handdator

Visa fullständig version : frågor om förbränning och deffkost

timpaw
2007-04-08, 16:33
Jag har kört deff nu en vecka och har lite frågor som jag grubblar över..
har läst deffguiden och använder den som bibel.

jag väger 88kg, är 182 lång och 19år. Mitt dagliga intag enligt formeln rekommenderas till 2462kcal ungefär, varav 500kcal dras bort.
Om jag kör långa 1.5 timmes promenader ca 5 dagar i veckan och bränner 3-400 kcal på dessa, ere bara att trycka i sig en motsvarande middag då eftersom man ändå bränt bort dessa?

Hur är det dagar man styrketränar? och dagar man både styrketränar och kör förbränning? såg att man skulle multiplicera dagliga intaget med 1.2 - 2.0 men det är ju en viss skillnad på mängd mat.

En annan fråga jag tänkte på. Kollade på caloriesperhour.com hur mycket jag
bränner när jag kör mina promenader. Den tyckte tydligen jag brände ca 800kcal då jag går lite drygt 10km på 1.20 med en snitthastighet på 7.5km per timme. Värt att nämna är att jag även använder stavar så det borde bli en ännu större siffra...

"""
Walking
803 calories in 1 hr 20 min (10 km at 7.5 km/h)
"""

Det känns väldigt mycket?
jag testade även hur mycket man bränner om man springer 1.5mil på 1.20 och det blev

"""
Running
1,347 calories in 1 hr 20 min (15 km at 11.3 km/h)
"""

stämmer dessa siffror verkligen? hade för mig att det var ungefär hälften?

Guddi
2007-04-08, 18:46
Jag har kört deff nu en vecka och har lite frågor som jag grubblar över..
har läst deffguiden och använder den som bibel.

jag väger 88kg, är 182 lång och 19år. Mitt dagliga intag enligt formeln rekommenderas till 2462kcal ungefär, varav 500kcal dras bort.
Om jag kör långa 1.5 timmes promenader ca 5 dagar i veckan och bränner 3-400 kcal på dessa, ere bara att trycka i sig en motsvarande middag då eftersom man ändå bränt bort dessa?

Hur är det dagar man styrketränar? och dagar man både styrketränar och kör förbränning? såg att man skulle multiplicera dagliga intaget med 1.2 - 2.0 men det är ju en viss skillnad på mängd mat.

En annan fråga jag tänkte på. Kollade på caloriesperhour.com hur mycket jag
bränner när jag kör mina promenader. Den tyckte tydligen jag brände ca 800kcal då jag går lite drygt 10km på 1.20 med en snitthastighet på 7.5km per timme. Värt att nämna är att jag även använder stavar så det borde bli en ännu större siffra...

"""
Walking
803 calories in 1 hr 20 min (10 km at 7.5 km/h)
"""

Det känns väldigt mycket?
jag testade även hur mycket man bränner om man springer 1.5mil på 1.20 och det blev

"""
Running
1,347 calories in 1 hr 20 min (15 km at 11.3 km/h)
"""

stämmer dessa siffror verkligen? hade för mig att det var ungefär hälften?Gör du av med extra energi i form av motion kan du självklart äta mat motsvarande samma energimängd.

Man förbränner inga stora mängder kalorier under ett normalt pass på gymmet. runt 200-250 kalorier på en timme kan nog vara ett riktmärke. Gruben har postat mer exakt information här på forumet tidigare.

caloriesperhour räknar även med din basala energiförbrukning. Du måste med andra ord dra bort den mängden kalorier som du hade förbränt om du legat framför soffan i en timme från det värdet som du får av din promenad på en timme för att få fram den energimängd som du har förbrännt extra i och med promenaden.

timpaw
2007-04-09, 20:09
okej tänkte väl det. Men under en vilotimme bränner man ca 100kcal i mitt fall då? ca 2400kcal rekommenderat intag.

men tack.. då vet jag :)

King Grub
2007-04-09, 20:10
1 vila förbrukar du (ungefär) 1 kcal per kilo kroppsvikt i timmen.

timpaw
2007-04-09, 21:07
okej tack! gillar såna regler, brukar vara lätta att komma ihåg

Eddie Vedder
2007-04-09, 21:11
1 vila förbrukar du (ungefär) 1 kcal per kilo kroppsvikt i timmen.

Jag har alltid problem med definitionen av "vila". För mej är vila typ "vanlig inaktivitet", sitter framför datorn, sitta och läsa etc.

Men i fallet energiförbrukning antar jag att ordet "vila" betyder närmast apatiskt sängliggande, lr har jag fel?

floppix
2007-04-09, 22:00
Jag har alltid problem med definitionen av "vila". För mej är vila typ "vanlig inaktivitet", sitter framför datorn, sitta och läsa etc.

Men i fallet energiförbrukning antar jag att ordet "vila" betyder närmast apatiskt sängliggande, lr har jag fel?

Bör vara så (nästintill koma-tillstånd alltså). Eftersom jag får ~1128 på den formeln.

pumpingjay
2007-04-09, 22:54
Bör vara så (nästintill koma-tillstånd alltså). Eftersom jag får ~1128 på den formeln.

Bahhh, vad säger du -deffguide?
finns det någon grym "fickversion" som man kan ALLTID bära med sig?
behöver lite hjälp med allt vad kgkalorier o hela den världen betyder o så också, har mest ätit husmans kost men det skulle vara roligt att ändra lite på det kanske.