handdator

Visa fullständig version : veganmat?

Nate
2003-03-14, 08:25
hur förhåller ni er till det ur näringsynpunkt? Alltså inte för att bygga muskler utan bara för att vara sådär lagomt normal och hälsosam med mycket daglig aktivitet?

King Grub
2003-03-14, 09:08
Jag tror inte det är speciellt hälsosamt, inte ens för icke-tränande. Lägg däremot till t ex mjölkprodukter, och det blir toppen för hälsan. Visst går det att få till en hälsosam vegandiet, inget tal om den saken, men det krävs mer kunskap och laborerande än vad Medelsvensson vill och orkar lära sig. Alltför många utesluter bara allt animaliskt utan att lägga om resten, och det lär ju knappast vara hälsobefrämjande.

Sverker
2003-03-14, 09:11
Ställer stora krav på att man vet vad man gör.

Fullvuxna personer som fött sina barn och inte utsätter sin kropp för allt för mycket träning / stress klarar sig bra.
De är ofta dessa personer som främst förespråkar vegankost.

Växande personer eller unga flickor som kommer att föda barn måste vara bra pålästa för att kunna komponera sina måltider.

Det finns inget vegetabiliskt protein som är fullgott så man måste lära sig att kombinera linser/ bönor/ vete / ris/majs.

Att få i sig nödvändigt med ffa järn är inget problem ifall man äter 3000-4000 kcal per dag men som ung flicka som inte tränar äter man sällan över 2500 kcal och då kan man gå med järnbrist, konstant.

Nate
2003-03-14, 09:47
Originally posted by Sverker
Ställer stora krav på att man vet vad man gör.

Fullvuxna personer som fött sina barn och inte utsätter sin kropp för allt för mycket träning / stress klarar sig bra.
De är ofta dessa personer som främst förespråkar vegankost.

Växande personer eller unga flickor som kommer att föda barn måste vara bra pålästa för att kunna komponera sina måltider.

Det finns inget vegetabiliskt protein som är fullgott så man måste lära sig att kombinera linser/ bönor/ vete / ris/majs.

Att få i sig nödvändigt med ffa järn är inget problem ifall man äter 3000-4000 kcal per dag men som ung flicka som inte tränar äter man sällan över 2500 kcal och då kan man gå med järnbrist, konstant.

Vad har barnafödande med saken att göra?

Kan man inte kompletera med soyaprotein?

Nate
2003-03-14, 09:51
veganmat med fisk borde väl vara ganska hälsosamt? Finns väl tom nåt ord för sånt?

Mr Pink
2003-03-14, 10:17
Nu är jag inte så beläst på hela vegen grejen, men jag vet att det finns någon aminosyra som bara finns i rött kött som är livsnödvändig, man behöver bara typ 100 gram kött / halvår för att få tillräckligt med den. Det är därför det är direkt farligt att föda upp barn på enbart vegan mat...

Sverker
2003-03-14, 10:26
Originally posted by Nate

Vad har barnafödande med saken att göra?

Kan man inte kompletera med soyaprotein?

Enkelt uttryckt är fostret en stor egoist.
Blir man med barn kommer fostret att ta åt sig från mamman det den behöver. Det är inte på något sett farligt för barnet men mamman drabbas av blodbrist, muskelförluster etc.
Detta under 1 1/2 år eftersom amningsperioden är en lika stor belastning för mamman.

Visst är det soja man först tänker på som proteinkälla. Soja är nästintill komplett så kombinerat med ris eller vete blir det utmärkt.

Nate
2003-03-14, 10:49
Originally posted by Sverker

Enkelt uttryckt är fostret en stor egoist.
Blir man med barn kommer fostret att ta åt sig från mamman det den behöver. Det är inte på något sett farligt för barnet men mamman drabbas av blodbrist, muskelförluster etc.
Detta under 1 1/2 år eftersom amningsperioden är en lika stor belastning för mamman.

Visst är det soja man först tänker på som proteinkälla. Soja är nästintill komplett så kombinerat med ris eller vete blir det utmärkt.

Jävla ungar! Det är det jag alltid sagt - barn är onda varelser! :whipped:

Men då borde det väl gå utmärkt med sojaprotein och lite fisk (fisk går ned utmärkt :thumbup: ) som proteinkompletteringar om man kör på vegankost övrigt?

z_bumbi
2003-03-14, 12:27
Nate: Varför chansa ? :)

Sverker
2003-03-14, 14:04

Jävla ungar! Det är det jag alltid sagt - barn är onda varelser! :whipped:

Men då borde det väl gå utmärkt med sojaprotein och lite fisk (fisk går ned utmärkt :thumbup: ) som proteinkompletteringar om man kör på vegankost övrigt?

Glöm inte bort att rött kött är koncentrerad näring. Det blir fortfarande svårt att få i sig järn med vegankost+fisk.

Kött innehåller heme-järn som kroppen tar upp betydligt bättre än det järn som finns i vegetabilier. Att sedan kött är ett koncentrat kan du få i dig det du behöver med färre kalorier.
Samma sak gäller zink, selen, vit-B12.

ivandrago
2003-03-14, 16:46
Att vara vegan är inte rätt! vegetarian kan jag förstå ur ett etiskt perspektiv, men vegan fattar jag inte alls.. vad är poängen? är det för att vara nån slags övermänniska som förnekar sin egen biologi eller whats the deal? även om man KAN klara sig med en vegankost, vad är poängen????

Nate
2003-03-14, 20:26
invandrar-ago ---> dealen med att vara vegan är väl att äta det man trivs med att äta. Som att vissa människor gillar att äta skrovmål varje dag utan att tänka på hälsoeffekterna... sen finns det väl många som gör det av etiska skäl. Sånna som inte vill att djuren ska utnyttjas...

ivandrago
2003-03-14, 20:34
invandrar-ago ---> dealen med att vara vegan är väl att äta det man trivs med att äta. Som att vissa människor gillar att äta skrovmål varje dag utan att tänka på hälsoeffekterna... sen finns det väl många som gör det av etiska skäl. Sånna som inte vill att djuren ska utnyttjas...

:D

ok då.. :(

2snarthårdakillar
2003-03-15, 17:18
Originally posted by ivandrago
Att vara vegan är inte rätt! vegetarian kan jag förstå ur ett etiskt perspektiv, men vegan fattar jag inte alls.. vad är poängen? är det för att vara nån slags övermänniska som förnekar sin egen biologi eller whats the deal? även om man KAN klara sig med en vegankost, vad är poängen????
Inte för att de har med saken att göra egenligen och Inte för att du är den ända som säger/skriver fel. Utan bara för att jag vill vara viktigpetter. Vegan och vegetarian är samma sak (vegan är en förkortning)! Sen finns de vegitarianer som tex äter mjölkprodukter då är man lakto-vegetarian (lakto-vegan) eller mjölk O0ch ägg lakto-ovo-vegetarian(lakto-ovo-vegan). Säger man bara vegetarian betyder det samma sak som Vegan. :whipped:

Pez
2003-03-15, 17:24
Originally posted by 2snarthårdakillar

Inte för att de har med saken att göra egenligen och Inte för att du är den ända som säger/skriver fel. Utan bara för att jag vill vara viktigpetter. Vegan och vegetarian är samma sak (vegan är en förkortning)!

Fel.

/pez

King Grub
2003-03-15, 17:36
Originally posted by Pez

Fel.

/pez

Rätt. :D

ivandrago
2003-03-15, 17:52

Inte för att de har med saken att göra egenligen och Inte för att du är den ända som säger/skriver fel. Utan bara för att jag vill vara viktigpetter. Vegan och vegetarian är samma sak (vegan är en förkortning)! Sen finns de vegitarianer som tex äter mjölkprodukter då är man lakto-vegetarian (lakto-vegan) eller mjölk O0ch ägg lakto-ovo-vegetarian(lakto-ovo-vegan). Säger man bara vegetarian betyder det samma sak som Vegan. :whipped:

haha jovisst är det så ja :smash:

norpx
2003-03-17, 09:50
är ovo lakto vegetarian. Min flickvän är vegan och hon sköter inte konsten sådär galant så jag får väl byta när det är dags för knoddar om sådär 15 år :naughty:

Nate
2003-03-17, 12:05

Dumb ass :smash:

Vegetarian = person som inte äter kött & fisk men som däremot kan äta ägg & mjölkprodukter
Vegan = Person som uteslutande äter föda från växtriket

Sen finns det ju olika variationer på dessa... men vegan & vegetarian är verkligen inte samma sak. IQ noll.

Grahn
2003-03-17, 12:09
Vegetarian har massa variationer tex ovo lakto vegetarian som du kalla vegetarian(ovo = ägg; lakto = mjölk). Så vitt jag vet iaf.

Vegan...det är väl bara den nya flashiga termen för folk som bränner sibylla kiosker och plågar oskyldiga pälsdjur?

norpx
2003-03-17, 13:35
termen för vegan är faktiskt vegetarian och ovo lakto vegetarian är det vi ofta kallar vegetarian. Men men.

2snarthårdakillar
2003-03-17, 17:14

Dumb ass :smash:

Vegetarian = person som inte äter kött & fisk men som däremot kan äta ägg & mjölkprodukter
Vegan = Person som uteslutande äter föda från växtriket

Sen finns det ju olika variationer på dessa... men vegan & vegetarian är verkligen inte samma sak. IQ noll.

Rolig du är!

Som jag förklarade så finns de olika typer av vegetarianer. Den typen av vegetarian du menar kallas lakto-ovo-vegetarian. Säger man bara vegetarian betyder det samma sak som vegan.

Du har fel men jag tror du lyckas på IQtest ändå (iaf över 0 och förhoppningsvis över 70). Det är sällan sådana frågor vegetarianfrågor..

HookersUnited
2003-03-18, 13:18
Jag har ingen aning om hur det egentligen står till.
Men det här är min uppfattning om det hela.

1. Vegetarian - Äter inga animaliska produkter.
2. Ovo-vegetarian - som 1 + ägg
3. Lakto-vegetarian - som 1 + mjölk.
4. Vegan - Utesluter alla animaliska produkter ur sin kost men använder sig heller inte av skinnkläder och andra produkter gjorda av material med animaliskt ursprung.

Och i dagsläget när folk pratar om vegetarianer så menar man en kombination av alternativ 2 och 3 = lakto-ovo-vegetarian.

/HookersUnited=4

Nate
2003-03-18, 13:24

Rolig du är!

Som jag förklarade så finns de olika typer av vegetarianer. Den typen av vegetarian du menar kallas lakto-ovo-vegetarian. Säger man bara vegetarian betyder det samma sak som vegan.

Du har fel men jag tror du lyckas på IQtest ändå (iaf över 0 och förhoppningsvis över 70). Det är sällan sådana frågor vegetarianfrågor..

Jag håller fast vid det jag sa tidigare. Slå upp det i en uppslagsbok/ordlista om du vill...

Grahn
2003-03-18, 13:31
Svenska Akademiens Ordlista
vegetarian (-a'n) -en -er s. person som endast äter föda från växtriket jämte mjölk m.m.
vega'n saknas
laktovegetabilisk (-bi'-); l. kost av mjölkprodukter m.m. o. vegetabilier

Norstedts stora svenska ordbok
vegetaria'n subst. ~en ~er person som enbart äter föda som härstammar från växtriket av olika skäl, särsk. etiska el. medicinska <jfr vegan, laktovegetarian> + äv. utvidgat person som inte äter kött och fisk men däremot t.ex. mjölkprodukter
vega'n subst. ~en ~er person som uteslutande äter föda från växtriket <jfr vegetarian, laktovegetarian>
laktovegetarian subst. ~en ~er person som endast livnär sig på vegetabiliska produkter samt produkter av levande djur dvs. grönsaker och mjölkprodukter

Nate
2003-03-18, 13:42
Ur "svensk ordbok och svenk uppslagsbok" av norstedts tryckt 2002:

vegetaria´n subst. ~en ~er •person som inte äter kött & fisk men som däremot kan äta ägg och mjölkprodukter
vega´n subst. ~en ~er •person som uteslutande äter föda från växtriket.

Giza
2003-03-18, 15:06
Man kan även vara "makrobiotisk vegetarian" då äter man även lite fisk.

I Japan, i de områden där alla gamlingar är så oförskämt friska och långlivade, är det vanligt med makrobiotisk kost.

Själv har jag slutat äta torsk pga utfiskningen. Har ersatt fiskoljakapslarna med spirulina-alger som innehåller nästan lika mycket omega3 som fet fisk (enligt Paulun). Vill inte bidra till utfiskningen av haven... Läste om hur europeiska länder trålar sönder haven på andra håll i världen när fisken tagit slut här i europa och orsakar svält och arbetslöshet där de drar fram. Sorgligt!!!

Giza...

Nate
2003-03-18, 15:16
Originally posted by Giza

I Japan, i de områden där alla gamlingar är så oförskämt friska och långlivade, är det vanligt med makrobiotisk kost.

Själv har jag slutat äta torsk pga utfiskningen. Har ersatt fiskoljakapslarna med spirulina-alger som innehåller nästan lika mycket omega3 som fet fisk (enligt Paulun). Vill inte bidra till utfiskningen av haven... Läste om hur europeiska länder trålar sönder haven på andra håll i världen när fisken tagit slut här i europa och orsakar svält och arbetslöshet där de drar fram. Sorgligt!!!

Giza...

makrobiotisk vegetarian borde väl vara den korrekta benämningen på hur jag föredrar att äta då. Undviker dock torsk snäll som jag är. Brukar köpa sej istället... fulare men smakar samma lika.

HookersUnited
2003-03-18, 16:01
Linfröolja innehåller också mycket omega 3.

Originally posted by Giza

Giza...

Massivf
2003-03-18, 17:25
Tur att man kan kalla sig själv "allätare" eller "köttätare"...mycket att hålla reda på annars...
Jag tror att dom bara vill vara märkvärdiga....ju krångligare namn desto coolare...:D

//äter-kött-mjölk-ägg-homosapiens

HookersUnited
2003-03-18, 20:16
Originally posted by Massivf
Tur att man kan kalla sig själv "allätare" eller "köttätare"...mycket att hålla reda på annars...
Jag tror att dom bara vill vara märkvärdiga....ju krångligare namn desto coolare...:D

//äter-kött-mjölk-ägg-homosapiens

Vegan är inte mycket så jag är inte cool med andra ord...:cryout: