Visa fullständig version : Tips för att komma ihåg årtal kopplade till personer?
Sitter just nu och tentapluggar och samma problem som vanligt dyker upp - När sifforrna kommer in i bilden tappar jag allt och det slår helt fel. Helt plötsligt hade Bonifatius VIII hamnat på 1500-talet, när det självklart är slutet på slutet på 1200-talet/tidigt 1300 tal.
Jag blir lite orolig när jag missar flera av de här grejerna när jag testar mig själv på det - Är det någon som har tips på hur jag kan göra?
MasterChief
2007-04-09, 17:33
http://en.wikipedia.org/wiki/Mind_map
Ruggigt effektivt för att komma ihåg saker. Sen är det väldigt lätt att hålla kunskapen fräsch genom att gå tillbaka till sina mind maps och repetera.
Alexlindgren
2007-04-09, 17:42
Istället för att bara läsa, skriv även.. försök koppla genom att när du läser om en person dricker du kaffe, om en annan dricker du saft..osv. gör saker på sidanom som du sedan kan koppla till..funkar på mig iaf.
mangemani
2007-04-09, 17:44
intresse brukar ju lösa det mesta när det gäller sådant.
är man intresserad,så fastnar det i minnet.
Jo, men allt i en utbildning kan inte intressera. Förstår inte riktigt ditt svar, allt fastnar verkligen inte...
Att ha en ramsa kan fungera, med fyra takter. SÅ börja med första snubben och gå uppåt :D
mangemani
2007-04-09, 18:27
men man kan försöka intressera sej.
vet att det kan vara svårt,men det går.
skulle nog kunna gissa mej till att många här inte var så värst intresserade utav träning och kost när dom nyss hade börjat och dom hade svårt att förstå och sätta sej in i det hela,men titta nu,nu visar dom intresse och det som dom har lärt sej har gett resultat i det praktiska.
Faktum är att jag utvecklat ett intresse för kristendomens historia sen jag började plugga det på Universitetsnivå, så det har blivit framsteg, men det är tyvärr inte bara där det sitter, det är mer eller mindre allt som har med siffror och göra, det tar fruktansvärt lång tid för mig att få det att fastna, en tid som jag inte har på varje kurs, så jag hoppas kunna utveckla det :)
Tack för alla tipsen än så länge! :)
mangemani
2007-04-09, 19:14
Faktum är att jag utvecklat ett intresse för kristendomens historia sen jag började plugga det på Universitetsnivå, så det har blivit framsteg, men det är tyvärr inte bara där det sitter, det är mer eller mindre allt som har med siffror och göra, det tar fruktansvärt lång tid för mig att få det att fastna, en tid som jag inte har på varje kurs, så jag hoppas kunna utveckla det :)
Tack för alla tipsen än så länge! :)
jag förstår,siffror och dylikt kan vissa(även jag) ha svårt att få in i minnet,trots att man försöker visa intresse.
som sagt,det är svårt,men det går,fast är det under tidspress så blir det ännu svårare såklart=/
jaja,lycka till iaf
risken med att trycka in sånt här är att det försvinner ganska snabbt efter tentan, vad har man då lärt sig?
ingenting
risken med att trycka in sånt här är att det försvinner ganska snabbt efter tentan, vad har man då lärt sig?
ingenting
Håller med. Jag föredrar hemtentor där man ska analysera och leta lite mer, det känns som om det sätter sig bättre och man får anpassa saker mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.