Visa fullständig version : "Frukostmat" -Bilder och inspiration
Till frukost kan man ju äta vad som helst. Men jag är svag för traditionell "frukostmat", bröd, müsli, gröt osv. Tänkte en frukost-bildtråd kan va något. Släng upp vad ni äter till frukost, allt från ostmackor till potatismos och korv.
Jag går ut med en äggmacka med dillkaviar och en med kycklingfilé. Mjölken till fick inte vara med på bilden.
Inte uppskattat?
Jag försöker en till. Jordgubbsfil och müsli, kalkonkesomacka och apelsin.
Jo, mkt uppskattat att se bilder, älskar frukostmat *drool*.
Men min kamera är paj..
... å lite solrosfrön. (?)
Squirrel
2007-04-10, 12:32
Risgrynsgröt med clementin. Som Ris a la Malta utan grädde och socker :Virro
38002
Min favoritfrukost är fruktsallad med yoghurt eller keso, mackor med ost och äggröra, ska fota en sån frukost nästa gång jag äter en.
Så länge kan jag bidra med lite gamla frukostar. Här är fjällfil med banan, äggröra, morot och tomat.
Det här var definitivt från diet. Ni får tänka dit fler mackor. Det här var nog egentligen ett mellanmål, men vafan. Det är smoothie gjord på kvarg (och bär och juice och banan) och en knäckemacka med avocado.
fed_up: Najs smoothie, hur mycket av allt? :P
Måste prövas :)
... å lite solrosfrön. (?)
Japps ;)
Det här var definitivt från diet. Ni får tänka dit fler mackor. Det här var nog egentligen ett mellanmål, men vafan. Det är smoothie gjord på kvarg (och bär och juice och banan) och en knäckemacka med avocado.
Smoothie får jag pröva nån morgon!
Mjölk och hallon kört i mixern. 2 kalkonkesoknäcke, 1 senap kall potatis och kesoknäcke.
"Blåbärsdrink" och musselmacka, mums:
Ganymedes
2007-04-20, 21:57
Inte uppskattat?
Jodå! Jag tyckte att det var sött med tre skivor gurka på talriken också. Fick lite "reklam för kattmat"-vibbar. Du vet, där de alltid lägger en dillkvist ihop med den konserverade fårhjärnan (eller vad kattmat nu innehåller), för att de ska se fräscht ut. :)
Några varma mackor och en nötsmörsknäcke smakar bra alla tidpunkter på dygnet:
Eddie Vedder
2007-04-20, 22:04
Jag älskar musslor!*drool*
Synd bara att alla utom Eldorados är svindyra och ingen affär inom cykelavstånd har Eldorados musslor i sortimentet.*gah!*
Riktigt fint du hade "pusslat ihop dom" på mackan oxå.;)
Synd bara att alla utom Eldorados är svindyra och ingen affär inom cykelavstånd har Eldorados musslor i sortimentet.*gah!*
Jo, själv blir det också Eldorados alla gånger, både priset och smaken är bra. Roligt att höra att nån annan också äter musslor :)
Havregrynsgröt med kanel, björnbär, jordgubbar och lite solrosfrön. (mjölk tillkom, precis som den obligatoriska kaffekoppen :D)
38303
Testa prata med personalen, jag har efterfrågat flera olika varor som de har varit possetiva till att ta hem. En sak som musslor på konserv har ju låååång hållbarhetstid, så de är nog inte alls negativa på att ta hem ett gäng.
Lite svårare att få dem att våga sig på färskvaror om de inte tror sig ha underlag, men jag har då lyckats prata till mig både minikeso och eldorado(tror jag) woksås till min butik
Eddie Vedder
2007-04-22, 10:29
Testa prata med personalen, jag har efterfrågat flera olika varor som de har varit possetiva till att ta hem. En sak som musslor på konserv har ju låååång hållbarhetstid, så de är nog inte alls negativa på att ta hem ett gäng.
Lite svårare att få dem att våga sig på färskvaror om de inte tror sig ha underlag, men jag har då lyckats prata till mig både minikeso och eldorado(tror jag) woksås till min butik
Tack för tipset!:thumbup:
Kanske kan va värt ett försök, jag menar konserverade musslor säljer dom ju redan så varför inte köra Eldorados?
Kan inte alla ge tipps på frukostar som garanterat håller en mätt också?
Helst utan mycket energi! Gröt fungerar ju, men är så jäla äckligt :D.
Puss!
är det bara jag som verkligen längtar efter morgon och få äta min havregrynsgröt när jag går och lägger mig?
Eddie Vedder
2007-04-22, 13:14
är det bara jag som verkligen längtar efter morgon och få äta min havregrynsgröt när jag går och lägger mig?
Nej verkligen inte!:hbang:
Jag äter frukost runt femtiden på morron och börjar väl längta efter gröt runt sex skulle jag tro:D Dessutom äter jag gröt efter nästan varje träningspass så uppåt tolv grötmåltider i veckan är nog ingen övrdrift i mitt fall, älskar verkligen all form av gröt och alla former av havregryn. Är t.ex. även en extrem müsliälskare.*drool* *drool*
TcAnders
2007-04-22, 19:31
Havregrynsgröt med kanel, björnbär, jordgubbar och lite solrosfrön. (mjölk tillkom, precis som den obligatoriska kaffekoppen :D)
38303
Såg riktigt gott ut!
Jag gillar bär.. *popcorn*
// Anders
Såg riktigt gott ut!
Jag gillar bär.. *popcorn*
// Anders
Jag gillar också bär. Det bästa med den kommande sommaren är ju att man kan åka till ett självplock och stoppa i sig litervis med jordgubbar *cupid* :D
mirrranda
2007-04-23, 06:46
älskar verkligen all form av gröt och alla former av havregryn. *drool*
Kan inte säga annat än att jag håller med! Mer gröt till folket :D
Utan bild så är vaniljfil med vetekli, lite kanel och några frysta hallon så gott så det finns inte, mums.
Sundsarn
2007-04-25, 14:58
jag brukar blanda mig smoothie/yoghurt av runt 250gr kvarg och en banan. Ev bär och iböand även en skopa med vassle *cupid*
Squirrel
2007-04-25, 23:26
Fick nån liter hemmagjord blåbärssylt av min mamma ;)
38365
Squirrel
2007-04-25, 23:29
Jag gillar också bär. Det bästa med den kommande sommaren är ju att man kan åka till ett självplock och stoppa i sig litervis med jordgubbar *cupid* :D
Min pappa jobbade på ett jordgubbsgård en sommar för sådär 40 år sen. Han mår än idag illa av blotta synen av jordgubbar. Take care! Jordgubbar är nåt man inte får förstöra!
Min pappa jobbade på ett jordgubbsgård en sommar för sådär 40 år sen. Han mår än idag illa av blotta synen av jordgubbar. Take care! Jordgubbar är nåt man inte får förstöra!
haha jo det är klart. tur att det inte är jordgubbssäsong så ofta då. :D
...
Självklart, dom skall helst täcka varje milimeter av mackan :D
Fick nån liter hemmagjord blåbärssylt av min mamma ;)
Ser mina müsliögon rätt om jag säger att det där är Hemköps basmüsli?
Squirrel
2007-04-26, 22:33
Ser mina müsliögon rätt om jag säger att det där är Hemköps basmüsli?
Naj, det var nån jag köpte på ICA iaf. Billigaste billiga.
fed_up: Najs smoothie, hur mycket av allt? :P
Måste prövas :)
Oj, lite sent svar kanske, men jag minns inte måtten plus att jag bara kör lite på känsla. Man får testa sig fram till det blir lagom. Det är godast att söta med banan, men under diet får det bli fun light eller prottepulver.
Smoothie till frukost är toppen. Smoothie är jämt toppen, förresten.
JailBait
2007-04-28, 17:58
Några frukostmackor:
vaaa varför har du inte kahlua i glaset :P skandal!!
Orkar inte ta bild men här är min breakfast of champions
Lattegröt
Du behöver:
En rejäl mugg (enliters ungefär)
havregryn
mjölk
snabbkaffepulver
Fyll muggen till hälften med havregryn, häll i ca en halvliter mjölk och 1-2 teskedar snabbkaffe. Blanda och njut! Ätes med sked.
LadyInsane
2007-04-30, 12:28
Några frukostmackor:
Vad är det för krydda på äggen?
Eftersom det är deff nu kör jag på fullkornsvälling till frukost. Bra skit!
ser ut som curry...
Det stämmer
Überbiffen
2007-05-02, 23:27
http://www.bigpimpin.org/pictures/food/CIMG9961.jpg
bluelight
2007-05-08, 22:41
Det stämmer
Hm, spännande kombination med curry och ägg, låter inte speciellt gott men what the heck! Kanske man skulle pröva.
Min frukost är väl inte sådär jätteintressant.. Prottedrink med havre + 2 mackor med valfritt pålägg (varierar mellan ägg, paprika/salamimjukost, skinka, leverpastej).
Supercharger
2007-05-29, 09:21
Morgonens frukost.
Fiberberikad havregrynsgröt med skivad banan och lågkalorihallonsylt.
mirrranda
2007-05-29, 14:33
Gröt med keso/kesella/banan/sylt-mix samt toppad med kikärtor :D
Eddie Vedder
2007-05-29, 14:35
Gröt med keso/kesella/banan/sylt-mix samt toppad med kikärtor :D
:thumbup: :eating: :bow:
Fett gott att ta lite vanlig lätt fil och bara blanda i protein pulvret.. Jävligt gott med jordgubb som jag kör med !!
Inte rätt tråd att surfa runt i efter man pressat mat till bristningsgränsen!*spy*
Men det fanns en del aha-frukostar här, ska kika förbi här igen när maten lagt sig lite.
LadyInsane
2007-07-12, 09:01
En av de godaste frukostarna jag ätit på jättelänge.
1 dl havregryn Änglamark
Halv banan
1 dl minikeso (Minikeson och den halva bananen mixas a'la Syrrans Kesogrädde).
Massa jordgubbar
I vanliga fall äter jag bara de tre förstnämnda till frukost och det är jättegott, men just denna morgon var jordgubbarna toppen över i:et och det blev otroligt gott!
40607
40608
40609
martial_man
2007-07-12, 14:50
Jag käkar ofta en blandning med rågfras och kellogs cornflakes( 1 dl av varje ) med två dl mjölk. och sen tillsammans med det 2 dl multivitamin juice och ett äpple och sen en eller två svarta rågmackor med en skiva ost och ett ägg som pålägg. :) mums..... kommentera gärna.....
Eddie Vedder
2007-07-12, 14:51
kommentera gärna.....
Utmärkt på alla särtt och vis!:thumbup: *drool*
Visst skulle det kunna göras små förändringar men det är obetydliga småsaker, det är en välbalanserad och god frukost, inget du behöver ändra där inte.:)
MyungChul
2007-07-12, 22:12
Avocadokräm med kräftstjärtar, majo och svartpeppar
Omelett:
4 ägg
några skivor kalkon klippt i bitar
rödlök
majs
div. kryddor
Mackor:
Gårdagens köttfärsröra
Och till det en morot.
I vanliga fall brukar frukosten bestå av havregrynsgröt med div frysta bär.
Alfred Nobel
2007-07-13, 09:45
Omelett:
4 ägg
rödlök
majs
div. kryddor
Mackor:
Gårdagens köttfärsröra
Och till det en morot.
I vanliga fall brukar frukosten bestå av havregrynsgröt med div frysta bär.
Yummie :)
MyungChul
2007-07-13, 11:29
Det där är äggröra, inte omelett. Men det ser trevligt ut iallafall :thumbup:
Det där är äggröra, inte omelett. Men det ser trevligt ut iallafall :thumbup:
Ja, det har du nog rätt i... Men gott var det!
Guybrush
2007-07-16, 21:33
---sköna bilder på mat---
Måste säga att du äter din gröt med klass! Vilket upplägg :thumbup: Man äter med ögat också!
(Minikeson och den halva bananen mixas a'la Syrrans Kesogrädde).
Det är väl Mirres kesogrädde, eller?
Avocadokräm med kräftstjärtar, majo och svartpeppar
mmmmm va gott det lät
som lunch med
Omelett:
4 ägg
rödlök
majs
div. kryddor
Mackor:
Gårdagens köttfärsröra
riktigt smarrigt
tog bort moroten för en hel morot är tråkigt *L*
jag river den hellre, blir lite kuligare så
Brukar köra 1dl whey80, 1 matsked linfrö, 2 matskedar vetekli, 5dl minimjölk, 1 banan/färska bär/honungsmelon. Mixa ner o drick!
Såg att några gillade musslor, måste rekomendera abbas rökta musslor, riktigt gott på mackan med ost över, sedan in i ugnen tills det smält.
Jamjam
Frukost är det bästa målet på hela dagen! Börjar längta efter den redan på kvällen innan jag går och lägger mig*screwy*
Äter samma varje morgon: Havregrynsgröt med psylliumfrön, en "skvätt" kruskakli,ägg(i gröten) kryddat med kanel,kardemumma och lite sötningsmedel*drool* Smakar som bullar!Jag har lyckats få mig själv att tro att jag äter bullar..varje morgon! (så är jag blond också..:laugh: )
Frukost är det bästa målet på hela dagen! Börjar längta efter den redan på kvällen innan jag går och lägger mig*screwy*
Äter samma varje morgon: Havregrynsgröt med psylliumfrön, en "skvätt" kruskakli,ägg(i gröten) kryddat med kanel,kardemumma och lite sötningsmedel*drool* Smakar som bullar!Jag har lyckats få mig själv att tro att jag äter bullar..varje morgon! (så är jag blond också..:laugh: )
:laugh:
Men du är inte ensam om att se fram emot frukosten på kvällen, händer även mig;)
havregröt + whey , varje morgon, nu i 3 år :hbang:
Alfred Nobel
2007-08-07, 08:13
Havregrynsgröt, kesella och blåbär on top.
Polarkraft extrem, kalkon, keso, gurka och röd paprika.
Kaffemugg med kaffe :)
Isabella
2007-08-07, 09:27
Men Niklas du måste ha aromat på mackorna också =) Annars såg frukosten *drool*
http://www.geting.se/image.php/56082-Musli-fruits-berrys.JPG (http://www.geting.se/viewimage.php?image=56082-Musli-fruits-berrys.JPG)
(Glömde att lägga upp den, men här kommer den ett par dagar försent)
Liter yoghurt med blåbärssmak
Musli
Hackad apelsin, nektarin, mandlar, jordgubb och hallon.
Sedan proteindrink för att jag är så jävla ambitiös!
Alfred Nobel
2007-08-07, 12:52
Men Niklas du måste ha aromat på mackorna också =) Annars såg frukosten *drool*
Armoaten ligger dåld under kalkonen serru ;) Ne men jag föredrar aromat på gurka faktiskt, men ack att jag inte tänkte på det imorse. Men det finns alltid en morgondag också! :D
Isabella
2007-08-07, 15:01
Armoaten ligger dåld under kalkonen serru ;) Ne men jag föredrar aromat på gurka faktiskt, men ack att jag inte tänkte på det imorse. Men det finns alltid en morgondag också! :D
Bra så ska det låta:D
Alfred Nobel
2007-08-07, 16:07
Bra så ska det låta:D
Indeed :)
LasseMan
2007-08-07, 20:20
Min nu varnade frukost
4dl mini mjölk
1dl protte banan
1 dl fiber havre
en banan
536kcal 44,1 protte 76 kolisar 5,9 fett
smaskens=)
Alfred Nobel
2007-08-07, 20:34
Min nu varnade frukost
4dl mini mjölk
1dl protte banan
1 dl fiber havre
en banan
536kcal 44,1 protte 76 kolisar 5,9 fett
Shaky Shaky i shakern?
Eller
Brumm-brumm i blendern?
LasseMan
2007-08-08, 05:28
glömde och skriva den detaljen=)....
in med allt i blendern....mixa drick testa har även släng i nötter då jag vill ha ännu mer kcal... fonka bra de me
LadyInsane
2007-08-08, 10:43
Har precis haft brunch här hemma med några vänner som reser hem till Italien lite senare.
Bland annat blev det kardemumma-scones, plättar och egengjort pålägg; färskost med honung och kanel.
Mumma!
*drool*
41491
41492
41493
Bland annat blev det kardemumma-scones, plättar och egengjort pålägg; färskost med honung och kanel.
PLÄTTAR!!!!!! *drool* de ser jättegoda ut, som hederliga gamla plättar med recept av typ "mormor" om du förstår vad jag menar :Virro
..avundsjuk? jag? *cry*
LadyInsane
2007-08-08, 12:20
PLÄTTAR!!!!!! *drool* de ser jättegoda ut, som hederliga gamla plättar med recept av typ "mormor" om du förstår vad jag menar :Virro
..avundsjuk? jag? *cry*
Det var det också! Åt jättemånga. Typ mår illa nu, så orkar inte gå och träna..!:D*slap*
såg ut som en god brunch
hade gärna sett lite ägg där med *S*
plättar var evigheter sen jag gjorde
Alfred Nobel
2007-08-08, 15:06
Makrill & Mussel smörgås med en tallrik champinjoner vid sidan om. Exklusive ostmacka som inte kom med på bild.
Har precis haft brunch här hemma med några vänner som reser hem till Italien lite senare.
Mumma!
*drool*
41491
41492
41493
Jisses, va det såg gott ut, älskar scones :hbang:
Är torsk på nybakt bröd :em:
Snabb fråga: Hur kommer det sig att lättkesella är så himla populärt?*nyfiken*
Det är relativt proteinrikt
Det är relativt proteinrikt
Och gott!:)
Alfred Nobel
2007-08-09, 08:23
50g Fiberberikad havregrynsgröt
150g Frysta Hallon
40g Gott & Gräddat
5g Bregott smör
20g Rökt kalkon
20g Gouda ost 28%
20g Gurka
P: 20 (19%)
K: 55 (53%)
F: 13 (28%)
Kcal: 416
Fan, Niklas. När kan du flytta in? *drool*
Alfred Nobel
2007-08-09, 08:28
Fan, Niklas. När kan du flytta in? *drool*
Haha you wish :D
LadyInsane
2007-08-09, 09:28
Jisses, va det såg gott ut, älskar scones :hbang:
Är torsk på nybakt bröd :em:
Jag med. Nybakat är förmodligen det absoulut bästa som finns...*cupid*
såg ut som en god brunch
hade gärna sett lite ägg där med *S*
plättar var evigheter sen jag gjorde
Vi hade ägg också. Orkade dock inte ta kort på det. Kändes lite "tråkigt" i jämförelse..:D
Plättar är gott, men jag föredrar pannkakor. Plättar kan man äta hur många som helst utan att känna mättnad. *rolleyes*
mirrranda
2007-08-09, 16:14
Det var faktiskt jag som bakade kardemummascones'en :furious: inte ladyinsane :D
Damn Niklas du kör hardcore frukost du :D
Typisk frukost:
2dl (70g) Fiberberikad havregrynsgröt
1 banan + russin o kanel
2 dl lättmjölk
2 hårdkokta ägg (på bröd ifall jag orkar ta fram brödet) ;)
Alfred Nobel
2007-08-09, 19:09
Jajjamensan, fast blev de inte tillräckligt mkt hardcore imorse, får bli dubbla imorrn :)
LadyInsane
2007-08-09, 21:28
Det var faktiskt jag som bakade kardemummascones'en :furious: inte ladyinsane :D
Jag var ett moraliskt stöd. Utan mig hade det aldrig gått vägen...:cool:
Scones... Scones!! Åååååh vad det ser gott ut!!
Ägg och bönor med chilisås.
Min kamera mår inte så bra så ni får tänka er den ljuva synen.
* Motsvarande en burk valfria bönor (borlottibönor, vita bönor lr likn).
* 2-3 stekta ägg (stek på ena sidan endast så gulan kan rinna lite).
* Söt chilisås.
+ Coolt med ägg och bönor.
+ Gott.
+ Mycket näringsriktigt för den tränande individen.
- Man måste steka äggen.
- Chilisåsen innehåller en del socker.
Eddie Vedder
2007-08-11, 09:25
You're my kind of guy kspr!:thumbup:
Bönor till frukost är opti så det skriker om det. Själv har jag det i gröt eller käkar dom med en burk makrill i tomatsås.
Vanlig mat till frukost is the shit!:hbang:
You're my kind of guy kspr!:thumbup:
Bönor till frukost är opti så det skriker om det. Själv har jag det i gröt eller käkar dom med en burk makrill i tomatsås.
Vanlig mat till frukost is the shit!:hbang:
Bönor i gröten är fruktansvärt hardcore faktiskt. :D
LadyInsane
2007-08-13, 10:34
Dagens frukost:
1 dl havregrynsgröt, blandat med ½ äpple och kanel. In i micron.
41590
Sedan blandade jag med mixerstav; ½ banan och 1 dl minikeso. På med detta på gröten och äpplet. Mums!
41589
Till blev det en enorm kaffe latte!
41591
MyungChul
2007-08-13, 13:44
no offense, men latte är kaffe utan skum! *whistle* *flex* :D:D
mirrranda
2007-08-13, 13:54
no offense, men latte är kaffe utan skum! *whistle* *flex*
Nej latte betyder endast mjölk på italienska *slap*
:D
MyungChul
2007-08-13, 14:50
I stand corrected..
"En caffelatte består av 1/4 espresso och 3/4 varm mjölk med lite eller inget skum. Den innehåller alltså således mer mjölk än i en cappuccino. Caffè latte är italienska för kaffe (med) mjölk."
Det där va however inte "lite" skuml. ;)
LadyInsane
2007-08-13, 15:27
I stand corrected..
"En caffelatte består av 1/4 espresso och 3/4 varm mjölk med lite eller inget skum. Den innehåller alltså således mer mjölk än i en cappuccino. Caffè latte är italienska för kaffe (med) mjölk."
Det där va however inte "lite" skuml. ;)
En latte är expressokaffe med varm mjölk ja. Vill man ha skum så kan man ha det. Har jobbat som barista och råkar vara "pro" på att skumma, så då går jag gärna till överdrift!:D
Sov lite väl länge i lördags, så det var lika bra att kombiner frukost med lunch;)
Alaska Polloc m kokt potatis, smör som sås*drool*
MyungChul
2007-08-13, 16:08
En latte är expressokaffe med varm mjölk ja. Vill man ha skum så kan man ha det. Har jobbat som barista och råkar vara "pro" på att skumma, så då går jag gärna till överdrift!:D
Lustigt att du inte kan stava till espresso då :D
mirrranda
2007-08-13, 16:45
Instämmer helt, skäms på dig syrran :banned
Brooklyn
2007-08-13, 18:32
hihi, och jag är i kaffebranschen nu, så säg mig lilla barista, under hur många bars tryck skall en espresso bryggas, och under hur många ~sekunder för att få den perfekta espresson? :D
fuska inte med google nu! *slap*
Sedan blandade jag med mixerstav; ½ banan och 1 dl minikeso. På med detta på gröten och äpplet. Mums!
Åh.. har försökt med "kesogrädden" supermånga gånger och gjort exakt som det står, provat olika varianter och metoder, men jag får ALDRIG till den så fluffig och fin. Mest som en kompakt.. smet. kanske måste byta mixerstav?
Gott såg det ut iaf!:thumbup:
LadyInsane
2007-08-13, 19:45
Åh.. har försökt med "kesogrädden" supermånga gånger och gjort exakt som det står, provat olika varianter och metoder, men jag får ALDRIG till den så fluffig och fin. Mest som en kompakt.. smet. kanske måste byta mixerstav?
Gott såg det ut iaf!
Tack!
Gör inget annat än mixar det upp och ned. Kanske beror det på din stavmixer, kan inte komma på något annat.
hihi, och jag är i kaffebranschen nu, så säg mig lilla barista, under hur många bars tryck skall en espresso bryggas, och under hur många ~sekunder för att få den perfekta espresson?
fuska inte med google nu!
*bs* :Virro
Instämmer helt, skäms på dig syrran :banned
Muppa över stavfel på internet. OMG, det måste vara ett rekord!*slap*
MyungChul
2007-08-13, 19:52
Haha. :D:D
haha känner igen det där, måste vara fel på mixern *whistle*
Jag tror det största tricket är, precis som LadyInsane skriver, att liksom föra mixerstaven upp och ner, man drar den uppåt (samtidigt som man mixar såklart) för att "hämta luft" sen för man den neråt för att föra ner luften och så gör man så tills den är lagom fluffig.
Jag tror det största tricket är, precis som LadyInsane skriver, att liksom föra mixerstaven upp och ner, man drar den uppåt (samtidigt som man mixar såklart) för att "hämta luft" sen för man den neråt för att föra ner luften och så gör man så tills den är lagom fluffig.
Hehe, har gjort det. Har testat allt, och envist stått och mixat länge, länge :).
Men.. kan nog vara en idé att testa med en annan stavmixer. Den har hängt med många år och är nog ganska slö.
Ska inte ge upp, för bananfluff ska jag ha!:D
LadyInsane
2007-08-15, 07:53
41627
Frukost idag.
Havregrynsgröt med milbonakvarg och värmd banan. :)
Har ingen bild så därför gör jag ett kollage
http://www.kullamust.se/images/99920450.jpg +
http://www.ninaweb.se/efit/060618/06.jpg +
http://www.santamaria.fi/gfx/product/images/kanel.jpg+
http://fotolasse.se/alatorp/Rolhist/Socker.jpg
Min frukost idag och den var GrYmt god! *drool*
Edit: Det är vaniljglass, lättsockrad havregrynsgröt med en touch utav kanel
Eddie Vedder
2007-08-15, 08:38
Exhale och LadyInsane::bow: :eating:
Frukost idag.
Havregrynsgröt med milbonakvarg och värmd banan. :)
Hur gott var det där? På en skala 4-13?
Såg ruskigt gott!
Eddie V, vilken är din favoritgröt om vi snackar neutrala grötar?
Eddie Vedder
2007-08-15, 08:47
Neutrala grötfavoriter är gröt med ägg, yoghurt och kakao.:thumbup: Sedan ska det gärna vara lite bär i. Det är ju inte allt för "far out" iaf hehe. Men hursomhelst vanlig gröt som kokas i kastrull, kläcker ner ett eller två ägg i kastrullen, sen ner med dom frysta bären och när ägget stelnat till och bären mjukats upp häller man i skålen och tillsätter yoghurt och kakao.:thumbup:
Även keso går finfint.
Neutrala grötfavoriter är gröt med ägg, yoghurt och kakao.:thumbup: Sedan ska det gärna vara lite bär i. Det är ju inte allt för "far out" iaf hehe. Men hursomhelst vanlig gröt som kokas i kastrull, kläcker ner ett eller två ägg i kastrullen, sen ner med dom frysta bären och när ägget stelnat till och bären mjukats upp häller man i skålen och tillsätter yoghurt och kakao.:thumbup:
Även keso går finfint.
Bra recept där :thumbup:
Men jag tänkte mer på vilka grötsorter som bäst går hem, t ex kornmjöl, grovt rågmjöl, havregryn, grahamsmjöl, grahamsgryn, mannagryn osv?
MyungChul
2007-08-15, 09:00
Såg mer ut som feta-ost än vaniljglass enligt mig. *screwy*
Eddie Vedder
2007-08-15, 13:02
Men jag tänkte mer på vilka grötsorter som bäst går hem, t ex kornmjöl, grovt rågmjöl, havregryn, grahamsmjöl, grahamsgryn, mannagryn osv?
Jasså du menar vilken bas jag föredrar att göra min gröt på.:) Havregryn är ju självklart, men jag tycker nog mest om rågflingsgröt faktiskt. Även AXA grynmix blir väldigt god gröt som jag ofta äter. Dom två senare är ju tyvärr betydligt dyrare.
Även risgrynsgröt är gott men det blir väldigt väldigt sällan.
Fast egentligen är det fel av mig att diskutera gröt i tråden för "frukostmat" för jag äter nästan aldrig gröt till frukost längre. Till frukost äter jag oftast fisk med potatis eller fisk med grönsaker (beroende på hur hungrig jag är) och gröt äts till lunch och/eller middag.:thumbup:
LadyInsane
2007-08-15, 16:41
Exhale och LadyInsane::bow: :eating:
Hur gott var det där? På en skala 4-13?
Såg ruskigt gott!
Nämen det var faktiskt ruskigt gott. Kanske att endel skulle finna det lite torrt, men det gjorde inte jag. Beror väl mest på vad man tycker om kvarg..;)
Alfred Nobel
2007-08-15, 18:07
oh yeah!
LadyInsane
2007-08-15, 18:34
OMG Nicke! Kan tänka mig att flickorna blir glada på morgonen...?:D ;)
Alfred Nobel
2007-08-15, 18:35
OMG Nicke! Kan tänka mig att flickorna blir glada på morgonen...?:D ;)
Hehe såklart :) speciellt när vi senare gick ut på golfbanan och slet arslet av oss för att få bollen ner i hålet (spana in bilder i journalen)
machine gun
2007-08-15, 19:05
Jasså du menar vilken bas jag föredrar att göra min gröt på.:) Havregryn är ju självklart, men jag tycker nog mest om rågflingsgröt faktiskt.
Emn.. säger du inte emot dig själv lite här?
Och angående priset: 10 spänn per paket är väl iofs inte nån direkt förmögenhet det heller :D
Eddie Vedder
2007-08-15, 19:08
Emn.. säger du inte emot dig själv lite här?
Och angående priset: 10 spänn per paket är väl iofs inte nån direkt förmögenhet det heller :D
Jo men asså, det jag menade med "självklarhet" är att havregryn har använts mest och är en självklarhet som gröt. Men jag håller med om att det blev konstigt formulerat hehe.:D Hursomhelst menade jag att havregryn såklart används men att jag nog tycker rågflingor är godast.
Och inte är det en förmögenhet men tror det brukar gå på 12 spänn för typ 700g eller så. Samma summa får man ju bannemig 1.5kg havregryn för. "Många bäckar små" för en snål student vettu.;)
Niklas- Nummer fyra där...*drool*
Alfred Nobel
2007-08-16, 07:43
Niklas- Nummer fyra där...*drool*
Den var faktiskt väldigt god :)
Dagens frukost (4smörgåsar)
Bild nr1
60g Fazer fullkornsfralla
100g Keso
20g Kalkon + gurka
Bild nr2-3
80g Jättegod fullkornsfranska
50g Gouda ost 28%
70g Tomat
20g Kalkon + gurka
fyrkantig_rondell
2007-08-16, 10:31
Dagens frukost:
41681
Kall dinkelgröt toppat med blåbär och lite vaniljyoghurt.
41682
Tonfisk smörgås med philadelphia, gruka och ost.
41683
Macka med qurnbullar, äggvita, philadelphia och gurka.
Alfred Nobel
2007-08-16, 10:34
fyrkantig_rondell din frukostgröt är identisk med hur min brukar se ut när jag använder mig av blåbär :thumbup:
Tonfisks sörmågsen samt den andra ser riktigt fina ut också :)
fyrkantig_rondell
2007-08-16, 10:45
fyrkantig_rondell din frukostgröt är identisk med hur min brukar se ut när jag använder mig av blåbär :thumbup:
Tonfisks sörmågsen samt den andra ser riktigt fina ut också :)
Det var faktisk från dina bilder som jag blev inspererad att testa med blåbär på gröten. har absolut hittat en ny favorit kombo, så gott!:thumbup:
brukr du köra med färska blåbär eller frysta? på bilden är dom frysta men då jag vill lyxa till det köper jag färska.
tackar. dina mackor ovanför såg mkt goda ut också. äter inte kött men blev faktiskt lite sugen när jag såg dina skinkmackor.;)
Alfred Nobel
2007-08-16, 10:49
Det var faktisk från dina bilder som jag blev inspererad att testa med blåbär på gröten. har absolut hittat en ny favorit kombo, så gott!:thumbup:
brukr du köra med färska blåbär eller frysta? på bilden är dom frysta men då jag vill lyxa till det köper jag färska.
tackar. dina mackor ovanför såg mkt goda ut också. äter inte kött men blev faktiskt lite sugen när jag såg dina skinkmackor.;)
Det variar ganska mycket, nu på sommaren blir det oftast färska från trädgården om kroppen pallar plocka, haha. Annars blir det frysta från affären som jag ställer i kylskåpet över natten så de får tina och bli saftiga till dagen efter.
Kalkon på smörgås med lite ost är sååå gott, yum yum *drool*
Tillsammans med min rutin-grötfrukost som jag äter varje morgon blev det idag en iskaffe!
41684
41685
Blev superfluffig och superdelicious. *drool*
Isabella
2007-08-16, 10:56
lectris Hur gjorde du islatten?
lectris Hur gjorde du islatten?
Jag hade en lagom skvätt minimjölk i mixern så att det blev fluffigt, hade ner 1tsk hermesetas + lite kakaopulver. Mixade lite till, hade i ett par isbitar, mixade lite till, hade i ~1 kopp kallt kaffe som legat i frysen i en halvtimme eller något. Mixade, hällde upp i glaset och hade på ytterligare lite kakao. done! :thumbup: :D
fyrkantig_rondell
2007-08-16, 11:54
Det variar ganska mycket, nu på sommaren blir det oftast färska från trädgården om kroppen pallar plocka, haha. Annars blir det frysta från affären som jag ställer i kylskåpet över natten så de får tina och bli saftiga till dagen efter.
Kalkon på smörgås med lite ost är sååå gott, yum yum *drool*
villken lyx att kunna plocka färska bär på morgonen och ha på gröten!:) själv bor man ju då i lägenhet så det blir till att köpa om man vill ha färska..
aha, det var kalkon du hade på mackan. jag som trodde det var skinka.. :smash:
villken lyx att kunna plocka färska bär på morgonen och ha på gröten!:) själv bor man ju då i lägenhet så det blir till att köpa om man vill ha färska..
aha, det var kalkon du hade på mackan. jag som trodde det var skinka.. :smash:
Bor du på plattan eller? Nån skog borde ju finnas i närheten ;)
Isabella
2007-08-16, 14:04
Jag hade en lagom skvätt minimjölk i mixern så att det blev fluffigt, hade ner 1tsk hermesetas + lite kakaopulver. Mixade lite till, hade i ett par isbitar, mixade lite till, hade i ~1 kopp kallt kaffe som legat i frysen i en halvtimme eller något. Mixade, hällde upp i glaset och hade på ytterligare lite kakao. done! :thumbup: :D
Tackar, det där ska göras =)
fyrkantig_rondell
2007-08-16, 14:34
Bor du på plattan eller? Nån skog borde ju finnas i närheten ;)
Haha, nja inte direkt. ;) men jag brukar passa på att plocka bär och rabarber när jag är ute på landet hos min faster. då blir det färska bär till nästan allt.*drool*
machine gun
2007-08-16, 21:54
Och inte är det en förmögenhet men tror det brukar gå på 12 spänn för typ 700g eller så. Samma summa får man ju bannemig 1.5kg havregryn för. "Många bäckar små" för en snål student vettu.;)
6 kr mer att köpa sprit för alltså :D
Håller för övrigt med om att råggrynsgröt är godast, speciellt med yoghurt och bär *drool*
Isabella
2007-08-17, 05:13
Nej råggrynsgröt med persika*drool*
Alfred Nobel
2007-08-17, 09:26
150g blåbär
100g keso
40g havregrynsgröt
½ persika
P: 15 (22%)
K: 41 (58%)
F: 6 (20%)
Kcal: 281
Detta var supersmarrigt. Nästa gång jag mixxar blåbär och keso ska jag även vända i lite annanas och 2 stycken äggvitor. Nu glömde jag persikan i själva smeten och fick lägga det överst istället, den skulle agera för att få sötma. Ska bli intressant, får göra det i helgen :)
Kung Bruno
2007-08-17, 10:03
Blåbärsgrädde
Jaså, och hur har du gått till väga?
Alfred Nobel
2007-08-17, 10:17
Jaså, och hur har du gått till väga?
Mixxa 250g blåbär, 2 äggvitor, keso och socker/honung något sött med mixern!
Idag gjorde jag enbart blåbär och keso, men annars skall de vara äggvita och något sött också. Imorgon blir det samma, fast med annanas i geggan.
Kung Bruno
2007-08-17, 10:21
Ska absolut prövas, och givetvis kan det fungera med vanlig frukt? *Snälla*
elderberry
2007-08-17, 11:37
kanelgröt med lingonkeso. <3
LadyInsane
2007-08-18, 12:37
Frukosten igår:
Havregrynsgröt med kesogrädde och persika.
41763
Idag:
Polarbröd (Den gula förpackningen) med sallad, halloumi och Bonjour Vitlökssmör på toppen. Gott!*drool*
41764
Kung Bruno
2007-08-18, 13:23
Gwadafak ...
Hur får ni keson så slät? För mig blir det små vidriga korn som skär längs hela strupen och tom. när det kommer ut.
Jag kör keson med detsomskavaramdet i en hushållsmixer, bör jag kanske köra på 3 åringens stavmixer ist.? Eller ska jag ge upp hoppet om en kesogrädde?
För övrigt så såg det väldigt bra ut LadyInsane :), stora portioner is the way to go.
LadyInsane
2007-08-18, 13:56
Kung Bruno
First of all, tack:)
Kör på i en stavmixer. I med 1 dl keso och en halvbanan, helst skivad. MOSA! Upp och ned tills grynen är borta. Med lite vilja och några minuter så går det. Brukar sätta in gröten, mosa/mixa och när gröten är klar är "grädden" det. :)
Havregrynsgröt med kanel/socker & äpple. *cupid*
Bröd med smör, sallad, salami och ost.
http://pici.se/pictures/FQumJGijA.jpg
Kung Bruno
2007-08-19, 19:57
Havregrynsgröt med kanel/socker & äpple.
Bröd med smör, sallad, salami och ost.
Såg extremt aptitretande ut om jag ska vara ärlig ...
Kung Bruno
2007-08-19, 19:57
Polarbröd (Den gula förpackningen) med sallad, halloumi och Bonjour Vitlökssmör på toppen. Gott!
Näringsvärde på halloumi samt var kan man köpa den?
TcAnders
2007-08-19, 20:18
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=41653&stc=1&d=1187197614
Ser fruktansvärt gott ut rentutsagt!.. FRUKTANSVÄRT!!
Bär är så gott, men jag har en fundering, jag skulle gärna byta ut lågkalorisylten till gröten mot t.e.x. hallon..
Men vad använder ni er utav egentligen.. FRYSTA eller FÄRSKA bär?.. Om jag köper frysta hallon, blir det då verkligen bra om man stoppar in dom i micron några sekunder så dom iaf blir lite tinade..
// Anders
machine gun
2007-08-20, 11:20
Näringsvärde på halloumi samt var kan man köpa den?
Finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker, ligger bland övriga ostar vanligtvis.
http://www.fontana.se/produktbilder/97447_large.jpg
(Det finns flera fabrikat, det här är bara ett exempel)
INGREDIENSER: Pastöriserad mjölk (ko-, get- och fårmjölk), salt, vegetabilisk löpe, mynta
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G: Energi 1313 kJ/316 Kcal, protein 22,5 g, kolhydrater 2,5 g, fett 24 g, salt 2,5 g
Det finns en lightvariant också, med 12 % fett, men den är inte alls lika god, den saknar det berömda "gnisslet" :)
machine gun
2007-08-20, 11:21
Bär är så gott, men jag har en fundering, jag skulle gärna byta ut lågkalorisylten till gröten mot t.e.x. hallon..
Men vad använder ni er utav egentligen.. FRYSTA eller FÄRSKA bär?.. Om jag köper frysta hallon, blir det då verkligen bra om man stoppar in dom i micron några sekunder så dom iaf blir lite tinade..
// Anders
Jag brukar använda frysta bär och röra ned dem direkt i gröten, då tinar de snabbt.
Jag brukar använda frysta bär och röra ned dem direkt i gröten, då tinar de snabbt.
Och så blir gröten lagom varm för att kunna ätas direkt! :thumbup:
Gooood tråd!
Jag bidrar med en currismörgås som jag ska testa idag. Jag testade igår men gjorde lite fel. IAF, såhär kommer det att bli:
Jag steker kycklingen och tärnar den.
Sedan tar jag gräddfil eller creme frais (ca 1dl) och blandar i massvis med curry i och värmer det i en soucier. Jag tillsätter även lite lite socker för att få fram ytterligare smak.
Efter det så tillsätter jag min curriröra i betydligt mycket mer kvarg. Anledningen till varför jag inte blandar curryn i kvargen direkt är att jag inte tycker att hela currysmaken kommer fram om man inte värmer på den ordentligt och kvargen går inte att värma (den blir grynig). Därför måste också gräddfilen BOMBAS med curry.
Efter det har jag i kycklingen och ett eller två tärnade äpplen i smeten för att få en frisk smak och lite frasigt tuggmotstånd.
På med detta över en polar-extrem smörgås och strö lite rostad lök över.
Om ni känner för att lyxa till det lite så kan ni ta med ett par skivor kiwi på smörgåsen, wunderbar!
Vad tror ni om att niklas får laga maten åt oss alla? Hade aldrig bangat på hans frukostar :D
Kung Bruno
2007-08-20, 13:20
Hade aldrig bangat på hans frukostar
Och vem i h*lvete hade det?
MyungChul
2007-08-20, 15:57
Den som inte gillar gröt antar jag.
Kung Bruno
2007-08-20, 16:12
Nu var det väl inte vår käre Grötätande moderator denne syftade på? Utan Niklas Sjöö, som käkar kvarg och persika dagarna i ända.
Alfred Nobel
2007-08-21, 08:16
Inte engagerad ett dugg i dagens frukost, men tog bild ändå! Fast det smakade jätte gott *popcorn*
Alfred Nobel
2007-08-22, 07:30
80g Havregrynsgröt
135g Kesella 1% m. Rabarber funlight
150g Hallon (50g på gröten, resterande brevid)
100g Gott och gräddat
25g Kalles Kaviar med ägg
100g Keso
25g Lättmjukost Räkor 3%
-
P: 53
K: 17
F: 110
Kcal: 860
Alfred Nobel
2007-08-23, 07:57
Havregrynsgröt med kesella+funlight(rabarber) och hallon
Polarkraft extrem med isbergssallat, kalkon, keso och gurka
Polarkraft extrem med isbergssallat, kalkon, gouda ost och gurka
En rosa kopp kaffe
LadyInsane
2007-08-23, 08:27
Blev lite inspirerad av Nickes Hallongröt så jag slängde på hallon på min egen.
Istället för kesella har jag kesogrädde under...*drool*
41971
Alfred Nobel
2007-08-23, 08:33
Det ser ju jätte smaskigt ut, jag måste verkligen testa kesogrädde :D Jag har bara ätit blåbärs-kesogrädde, men icke med bananas! :thumbup:
LadyInsane
2007-08-23, 08:37
Det ser ju jätte smaskigt ut, jag måste verkligen testa kesogrädde :D Jag har bara ätit blåbärs-kesogrädde, men icke med bananas! :thumbup:
Nja, smaskigt ser det väl ut, även om jag inte är lika duktig som du är på att ta fina matbilder..:D Dina bilder passar i kok-böcker och får några av oss på kollo att skämmas lite..:D
Prova att mixa just keso och banan. Själv tycker jag att det är en stor skillnad mot att mixa keso med bär. :)
Alfred Nobel
2007-08-23, 08:39
ajaj kapten :) Får inhandla lite banan och ny keso efter träning. Har du minikeso eller vanlig naturell?
LadyInsane
2007-08-23, 08:40
ajaj kapten :) Får inhandla lite banan och ny keso efter träning. Har du minikeso eller vanlig naturell?
Jag kör oftast på minikeso. Är så van vid den att jag tycker att den naturella smakar konstigt..:D
Alfred Nobel
2007-08-23, 08:44
Ameh desto fetare ju godare ? :)
LadyInsane
2007-08-23, 08:46
Ameh desto fetare ju godare ? :)
Jodå. Den är god att blanda, men minikeson är godare att bara äta med sked. ;)
Alfred Nobel
2007-08-23, 08:52
Ingen höjdare här direkt, brukar alltid slicka rent skeden/gaffeln efter jag är klar med keson och då fungerar de. Men att äta direkt ur burken med bara sked, hjälp, det är lite otäckt :D hihi
Blev lite inspirerad av Nickes Hallongröt så jag slängde på hallon på min egen.
Istället för kesella har jag kesogrädde under...
41971
awh *drool* jag förstår inte hur ni (du och nickepickepö) lyckas få till gröten så fint på bild. Jag tycker typ inte att det är lönt att fota min gröt, man ser bara ett vitt hav av minimjölk och en liten banankant som tittar upp *rolleyes* Skyller på att mina gröttallrikar är fel utformade :Virro :D
Alla gröttallrikar som ni slänger upp får mig att vilja springa ut i köket och göra gröt igen, även fast jag precis glufsade upp min till frukost. *drool* Gröt is teh shit!
Alfred Nobel
2007-08-23, 09:07
Jag har 18års erfarenhet av gröttillagning, jag menar första året gick jag hardcore på morsans bröst! Där har du hemligheten ;) haha!
Jag har 18års erfarenhet av gröttillagning, jag menar första året gick jag hardcore på morsans bröst! Där har du hemligheten ;) haha!
i och med att jag har 20 års gröttillagningserfarenhet så borde väl mina också se bra ut på bild tycker jag :smash: dessutom gick jag bild&formgivningsprogrammet på gymnasiet så man kan ju tycka att jag skulle kunna upplägg och sånt. :D *slap*
Squirrel
2007-08-23, 16:59
Lägger väl in här också. Scones. De till höger kryddade med timjan och peppar.
41993
Alfred Nobel
2007-08-24, 08:24
Frukost:
100g Havregrynsgröt (okokt)
1msk Krossade linfrö
150g Kesella 1% (+funlight rabarber)
80g Polarkraft extrem
40g Rökt kalkon[/FONT]
P: 55 (32&)
K: 79 (46%)
F: 16 (22%)
Kcal: ~700
Frukost:
100g Havregrynsgröt (okokt)
1msk Krossade linfrö
150g Kesella 1% (+funlight rabarber)
80g Polarkraft extrem
40g Rökt kalkon[/FONT]
P: 55 (32&)
K: 79 (46%)
F: 16 (22%)
Kcal: ~700
Ser ut att vara extremt gott som alltid *drool*
(funligt rabarber är asgott. min favorit :D)
Alfred Nobel
2007-08-24, 08:50
(funligt rabarber är asgott. min favorit :D)
åååhh, då är vi två :thumbup: Jag har blivit extremt förtjusad i amazing grape också, testat?
Tur att morsan och jag drar och storhandlar idag så jag kan få laga lite god mat igen, varit tomt i både kyl och frys. Sen ska jag baka en äppelpaj lite senare, kommer bli så gott :)
Tur att morsan och jag drar och storhandlar idag så jag kan få laga lite god mat igen, varit tomt i både kyl och frys. Sen ska jag baka en äppelpaj lite senare, kommer bli så gott :)
naj inte provat amazing grape faktiskt, får göra det nästa gång det är funligthandlings-dags. :D Äppelpaj låter ruggigt gott.... själv har jag inte "råd" att äta sånna lyxigheter. man kanske skulle börja bulka ist..*whistle* *rolleyes*
glöm för allt i världen inte att lägga upp en bild :thumbup:
Alfred Nobel
2007-08-24, 09:07
Självklart kommer bilder upp :) Kanske t.o.m. från början - slut, som ett litet bildspel! Fast först och främst måste jag ut och plocka från träden.
Bulk is the shit, fast inte speciellt snyggt, men det är smällar man får ta :thumbup:
elderberry
2007-08-24, 09:08
åååhh, då är vi två :thumbup: Jag har blivit extremt förtjusad i amazing grape också, testat?
oh. jag älskar amazing grape! dricker alltid den till frukost. men av någon anledning tar flaskan alltid slut jättefort.. *whistle* så jag blev överlycklig när jag såg att dom bytt ut småflaskorna mot enlitersflaskor på mitt ica. *cupid*
Alfred Nobel
2007-08-24, 09:11
oh. jag älskar amazing grape! dricker alltid den till frukost. men av någon anledning tar flaskan alltid slut jättefort.. *whistle* så jag blev överlycklig när jag såg att dom bytt ut småflaskorna mot enlitersflaskor på mitt ica. *cupid*
Allright, ska inhandlar idag så man har mycket på lager :D Jag drog i mig 2liter funlight peach igår *whistle* gott och svalkande innan sängdags.. fast kanske inte under natten då jag blev Herr Toalett!
Alfred Nobel
2007-08-25, 08:44
Utöver detta åt jag 2st polarkraft extrem, 2skivor kalkon, 2skivor ost och 10g bregott.
Kcal(på bilden): 300
Kcal(ink. bröd): 500
LasseMan
2007-08-25, 15:03
Fiber havre ca 80g ,4dl vatten ,salt
Banan ca 130g
Kesella 125g
Pro fx 30g
mosa bananen sätt i kesellan och protte pulvret å rör om tills allt är ihop mixat
gör gröt på havret å häll på smeten smaskens:hbang:
Kcal: 615
Alfred Nobel
2007-08-31, 06:01
gott
gott
arhh.. jag är inte överförtjust av kesella till gröt, men if it looks like that, it HAS to be good!! :D *drool*
JAg är som lectris
eller inte kanske
jag vill ha mjölk till gröt.
så enkelt som möjligt, även om det ser kanongott ut med all frukt på
klistrar in texten från "era måltider..."-tråden, pallar inte skriva om:
Här är min frulle från häromdagen, kändes mycket nyttig.
Ekologisk grapefrukt, avocado, äggröra och smoothie gjord på ekologisk yoghurt, frusna jordgubbar och hallon, juice och sen 1 tsk tistelolja och 1 tsk spirulina pulver, därav den läbbiga färgen (men smakar inget).
Är det bara jag som måste renovera om köket efter varje frukost?
Alfred Nobel
2007-09-01, 08:46
Det bästa som finns är olika smörgås kombinationer tillsammans med en stor kopp svart kaffe. Speciellt dagen efter en onykter festkväll med ångest i bakfickan :thumbup:
Bild1: Tunnbröd- Gouda ost (28%) - Kalkon (2skivor) - Gurka-
Bild2: Fullkornsbröd - Lätt räkost på tub (3%)
Bild3: Fullkornshjärtan - Gouda ost (28%) - Kalles Kaviar
Bild4: Peanutbutter & Jelly
Min kreativitet kanske inte övertygade er den här gången, men jag återkommer med en ny smörgås kombination nästa lördag. Då jag förmodligen inte är för bakis och hetsar i mig mackorna. Då blire lite roligare och fynndigare pålägg :D
Ser ut som en god frukost Niklas men att dricka så man får ångest verkar mindre intelligent.
Särskilt som det lät som återkommande.
Då missar man ju det roliga
Alfred Nobel
2007-09-01, 09:12
Ser ut som en god frukost Niklas men att dricka så man får ångest verkar mindre intelligent.
Särskilt som det lät som återkommande.
Då missar man ju det roliga
Jag är nöjd med frukosten (tar mig om magen) fast håller med dig om gårdagen, får bli lugnare(eller inte alls) nästa gång :)
machine gun
2007-09-01, 10:20
1 tsk tistelolja och 1 tsk spirulina pulver, därav den läbbiga färgen (men smakar inget).
Tistelolja brukar man avråda från att använda pga det höga innehållet av omega-6. Spirulina likaså pga att det innehåller cyanobakterier och kan vara toxiskt. Det är därför Brämhult återkallade sin spirulinadryck för några år sedan.
Jag skulle byta till linfröolja eller rapsolja om jag var du och skippa spirulina helt. Det är nyttigt så det räcker ändå med alla bär och frukter.
Alfred Nobel
2007-09-02, 09:15
En frukost...
fyrkantig_rondell
2007-09-02, 09:16
En frukost...
Ser supergott ut Niklas, som alltid.:thumbup:
Alfred Nobel
2007-09-02, 09:21
Ser supergott ut Niklas, som alltid.:thumbup:
Mätt är jag också, tråkigt nog. Slängde i mig enormt mycket nötter, glass, godis och chips igår innan jag somnade vilket resulterade i att jag inte alls var hungrig till frukost. Men jag behöver ändå energin och tvingade halvt i mig allting ;) Haha!
fyrkantig_rondell
2007-09-02, 09:27
Mätt är jag också, tråkigt nog. Slängde i mig enormt mycket nötter, glass, godis och chips igår innan jag somnade vilket resulterade i att jag inte alls var hungrig till frukost. Men jag behöver ändå energin och tvingade halvt i mig allting ;) Haha!
Låter som en god kvällsfik dedär.. Men skitbra att du åt frukost iallafall, är svårt att klämma i sig det ibland.
Alfred Nobel
2007-09-02, 09:28
Faktiskt :) Mat har aldrig varit något hinder för mig inte, jag äter gärna en portion till, men då kommer det nog upp lika snabbt :D haha!
Tistelolja brukar man avråda från att använda pga det höga innehållet av omega-6. Spirulina likaså pga att det innehåller cyanobakterier och kan vara toxiskt. Det är därför Brämhult återkallade sin spirulinadryck för några år sedan.
Jag skulle byta till linfröolja eller rapsolja om jag var du och skippa spirulina helt. Det är nyttigt så det räcker ändå med alla bär och frukter.
Är inte omega6 bra? Det var min svärfar som köpte flaskan till mig, han sa att det var typ samma som linfröolja och att alla åt det i danmark, jag hatar smaken av linfröolja nämligen.
Vet du om det finns nån sida man kan läsa om det där med spirulina? Jag tror iof. dig när du säger det, men min sambo kommer inte göra det "för att en på internet sa det", liksom.
MyungChul
2007-09-02, 20:45
Har för mig att man ska ha en 3:1 balans mellan omega 3 och 6. Sen att jag inte kommer ihåg varför är väl en annan sak.
Jag måste säga att jag tycker det mest intressanta i denna tråden är hur ni orkar lägga upp allt så fint och aptitligt när det gäller frukosten:D
Alfred Nobel
2007-09-03, 07:02
Katt åt elskåp, blev proppmätt!
80g Fiberberikad havregrynsgröt
170g Kesella/kvarg + Funlight
150g Blåbär/hallon
80g Fullkornsbröd
40g Räkost
20g Rökt kalkon
70g Keso
machine gun
2007-09-03, 18:36
Är inte omega6 bra? Det var min svärfar som köpte flaskan till mig, han sa att det var typ samma som linfröolja och att alla åt det i danmark, jag hatar smaken av linfröolja nämligen.
Vet du om det finns nån sida man kan läsa om det där med spirulina? Jag tror iof. dig när du säger det, men min sambo kommer inte göra det "för att en på internet sa det", liksom.
Omega-6 är bra, i rimlig mängd. De flesta svenskar äter redan alldeles för mycket omega-6 i förhållande till omega-3 och det är inte bra alls. Tistelolja innehåller ingen omega-3 överhuvudtaget.
Sök på cyanobakterier, så lär du hitta både ett och annat. Hade en vetenskaplig artikel här hemma om preparat med påstådda hälsoeffekter och deras verkligt dokumenterade effekter. Där fanns Spirulina uppräknat som verkningslöst med notid om att det även kunde vara potentiellt giftigt. Har dock inte källan i huvudet just nu och är inte helt hundra på var artikeln befinner sig i mitt organiserade kaos här hemma.
Alfred Nobel
2007-09-08, 08:55
6st äggvitor + 2min i ugn
1st Lingongrova
1st Wasa Delikatess
Red fuckin' paprika
Kaviar de luxé
åååå såklart svart kaffe (classic mellanrost)
DrLivingstoned
2007-09-08, 22:22
HAr för tillfället ingen bild men här får ni ett finfint pålägg om du blandar:
1/3 hackad rödlök
1 burk 250g lätt keso
1 burk tonfisk
sweet chili sås, salt och peppar efter egen smak
Och ev lite gräddfil eller liknande om du vill ha det lite lösare!
blanda allt och klicka upp det på knäckebröd och njut!
fyrkantig_rondell
2007-09-09, 06:49
Dagens frukost:
Wasa sport med minibanan, keso, gurka.
Faser Rågform med minibanan, apelsinmarmelad, gurka.
Och det vanliga kaffet så klart.
42503
MyungChul
2007-09-09, 20:17
Time for le pancakes! American style, dock lättvispad grädde, hallonsylt(som jag gjort från scratch, svårt...) och chokladsås. :thumbup:
Time for le pancakes! American style, dock lättvispad grädde, hallonsylt(som jag gjort från scratch, svårt...) och chokladsås. :thumbup:
konstigt val att ha till. Kom du på det själv?
Jag har gjort sylt med men tyckte mest det var bökigt och inte så svårt
Litecore
2007-09-11, 02:17
Jag måste säga att jag tycker det mest intressanta i denna tråden är hur ni orkar lägga upp allt så fint och aptitligt när det gäller frukosten:D
+1, och hur man finner ork att ens göra/äta frukost.. jag är för trött för det :D
MyungChul
2007-09-11, 08:10
konstigt val att ha till. Kom du på det själv?
Jag har gjort sylt med men tyckte mest det var bökigt och inte så svårt
Vad menar du? Hallon, choklad och grädde passar bra ihop.
Lönnsirap ger jag inte mycket för, inte smör heller. Iallafall inte till mat, skillnad om det är i mat.
Dagens frukost:
Rågflingegröt med osockrad hallonkräm, linfrö och mjölk. 2 knäckebröd, 1 med kesella (1%), kalkonskinka och gurka. Den andra med leverpastej (9%) och saltgurka. 1 STOR kopp kaffe med mjölk och 1 apelsin.
euforiah
2007-09-16, 17:49
6st äggvitor + 2min i ugn
1st Lingongrova
1st Wasa Delikatess
Red fuckin' paprika
Kaviar de luxé
åååå såklart svart kaffe (classic mellanrost)
hehe,erkänn.. antingen är det din mamma/flickvän som gör all frukost te dig.. och du tar kort och tar åt dig all ära;)
Alfred Nobel
2007-09-16, 18:47
hehe,erkänn.. antingen är det din mamma/flickvän som gör all frukost te dig.. och du tar kort och tar åt dig all ära;)
Skulle aldrig falla mig in, tyvärr. Jag tycker bara allmänt om att tillaga käk :)
Jag förstår inte varför alla kokar havregrynsgröt när det går så bra och är så gott att bara hälla mjölk över grynen och äta dem som de är.
rosisbägen
2007-09-17, 18:30
http://mullinss.fz.se/asdf/P1010721s.jpg
http://mullinss.fz.se/asdf/P1010722s.jpg
niggaplz *drool* *popcorn*
Squirrel
2007-09-17, 20:42
Kardemummascones och nybakt bröd. (Med vitlökssmör till brödet för flickan, enligt mig är det dock godast med bara vanligt smör, kanske en ostskiva på det.)
MyungChul
2007-09-17, 21:55
http://mullinss.fz.se/asdf/P1010721s.jpg
http://mullinss.fz.se/asdf/P1010722s.jpg
niggaplz *drool* *popcorn*
pannkakor...? eller... wtf är det där?
Jag förstår inte varför alla kokar havregrynsgröt när det går så bra och är så gott att bara hälla mjölk över grynen och äta dem som de är.
+1
2 Anledningar, jag föredrar att havregrynen inte genomgår sin svällning i min mage, och jag gillar varm mat på morgonen. Kall mat gör mig frusen.
Alfred Nobel
2007-09-18, 06:50
80g polarkraft extrem
24g kalkon
100g mini keso
2st salladsblad
6st gurksivor
+
C-vitamin brus och kaffe
rosisbägen
2007-09-18, 07:15
pannkakor...? eller... wtf är det där?
MMM.. Graneheim´s pannkakor (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25071) med hallon- och blåbärs-bitar i smeten, och sedan hela blåbär i vid gräddning. Gav extra saftighet. :eating: *flex*
Alfred Nobel
2007-09-19, 05:42
Mums smörgås! Keso, kalkon och tomat på polarkraft extrem x2
Fredagsfrukost: Mannagrynsgröt med kanel och solrosfrön, gottigott!
Machine gun: vill bara säga att brämhults har en ny spirulina-dryck nuförtiden. Vi läste om det på ntäet, tydligen kan det vara falrigt om man har nån viss gen och det vet man ju inte om man har.
machine gun
2007-09-23, 12:43
Machine gun: vill bara säga att brämhults har en ny spirulina-dryck nuförtiden. Vi läste om det på ntäet, tydligen kan det vara falrigt om man har nån viss gen och det vet man ju inte om man har.
Jaha, där ser man. Har inte sett den. Antar att det är lägre koncentration i den nya då eller nåt?
Jag skulle vara lite försiktig med det mesta som potentiellt kan orsaka nervskador. För övrigt har man väl konstaterat att den B12 som Spirulina innehåller, inte är i en biologiskt tillgänglig form för människor. Kommer inte ihåg vad det var mer det sas vara bra för?
Mitt första inlägg i frukostråden då.. Inte så revolutionerande eftersom jag kört min klassiska frukost lagt till inspiration från den här tråden (Sjöö, du är kung på läckra grötfrukostar *drool* )
Blev :
1 ½ portion havregrynsgröt (cirka 45 gram)
En banan (120 gram)
Lite frysta hallon (30gram e.d???)
En matsked lätt-kesella (40 gram ?)
+ett glas vatten med C-vitamin (därav färgen)
+ en kopp kaffe
+ett kokt ägg (utom bild)
Stämmer de uträkningar jag gjort :confused: (i Excel fyller jag i 45 g havregryn, fiber t.ex)
så blir fördelningen följande:
Kolhydrater: 56%
Fett: 23 %
Protein: 21%
Det här lär bli en återkommande klassiker,, sjukt gott :hbang:
LadyInsane
2007-09-27, 12:03
Äter du hallonen frysta?;)
Äter du hallonen frysta?;)
Äsch,, de tinar ju av grötens värme. Lite hardcore måste man ju ändå vara:cool:
LadyInsane
2007-09-27, 12:24
Äsch,, de tinar ju av grötens värme. Lite hardcore måste man ju ändå vara:cool:
Jag är icke-hardcore och tinar mina bär..:em:
Ser ut som en ruskigt "Gurra-Goooo"-frukost!:thumbup:
Jag är icke-hardcore och tinar mina bär..:em:
Ser ut som en ruskigt "Gurra-Goooo"-frukost!:thumbup:
Hehe,, frågan är om det finns något "mervärde" i att här vara hardcore :)
Tackar för :thumbup:
1 ½ portion havregrynsgröt (cirka 45 gram)
1½ portion gröt? på 45g gryn? 45g är väl typ 1dl, hur små tycker du att portionerna är egentligen? :confused:
jag käkar gröt på 50g och tycker typ att det är en portion :D
1½ portion gröt? på 45g gryn? 45g är väl typ 1dl, hur små tycker du att portionerna är egentligen? :confused:
jag käkar gröt på 50g och tycker typ att det är en portion :D
Kanske räknade/vägde fel,,, men nej,, det stämmer ung. (kontrollvägde...) En knapp deciliter vägde 32 g, och jag körde 1 ½ vilket är lika med 48 g. Men i vanliga fall kör jag med bara 1 dl men då kör jag kanske en smörgås med en skiva ost till också. Idag körde jag ingen macka så då fick det alltså bli större portion havregryn...
Det brukar i alla fall räcka långt för mig.
Metal_boy_
2007-09-27, 19:49
Det var minsann en jävla massa blåbär här,höhö!
.... med mango, samt Wasa sport plus med keso och banan. Självklart en kopp kaffe:hbang:
Vad köper ni för bär? Vilket märke/vars köper ni dem. Tänkte mest på priset då bären där jag handlar alltid är väldigt dyra.
machine gun
2007-10-18, 22:13
Vad köper ni för bär? Vilket märke/vars köper ni dem. Tänkte mest på priset då bären där jag handlar alltid är väldigt dyra.
Euroshopper och ICA's egna.
fyrkantig_rondell
2007-10-21, 13:54
söndags frukost
färskpressad apelsinjucie, kiwi och två knäckemackor.
43595
Alfred Nobel
2007-10-21, 14:20
söndags frukost
färskpressad apelsinjucie, kiwi och två knäckemackor.
43595
Det vankas Kaviar med banansmak på ena knäckebrödsmörgåsen, eller? *flex*
fyrkantig_rondell
2007-10-21, 15:44
Det vankas Kaviar med banansmak på ena knäckebrödsmörgåsen, eller? *flex*
jepp! love it, den är mycket godare än orginalet. något jag verkar vara ganska ensam om att tycka.;)
Alfred Nobel
2007-10-22, 07:21
Gröt med macka
Eddie Vedder
2007-10-22, 07:33
Bli inte chockad och spotta ut morgonkaffet över hela tangentbordet nu Niklas men kiwi i gröten har jag aldrig testat och aldrig ens tänkt på.;)
Verkar gott dock.:thumbup:
Alfred Nobel
2007-10-22, 07:41
Bli inte chockad och spotta ut morgonkaffet över hela tangentbordet nu Niklas men kiwi i gröten har jag aldrig testat och aldrig ens tänkt på.;)
Ohfyfofan, där ser man :) Det är väldigt gott iaf.
Jag valde Kiwi endast för att "min kropp skrek efter c-vitamin". Väldigt mycket placebo imorse faktiskt, haha, somnade inte förns 04.00 igår och har tenta imorgonbitti. Jag blev tvungen att stiga ur sängen tidigt imorse så att jag orkar gå och lägga mig ordentligt inatt och då tror jag på att c-vitamin håller en vaken :thumbup:
Fast egentligen ville jag blanda ur kiwin med lite kesella. Fast den rök igår :/
(sen så var äggen slut... typiskt)
Alfred Nobel
2007-10-22, 07:44
Föresten, du är skylldig mig två koppar Zoega mellanrost för besväret. Eller vänta, du får pallra dig och hit och brygga nyttt istället ;) sounds fair 2 me!
Alfred Nobel
2007-10-23, 07:02
Havregrynsgröt med hackad apfelsin.
Wasa delikatess med 2x skinka, tomat och gurkskivor.
Och såklart en kopp med käffe till de!
Naggande go!
2007-10-23, 07:09
Kanske inte snyggaste bilden (fick inte till det med ljuset..) Men hirs gröt med avokado och KANEL! knäcke med kaviar och Banan. Var ju tvungen att testa vad det kunde tänkas smaka. Sådäär vah, inget jag pröjsar för att få färdigblandat.
http://i47.photobucket.com/albums/f183/cabmini/frulleavokado002.jpg
Alfred Nobel
2007-10-23, 07:11
Naggande go, det var inte mkt till gröt de där inte :) Men gott ser det ut å vara. Hur var kombinationen med äkta banan och kaviar? Jag är skeptiskt till att smaken överträffar den egengjorda kaviartuben. But who knows?
Naggande go!
2007-10-23, 07:16
Naggande go, det var inte mkt till gröt de där inte :) Men gott ser det ut å vara. Hur var kombinationen med äkta banan och kaviar? Jag är skeptiskt till att smaken överträffar den egengjorda kaviartuben. But who knows?
Nej jag vet... På förpackningen står det att en halv dl ska vara en portion, jag tar en dl och ändå blir det lite... Aja, bara att klämma ett stort mellis sen!
Tog nog för lite kaviar faktiskt, kände bara banan smaken nu. Återkommer med utlåtande när jag testat med mera kaviar! Gillar att kaviar e jätte salt och skulle inte vilja ha en som smakar mera sött. (är en stooor konsument av salt :) )
Alfred Nobel
2007-10-23, 07:21
Nej jag vet... På förpackningen står det att en halv dl ska vara en portion, jag tar en dl och ändå blir det lite... Aja, bara att klämma ett stort mellis sen!
Tog nog för lite kaviar faktiskt, kände bara banan smaken nu. Återkommer med utlåtande när jag testat med mera kaviar! Gillar att kaviar e jätte salt och skulle inte vilja ha en som smakar mera sött. (är en stooor konsument av salt :) )
Allright, det förklarar saken :) När du har vägarna förbi affären tycker jag du tjackar en tub med kalles egenkombinerade. Jag törs nästan påstå att varje litet mynt är värt köpet :thumbup:
machine gun
2007-10-23, 13:41
Naggande go: Hur smakar hirsgröt? (om man kan jämföra med nån annan grötsort dvs) Är det gott?
Naggande go!
2007-10-23, 18:27
Naggande go: Hur smakar hirsgröt? (om man kan jämföra med nån annan grötsort dvs) Är det gott?
Tja, lite åt risgrynsgröt hållet med en mer grynig konsistens. Eftersom hirsen är platta små flagor och inte runda riskorn. Gör den på havremjölk nu, pallar varken mjölk eller soja längre, annars är sojamjölk KUNGEN till hirsgröt!! (speciellt vanilj om man e en sockergris som jag! :em: )
Gott? ABSOLUT!*drool*
Alfred Nobel
2007-10-24, 05:31
Gröt alá bonara :) (Notera ägggulan som snyggt lägger sig i centrum runt apelsinbitarna)
Gröt på ägg, havregrynt och apfelsin!
Animalistic
2007-10-24, 05:35
ser gott ut sjöö.. har apelsinen en dominerande smak eller finns grötsmaken kvar ? ^^
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.