handdator

Visa fullständig version : gott med järn trots ej-kött-ätare och anorektiker?

sailaways
2007-04-04, 18:36
Hej.

Gjorde nyligen ett blodtest för att bland annat kolla elektrolyter och järnstatus i blodet.

Är vegetarian och äter ej kött eller dricker mjölk. Dock kan jag äta krav-märkta ägg, makrill och skaldjur, när det bjuds. "måste" äta smör/kaviar och ost (hur ofta jag gör det är en annan sak).

Jag har också en ätstörning jag tampas med (dumförklara mig, visst!). väger just nu 50 kg. Är kille på 17½ år, 1.8 m.

Jag undrar nu hur det kan komma sig att min järnstatus var så pass bra som ~139 av 140. (?!?!) Vad gör jag rätt? Är anledningen att jag förtär väldigt mycket bär? (krav-märkta jordgubbar, björnbär, blåbär, hallon, lingon...). Vissa dagar har jag i princip levt på bär och kaffe/pepsi max chill. Hur stört det än låter. Och just det, jag käkar massor av broccoli också. Osså brukar jag ofta steka karl-johan-svamp med olika löksorter.
(nyligen har jag även börjat konsumera syrad rödkål i mängder...)

Men vad tror ni? Inputs? Hur kan jag ha så gott med järn i blodet?...

Järn finns väl främst i blodmat och kött - "hemjärn"/organiskt järn?
Annars finns det väl i gröna bladgrönsaker, men det tar kroppen sämre upp tydligen.

jag försöker inte väcka uppmärksamhet eller "tro" något. verkligen ej.

Videll
2007-04-04, 19:01
Du får i dig mycket icke hemjärn ifrån den kost du angav. Kaffe hämmar dock intaget av icke hemjärn men som du säger så har du bra värden. Broccoli innehåller mycket järn och även bären.

Mson
2007-04-04, 19:07
Vitamin C som du verkar få i dig rätt friskt av ökar dock järnupptaget.

Sverker
2007-04-04, 19:18
Det är ju bra:thumbup:
Det som kan störa var ifall du var lite uttorkas vid provtagningen.
Detta skrev jag för länge sedan:
Finns en del saker för att öka upptaget av järn från maten.

När det gäller vegetabilier så är järnet ofta i sin Fe3+-form. Kallas lämpligt " trevärt järn " och det absorberas väldigt dåligt i kroppen.

Genom att regelbundet äta något C-vitaminrikt eller ren ascorbinsyra/C-vitamin till maten omvandlas trevärt järn i magen m h a C-vitaminet till " tvåvärt järn ", Fe2+.
Tvåvärt järn är den formen som kroppen kan ta upp. Dock är kött och blod med hemejärn betydligt bättre.

Ett trick är att tillaga syrliga långkok i gjutjärnspanna. Är maten svagt sur så löser den försiktigt ut lite järn till maten från pannan. Helt beroende på hur länge du kokar grytan kan halterna öka med 2 - 25 mg per portion ;)

Det går ju att göra grytor på bönor och linser.

machine gun
2007-04-04, 19:33
Det går ju att göra grytor på bönor och linser.

... vilka dessutom är bra järnkällor i sig. Att grodda baljväxter (t.ex. gröna linser) är ett bra sätt att bli av med fytinsyran som komplexbinder järn och hindrar upptaget dessutom.

Zakath
2007-04-04, 19:36
Nu är dock inte järnupptaget något han behöver boosta, främst är det nog ätstörningen som ska ges uppmärksamhet.

Handcuff
2007-04-04, 20:40
Sluta ha ätstörningar :thumbup:

sailaways
2007-04-05, 20:05
aha, tack för svar!

Jag brukar i princip alltid, till dryck, lägga i några bär av olika slag direkt från frysen, som då tinar upp i drycken. Antingen är det i varmt kaffe eller thé, eller i kolsyrad lightläsk där bären "fräts upp" och på så vis blir upptinade.

Nyss till middag, lagade jag Chinese Wokmix med paprika (grön, knallröd och orange), broccoli, jalapenos, krossade tomater, chili sauce, shiitake svamp, gul- och röd lök, en soltorkad tomat..... samt så lade jag ner lite jordgubbar mitt i alltihop. Det funkade faktiskt riktigt bra, för att mitt i all hetta - att då upptäcka och känna smaken av en söt jordgubbe är riktigt skönt och ger en härlig "avbrytning" i smaksensation. :) Att rekommendera!
Jag bemödade mig inte med att blanda i några bönor eller falafelskit. Proteiner är överskattat!! (eheheh)

Till (jag vet att man inte bör dricka till mat) drack jag Eldorados vitaminberikade fruktdryck. Den är riktigt god faktiskt. 6 kcal/100 ml är OKay.

machine gun
2007-04-05, 20:46
(jag vet att man inte bör dricka till mat)

Det är inget fel att dricka till mat, var har du fått det ifrån?

sailaways
2007-04-05, 22:50
Det är inget fel att dricka till mat, var har du fått det ifrån?

Jag har läst att det "dränker" magsäcksinnehållet, försämrar på det sättet matspjälkningen så vi får svårare att tillgodogöra oss näringsämnena i långtarmen. Resultatet blir att vi pruttar mer. Skiter värre. typ.
Till exempel kaffe, som skrivet, försämrar förmågan att uppta vissa näringsämnen.

Det ska också göra en onödigt mätt, så man lurar kroppen att den har fått i sig tillräckligt.

...Och människor är ju det enda djur som dricker och äter samtidigt... om man ska tänka på det viset, vilket jag normalt inte vill. det är långsökt.

Zakath
2007-04-05, 23:20
Jag brukar själv alltid ta lite sweet chili sauce till mina wokar, det räcker med någon halv matsked, det lilla sockret gör väldigt mycket för smaken.

Men jag blir ju nästan förskräckt när jag ser hur du medvetet väljer drycker m.m. med extremt låg energitäthet, det är inte bra för dig! Du kommer se och må SÅ mycket bättre ut i längden om du börjar äta som en normal kille i din ålder. Du behöver hjälp med att få bukt på dina ätstörningar, sök den hjälpen innan du behöver tvångsinläggas på ett sjukhus eller värre. :(

Sverker
2007-04-06, 06:40
sailaways !
Det krävs många liter vätska för att späda ut den sura magsaften till den grad att den inte längre är effektiv. Effektiv betyder att den stoppar och dödar de flesta bakterier som kommer med maten. Syrans uppgift är att skydda oss mot matförgiftningar.
Vår matspjälkning fungerar utmärkt både med och utan magsaften och dess enzymer. Kroppen är så smart konstruerad så den tar upp det mesta vi stoppa i oss:thumbup:

Zakath tar upp den viktigaste punkten här. Den hjälpen kan du inte få genom ett forum.

sailaways
2007-04-06, 21:06
sailaways !
Det krävs många liter vätska för att späda ut den sura magsaften till den grad att den inte längre är effektiv. Effektiv betyder att den stoppar och dödar de flesta bakterier som kommer med maten. Syrans uppgift är att skydda oss mot matförgiftningar.
Vår matspjälkning fungerar utmärkt både med och utan magsaften och dess enzymer. Kroppen är så smart konstruerad så den tar upp det mesta vi stoppa i oss:thumbup:

Zakath tar upp den viktigaste punkten här. Den hjälpen kan du inte få genom ett forum.

aha, på så vis.. då behöver jag inte oroa mig för att dricka till förtäring då. Förutom kaffe kanske man ska se upp med alltså?

jag är inte redo att lägga ifrån mig min anorexi än. hatar migsjälv och min kropp för mycket..., och jag har _inga_ relationer som fungerar, har inte haft det heller, på så lång tid nu. jag blir vimmelkantig vid blotta tanken egentligen. är bara ett ensamt kringvandrandes patetiskt eko vars familjemedlemmar misshandlar varandra.
på Avdelningen vill dem bara skriva ut mig hela tiden. Jag säger att jag behöver vara där, men det är för fullsatt. Och läkaren är från Ryssland. hej.
Samt så har jag inte ens någonstans att bo i nuläget.
Jag vill inte gå upp i fettvikt (jag har väldigt ofördelaktig fettansamling för mitt kön, på RÖVEN :( .....). Vill gå upp i muskelvikt. Hur göra det?

Zakath
2007-04-07, 00:01
För att gå upp i muskelvikt så måste du ligga på ett kaloriöverskott, du måste äta mycket och få i dig tillräckligt med protein. Samt självklart ge musklerna lite stimuli, t.ex. geno mstyrketräning.

Att ha fett på röven är ju ett av de bättre ställena att få det på, förmodligen är dessutom din självsyn så snedvriden att du inte fattar att du är sjukligt smal.

CoolHandLuke
2007-04-07, 00:40
Mat suger när man känner sig ensam. Ibland blir det för lite och ibland blir det för mycket.

Jag försöker lära mig så mycket det går om mat. Blir lite tvåeggat svärd iom att man tror att allt är dålig och farlig mat ibland men man skapar också en emotionell distans till själva ätandet som egentligen bara är en grundförutsättning för att man ska kunna göra det som gör livet intressant.

Gillar hur Günter Grass driver med historien och ätandet i 'Flundran' där han skriver att på förhistorisk tid åt man ensam i hemliget och istället sket i sällskap med andra och jämförde resultaten. Dvs det var så ont om mat att det var ofint att äta men visa att man ändå lyckats få i sig mat var fint.

sailaways
2007-04-07, 15:58
Zakath; när jag har legat på kaloriöverskott och gått upp i vikt, har jag bara gått upp fettvikt. vad jag själv vet.

coolhandluke; bra skrivet.
när jag vaknar om morgonarna och bara önskar mig bort från denna värld, samtidigt som andra säger "ta dig nu någon frukost" - hur går det ihop? jag har ju inte ens någon önskan om att existera. inte så att jag känner att jag vill dö alltid, men.
helst vill jag bara vara ensam. välja själv vad jag ska äta. känna efter själv vad som "går ner". oftast är det mest grönsaker och bär, tomater. ibland gör jag mig ett krav-ägg om jag känner för det.
iaf så börjar man i fel ände genom att trycka i mig mat. det hjälper mig inte, "mat är din medicin". ok. ok. ok.

floppix
2007-04-07, 16:10
Zakath; när jag har legat på kaloriöverskott och gått upp i vikt, har jag bara gått upp fettvikt. vad jag själv vet.

coolhandluke; bra skrivet.
när jag vaknar om morgonarna och bara önskar mig bort från denna värld, samtidigt som andra säger "ta dig nu någon frukost" - hur går det ihop? jag har ju inte ens någon önskan om att existera. inte så att jag känner att jag vill dö alltid, men.
helst vill jag bara vara ensam. välja själv vad jag ska äta. känna efter själv vad som "går ner". oftast är det mest grönsaker och bär, tomater. ibland gör jag mig ett krav-ägg om jag känner för det.
iaf så börjar man i fel ände genom att trycka i mig mat. det hjälper mig inte, "mat är din medicin". ok. ok. ok.

Det går inte att prata sig ur anorexi. Det går inte att vila sig ur anorexi.
Du måste äta dig ur din anorexi.

Dina tankar, ditt humör, din hjärna, din verklighetsuppfattning och din inställning till dig själv och livet i stort påverkas av att din kropp befinner sig i akut energibrist och näringsbrist.

Så jo, du måste äta. Och fram tills att du är stark nog (både starkare fysiskt, dvs. mer välnärd, och psykiskt, dvs. genom att hjärnan får mer energi än minsta möjliga) så är det andra som får se till att tvinga dig att äta.

Samtidigt som du självklart behöver vila en sargad kropp och prata om svåra tankar och känslor.

Lycka till med allt
/F