Visa fullständig version : Lock
Lasse Kongo
2007-04-08, 13:47
Jag har extremt stora problem med lock i öronen när jag flyger, finns det något man kan göra, har hört att nässpray kan hjälpa lite då det öppnar upp lite, jag är lite sne i min nästipp och får in dåligt med luft på en sida, tror det beror på att man fått ta emot lite snytingar på näsan haha.
Tryckutjämnar ni hela tiden, alltså blåser i näsan? När jag landar så är det jordens tryck och jag får blåsa som fan, och efter ett tag låter det: SKVIIIIIIIIIIIIIIIIIII i öronen och svider till som fan sen hör jag igen...
Sist jag flög provade jag ngn som heter earplugs som tydligen ska tryckutjämna men jag tyckte inte det fungerade så bra?
Tycker bara det blir värre o värre för varje gång jag flyger och det är snart dags så jag undrar om någon har lite tips och info om detta fenomen, inte kul att sitta flera timmar och vråla VAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA? till sin sambo :laugh:
Hon får typ lock när vi startar, sväljer lite sen äre bra, själv sitter jag som en jävla fåne vid landning/start och hör/fattar inget, känns som man är asfull eller något =/
Jag får lock ibland (inte så ofta, ett fåtal ggr) när jag flyger, men jag gör bara en slags gäspande manöver så försvinner det.
Tuggummi hjälper för min del, bara tugga genom hela resan.
Och dina öron är inte fulla av vax?
Öronproppar (tryck in dem ordentligt) och så den där gäspande manövern. Mer än så tror jag inte man kan göra.
Granatgiraffen
2007-04-08, 14:19
Jag har oftast problem med att jag får lock för mina öron när jag flyger. Så jag undrar om du har några enkla råd om hur man blir av med detta problem.
Pär Stjärne, docent, ÖNH-sjukdomar, svarar:
Hej "wietze",
Tack för Din fråga. Ja, det är Du ju knappast ensam om. Ett bra knep för att undvika detta är se till att Dina örontrumpeter är avsvällda. Inhandla då avsvällande nässpray eller näsdroppar (Nezeril eller liknande). Innan Du åker till flygplatsen sprejar Du i båda näsborrarna varefter Du omedelbart lägger Dig ned på sängen, på rygg, och låter huvudet hänga över sängkanten (ett par minuter). När Du är framme vid flygplatsen sprejar Du igen. Då är Du maximalt avsvälld. När Du sedan flyger bör Du vid start och landning tryckutjämna om Du trots förberedelserna känner att ett lock byggs upp. Det gör Du enklast genom att suga på något så att Du får svälja kontinuerligt. Man kan också hjälpa till med detta genom att hålla för näsan samtidigt som man blåser mot den (helst skall man svälja samtidigt det är inte så lätt).
Om Du gör allt detta bör Du vara besvärsfri.
Hälsningnar, Pär
http://nastappa.nu/fragor/lock
ehhhhh
Hej "wietze",
Tack för Din fråga. Ja, det är Du ju knappast ensam om. Ett bra knep för att undvika detta är se till att Dina örontrumpeter är avsvällda. Inhandla då avsvällande nässpray eller näsdroppar (Nezeril eller liknande). Innan Du åker till flygplatsen sprejar Du i båda näsborrarna varefter Du omedelbart lägger Dig ned på sängen, på rygg, och låter huvudet hänga över sängkanten (ett par minuter). När Du är framme vid flygplatsen sprejar Du igen. Då är Du maximalt avsvälld. När Du sedan flyger bör Du vid start och landning tryckutjämna om Du trots förberedelserna känner att ett lock byggs upp. Det gör Du enklast genom att suga på något så att Du får svälja kontinuerligt. Man kan också hjälpa till med detta genom att hålla för näsan samtidigt som man blåser mot den (helst skall man svälja samtidigt det är inte så lätt).
Hälsningnar, Pär
Förlåt, kunde inte låta bli :D
Lasse Kongo
2007-04-08, 15:21
Förlåt, kunde inte låta bli :D
Hehe, lättare för brudarna att bli av med lock alltså =)
Lasse Kongo
2007-04-08, 15:22
Jag har oftast problem med att jag får lock för mina öron när jag flyger. Så jag undrar om du har några enkla råd om hur man blir av med detta problem.
Hej "wietze",
Hälsningnar, Pär
http://nastappa.nu/fragor/lock
ehhhhh
Det där är seriöst eller?
Ska prova det där med nässpray iaf, det hade jag som sagt hört talas om innan, dock inte det där med att lägga sig på sängen etc :Virro
fothermucker
2007-04-08, 16:24
Testa rinexin (apoteket).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.