handdator

Visa fullständig version : Överskottsenergi??

mazzej
2007-04-07, 19:24
För att gå upp i muskelstyrka ska man ju hellst ligga på ett överskott av energin om jag förstått det rätt??

Innebär detta att en person som är överviktig som börjar träna för muskelstyrka inte behöver äta massa extra. För att ligga på ett överskott?`Eftersom han/hon redan har det i fettet på kroppen??

Hoppas Ni Fattar!!

HAr sökt men inte funnit nått vettigt.

Ha't Gött

MVH Henke

GymTT
2007-04-07, 19:26
Du måste nog tyvärr ändå ligga på överskott.
Tror inte kroppen kan ta från magen och ge till musklerna t.e.x

Rahf
2007-04-07, 19:26
Nej det funkar inte så. Ditt fett kan inte omvandlas till muskler, det är en fysisk omöjlighet. För att gå upp i muskelmassa så måste du få i dig mer energi än du gör av med.

Bara för att du ätit för mycket förut betyder inte att dina kroppsliga "rikedomar" kan betala energiskulden. Tyvärr.

stellan
2007-04-07, 19:29
Nej det funkar inte så. Ditt fett kan inte omvandlas till muskler, det är en fysisk omöjlighet. För att gå upp i muskelmassa så måste du få i dig mer energi än du gör av med.

Bara för att du ätit för mycket förut betyder inte att dina kroppsliga "rikedomar" kan betala energiskulden. Tyvärr.

Det var skönt å höra. Jag har alltid fått höra att feta människor som börjar träna får mer muskler än en normalbyggd människa eftersom fettet omvandlas till muskler på något konstigt sätt.

z_bumbi
2007-04-07, 20:02
Innebär detta att en person som är överviktig som börjar träna för muskelstyrka inte behöver äta massa extra. För att ligga på ett överskott?`Eftersom han/hon redan har det i fettet på kroppen??

För styrka stämmer det nog ganska bra då de flesta (nybörjare) kan öka i styrka utan att gå upp i vikt.

machine gun
2007-04-07, 20:04
Det var skönt å höra. Jag har alltid fått höra att feta människor som börjar träna får mer muskler än en normalbyggd människa eftersom fettet omvandlas till muskler på något konstigt sätt.

Överviktiga människor har som regel, förutom mer fettmassa, även mer muskelmassa än normalviktiga personer. Detta för att kunna bära upp den tyngre kroppshyddan. Genom att styrketräna och äta tillräckligt med protein under en viktminskning så är det som bekant lättare att bibehålla muskelmassa. Jag skulle tippa på att detta är anledningen att man kan få intrycket av att tidigare överviktiga kan bygga muskler samtidigt som de tappar i fettvikt, när de i själva verket bara behåller den muskelmassa de redan hade.

King Grub
2007-04-07, 20:10
Överviktiga kan öka i muskelmassa samtidigt som dom förlorar fettvikt. Gäller dock främst otränade som börjar styrketräna, inte personer som är vana styrkeatleter som bara har bulkat för mycket. Och tillväxten kommer att vara blygsam jämfört med den ett överskott kan åstadkomma. Fettförlust är katabolism, muskeltillväxt anabolism. Att åstadkomma två motsatser samtidigt optimerar varken eller.

Bonnie
2007-04-07, 20:12
En förklaring kanske kan vara att överviktiga personer har blivit överviktiga pga att de ligger på kaloriöverskott och börjar de träna och fortsätter att ligga på överskott så blir det muskler istället.
En person som är smal och ligger stilla på sin vikt som börjar styrketräna kanske hamnar på ett kaloriminus och lägger då inte på sig mycket muskler.

mazzej
2007-04-07, 20:36
Ok så om man sammanfattar det hela så blir det vad? :P

Alla säger ju olika :D

machine gun
2007-04-07, 20:54
Ok så om man sammanfattar det hela så blir det vad? :P

Alla säger ju olika :D

Det bästa är att bestämma sig för att antingen bygga mer muskler eller att gå ner i vikt, en sak i taget alltså. Däremot är det jättebra att styrketräna under en viktnedgång för att behålla de muskler man redan har.

mazzej
2007-04-07, 21:24
Det bästa är att bestämma sig för att antingen bygga mer muskler eller att gå ner i vikt, en sak i taget alltså. Däremot är det jättebra att styrketräna under en viktnedgång för att behålla de muskler man redan har.

Hehe jooo men inte svaret på min fråga ;)

Sniggel
2007-04-07, 21:43
ok då sammanfattar vi lite då :-/

nybörjare + överviktig = större chans att bygga muskelmassa på energiunderskott

tränar redan styrketräning + normalviktig = orealistiskt att tro att du kan få muskler på ett energiunderskott

person + träning + energiöverskott = i princip garanterad muskeltillväxt oavsett träningserfarenhet

Englund
2007-04-08, 00:36
Du kan öka i styrka även på energiunderskott. Detta beror på att än vilket energiintag du ligger på så tränas det neuromuskullära samspelet mellan nerver, muskler och hjärnan vid styrketräning.

Handcuff
2007-04-08, 07:53
Du kan öka i styrka även på energiunderskott. Detta beror på att än vilket energiintag du ligger på så tränas det neuromuskullära samspelet mellan nerver, muskler och hjärnan vid styrketräning.

Till en viss nivå ja.

GymTT
2007-04-08, 08:08

I styrka, självklart.
Men efterfrågade han inte muskelmassa?
Eller virrar jag?

z_bumbi
2007-04-08, 08:12
I styrka, självklart.
Men efterfrågade han inte muskelmassa?
Eller virrar jag?

Nej

Ja

:D

GymTT