Visa fullständig version : Nötter?
Vilka nötter är dom nyttigaste man kan hitta, samt vilka rekommenderar ni?
Ska nämligen dra iväg å handla nu så vore bra med lite tips. =)
NisseEriksson
2007-04-09, 16:16
Valnötter är väldigt nyttiga, jag föredrar paranötter pg.a smaken.
Mandlar och cashew är andra favoriter.
Testa detta receptet, kryddigt och gott.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=554640
Sötmandel i havregrynsgröten på morgonen är mums.
Enligt någon sida som tog upp massa nötter så skulle just paranötter vara nyttigast.
Valnötter är ju rika på omega-3, mandlar på diverse, hasselnötter på e-vitamin, cashewnötter är ju åtminstone goda, osv.
Finns ju massa frön o grejer med, typ pumpakärnor o dylikt.
Enligt någon sida som tog upp massa nötter så skulle just paranötter vara nyttigast.
Valnötter är ju rika på omega-3, mandlar på diverse, hasselnötter på e-vitamin, cashewnötter är ju åtminstone goda, osv.
Finns ju massa frön o grejer med, typ pumpakärnor o dylikt.
Plus? Har för mig att hon sa att valnötter var nyttigast.
Knowledge
2007-04-10, 16:16
om man är ute efter "bäst" förhållanden mellan mättade/enkel/fleromättade fetter verkar hasselnötter ligga i topp, enligt SLV:
http://pici.se/pictures/M9jEd9.jpg
CoolHandLuke
2007-04-11, 01:20
Hmm.. har paranötter så mycket mättat fett. Intressant. Obehandlat vegetabiliskt mättat fett är inte helt lättillgängligt i våra butiker annars.
Plus? Har för mig att hon sa att valnötter var nyttigast.Nej inte plus, någon sida om kost och så, lite "alternativ" dock så jag vet inte hur mycket som var sanning och så, men i de där områdena brukar ju även kokosfett gillas, och vem vet, säkert ok med det också.
Men ja, jag rankar också valnötter som nyttigast eftersom de har mest omega3, men de andra har ju fördelar också.
Sesamfrön har rätt schysst fettsammansättning också.
om man är ute efter "bäst" förhållanden mellan mättade/enkel/fleromättade fetter verkar hasselnötter ligga i topp, enligt SLV:
..Vad gör dem bäst? Minst mättat fett? Lite fleromättat? Du kan ju inte BARA se till vad som har mest mättat fett.
Valnötter innehåller ju mer omega3 som sagt, vet inte vad som skulle vara bra med så där mycket enkelomättat fett heller, hasselnötter innehåller ju mycket fett totalt sett också, finns ju lite "lättare" alternativ.
Hmm.. har paranötter så mycket mättat fett. Intressant. Obehandlat vegetabiliskt mättat fett är inte helt lättillgängligt i våra butiker annars.Problemet som jag har uppfattat det är att de skalade härsknar rätt fort, så man bör väl köpa med skal och knäcka dem själv egentligen.
För att få bort skalet hettade man upp dem osv också, så det är väl inte rätt att kalla den skalade versionen obehandlad.
Man rostar nötter för att bevara fettet. Rostat är i 99 fall av 100 alltid bättre m a p fettet.
Problemet som jag har uppfattat det är att de skalade härsknar rätt fort, så man bör väl köpa med skal och knäcka dem själv egentligen.
För att få bort skalet hettade man upp dem osv också, så det är väl inte rätt att kalla den skalade versionen obehandlad.Precis, för några veckor sedan åt jag en helt färsk paranöt direkt från trädet, smakade inte alls som de man köper här, mer som kokkos faktiskt
Plus? Har för mig att hon sa att valnötter var nyttigast.
Jo, det var väl ett Plus program här om veckan som tog upp alla sorters nötter och vilka som var nyttiga och så vidare. Borde väl gå att hitta det programmet på www.svt.se :)
Har också för mig hon sa valnötter var nyttigast.
Glasögongumman på Plus sa att paranöten, den skulle man undvika för den hade hög halt av mättat fett :Virro. Så den skålen tog Sverker och ställde bort och poängterade "undvik denna!"
Jag skulle lägga min röst på mandlar eller hasselnötter. Hasselnötter eller cashewnötter är nog godast, hassel i choklad, müsli och bakverk, cashew att äta som de är (rostade och ev. saltade).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.