Visa fullständig version : växten!
Maaattias
2003-03-13, 22:43
vad händer alla säger olika!??
Jag är 16 år, fyller 17 i höst.....
Jag har kanske en liten bit kvar att växa....
Jag tränar på gym typ 4 ggr i veckan...
Kommer jag att stanna i växten?
motivera...
Kommer jag att stanna i växten?
Nej.
motivera...
Varför skulle du stanna i växten? Kroppen är väldigt anpassningsbar och klarar lätt av belastningarna som uppstår vid styrketräning (så länge som man utför övningarna korrekt). Jag har inte hört någon person med utbildning inom ämnet hävda att man stannar i växten av styrketräning. Sådana uttalanden brukar oftast komma från outbildade vuxna som någonstans "hört att man stannar i växten av styrketräning".
Jag har för mig att Arne har skrivit om det tidigare här på forumet.
Intressant länk: http://www.bahnhof.se/~bksport/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=1536&forum=DCForumID7
Det man kan säga med säkerhet är att stenhård träning i unga år kan ge vissa individer (och oj vilken helgardering det var då!) problem. Det gäller dock inte specifikt styrketräning, utan mer de där som hela tiden kämpar med att hålla vikten.
Däremot gäller generellt att hård styrketräning fodrar en god grund att stå på. Muskelfästen etc, tar mer stryk än man tror, och det är alltför många som satsar elitmässigt utan att vara riktigt mogna för det. Vad det kommer att leda till vet man inte än, eftersom problemet är för nytt för att kunna utvärderas.
Fenomenet "stanna i växten" lanserades under tidiga 70-talet, men har senare reviderats. Det finns inga studier som objektivt visar på minskad eller avstannad längdtillväxt hos de som styrketränar. Det konstiga är ju att diskussionen har alltid handlat om de som tränat under relativt organiserade och uppdaterade former, men aldrig hängts på t ex ishockeyspelare, som tränar tung styrketräning under mer dogmatiska och i vissa fall rent farliga former.
Jag tänker på hoppövningar med tung belastning på axlarna etc - moment som de flesta av oss skulle betrakta som dårhusmässiga.
Så träna på du - det finns forskning som tvärtom visar på ökad längdtillväxt genom styrketräning.
allan
Maaattias
2003-03-14, 14:03
de va nån som sa till mig såhär: När man inte tränar går all energi till att växa, när man tränar gå massa energi dit så man växer mindre....
är det en myt?
Originally posted by Maaattias
de va nån som sa till mig såhär: När man inte tränar går all energi till att växa, när man tränar gå massa energi dit så man växer mindre....
är det en myt?
Äter du för lite så är det ju sant...det var ju ungefär det Allan skrev "utan mer de där som hela tiden kämpar med att hålla vikten."
Äter du bra med mat så får kroppen näring nog för att täcka både träningen och att växa, äter du för lite så drabbas en av dessa mål.
Maaattias
2003-03-14, 15:11
isåfall borde de väl bli bli muskeluppbyggnaden som påverkas å ej växten???
Arne Persson
2003-03-14, 17:52
NEEEEJ! NEEEEJ!! OCH ÅTER NEEEEEEEEJ!!! Du kommer INTE att stanna i växten!
King Grub
2003-03-14, 18:05
Kommer jag att stanna i växten om jag slutar med styrketräning, Arne? ;)
Greenman
2003-03-14, 18:10
kan jag stanna i växten om jag äter en hel påse jordnötter iväll?
King Grub
2003-03-14, 18:27
Originally posted by Greenman
kan jag stanna i växten om jag äter en hel påse jordnötter iväll?
Din midja kommer inte att stanna i växten i alla fall. :eating:
Jag har både hört på en föreläsning (Arbetsfysiologi, CIV, GU) och läst att barn och ungdomar har mycket att vinna på att styrketräna. Tvärtemot det som t.ex. RF säger, och tillika det som i stor mån genomsyrar idrottssverige så hävdade undersökningarna att barn (8-12 år) INTE kan träna upp sin aeroba förmåga (proportionerna mellan hjärtvolym och artärernas diameter är ofördelaktig). Men det kom fram att de barn som styrketränade fick en signifikant styrkeökning, som dessutom blev bestående, jämfört med kontrollgruppen.
Dock så är det ju viktigt som några redan har påpekat att det måste ske kontrollerat, ej för tungt (ej över 80% av RM) och med riktig uppvärmning. Och när det gäller barn så är det också viktigt att variera aktiviterna, p.g.a. att det finns en risk att kroppsdelarna utvecklas olika (de motoriska programmen kanske inte stämmer när kroppen har växt färdigt).
Muskelmassan ökar massor mellan 15-18 års ålder, och alltså så är det ytterst fördelaktigt att styrketräna och träna explosivt under den perioden.
Ref: Jacob Lindh, Centrum för Idrottsvetenskap, Göteborgs Universitet (som i sin tur refererar till Michail Tonkonogi)
Det finns ett par undersökningar som de lutar sig på (amerikanska&ryska) men jag hittar inte dom nu :(
Ska försöka leta upp rapporterna tror jag..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.