Visa fullständig version : Kcal Kvar
Militären
2007-04-09, 14:17
Om man har koll på hur mycket KCAL man förbränner och stoppar i sig, kan man då om man upptäcker i slutet av dagen att man har typ 1000kcal kvar att äta (Målet är att behålla vikt, Inte gå upp eller ner eller direkt bygga muskler) trycka i sig dem utan att bry sig om det kommer från Fett, Protein eller Kolhydrater?
För om det är sant som ni säger, Allt handlar om Kcal in och ut så borde man kunna äta 1000kcal rent fett och inte gå upp något.
tex:
FRUKOST - 373kcal
60kcal
LUNCH - 349kcal
124kcal
MIDDAG - 500kcal
Summa: 1406kcal
Målet var att äta 2438kcal idag, jag har ca 1000kcal kvar så då kan man käka glass till kvällsfikat.
Jag vet, Inte så nyttigt avslut men det borde väll funka så, eller?
Bara en tanke om man vill unna sig något gott och vill slippa ångesten :P
King Grub
2007-04-09, 14:21
Om det bara är fettbalansen du tänker på, så ja.
Militären
2007-04-09, 14:42
ja, jag vill ju se ut som jag gör nu så om jag inte ligger kcal + även om jag bara äter protein eller fett eller kolhydrater så borde väll inget hända?
Eller? Jag kanske är helt ute och cyklar, Intaget under dagen har ju varit bra och jag mår topp så om jag har kcal "kvar" så kan jag ju lika gärna lägga dem på något jag tycker är jätte gott istället för 10kg sallad =) Eller?
King Grub
2007-04-09, 14:51
Det finns en mängd faktorer och mekanismer förutom din fettmängd som påverkas av kosten du äter och dess sammansättning.
Din kropp och din hälsa påverkas definitivt inte identiskt eller lika bra av 1000 kcal från snask som 1000 kcal från en välbalanserad måltid.
Är du säker på att du tillfredsställt alla behov av näringsämnen, spelar det förstås mindre roll vad du "fyller ut" med.
Det spelar ingen roll för din fett- och viktförlust, men dessa faktorer är som sagt långt från dom enda som påverkas av kosten du äter och hur den är sammansatt. Allt handlar inte om kcal in och kcal ut, långt långt därifrån.
Det finns en mängd faktorer och mekanismer förutom din fettmängd som påverkas av kosten du äter och dess sammansättning.
Din kropp och din hälsa påverkas definitivt inte identiskt eller lika bra av 1000 kcal från snask som 1000 kcal från en välbalanserad måltid.
Är du säker på att du tillfredsställt alla behov av näringsämnen, spelar det förstås mindre roll vad du "fyller ut" med.
Det spelar ingen roll för din fett- och viktförlust, men dessa faktorer är som sagt långt från dom enda som påverkas av kosten du äter och hur den är sammansatt. Allt handlar inte om kcal in och kcal ut, långt långt därifrån.
Har du nagra artiklar/rapporter eller helt enkelt kan skriva vad det ar mer an fett balansen som paverkas?
King Grub
2007-04-09, 15:31
Allt, såklart. I princip varenda mekanism i kroppen påverkas av födan du äter, och påverkas olika beroende på vad du äter.
Eddie Vedder
2007-04-09, 21:06
Har du nagra artiklar/rapporter eller helt enkelt kan skriva vad det ar mer an fett balansen som paverkas?
Hälsa och viktbalans måste ju inte gå hand i hand.
Att inte vara fet betyder ju inte per automatik att ens kropp mår bra, det enda man vet säkert är att den personen i regel inte överstiger sitt energibehov. Om samma person fyller sitt näringsbehov är dock en helt annan sak, det är väsentligt för en fungerande hälsa men inte för fettbalansen.
Tyvärr känns det som att det sistnämnda ofta har prioritet 1 för många, vilket jag personligen tycker är väldigt tråkigt.:(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.