pejo
2007-04-04, 19:56
Jag hade egentligen inte tänkt att genomföra någon deff i år men jag börjar bli ohälsosamt tjock. På grund av detta hade jag tänkt att om någon vecka börja en liten deff (kanske under en månad eller två).
Problemet är att jag inte vill förlora någon benstyrka (framför allt styrkan i knäböj).
När jag börjar deffen hade jag tänkt att köra halvkroppspass varannan dag. Detta är en något lägre frekvens än vad jag kör just nu. Jag tror inte att jag kommer att orka träna riktigt lika ofta om jag ligger på kaloriunderskott.
Med dessa förutsättningar tänkte jag att jag att jag skulle kunna lägga upp min kost enligt följande:
dag 1: överkroppsträning - kaloriunderskott
dag 2: vila - kaloriöverskott (för laddning)
dag 3: ben och core träning (bla knäböj) - kaloriöverskott (för muskeluppbyggnad)
dag 4: vila - kaloriunderskott
dag 5: överkroppsträning - kaloriunderskott
dag 6: vila - kaloriunderskott
dag 7: ben och core träning (ej knäböj) - kaloriunderskott
dag 8: vila - kaloriunderskott
dag 9: börja om på dag 1.
Så vad tror ni om detta, kan det funka? Finns det bättre sätt att lägga upp kosten på för att åstadkomma det jag vill?
Problemet är att jag inte vill förlora någon benstyrka (framför allt styrkan i knäböj).
När jag börjar deffen hade jag tänkt att köra halvkroppspass varannan dag. Detta är en något lägre frekvens än vad jag kör just nu. Jag tror inte att jag kommer att orka träna riktigt lika ofta om jag ligger på kaloriunderskott.
Med dessa förutsättningar tänkte jag att jag att jag skulle kunna lägga upp min kost enligt följande:
dag 1: överkroppsträning - kaloriunderskott
dag 2: vila - kaloriöverskott (för laddning)
dag 3: ben och core träning (bla knäböj) - kaloriöverskott (för muskeluppbyggnad)
dag 4: vila - kaloriunderskott
dag 5: överkroppsträning - kaloriunderskott
dag 6: vila - kaloriunderskott
dag 7: ben och core träning (ej knäböj) - kaloriunderskott
dag 8: vila - kaloriunderskott
dag 9: börja om på dag 1.
Så vad tror ni om detta, kan det funka? Finns det bättre sätt att lägga upp kosten på för att åstadkomma det jag vill?