Logga in

Visa fullständig version : vitaminer?

Spenat
2007-04-08, 18:47
Jag äter i stort sett endast keso med tonfisk eller nån annan typ av proteinkälla typ röktskinka rostbiff osv...

sen blir de proteindrinkar med minimjölk..
till de äter jag ibland solrosfrön, tomater, och mycket apelsiner..

antar jag saknar massa viktiga mineraler och vitaminer

räcker de att dricka 2 dl eldorados multivitamin om dagen? antar att de inte räcker några tipps på vad man ska äta mer av? skriv inte bara sallad o grönsaker utan isåfall vilka grönsaker..

och om de finns några tecken på kroppen om man äter för lite av någon viss vitamin? osv..

tacksam för lite tipps

Sverker
2007-04-08, 18:52
Med den lilla informationen som finns framme är det möjligt att det blir brist på fettlösliga vitaminer och antioxidanter.

Inte så att du blir nattblind pga A-vitaminbrist men du skulle kanske fylla på med fett och färgade grönsaker som kål, broccolie, etc.

Spenat
2007-04-08, 20:26
ok mer fetrika grönsaker hur är de med fett från nötter?

har läst lite på forumet och tycker de verkar som jag får i mig alldels för lite fett.

ska slänga i lite omättat fett och kanske lite mer rödlök osv..

King Grub
2007-04-08, 20:37
ok mer fetrika grönsaker

Fett och färgade grönsaker, inte fettrika grönsaker.

CoolHandLuke
2007-04-08, 22:58
Du själv är en starkt färgad grönsak med löjligt högt näringsvärde i förhållande till energi. :) Annars.. prova att gå till avdelningen med färska grönsaker och kolla runt lite. Sen kan du gå till frysdisken med grönsaker och snoka.

Tänkte smita in en fråga också: Man kan få A-vitaminförgifting av fiskolja vad jag förstått men man kan väl inte förgiftas av retinolekvivalenter? I så fall skulle några morötter vara klart giftiga.

Sverker
2007-04-09, 06:26
Du kan inte ( inom rimliga gränser ) A-vitaminförgifta dig på morötter. Omvandlingen / delningen av beta-karoten bestäms av mängden retinol i kroppen. Vid brist på retinol ombildas mer beta-karoten till retinol.

Annars läggs beta-karoten på hög och du kan få en lätt orange färg på kroppen.

Fiskolja innehåller inte retinol ! Fiskleverolja däremot innehåller stora mängder retinol.

Saharamo
2007-04-09, 09:21
Men om man redan har koll på hur mycket betakaroten/kontra A-vitamin som man får i sig via kosten, hur kommer det sig då att jag blir lite orange i huden iaf trots att jag inte får i mig mer än dagsbehov utav A-vitamin?(både rent A-vitamin och omräknat betakarotenvärde.)