Logga in

Visa fullständig version : Timing för minimering av styrkeförlust

pejo
2007-04-04, 19:56
Jag hade egentligen inte tänkt att genomföra någon deff i år men jag börjar bli ohälsosamt tjock. På grund av detta hade jag tänkt att om någon vecka börja en liten deff (kanske under en månad eller två).
Problemet är att jag inte vill förlora någon benstyrka (framför allt styrkan i knäböj).
När jag börjar deffen hade jag tänkt att köra halvkroppspass varannan dag. Detta är en något lägre frekvens än vad jag kör just nu. Jag tror inte att jag kommer att orka träna riktigt lika ofta om jag ligger på kaloriunderskott.

Med dessa förutsättningar tänkte jag att jag att jag skulle kunna lägga upp min kost enligt följande:
dag 1: överkroppsträning - kaloriunderskott
dag 2: vila - kaloriöverskott (för laddning)
dag 3: ben och core träning (bla knäböj) - kaloriöverskott (för muskeluppbyggnad)
dag 4: vila - kaloriunderskott
dag 5: överkroppsträning - kaloriunderskott
dag 6: vila - kaloriunderskott
dag 7: ben och core träning (ej knäböj) - kaloriunderskott
dag 8: vila - kaloriunderskott
dag 9: börja om på dag 1.

Så vad tror ni om detta, kan det funka? Finns det bättre sätt att lägga upp kosten på för att åstadkomma det jag vill?

Jacksatan
2007-04-04, 20:35
Det brukar bli varken hackat eller malet av såna där upplägg. Min erfarenhet är att det är klart bäst att helt enkelt att ligga på ett jämnt kaloriunderskott alla dagar och helt enkelt ställa in sig på att det är svårt att behålla styrkan i alla övningar. En sådan deff gör att man snabbare tappar de önskade kg fett man vill och sedan snabbt kan få tillbaka den förlorade styrkan när man börjar äta igen.

pejo
2007-04-05, 14:10
Det brukar bli varken hackat eller malet av såna där upplägg. Min erfarenhet är att det är klart bäst att helt enkelt att ligga på ett jämnt kaloriunderskott alla dagar och helt enkelt ställa in sig på att det är svårt att behålla styrkan i alla övningar. En sådan deff gör att man snabbare tappar de önskade kg fett man vill och sedan snabbt kan få tillbaka den förlorade styrkan när man börjar äta igen.

Tack för dina synpunkter. Har du testat något liknande upplägg där du prioriterar en viss muskelgrupp under deff?
Jag vet att det är vanligt att folk kör med en ätardag i veckan och tanken upplägget ovan är då två ätardagar under en 8-dagars period och att jag lägger dessa vid den träning som jag prioriterar. Det kanske är för mycket. Om man istället väljer en dag man äter extra på vilken är då bäst, dagen innan träning eller samma dag (tränar i regel innan lunch).

Är det någon annan som har några åsikter eller håller alla med Jacksatan. Jag tror att Robban lägger upp sin kost så att han äter mer vid sina pass och för honom funkar det väl rätt bra.

z_bumbi
2007-04-05, 14:30
Cykliska ketodieter finns men där äter man ju mycket mindre kolhydrater totalt och därmed tömmer man kroppen på kolhydrater. Har man ett moderat underskott och äter kolhydrater sker ju inte samma tömning men att man äter mer kolhydrater innan och efter benpass är troligtivs inget fel i alla fall och det har man igen vid konditionsträningen eftersom den går lättare då det finns glykogen i benmusklerna.

Sen är ju frågan hur mycket nettostyrka du tappar på 2 månaders deff? Du kanske är svagare om du tappar mycket vätska men sen när du fyller upp igen så kommer det mesta troligtvis tillbaka.