigt nog har jag lyckats lägga på mig lite muskelmassa samtidigt som jag gått ner i fettvikt (enligt en PT som gjort fett o muskelmätningar på mig).. Så jag kommer helt klart att fortsätta med detta.. Snart kommer jag lägga mig på energibalans med lågt BF och köra styrketräning för att få större muskler där jag vill ha det...
Handcuff
2007-04-11, 20:25
+1
Jag håller mig alltid hyffsat fit, har iofs kört en deff nu sen nyår bara för att få bort i princip allt synligt fett.. Men konstigt nog har jag lyckats lägga på mig lite muskelmassa samtidigt som jag gått ner i fettvikt (enligt en PT som gjort fett o muskelmätningar på mig).. Så jag kommer helt klart att fortsätta med detta.. Snart kommer jag lägga mig på energibalans med lågt BF och köra styrketräning för att få större muskler där jag vill ha det...
Du är 17år och pojke. Du lägger på dig muskler utan att träna iom at du växer från pojke till man.
Energibalans och byggning=värdelöst. Samma sak med ständigt deffande.
Bygg rejält - sen deffa.
But I like godzilla :( Dessutom är det så att man bygger snabbare i tonåren ju så lika bra att ta vara på den snabba godzilla-growth man har i de yngre åren *slap*. Roligare att se större ut ibland också, även om man e fet :D
Scratch89
2007-04-11, 21:20
Att det inte blir lika gynnsam miljö för muskelbyggande ju fetare man blir får man också ha med i beräkningarna. Jag ökar på bäst den första månaden, kanske nån vecka till. Efter två månader blir det bara segt, och jag blir rätt så sliten av att alltid behöva lägga på mer vikt eller alltid göra fler repetitioner, så lite vila eller diet på det är bara helt underbart.
Sen kan man ju alltid dividera om hur vettigt det är att grisbulka i ett år eller så, om målet med träningen är att må bra o se fit ut.
Del_Piero
2007-04-11, 22:01
precis , jag strävar inte över bli någon bodybuilder direkt eller bli sån uber-biff med världens största oxnacke ! :D Utan strävar över att se bra ur ett fysiskt perspektiv osv ^_^
kanske bäst åh köra 2 månader bulk & 1 månad deff "metoden" för mitt mål :D
? oorrr?
Du kan väl ha mer lös planering än så, att sikta järnet på x antal dagar eller månader är för mkt fokus på detaljer. Bäst är ju egentligen bara ligga på kaloriplus och deffa när det blir lite för mkt. Du kan se vad lite för mkt är i min bildtråd :D
Jag har inte haft några problem med att bygga och ligga kaloriplus över en väldigt lång tid. Ökar ändå även utan frekventa deffar. Sen kanske det inte blir lika dramatiskt som när man svältit sig själv och sen äter som fan men ändå.
Att det inte blir lika gynnsam miljö för muskelbyggande ju fetare man blir får man också ha med i beräkningarna.
Fast vänta lite nu. Det där stämmer väl inte? Det är väl ändå enklare att lägga på mer muskelmassa om man har högre bf% än lägre, vid samma överskott.
Fast vänta lite nu. Det där stämmer väl inte? Det är väl ändå enklare att lägga på mer muskelmassa om man har högre bf% än lägre, vid samma överskott.
Har för mig herr Grub har nämnt runt 11-12% som optimalt, vilket ändå är rätt bra form. Kan ha fel.
Eddie Vedder
2007-04-12, 04:14
Jo det stämmer.
Ju fetare man blir desto mer effektiv blir kroppen på att lagra överskottet som fett. Du slutar inte att bygga muskler, men fettökningen i förhållande till muskelökningen blir större ju mer fett man har.
Del_Piero
2007-04-12, 05:46
my god !
Karl_alfred
2007-04-12, 05:58
Har för mig herr Grub har nämnt runt 11-12% som optimalt, vilket ändå är rätt bra form. Kan ha fel.
Bra mkt mindre än de flesta här på forumet att medlemsbilderna dömma :D
Guybrush
2007-04-12, 06:50
Sen kan man ju alltid dividera om hur vettigt det är att grisbulka i ett år eller så, om målet med träningen är att må bra o se fit ut.
Word!
Beror ju lite på vad man har för mål. Personligen är mitt mål att se hygglig ut hela året och inte enbart under sommaren. Upplägget som Scratch kör passar mig bäst, även om det enligt vissa kanske inte är det optimala!
Bra mkt mindre än de flesta här på forumet att medlemsbilderna dömma :D
Tyst ;) 11-12% är ju ganska lite egentligen, kanske inte helt synliga rutor men säkert två översta eller fyra t.o.m.
Karl_alfred
2007-04-12, 09:53
Tyst ;) 11-12% är ju ganska lite egentligen, kanske inte helt synliga rutor men säkert två översta eller fyra t.o.m.
hahaha *whistle* Ja det är väll hyfsat lite iaf, men svårt att säga hur mkt man ser vid en viss fett%.
King Grub
2007-04-12, 09:57
Det är väl ändå enklare att lägga på mer muskelmassa om man har högre bf% än lägre, vid samma överskott.
Tvärtom. Att vara tjock är negativt för muskeltillväxten. Överätningen som tar en dit är däremot positiv...
hahaha *whistle* Ja det är väll hyfsat lite iaf, men svårt att säga hur mkt man ser vid en viss fett%.
Lite kanske, men jag tror ändå alla är rätt hårda vid 11-12%. Inte så någon ser stenhård ut och någon annan ser ut som ett fetto, möjligtvis om det är stora skillnader på muskelmassa. Stora/vältränade magmuskler kanske är bättre än icke vältränade såna, så där kanske variationen ligger hmm.
jeanclaudevandamme9
2007-04-12, 16:07
Lite kanske, men jag tror ändå alla är rätt hårda vid 11-12%. Inte så någon ser stenhård ut och någon annan ser ut som ett fetto, möjligtvis om det är stora skillnader på muskelmassa. Stora/vältränade magmuskler kanske är bättre än icke vältränade såna, så där kanske variationen ligger hmm.
Hur går det med din deff?
Karl_alfred
2007-04-12, 16:47
Ja precis! Vart fettet lägger sig spelar rätt stor roll med.
Ge bara fan i skräpmaten så löser det sig nog ;)
jeanclaudevandamme9
2007-04-12, 17:01
Ge bara fan i skräpmaten så löser det sig nog ;)
Skräpmat??? Man kan deffa på burger king.
ITS ALL ABOUT KCAL IN VS UT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!! *cupid*
Men vem vill räkna kcla året om? :P
Du kan väl ha mer lös planering än så, att sikta järnet på x antal dagar eller månader är för mkt fokus på detaljer. Bäst är ju egentligen bara ligga på kaloriplus och deffa när det blir lite för mkt. Du kan se vad lite för mkt är i min bildtråd :D
Mycket bra sagt där Baan! :thumbup:
Använd spegeln för att bedömma när det känns som det är dags att träna bort lite fett i stället. På så vis har du bättre koll på formen du vill ha. Tycker du att det börjar se illa ut redan efter 2 månaders träning kan du väll slänga in en deff, men jag har mycket svårt att tro att du kan förstöra formen så fort även om du ligger på ett ganska stort energiöverskott, antagligen kommer du hinna bulka i 4-5 månader minst innan du ökat nämnvärt i synligt fett.
mangemani
2007-04-12, 17:58
sök på ABCDE diet(det är det närmsta du kan komma skulle jag tro) på google så får du upp en herrans massa tips på hur du ska gå tillväga.
dock så är det väldigt svårt att utföra korrekt och krävs att du VET vad du håller på med.
Scratch89
2007-04-12, 18:47
Mycket bra sagt där Baan! :thumbup:
Använd spegeln för att bedömma när det känns som det är dags att träna bort lite fett i stället. På så vis har du bättre koll på formen du vill ha. Tycker du att det börjar se illa ut redan efter 2 månaders träning kan du väll slänga in en deff, men jag har mycket svårt att tro att du kan förstöra formen så fort även om du ligger på ett ganska stort energiöverskott, antagligen kommer du hinna bulka i 4-5 månader minst innan du ökat nämnvärt i synligt fett.
Öh va? Det är ju inga problem att gå upp 1 kg i veckan, utan att ens anstränga sig eller må illa av all mat.
Öh va? Det är ju inga problem att gå upp 1 kg i veckan, utan att ens anstränga sig eller må illa av all mat.
typ. jag försöker ligga på +1kg i månaden men jag måste anstränga mig för att det inte ska blir 2-3 kg i månaden (vilket det oftast blir) *gah!*
efter 4 månader har jag gått upp 10kg igen, är fet, och måste deffa :(
det här med kaloriöverskott är en balansgång :/
Karl_alfred
2007-04-12, 19:12
typ. jag försöker ligga på +1kg i månaden men jag måste anstränga mig för att det inte ska blir 2-3 kg i månaden (vilket det oftast blir) *gah!*
efter 4 månader har jag gått upp 10kg igen, är fet, och måste deffa :(
det här med kaloriöverskott är en balansgång :/
Ett rent helskotta är det! Hungrig när man går upp 1kg eller mer i veckan. Sen ska man komma i form ja de blir en ständig plåga. Helst skulle man ju gaina 30 kg o inte bry sig så man fick va mätt, men de är inte min stil iaf.
SUPERIOR GOD
2007-04-14, 21:43
Hmm.. jag är alltid deffad.. :O
Hur går det med din deff?
Jag har kört sex dagar nu, du får ge mig lite mer tid än så att visa upp 11-packet..
Jo det kan vara problem om du bygger kosten kring högproteinsintag och inte pizzor. Med skräpmat är det sjukt lätt att gå upp i vikt, men en stenhård nyttig diet så får jag det väldigt svårt om jag inte trycker i mig mat att gå upp till några extremkgn. För egen del kan jag säga att varje viktöking har varit i samband med någon skitmatfrossa och i regel INTE när jag ätit nyttigt (men kaloriplus). När jag var borta från träningen i julas i fyra veckor så gick jag utan problem från 108-115 och även om jag lugnade ner mig med kosten så är det betydligt lättare hålla en sån vikt, iaf för mig, än att bränna den.
Min poäng är i alla fall så länge man bulkar vettigt så kan man nog köra på ett tag innan det är dags boka tid för fettsugning.
Jag går stadigt upp ca 0,5kg i veckan, det är en alldeles lagom takt och motsvarar ungefär 500kcal energiöverskott/dag (jag räknar inga kalorier alls, håller bara någorlunda koll på proteinintaget). Använd vågen så slipper ni deffa allt för ofta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.