handdator

Visa fullständig version : Vad ska man äta när man är sjuk?

jojjep91
2007-04-10, 14:30
Hej, det är så att jag har haft feber nu i 2-3 dagar, har nog sovit 40h på raken och har inte haft nån vidare matlust.

Bryts musklerna ner om man inte äter när man är sjuk?

isf vad ska man äta, om man inte har nån matlust? tvinga i sig mat eller?

King Grub
2007-04-10, 14:34
Ja, nedbrytningen är förhöjd vid sjukdom med feber, och den är ännu större i fastande tillstånd. Tvinga inte i dig om du inte kan; du återfår snabbt förlorad muskelmassa och kommer igen när du frisknar till och återgår till ett normalt liv. Kan du, kan du dricka näring: juice, yoghurt, proteindrink, mjölk, osv. Brukar vara lättare än att äta, när man är sjuk.

Eddie Vedder
2007-04-10, 14:36
Bryts musklerna ner om man inte äter när man är sjuk?

Äter du ingenting så bryts musklerna ner om du är frisk oxå, möjligtvis kanske det kan vara ytterligare mer nedbrytande när din kropp kämpar mot en infektion samtidigt.

Sen är ju inte nedbrytningen under några dagar enorm i vilket fall, jag skulle påstå att maten är viktigare för at du ska bli frisk än för att underhålla din muskelmassa.

isf vad ska man äta, om man inte har nån matlust? tvinga i sig mat eller?

Du bör försöka äta som vanligt, se till att få i dej tillräckligt med energi för att kroppen ska kunna bekämpa sjukdomen.

Känner du att du mår illa av mat så försök så gott det går, testa om flytande föda kanske fungerar bättre.
Annars om du är livrädd att tappa muskler, ja då får du väl helt enkelt "tvinga i dej" som du säger.

Men jag tycker iaf att du ska skita i musklerna o.s.v. sålänge du är sjuk och riklta in dej på att tillfriskna.:thumbup:

jojjep91
2007-04-10, 16:25
okejokej! tack så mkt! känns som om jag mår bättre nu, har klämt i mej 2 alvedon, o febern är borta, har kunnat äta en redig luch med fisk o potatis + youghurt och massa med koppar te för halsen =) mår nog bättre imorrn också :)

men nåt som jag är väldigt deppig över är att jag inte har konditionstränat så mycket nu dem senaste 3veckorna pga skada. Har bäst kondis i laget, men nu känns allt kaos, speciellt nu när man har haft feber också och skit. Men är de samma där också eller? man återhämta sin kondis fort med? om man har viljan också? eftersom min kropp är van vid mkt kondition träning i ca 2 år varje dag så borde 3 veckor med mindre kondition träning inte förstöra så mycket om man fort kommer igång igen?

Bananen20
2007-04-10, 16:54
Enligt min mamma tar det längre tid att tillfriskna om man äter mycket när man är sjuk.

Larsen
2007-04-10, 16:59
Enligt min mamma tar det längre tid att tillfriskna om man äter mycket när man är sjuk.

Då anser jag att din mamma har fel. Kroppen behöver näring för att åter bli pigg.

King Grub
2007-04-10, 17:00
okejokej! tack så mkt! känns som om jag mår bättre nu, har klämt i mej 2 alvedon, o febern är borta, har kunnat äta en redig luch med fisk o potatis + youghurt och massa med koppar te för halsen =) mår nog bättre imorrn också :)

men nåt som jag är väldigt deppig över är att jag inte har konditionstränat så mycket nu dem senaste 3veckorna pga skada. Har bäst kondis i laget, men nu känns allt kaos, speciellt nu när man har haft feber också och skit. Men är de samma där också eller? man återhämta sin kondis fort med? om man har viljan också? eftersom min kropp är van vid mkt kondition träning i ca 2 år varje dag så borde 3 veckor med mindre kondition träning inte förstöra så mycket om man fort kommer igång igen?

Man återfår kondition snabbt också, vid återupptagen träning. Kondition är mer av en färskvara än styrka är, men det är inga problem att återfå den vid kortare uppehåll. Efter en normallång förkylning el magsjuka el liknande har du inte hunnit tappa något.

jojjep91
2007-04-11, 15:59
okej! känns mycket bra att veta! :)