Visa fullständig version : För lite protein resulterar ihop med styrketräning?
Emil_Larsson
2007-04-06, 15:10
Om man tränar styrketräning, och käkar väldigt lite protein, kommer man inte få några synliga resultat av träningen då? ;)
Sökte på forumet men hittade inte.
King Grub
2007-04-06, 15:35
Definiera "väldigt lite".
Proteinintaget är en påverkande faktor. Ju större energiintag, desto mindre betydelse får proteinintagets storlek. Ligger du på överskott och går upp i vikt, behöver du alltså mindre protein.
Över 1.3 gram per kilo kroppsvikt eller så finns det inga bevis för att man vinner något på att ligga, och man kan absolut bygga muskler även på normalpersonens rekommenderade 0.8 gram per kilo och dygn, men då är det troligt att man inte maximerar sin uppbyggnadstakt utan proteinintaget kommer att vara en begränsande faktor.
fluffy_ferret
2007-04-06, 15:39
Proteinintaget är en påverkande faktor. Ju större energiintag, desto mindre betydelse får proteinintagets storlek. Ligger du på överskott och går upp i vikt, behöver du alltså mindre protein.
Över 1.3 gram per kilo kroppsvikt eller så finns det inga bevis för att man vinner något på att ligga, och man kan absolut bygga muskler även på normalpersonens rekommenderade 0.8 gram per kilo och dygn, men då är det troligt att man inte maximerar sin uppbyggnadstakt utan proteinintaget kommer att vara en begränsande faktor.
1.3 gram per kilo är ju ganska logiskt egentligen med tanke på hur långsam kroppen är på att lägga på sig muskler, och muskler innehåller väl bara, vad är det, 20% protein?
Hur uppstod myten om 1.3-2.0++ gram per kilo, egentligen?
King Grub
2007-04-06, 15:44
Även om inte proteinet man äter automatiskt blir muskelprotein (det blir det inte), så sänder intag av aminosyror anabola signaler till muskelcellen för inbyggnad av aminosyror till nytt muskelprotein. Och det är ett linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt, men taket för det förhållandet har nog fått överdrivna proportioner.
Det finns ingen speciell anledning till att begränsa sig, dock; 2 gram är en bra siffra att sikta på (skönt att veta att man har marginal), och 2.5-3 gram per kilo gör ingen skada; "will do no harm", som Tipton och Wolfe säger.
fluffy_ferret
2007-04-06, 15:50
Även om inte proteinet man äter automatiskt blir muskelprotein (det blir det inte), så sänder intag av aminosyror anabola signaler till muskelcellen för inbyggnad av aminosyror till nytt muskelprotein. Och det är ett linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt, men taket för det förhållandet har nog fått överdrivna proportioner.
Det finns ingen speciell anledning till att begränsa sig, dock; 2 gram är en bra siffra att sikta på (skönt att veta att man har marginal), och 2.5-3 gram per kilo gör ingen skada; "will do no harm", som Tipton och Wolfe säger.
Ja, men nu tänker jag ju på proteintillskotten som kan borde kunna undvika om man bara behöver 1.3 max. Bra att veta, alltså!
fluffy_ferret
2007-04-06, 16:01
Har du förresten någon aning om hur mycket protein en normalaktiv människa som tränar vid 3 tillfällen i veckan om ca 1.5h kan behöva? 1.3g per kg kan väl ändå bara gälla väldigt aktiva och idrottsmännen i toppskiktet?
Handcuff
2007-04-06, 16:06
Har du förresten någon aning om hur mycket protein en normalaktiv människa som tränar vid 3 tillfällen i veckan om ca 1.5h kan behöva? 1.3g per kg kan väl ändå bara gälla väldigt aktiva och idrottsmännen i toppskiktet?
Du har verkligen bestämt dig för att ifrågasätta ALLT som King Grub skriver...
King Grub: Bajs luktar illa
Fluffy: Källa på det? Egentligen är bajs ett djur.
Ola Wallengren
2007-04-06, 16:09
Effektiviteten i proteinomsättningen ökar om man styrketränar så även styrketränande kan vara i proteinbalans vid ett intag på 1,2g/kg, men som nämnts tidigare är det inte säkert att man maximerar sin muskeluppbyggande förmåga på ett så förhållandevis lågt intag.
Om man ökar på träningsmängden och tiden så ökar proteinbehovet något mer eftersom man använder en del (eller mer än vanligt) protein som energi.
Normalsvensson äter ca 1,2g/kg så om du är aktiv och äter mer mat så blir intaget oftast högre än så.
fluffy_ferret
2007-04-06, 16:11
Ifrågasätter väl ingenting egentligen. Gör bara ett antagande att mer aktiva människor behöver mer protein än mindre aktiva. Kunde vara bra att veta hur mycket protein jag kan tänkas behöva då... man vill ju inte hamna under, och 2.0g/kg låter verkligen jobbigt att trycka i sig.
Du är rolig du. Kan jag använda den feta texten i min signatur?
paddanboy
2007-04-06, 16:14
Det är rätt svårt, att genom "vanlig" mat. Tex Köttbullar + Makaroner med en Svenssonfrukost och övriga mål få ihop 2 gram protein/kg. Det är inga problem om man inte tänker på kalorierna... men annars?
fluffy_ferret
2007-04-06, 16:16
Effektiviteten i proteinomsättningen ökar om man styrketränar så även styrketränande kan vara i proteinbalans vid ett intag på 1,2g/kg, men som nämnts tidigare är det inte säkert att man maximerar sin muskeluppbyggande förmåga på ett så förhållandevis lågt intag.
Om man ökar på träningsmängden och tiden så ökar proteinbehovet något mer eftersom man använder en del (eller mer än vanligt) protein som energi.
Normalsvensson äter ca 1,2g/kg så om du är aktiv och äter mer mat så blir intaget oftast högre än så.
Nån som vet hur det är med protein från växtriket (som inte är lika högkvalitativt som det från djurriket)? Nånting man måste ta hänsyn till i ekvationen?
Men visst om medelsvensson får i sig 1.2g/kg så är det väl en onödig fråga till King_Grub
Dajollee
2007-04-06, 16:17
haha den va lite rolig
Är det inte så att atleter vars kroppar är tränade som tusan har en bättre fungerande proteinsyntes än medelsvensson? Sen beror det på vilken typ av viktklass de ligger på givetvis men deras kroppar är mer effektiva på att ta åt sig näring. Tacka Eddie Vedder för den informationen :D
King Grub
2007-04-06, 16:37
Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Dec;31(6):647-54. Dietary protein for athletes: from requirements to metabolic advantage. Phillips SM. (http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ppv/RPViewDoc?_handler_=HandleInitialGet&journal=apnm&volume=31&calyLang=eng&articleFile=h06-035.pdf)
Slutsatsen:
Available evidence suggests that protein requirements are not likely elevated, if they are elevated at all, by substantial amounts in persons completing exercise of either a dynamic or resistive nature. Ultimately, a debate on protein requirements appears to be moot for most athletes anyway, since their habitual intakes, particularly those of males, far exceed the RDA and even the most liberal estimates of requirement, which when estimated from existing nitrogen balance data in strength-trained athletes is ~1.3 g protein·kg–1·d–1 or ~1.1 g protein·kg–1·d–1 in endurance-trained athletes.
Rekommendationer från andra experter:
http://i11.tinypic.com/34qwj61.jpg
Inga belägg har någonsin lagts fram för bättre resultat av ett högre intag.
Emil_Larsson
2007-04-06, 16:38
När jag säger väldigt lite så menar jag i prinicip en dag då man lever på lösgodis och smörgåsar.
Emil_Larsson
2007-04-06, 16:41
Anledningen till att jag undrar är att jag inte äter speciellt mycket protein, vad jag själv anser.
King Grub
2007-04-06, 17:00
När jag säger väldigt lite så menar jag i prinicip en dag då man lever på lösgodis och smörgåsar.
Ja, det ger inte protein tillräckligt för tillväxt. Du överlever ju, nedbrutet muskelprotein ger nya aminosyror att användas i proteinsyntesen, men ev styrketräning kommer att ge högst begränsade resultat. En dag spelar förstås ingen roll över ett år, men en sådan diet för jämnan håller inte.
Emil_Larsson
2007-04-06, 17:02
Ja, det ger inte protein tillräckligt för tillväxt. Du överlever ju, nedbrutet muskelprotein ger nya aminosyror att användas i proteinsyntesen, men ev styrketräning kommer att ge högst begränsade resultat. En dag spelar förstås ingen roll över ett år, men en sådan diet för jämnan håller inte.
Hur långt tar det innan en muskelnedbrytning sker? räcker det med en hyper extremt slarvig kost för en dag i en vecka för att det ska bryta ner det en liten del av musklerna eller vadå?
King Grub
2007-04-06, 17:05
Proteinnedbrytningen sker konstant. Så skall det vara. Det är proteinbalansen som är intressant. Är nybildningen av protein större än nedbrytningen, ökar man i muskelmassa, och tvärtom.
Nån som vet hur det är med protein från växtriket (som inte är lika högkvalitativt som det från djurriket)? Nånting man måste ta hänsyn till i ekvationen?
Äter du bara vegetabiliskt och inte sojaprotein bör du istället titta på vilka mängder EAA du får i dig per dag;)
Stor risk att du får ett underskott på lysin med en vegetarisk diet.
Äter du hyffsat blandat kommer de animaliska proteinerna att komplettera de vegetabiliska proteinerna och i slutändan blir det fullvärdigt. Alla dessa siffror på 1.2 - 2.5 g / kg kroppsvikt gäller ALLT protein du äter.
Cerberus
2007-04-06, 17:10
jag siktar alltid på MINST 2g/kg, men å andra sidan räknar ja inte exakt heller, kan va mer lr mindre också.
och jag är störst o starkast i världen så resultaten talar ju för sig självt :D
Gissa varför det kallas "diskussionsforum" handcuff!
Tror du verkligen att detta är som ett litet fungerande samhälle? Kolo är en diktatur och när man har någon som kastat ur sig diverse ofattbara saker så blir det lätt så att man börjar misstro dennes poster i framtiden också.
Jag funderade på en sak... Jag tänkte ta upp två scenarion, så får ni svara på hur skillnaden i min muskelutvekcling skulle bli (så blir det mer konkret):
Scenario 1:
Jag styrketränar, ligger på kaloriöverskott, säg 500 kcal per dag. Ett gram protein per kg kroppsvikt.
Scenario 2:
Jag styrketränar och äter lika ofta och så som i scenario 1, ligger även här på 500 kcal överskott. Dock så är mitt proteinintag 2 gram per kilo kroppsvikt.
Andelen energi från fett och kolhydrater är så jämnt fördelade de kan bli mellan båda scenarion.
Okej, så vad blir skillnaden? Jag borde ju gå upp lika mycket... Frågaqn är om det blir mer muskler på scenario 2?
King Grub
2007-04-08, 09:41
Antagligen, ja. Bättre förutsättningar för det, i alla fall.
I så fall blir det mer..fett i scenario 1? För vikten jag går upp blir väl densamma?
King Grub
2007-04-08, 09:55
Den metabola kostnaden av att nybilda muskelprotein är inte densamma som att nybilda fettvävnad. Man går inte upp lika mycket i vikt vid ett visst överskott, om vad den nybildade vävnaden består av skiljer sig.
Den energi du lagrar som fett- och muskelmassa är å andra sidan densamma vid olika överskott.
Det var mer så jag menade...
Handcuff
2007-04-08, 16:06
Hahaha. Nästan varje gång Grub skrivit något kan man vara säker på att en eller två poster ner finns det motargument från Fluffy, det var det jag syftade på :D
Måste kanske säga att jag absolut inte har något emot att läsa inlägg från varken Grub eller Fluffy eller vem som helst...tvärtom :thumbup:
Blir det ingen diskussion...finns det inget att läsa = jag lär mig inget --> Jag blir o-optimal --> Jag blir katabol --> Jag krymper --> Jag dör!!!! :( Så skriv på :D
Ulf A Big
2007-04-08, 20:44
Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Dec;31(6):647-54. Dietary protein for athletes: from requirements to metabolic advantage. Phillips SM. (http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ppv/RPViewDoc?_handler_=HandleInitialGet&journal=apnm&volume=31&calyLang=eng&articleFile=h06-035.pdf)
Slutsatsen:
Rekommendationer från andra experter:
http://i11.tinypic.com/34qwj61.jpg
Inga belägg har någonsin lagts fram för bättre resultat av ett högre intag.
Om man sedan börjar se till proteinets kvalité så visar det sig att man får bra kvävebalans på relativt lite protein bara det är av bra kvalité.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.