handdator

Visa fullständig version : Ball demonstration.

aliquis
2007-04-09, 20:45
http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15030676.asp

Dumleman
2007-04-09, 21:21
- Kotletterna och filéerna som ligger i kyldisken har varit levande individer.
Ja man lär sig något nytt av veganerna varje dag.

Prankie
2007-04-09, 21:47
Om de är till salu, är det då lagligt att köpa de, slakta de och äta upp de? Människor smakar väl inte så mykcet annolunda än kyckling. *drool*

ramagoen
2007-04-09, 21:49
kött är gott.

Officer
2007-04-09, 21:57
kött är gott.

+50000

Nitrometan
2007-04-09, 21:58
Om de är till salu, är det då lagligt att köpa de, slakta de och äta upp de? Människor smakar väl inte så mykcet annolunda än kyckling. *drool*
Människa smakar mer som gris än som kyckling.

backflash
2007-04-09, 21:59
Överpris.

aliquis
2007-04-09, 22:04
Om de är till salu, är det då lagligt att köpa de, slakta de och äta upp de? Människor smakar väl inte så mykcet annolunda än kyckling. *drool*Lär ju gå bra att sälja oönskade barn i kina iaf.

Nitrometan
2007-04-09, 22:07
Lär ju gå bra att sälja oönskade barn i kina iaf.
Hur vet du att de inte redan gör det?

De är duktiga på att se bizniz i allt i Kina. Hade det lönat sig bättre än att adoptera ungarna till rika västländer så...

davhei
2007-04-09, 23:13
Om det inte var meningen att vi skulle äta djur, varför är de då gjorda av kött?! *drool*

Purren
2007-04-09, 23:17
Jag har varit förespråkare av människokött i många år! Bra att någon äntligen tar tag i det.

Nitrometan
2007-04-09, 23:31
Jag har varit förespråkare av människokött i många år! Bra att någon äntligen tar tag i det.
Du är nog pucktvåa. Jonathan Swift skrev "A modest proposal" 1729 där han förespråkade just det.

A Modest Proposal

For Preventing The Children of Poor People in Ireland
From Being Aburden to Their Parents or Country, and
For Making Them Beneficial to The Public

http://art-bin.com/art/omodest.html

Zakath
2007-04-09, 23:51
Du är nog pucktvåa. Jonathan Swift skrev "A modest proposal" 1729 där han förespråkade just det.

[FONT="Book Antiqua"]A Modest Proposal

Hehehe, en klassiker! :thumbup:

grisbil3n
2007-04-09, 23:56
Alla kmr att bajsa på veganer så länge dom lever. Det låter idiotiskt men det är ju så fruktansvärt sant. Ta till vapen lr håll käften.

aliquis
2007-04-10, 00:56
Om det inte var meningen att vi skulle äta djur, varför är de då gjorda av kött?! *drool*Om det inte var meningen att man skulle sparka på dig varför är du då dum som en sten?

aliquis
2007-04-10, 01:00
Överpris.Jag hade köpt dem och haft dem i mitt harem, mouhaha.
Hur vet du att de inte redan gör det?

De är duktiga på att se bizniz i allt i Kina. Hade det lönat sig bättre än att adoptera ungarna till rika västländer så...Klart jag inte vet.

A Modest Proposal

For Preventing The Children of Poor People in Ireland
From Being Aburden to Their Parents or Country, and
For Making Them Beneficial to The Public

http://art-bin.com/art/omodest.htmlLäskigt, men människor är ju läskiga, och puckade, speciellt köttätarna.

Alla kmr att bajsa på veganer så länge dom lever. Det låter idiotiskt men det är ju så fruktansvärt sant. Ta till vapen lr håll käften.Menar du de andra då eller? För svårt att göra något som död =P

Gudfadern
2007-04-10, 02:26
http://www.thebestpageintheuniverse.net/images/bigpot6.jpg

aliquis
2007-04-10, 03:13
EYY DU ÄR OCKSÅ ROLIG!!

I brist på annat:
http://www.onter.net/art/poster_oldnews.jpg

Osten80
2007-04-10, 04:59
Patetiskt

davhei
2007-04-10, 09:00
Om det inte var meningen att man skulle sparka på dig varför är du då dum som en sten?

Så så aliquis, kom tillbaka när du fått humor! *whatever*

Kebab-Arne
2007-04-10, 09:37
Så så aliquis, kom tillbaka när du fått humor! *whatever*

Finns det fler som borde göra...

mini
2007-04-10, 09:41
Bra tänkt, ganska snygg demonstration, men jag tror inte att det finns någon som faktiskt inte vet att köttet en gång varit levande djur. Vi som äter kött bryr oss förmodligen bara inte.

Palm
2007-04-10, 10:23
Bra tänkt, ganska snygg demonstration, men jag tror inte att det finns någon som faktiskt inte vet att köttet en gång varit levande djur. Vi som äter kött bryr oss förmodligen bara inte.

Finns nog en och annan (fj*rtis) som blir alldeles till sig av förfäran första gången de får se bilder av djur som slaktas och tydligen aldrig reflekterat över att ett djur har dödats för att han/hon ska få något på tallriken. Citykids som tror att mjölk görs på fabriken. *screwy*

Stoltz
2007-04-10, 10:58
Jag avskyr när man drar in kanibalism i det. Det är ett så dåligt argument att jag får ont i magen av det.
Dock var det ett smart sätt att få uppmärksamhet till sin sak.

Hajen äter abborren som äter något mindre, som äter plankton. Det enda jag gör det är att sätta mig på näringskedjans topp och äta hajen.

Sniggel
2007-04-10, 11:23
Dålig metafor. De flesta människor är inte kannibaler. Vi tjänar mer på att äta andra djur.

Däremot kan man hålla sig till ämnet och ta upp hur djuren som vi äter behandlas.

aliquis
2007-04-10, 11:41
Så så aliquis, kom tillbaka när du fått humor! *whatever*Det är ju ingen humor i det, det är ju typ som att se pajkastning på tv, nytt koncept?

Ingen har hört ditt jätteroliga skämt förut?

aliquis
2007-04-10, 11:45
Finns nog en och annan (fj*rtis) som blir alldeles till sig av förfäran första gången de får se bilder av djur som slaktas och tydligen aldrig reflekterat över att ett djur har dödats för att han/hon ska få något på tallriken. Citykids som tror att mjölk görs på fabriken. *screwy*Götta med veganfjortisar.

aliquis
2007-04-10, 11:48
Jag avskyr när man drar in kanibalism i det. Det är ett så dåligt argument att jag får ont i magen av det.
Dock var det ett smart sätt att få uppmärksamhet till sin sak.

Hajen äter abborren som äter något mindre, som äter plankton. Det enda jag gör det är att sätta mig på näringskedjans topp och äta hajen.

Dålig metafor. De flesta människor är inte kannibaler. Vi tjänar mer på att äta andra djur.

Däremot kan man hålla sig till ämnet och ta upp hur djuren som vi äter behandlas.Det handlar väl inte om kannibalism och att det skulle vara samma sak, eller ja, lite av det senare kanske, att det ju är en varelse med medvetande som kan känna lidande osv i båda fallen och att det bortsett från att vi själva är just människor inte är någon större skillnad på att ta död på en människa eller en ko.

Hajar äter väl mindre hajar med, eventuellt, och i en del kulturer har ju kannibalism varit ok.

aliquis
2007-04-10, 11:52
Sedan vet jag inte hur många av er som tycker att det är helt ok när ni/människor inte råkar stå högst i näringskedjan, dvs när en krokodil, lejon, björn, haj eller dylikt äger upp en människa istället, själv bryr jag mig inte alltför mycket utan tycker väl snarare att det är lite skoj, men om jag stötte på det närmare mig själv kanske jag inte skulle tycka att det var lika kul längre.

Samma sak om det kom typ aliens och låste in o födde upp oss får slakt o dylikt, bara att gilla läget?

Stoltz
2007-04-10, 11:54
Det handlar väl inte om kannibalism och att det skulle vara samma sak, eller ja, lite av det senare kanske, att det ju är en varelse med medvetande som kan känna lidande osv i båda fallen och att det bortsett från att vi själva är just människor inte är någon större skillnad på att ta död på en människa eller en ko.

Hajar äter väl mindre hajar med, eventuellt, och i en del kulturer har ju kannibalism varit ok.

Men borde vi egentligen inte med den förespråkning, hindra alla tigrar från att äta gasseller? Gassellen är ett levande djur med medvetande som känner förmodligen långt mer lidande när det blir dödad av en tiger än vad den hade blivit med våra metoder. Men i så fall hindrar och plågar vi ju också tigerns medvetande och för att göra den ene tillfredställd så måste vi ju bryta cirkeln.

Stoltz
2007-04-10, 11:55
Sedan vet jag inte hur många av er som tycker att det är helt ok när ni/människor inte råkar stå högst i näringskedjan, dvs när en krokodil, lejon, björn, haj eller dylikt äger upp en människa istället, själv bryr jag mig inte alltför mycket utan tycker väl snarare att det är lite skoj, men om jag stötte på det närmare mig själv kanske jag inte skulle tycka att det var lika kul längre.

Samma sak om det kom typ aliens och låste in o födde upp oss får slakt o dylikt, bara att gilla läget?

Vem har sagt att någon ska gilla läget? Tror du att alla djur som blir mat ger sig utan det minsta kamp?

mini
2007-04-10, 11:57
För att finna köttproduktion etiskt oförsvarligt behöver inte vara samma sak som att anse att inget djur får döda något annat för överlevnad.

Sniggel
2007-04-10, 12:01
Jag ser ingen mening i att avstå från kött, då naturen är uppbyggd så. Så länge kretsloppet fungerar (vilket vi får ta hänsyn till med tanke på vilken makt vi har) och vi inte orsakar onödigt lidande för uppfödda djur, kan vi fortsätta tänka på oss själva.

Om man vill vara bitter :D:
The universe is hostile, so impersonal.
Devour to survive, so it is
so it´s always been.
Av Tool

Dumleman
2007-04-10, 12:15
Men borde vi egentligen inte med den förespråkning, hindra alla tigrar från att äta gasseller? Gassellen är ett levande djur med medvetande som känner förmodligen långt mer lidande när det blir dödad av en tiger än vad den hade blivit med våra metoder. Men i så fall hindrar och plågar vi ju också tigerns medvetande och för att göra den ene tillfredställd så måste vi ju bryta cirkeln.
En tiger måste äta kött för att överleva. Den kan inte leva vegetariskt vilket vi människor faktiskt kan.

Stoltz
2007-04-10, 12:21
En tiger måste äta kött för att överleva. Den kan inte leva vegetariskt vilket vi människor faktiskt kan.

Är du helt säker på det? Det finns många landrovdjur som i de värsta fall kan överleva på växter. Jag lovar inte att just tigern är ett av dem.

Nitrometan
2007-04-10, 12:24
Är du helt säker på det? Det finns många landrovdjur som i de värsta fall kan överleva på växter. Jag lovar inte att just tigern är ett av dem.
Kattdjur behöver kött. De tillhör de djur som inte klarar sig utan kött.

Stoltz
2007-04-10, 12:26
Kattdjur behöver kött. De tillhör de djur som inte klarar sig utan kött.

Right, isåfall - My bad.

Metal_boy_
2007-04-10, 12:55
Jag har lärt mig att många amatörer som tar hand om djur gör det felet att dom förknippar dom med oss människor :(

aliquis
2007-04-10, 13:43
Men borde vi egentligen inte med den förespråkning, hindra alla tigrar från att äta gasseller? Gassellen är ett levande djur med medvetande som känner förmodligen långt mer lidande när det blir dödad av en tiger än vad den hade blivit med våra metoder. Men i så fall hindrar och plågar vi ju också tigerns medvetande och för att göra den ene tillfredställd så måste vi ju bryta cirkeln.Som med så mycket annat så är det ju något enklare att börja med sig själv än att börja diskutera hur det är med alla andra, en tiger kan väl till att börja med inte överleva på vegetabilier så lycka till.

aliquis
2007-04-10, 13:47
Är du helt säker på det? Det finns många landrovdjur som i de värsta fall kan överleva på växter. Jag lovar inte att just tigern är ett av dem.Vanliga tamkatter behöver iaf få i sig aminosyran taurin som bara finns i animalier, de kan inte tillverka d-vitamin av solljuset (för mycket päls kanske?) och måste därför få i sig det via kosten och där är väl animaliskt fett enklast antar jag, de kan inte tillverka a-vitamin av betakaroten så morötter fungerar inte för dem.
De behöver dessutom få i sig en fettsyra (arachinsyra eller något liknande) som nästan uteslutande finns i animalier.

Så det är skapligt kört för dem, kan inte tänka mig att det är lättare för en tiger... De är ju så anpassade för rovdjursdieten, hundar är det väl lite enklare med men om det är bra för dem har jag ingen aning om, inte insatt.

Svarar på resten senare, nu skall jag skita o sova lite.

aliquis
2007-04-10, 13:48
Det finns ett "tillskott" som heter vegecat som innehåller syntetiska/alternativa källor till allt det där och som man kan tillsätta till diverse hemlagade vegetariska måltider och ge en katt dock, men jag vet inte om jag skulle våga lita på att vi har koll på precis allt de behöver och om det är bra för dem att leva på en sådan kost osv så det är inget jag har vågat mig på.

hultman
2007-04-10, 14:23
Buhu, buhu. Jag gillar kött, mår bra av att äta kött, betalar stora summor pengar till staten för att äta kött, och har knappast någon anledning att sluta äta det. Vad är det ni djurrättsmuppar irriterar er på? Att djur blir ätna av människor istället för att bli ätna av andra djur eller dödade av andra naturliga orsaker om de blir för många?

aliquis
2007-04-10, 14:24
På vilket sätt betalar du stora pengar till staten för det?

Baan
2007-04-10, 14:26

Vi står högst upp på näringskedjan. Att vi blir "ägda" av krokodiler och andra djur beror på att vi låter dom äga oss. Vi kan utan problem utrota eller komma nära utrotning på dom djuren du räknar upp, men vi är ju snälla. Djuren du räknar upp har inte chans i helvete att göra något liknande, vi är överlägsna.

Fram med grillen bara!

aliquis
2007-04-10, 14:35
Vita är ju överlägsna svarta och vuxna överlägsna barn och större killar överlägsna mindre killar och män överlägsna kvinnor och ...

Stoltz
2007-04-10, 14:45
Vita är ju överlägsna svarta och vuxna överlägsna barn och större killar överlägsna mindre killar och män överlägsna kvinnor och ...

Får jag fråga varför du drar in kanibalism i det hela tiden? Ren nyfikenhet.

Nitrometan
2007-04-10, 14:47
Djur är också människor?

:D

davhei
2007-04-10, 14:49
Att sätta något sorts egenvärde i att alla djur skall leva tills de blir så gamla att de självdör tycker jag är att förmänskliga djur på ett överdrivet sätt. Alla dör, vad är egentligen skillnaden för djuret mellan att slaktas mitt i livet mot att låta det dö i naturen eller låta det dö av ålderskrämpor på ett pensionat. Man kan inte förhindra att trevliga kossan dör hur gärna man än vill. Jag betvivlar starkt att djur är så pass självmedvetna att de reflekterar över tiden de har kvar att leva och känner ångest över att dö i "förtid".

Baan
2007-04-10, 14:51
Att sätta något sorts egenvärde i att alla djur skall leva tills de blir så gamla att de självdör tycker jag är att förmänskliga djur på ett överdrivet sätt. Alla dör, vad är egentligen skillnaden för djuret mellan att slaktas mitt i livet mot att låta det dö i naturen eller låta det dö av ålderskrämpor på ett pensionat. Man kan inte förhindra att trevliga kossan dör hur gärna man än vill. Jag betvivlar starkt att djur är så pass självmedvetna att de reflekterar över tiden de har kvar att leva och känner ångest över att dö i "förtid".

Säg inte till djuren vad dom ska tänka!!!1

davhei
2007-04-10, 14:56
Jag säger inte åt djuren hur de skall tänka, jag förklarar hur jag tror att det ligger till och redogör för en av anledningarna till varför JAG tycker det är ok att äta kött.

Dumleman
2007-04-10, 15:00
Btw. någon som vet hur det kommer sig att kilopriset på isbergssallad ibland kan vara likadant som kilopriset för nötfärs?

Denstillasittande
2007-04-10, 16:15
Det var ju tack vare köttet vi började äta för länge sedan att våran hjärna växte och blev bättre och bättre.
Börja vi enbart äta grönsaker går vi helt klart bakåt i utvecklingen.:D

kspr
2007-04-10, 16:35
Ja i sann darwinistisk anda är det vår fulla rätt att äta och döda så mycket vi bara kan. Själv tycker jag helt enkelt inte om tanken på att kännande varelser ska behöva dödas för att jag ska få lite godare lunch, så begränsar köttintaget så gott jag kan/orkar. Skulle inte tveka speciellt mycket på att snaska ko om det var nödvändigt för min överlevnad, men nu är det mer att det bidrar till en lite godare maträtt och då kan det faktiskt kvitta.

olwe
2007-04-10, 16:47
Men säg så här då. Vi slutar helt med att äta kött av alla dess slag, vilket får till följd att de tama ko, gris och fårsläktena helt dör ut. Hade det inte varit bättre att ge dem i alla fall en kort tid i livet?

Hade jag varit en gris och fått välja mellan ett relativt kort liv eller inget liv alls så hade jag valt att leva. Ganska enkelt.

Den här korta teorin är förståss inte aplicerbar på vilda djur som jagas för sitt kött, exempelvis rådjur.

Metal_boy_
2007-04-10, 16:52
Det finns ett "tillskott" som heter vegecat som innehåller syntetiska/alternativa källor till allt det där och som man kan tillsätta till diverse hemlagade vegetariska måltider och ge en katt dock, men jag vet inte om jag skulle våga lita på att vi har koll på precis allt de behöver och om det är bra för dem att leva på en sådan kost osv så det är inget jag har vågat mig på.

Om det finns tillskott som är till att ersätta så kan vi ju räkna ut med förhuden att vi behöver det?

Metal_boy_
2007-04-10, 16:52
Men säg så här då. Vi slutar helt med att äta kött av alla dess slag, vilket får till följd att de tama ko, gris och fårsläktena helt dör ut. Hade det inte varit bättre att ge dem i alla fall en kort tid i livet?

Hade jag varit en gris och fått välja mellan ett relativt kort liv eller inget liv alls så hade jag valt att leva. Ganska enkelt.

Den här korta teorin är förståss inte aplicerbar på vilda djur som jagas för sitt kött, exempelvis rådjur.

Fast det är jävligt svårt att fatta beslut innan man existerar. :(

olwe
2007-04-10, 17:00
Fast det är jävligt svårt att fatta beslut innan man existerar. :(

Ja det är det ju. Det hela är bara en hypotes. Men man har inget val av hur/om man sätts till världen oavsett. Även i efterhand så skulle jag hellre leva ett mindre underbart liv än att inte leva alls. Skulle jag exemplevis få reda på att jag bara är uppfödd a la matrix för att alstra energi och nu måste dö så hade jag ändå varit tacksam för det sketna liv jag fått. Bättre än inget liksom ;) .

Stoltz
2007-04-10, 17:04
Djur är också människor?

:D

Jag föredrar att säga att människor är djur ;)

christian
2007-04-10, 17:22
Björnar vill också ligga på topp, gärna med veganer med konstiga instrument på menyn... =)

fFHVYWXkAJU

PS: Kött är gott! Ägg är gott! Mjölk är gott! Fisk är gott! Fågel är gott! *drool*

Nitrometan
2007-04-10, 17:25
Det var ju tack vare köttet vi började äta för länge sedan att våran hjärna växte och blev bättre och bättre.
Börja vi enbart äta grönsaker går vi helt klart bakåt i utvecklingen.:D
Hur vet du det?

Jag har för mig att utvecklingen i intelligens tog ett språng när vi började äta cerealier. Bröd och ris och sånt.

Metal_boy_
2007-04-10, 17:42
Jag föredrar att säga att människor är djur ;)

Men inte samma art i vilket fall. :)

aliquis
2007-04-10, 17:44
Får jag fråga varför du drar in kanibalism i det hela tiden? Ren nyfikenhet.Har jag gjort det?

Jag tyckte jag drog in rasism/slaveri, pedofili, hustrumisshandel o dylikt.

aliquis
2007-04-10, 17:45

Den här korta teorin är förståss inte aplicerbar på vilda djur som jagas för sitt kött, exempelvis rådjur.Jag ser inget värde i att de finns, typ, det dör ju ut en jävla massa djur per år också, och till att börja med har de ju funnits i vilda varianter förr, det är ju inte så att vi har uppfunnit dem och att de inte klarar sig utan oss.

Och rent teoretiskt kan man väl hålla djur i hägn eller så utan att ha ihjäl dem i slutändan.

aliquis
2007-04-10, 17:46
Om det finns tillskott som är till att ersätta så kan vi ju räkna ut med förhuden att vi behöver det?Vegecat är inte för människor utan för katter ;D

Denstillasittande
2007-04-10, 17:48
Hur vet du det?

Jag har för mig att utvecklingen i intelligens tog ett språng när vi började äta cerealier. Bröd och ris och sånt.

Tittade på en på dokumentär som heter What is Human av NGC. Mycket intressant kan rekommendera den.

Metal_boy_
2007-04-10, 17:49
Vegecat är inte för människor utan för katter ;D

Jaja, mitt misstag :)

Men still! Vi är ju allätare. Jag vet fan inte en vegan som inte fått en massa jävla brist på saker. Bleka i hyn och mörka under ögonen blir dom ofta också.

Denstillasittande
2007-04-10, 17:58
Tittade på en på dokumentär som heter What is Human av NGC. Mycket intressant kan rekommendera den.

Ändra mig lite här så de inte blir fel, det var främst ´hjärnan som växte tack vare köttätandet. Våran intelligens ökade inte så dramatiskt detta kom senare.

Stoltz
2007-04-10, 18:20
Har jag gjort det?

Jag tyckte jag drog in rasism/slaveri, pedofili, hustrumisshandel o dylikt.

I och med att vi pratar om förtäring av olika slag så utgick jag från det då du inte skrev orden rasism, slaveri, pedofili, hustrumisshandel i posten jag refererade till.

Dock ser jag inte din poäng i din jämförelse.

Nitrometan
2007-04-10, 18:44
Ändra mig lite här så de inte blir fel, det var främst ´hjärnan som växte tack vare köttätandet. Våran intelligens ökade inte så dramatiskt detta kom senare.
Japp. Som en tvåstegsraket. Först kött som ledde till större hjärna (eller om större hjärna ledde till jakt?), sen odling av spannmål (vilket gjorde att människor var tvungna att oganisera sig mer än i jägar-/samlarsamhällen) som ledde till ökad intelligens (eller om ökad social förmåga/intelligens ledde till formering av samhällen och odling).

Det verkar vid en hastig blick som om både kött och spannmål har behövts för att få fram människan av idag.

Kött + spannmål = hamburgare

z_bumbi
2007-04-10, 18:49
Btw. någon som vet hur det kommer sig att kilopriset på isbergssallad ibland kan vara likadant som kilopriset för nötfärs?

Det är mycket enklare att styra produktionen av kött än av grönsaker då de senare ofta är mer beroende av vädret och klimatet, kött går även att mellanlagra i frysen.

olwe
2007-04-10, 20:24
Jag ser inget värde i att de finns, typ, det dör ju ut en jävla massa djur per år också, och till att börja med har de ju funnits i vilda varianter förr, det är ju inte så att vi har uppfunnit dem och att de inte klarar sig utan oss.

Och rent teoretiskt kan man väl hålla djur i hägn eller så utan att ha ihjäl dem i slutändan.

Om du inte ser något värde i att djuren finns, vad har du då emot att äta upp dem? Vad i hela köttäteriet är det som du finner så avskyvärt egentligen? För visst är det väll ändå så att du tänker på djurens bästa?

Alla varelser som finns har ett driv att leva, DET är vad de vill göra och den enda möjligheten de har till liv är om vi människor rår om dem. För det är faktiskt så att våra tamdjur i många fall är så förändrade att de aldrig skulle överleva ett liv ute i naturen. De få fall av boskapsdjur som skulle överleva utan oss finns ofta i större kvantiteter än vad naturen kan hålla vid liv. Enbart vi människor kan ge dessa stackars djur en chans till överlevnad. Finns det sen ingen tillfrågan av kött så skulle människor inte kunna föda djuren av ekonomiska skäl och de skulle minska drastiskt i antal.

Jag tror att det bästa för djuren är att hålla förfrågan konstant och hög men att man försöker konkurrera med andra uppfödare med att ha frisk och välmående boskap, det kan också sälja idag.

MasterChief
2007-04-10, 20:33
Är det ok om jag går i krig mot mördarsniglarna som äter upp trädgården? Är det etiskt försvarbart?

När är det ok att ha ihjäl ett djur ? Är ett däggdjur alltid mer värt än en fisk? Insekt? Varför i så fall?

aliquis
2007-04-11, 03:52
Kattdjur...
http://images.bilddagboken.se/5/_u2/_u7/_u3/_u2/_u9/u273292/62689_1176259273.jpg
Havre.
http://images.bilddagboken.se/11/_u2/_u7/_u3/_u2/_u9/u273292/18869_1176259306.jpg
Maja fick det idag.
Massakerat kattgräs :D
http://images.bilddagboken.se/12/_u2/_u7/_u3/_u2/_u9/u273292/76946_1176259451.jpg
Mmm, smaskens gräs det här Johan!
http://images.bilddagboken.se/7/_u2/_u7/_u3/_u2/_u9/u273292/51622_1176259651.jpg
Sådan husse sådan katt?

Yes
2007-04-11, 04:06
Är det ok om jag går i krig mot mördarsniglarna som äter upp trädgården? Är det etiskt försvarbart?

Kan man ha vegankatter kanske det går att lära mördarsniglarna att bara äta upp ogräset, så kan alla leva i harmoni och kärlek? Gäller bara att arbeta lite med kommunikationen där, men jag är säker på att de förstår om man bara försöker tillräckligt länge.

Ryska_raketen
2007-04-11, 04:36
Inte ballt nånstanns, faktiskt. 4 real. FOH REAL!

MasterChief
2007-04-11, 05:38
Kan man ha vegankatter kanske det går att lära mördarsniglarna att bara äta upp ogräset, så kan alla leva i harmoni och kärlek? Gäller bara att arbeta lite med kommunikationen där, men jag är säker på att de förstår om man bara försöker tillräckligt länge.

Du är elak. Ogräset är också en levande varelse. *cry*

Man måste lära sniglarna att leva på ogräsets pollen. Frukterianism ftw.

Yes
2007-04-11, 05:51
Tyvär tror jag inte det heller är moraliskt gångbart. Tänk på att pollen har potential att utvecklas till levande varelser!

MasterChief
2007-04-11, 06:04
Tyvär tror jag inte det heller är moraliskt gångbart. Tänk på att pollen har potential att utvecklas till levande varelser!

Då återstår det faktiskt bara en sak att göra. Självvald svält är det enda gångbara alternativet för alla som lever på andra varelser om vi inte lyckas genmanipulera oss att klara av fotosyntes.

Yes
2007-04-11, 06:19
Ja, svält är en bra lösning - så kan människan upphöra att vara en sådan belastning på ekosystemet!

Nitrometan
2007-04-11, 07:41
Ja, svält är en bra lösning - så kan människan upphöra att vara en sådan belastning på ekosystemet!
Men luftarianer då? De säger ju att de kan leva på luft. Då behöver de ju inte svälta ihjäl.

Förresten är svält det enda av vatikanen godkända sättet att ta livet av sig om man skulle råka vara katolik.

Yes
2007-04-11, 07:59
Lufterianerna är förstås de nya, ekologiska, evolverade människorna, som kan leva på fotosyntes - i harmoni med naturen.

MasterChief
2007-04-11, 10:25
Lufterianerna är förstås de nya, ekologiska, evolverade människorna, som kan leva på fotosyntes - i harmoni med naturen.

Jasmuheen for president! (http://en.wikipedia.org/wiki/Jasmuheen)

kspr
2007-04-11, 12:17
Om du inte ser något värde i att djuren finns, vad har du då emot att äta upp dem? Vad i hela köttäteriet är det som du finner så avskyvärt egentligen? För visst är det väll ändå så att du tänker på djurens bästa?

Alla varelser som finns har ett driv att leva, DET är vad de vill göra och den enda möjligheten de har till liv är om vi människor rår om dem. För det är faktiskt så att våra tamdjur i många fall är så förändrade att de aldrig skulle överleva ett liv ute i naturen. De få fall av boskapsdjur som skulle överleva utan oss finns ofta i större kvantiteter än vad naturen kan hålla vid liv. Enbart vi människor kan ge dessa stackars djur en chans till överlevnad. Finns det sen ingen tillfrågan av kött så skulle människor inte kunna föda djuren av ekonomiska skäl och de skulle minska drastiskt i antal.

Jag tror att det bästa för djuren är att hålla förfrågan konstant och hög men att man försöker konkurrera med andra uppfödare med att ha frisk och välmående boskap, det kan också sälja idag.

Du menar att djurfabrikerna idag existerar för djurens bästa alltså?

För satan! Som sagt, vi människor har all rätt i världen att käka djur, då det är den starkes rätt osv, men att påstå att vi odlar fram köttdjur i industriell skala för att göra djuren en tjänst är självbedrägeri. Ta ansvar för dina handlingar. *screwy*

aliquis
2007-04-15, 07:27
http://images.bilddagboken.se/8/_u2/_u7/_u3/_u2/_u9/u273292/11290_1176608153.jpg
http://aliquis-.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTQyNTkzNDczJnQ 9MTE3NjU4ODAwMSZjdXJyaW1nPTA=

Delikatess? :D

Deceiver85
2007-04-15, 10:39

Därför att veganer har förfabrikerade svar till de flesta av normala människors (ser ni, jag gjorde en skillnad på veganer och normala människor) protester. Att han sedan drar inte sexism och rasism är för att veganer ofta står till vänster politiskt och ibland undrar man inte ifall veganismen kommer med hela idén om vänster. Sexism och rasism är som välbekant vänsterns svar på all världens ondska, även om det så gäller att du är sur över att videobutiken hade lånat ut alla kopior av 300 när du kom dit fem minuter innan stängningsdags.

Två vanliga vegan-argument..

Kannibalism-argumentet

Ofta i samband med argument kring att människan bör äta kött eftersom vi är gjorda för det. Vegisarna drar då på de stora växlarna och ylar över att det är då lika moraliskt att äta människor. Man undviker konsekvent all historisk och sociologisk forskning som entydigt visar på att kannibalism bland människor endast förekommit i extrema situationer (flygplanskrascher i Anderna, krigsfångar osv) och att människan av naturen finner kannibalism motbjudande. Antagligen vet man redan detta, men väljer att lyfta fram det eftersom de vet hur äcklade folk blir av kannibalism. Oavsett vad, djurkött är inte samma sak som människokött.

Bebisar och utvecklingsstörda-argumentet

En spin-off av kannibalism-argumentet, men i helt andra sammanhang. En del köttätare hävdar att man bör äta djur för att djur inte är lika smarta, moraliska, intellektuellt utvecklade (underlägsna helt enkelt). Veganernas favorit, eftersom man både kan anklaga köttätaren för rasist och kannibal. Eftersom djur är underlägsna människor i intellektuell utveckling, då kan man väl äta människor som är intellektuellt underlägsna, som spädbarn och utvecklingsstörda. Återigen undviker man det faktum att människor inte uppskattar att äta andra människor.