Logga in

Visa fullständig version : Kaloriminskning men muskelbyggande?

BTC
2007-04-04, 17:59
Hej, först och främst vill jag tacka för alla kloka inlägg som jag tidigare tagit del av tackvare många skribenters välvilliga kunskapsbidrag.

Nu till mina frågor: Jag är, som du säkert redan anat, en nybörjare, inte för första gången men helt klart en nybörjare denna gång. Jag har efter några timmars läsande och sökade förstått det som att:

1. Du kan ha ett kaloriöverskott, träna hårt och öka i muskler och fettma.
2. Du kan ha ett kaloriunderskott, träna och minska i fettmängd och muskler, då inte bygga muskler.
3. Ät det som du "bör" äta i kalorimängd och träna på, bygg muskler. (Något förenklat)

Jag tränar av tre anledningar, nej fyra förresten;
*Bra för kroppen
*Få en snyggare kropp
*Bli av med något/några kilo fettma
*Det är fräsch helt enkelt ;)

Jag är 23 år gammal, 185 cm lång och väger ca 76 kg.

Tränar ca 3 ggr i veckan och håller en mycket god kosthållning (mao. bra mat utan att det är extremt åt något håll).

5 min uppvärming
40 min styrketräning
20 min "StairMaster"-cykling på medelsvårt program.
Strechning

I maten har jag minskat mina portioner något och äter heller fler gånger per dag, äpplen eller någon macka vid hungerskännslor mellan huvudmålen men har nog trots träning kanske minskat mitt kaloriintag med ca 200-300 kcal per dag (åt så att jag inte kunde röra mig tidigare efter en måltid, dock alltid haft en hög förbränning av mat så jag går inte upp i vikt). Vill understryka att jag aldrig går hungrig med denna kosthållning.

Jag tycker mig se att jag blivit av med lite synligt fett redan och fått fram/byggt lite muskler, är detta möjligt? Jag vill som tidigare nämt bygga lite muskler och bli av med en mindre del fett. För visst är det bäst att cykla efter ett pass då man tömt sina glykosförråd?

Oj, kanske blev lite väl långt inlägg, hoppas ni har överseende med detta :)

Mycket tacksam för svar,
Fredrik

nutz
2007-04-04, 20:16
För visst är det bäst att cykla efter ett pass då man tömt sina glykosförråd?

Totalt irrelevant för fettförbränning i det långa loppet. Skulle säga tvärtom, jag orkar då ge mer när jag har energi i kroppen.

Eddie Vedder
2007-04-04, 20:22
Kul att du har kommit igång och har hittat ett så sunt å bra upplägg som du kör och trivs med. Grattis!:thumbup:

Som 23-åring känns det inte troligt att du ska kunna bygga å förlora fett samtidigt tyvärr, här får du prioritera.

Det nämner du ju t.o.m. själv i början av inlägget att du har lärt dej hehe.;) Men det kan säkert ofta uppfattas som det när fettet börjar försvinna och musklerna blir mer definierade, samtidigt som du troligtvis även blir starkare.

Va gäller cardioträning efter passet så är inte det fel i sej, en extra energiförbrukande aktivitet helt enkelt. Dock har du definitivt inte tömt ditt glykogenförråd efter stryketräningen (om du nu inte kör sinnessjuka helkroppspass under dom 40 minuterna!:D ), och det här med att träna på tömda glykogenförråd är heller inget som nödvändigtvis ger nån fördel.

Visst är fettförbränningen högre ju mindre tillgång till kolhydrater, men det är alltid din totala energiförbrukning som är det väsentliga. Om du förbrukar 300kcal kolhydrater lr 300kcal fett gör ingen skillnad i viktnedgång vid samma underskott.

Oavsett om du väljer deff lr byggning så får jag önska lycka till!:thumbup:

BTC
2007-04-04, 20:40
Det nämner du ju t.o.m. själv i början av inlägget att du har lärt dej hehe.;) Men det kan säkert ofta uppfattas som det när fettet börjar försvinna och musklerna blir mer definierade, samtidigt som du troligtvis även blir starkare.

(...)
Oavsett om du väljer deff lr byggning så får jag önska lycka till!:thumbup:

Ang. "lärt mig" så ville jag ju även försäkra mig om jag har verkligen lärt mig rätt :) I övrigt så tackar jag för dina förtydliganden och beröm. Då jag nog vill få bort något kilo innan jag bygger muslker så får det väl anses som jag kör någon deff-light, mao. fokus på att bli av med fettet. Är det då okej att fortsätta som jag gör eller borde jag drastiskt ändra träningsupplägget?

Mvh

Eddie Vedder
2007-04-04, 20:46
Trivs du finns ingen anlednig att ändra tycker jag. Det upplägget Du mår bra av och känner funkar tycker jag du ska köra.

Att leta runt efter konstiga s.k. "optimala" upplägg är bara onödigt.

Men det är ju min åsikt, hursomhelst verkar det ju som du mår bra och når dina resultat i en lagom takt så det kan ju va dumt att ändra kanske.

BTC
2007-04-04, 20:48
Allright! Då är det bara att köra då, som du säger trivs jag med mitt nuvarande träningsupplägg så det är nog bra att behålla som du säger. Tack ännu en gång!

Mvh

BTC
2007-04-04, 20:51
Hmm, när jag ändå håller på och leker 20-frågor:

Säg att jag på dag 1 tränar samtliga benmuskler och i vanlig ordning avslutar med ett cykelpass, är det då så att jag kan "träna bort" benmuskler som inte fått vila tillräckligt om jag på dag 2 vid avslutandet av det passet även här avrundar med 20 mins cykling?

Mvh

nutz
2007-04-04, 22:37
Hmm, när jag ändå håller på och leker 20-frågor:

Säg att jag på dag 1 tränar samtliga benmuskler och i vanlig ordning avslutar med ett cykelpass, är det då så att jag kan "träna bort" benmuskler som inte fått vila tillräckligt om jag på dag 2 vid avslutandet av det passet även här avrundar med 20 mins cykling?

Mvh

Mnnjäe.

Konditionsträning ger en försämrad muskeltillväxt men den är nog ganska marginell och inget att bry sig i för en lekmannamotionär som en annan. Speciellt under deff då man ändå inte bygger något..

BTC
2007-04-04, 23:14
Mnnjäe.

Konditionsträning ger en försämrad muskeltillväxt men den är nog ganska marginell och inget att bry sig i för en lekmannamotionär som en annan. Speciellt under deff då man ändå inte bygger något..

Ok, tack. Måste säga jag trots efter att ha vidare tillskanskat mig mer kunskaper, främst från King Grub:s givande inlägg, inte riktigt får rätsida på det hela.

1. En lekman, eller normal som jag skulle kalla det, som styrketränar konsekvent utan att tänka på det något mer, på sätt och vis befinner sig i ett lottning om han kommer att bygga muskler eller gå ner i fett? Detta eftersom gemene man nog inte tänker på mängen mat utan mer äter nyttigt (troligt om man tränar) och äter sig mätt, så äter han mer eller mindre kalorier än vad han förbrukar?

2. Varför ens styrketräna om man deffar då? Vad är incitamentet för detta när man lika gärna kan dra ner lite extra på kaloriintaget för dagen och bara jogga/cykla etc.?

3. Jag kommer inte vilja köra bulkperioder, iaf inte bli "buffig", innbär det då att jag aldrig kommer att öka i muskler?

Suck, information är underbart men det kan många ggr vara förvirrande trots att man få i sig mer.:smash:

Tack för alla bra svar,
Mvh

pragmatist
2007-04-05, 07:21
2. Varför ens styrketräna om man deffar då? Vad är incitamentet för detta när man lika gärna kan dra ner lite extra på kaloriintaget för dagen och bara jogga/cykla etc.?

För att minimera förlusten av muskelmassa i samband med energiunderskott.

3. Jag kommer inte vilja köra bulkperioder, iaf inte bli "buffig", innbär det då att jag aldrig kommer att öka i muskler?

Bulk och bulk... du behöver inte äta dig fet för att bygga muskelmassa, men om du vill att något ska hända så måste du ligga på ett överskott varav en del säkert kommer bli fett, men det är smällar man får ta och anpassa sig till. Sätt någon sorts övre gräns för hur mycket fett du är villig att lägga på dig, och käka tills du når den gränsen. Sedan deffar du. Löddra, skölj, upprepa.

Guddi
2007-04-05, 08:36
1. En lekman, eller normal som jag skulle kalla det, som styrketränar konsekvent utan att tänka på det något mer, på sätt och vis befinner sig i ett lottning om han kommer att bygga muskler eller gå ner i fett? Detta eftersom gemene man nog inte tänker på mängen mat utan mer äter nyttigt (troligt om man tränar) och äter sig mätt, så äter han mer eller mindre kalorier än vad han förbrukar?Om man bygger massa eller inte kan nog ses som ett litet lotteri i det läget som du beskriver ja.

Sen kan man ju även bli starkare utan att lägga på sig muskler och detta är det huvudsakliga målet för många.

buckahbuckahbuck
2007-04-07, 23:05
måste säga att jag känner igen mig i det BTC skriver, liknande frågor som jag haft.. Jag räknar inga kalorier och väger mig sällan, speglar mig och känner efter desto mer. Käkar nyttigt alla dagar i veckan, har fysiskt krävande jobb och styrketränar samt morgonpromenarar dagligen. Jag ligger garanterat på ett allmänt energiunderskott men känns ändå som att jag bygger muskler, blir större, starkare samt förlorar kroppsfett på samma gång. Och ska man gå efter allt man läser är detta omöjligt.. haha

Englund
2007-04-08, 00:10
Jag ligger garanterat på ett allmänt energiunderskott men känns ändå som att jag bygger muskler, blir större, starkare samt förlorar kroppsfett på samma gång. Och ska man gå efter allt man läser är detta omöjligt.. haha

Det är inte omöjligt att öka i muskelmassa på ett underskott, men mycket svårt. Och om du känner att du har byggt en adekvat mängd muskler så har du troligtvis inte legat på ett "allmänt energiunderskott".

BTC
2007-04-08, 13:45
Det är inte omöjligt att öka i muskelmassa på ett underskott, men mycket svårt. Och om du känner att du har byggt en adekvat mängd muskler så har du troligtvis inte legat på ett "allmänt energiunderskott".

Så det kan inträffa om man någon vecka legat på överskott och en annan på underskott? M a o som du säger, inkonsekvent.

Mvh

Englund
2007-04-08, 14:19
Så det kan inträffa om man någon vecka legat på överskott och en annan på underskott?

Ja. Det finns många cykliska dieter som innebär ett överskott t.ex. 2 veckor följt av underskott 2 veckor t.ex.

BTC
2007-04-08, 14:30
Ja. Det finns många cykliska dieter som innebär ett överskott t.ex. 2 veckor följt av underskott 2 veckor t.ex.

Cool, tack för info!

Mvh

Englund
2007-04-08, 15:12
http://www.musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp

Där kan du läsa 4 lååånga sidor om abcde-metoden.

rille111
2007-04-13, 14:53
det är möjligt att bygga samtidigt som fettet skalas bort. Det är precis det jag gör nu och jag har ett övergrymt schema som funkar perfekt för mig iallafall.

Handlar om att äta rätt saker vid rätt tidpunkter. Bara fylla på glykogenlagret inför styrkepassen och direkt efter. Bra flöde med proteiner och fett, tidigt på dagen mer fett och kolhydrater (men ändå inte mycket). Senare mer protein.
Varannan dag styrka, varannan powerwalks på 1.5h.

Hur kan jag annars bli starkare i alla övningar och ändå bli hårdare och magen försvinna om det inte byggs samtidigt som bränns?

Och sen en massa bra tillskott t.ex trikreatin etc

King Grub
2007-04-13, 14:56
Hur kan jag annars bli starkare i alla övningar och ändå bli hårdare

Styrkeökningar under deff är inget konstigt; tvärtom är det ett vanligt skeende, åtminstone initialt, och styrkeökningar kan ske helt utan muskulär tillväxt.

Eddie Vedder
2007-04-13, 14:57
Hur kan jag annars bli starkare i alla övningar och ändå bli hårdare och magen försvinna om det inte byggs samtidigt som bränns?

Att bli starkare betyder inte att musklerna blir större, att du blir hårdare är för att underhudsfettet minskar.

Handcuff
2007-04-13, 19:12
det är möjligt att bygga samtidigt som fettet skalas bort. Det är precis det jag gör nu och jag har ett övergrymt schema som funkar perfekt för mig iallafall.

Handlar om att äta rätt saker vid rätt tidpunkter. Bara fylla på glykogenlagret inför styrkepassen och direkt efter. Bra flöde med proteiner och fett, tidigt på dagen mer fett och kolhydrater (men ändå inte mycket). Senare mer protein.
Varannan dag styrka, varannan powerwalks på 1.5h.

Och sen en massa bra tillskott t.ex trikreatin etc

Grattis du har kommit på det omöjliga! Måste tyvärr meddela att det inte är möjligt..trots att du är nybörjare :( Att du som tidigare nämts blir starkare är det inget mystiskt med..dock kommer du att nå en gräns så småning om, kanske rent utav bli svagare ju längre deffen lider. Att säga "det funkar för mig i alla fall" är inget vidare stark argument och kan höras dagligen från GI-bantare mfl vilseledda själar :thumbup:

nutz
2007-04-13, 19:16
Ehm, han säger ju att det är så, klart det fungerar..

:D

loztdignity
2007-04-14, 16:11
Ursäkta BTC, men vad exakt är frågan? Eller ville du bara skriva av dig, använd i så fall en dagbok.

SUPERIOR GOD
2007-04-14, 17:39
Jag kan verkligen rekomendera RIPPED FUEL EXTREME från Twinlab, för att deffa. Fungerar otroligt bra, säger även alla jag talat med som testat produkten.

Johannes
2007-04-14, 17:44
Styrkeökningar under deff är inget konstigt; tvärtom är det ett vanligt skeende, åtminstone initialt, och styrkeökningar kan ske helt utan muskulär tillväxt.

tycker ändå att det är rätt konstigt att man kan få styrkeökningar när man deffar. eftersom man inte har lika mycket energi osv. vad kan det bero på ? att man får det?

BTC
2007-04-14, 20:17
Jag tycker mig se att jag blivit av med lite synligt fett redan och fått fram/byggt lite muskler, är detta möjligt? Jag vill som tidigare nämt bygga lite muskler och bli av med en mindre del fett. För visst är det bäst att cykla efter ett pass då man tömt sina glykosförråd?

Där har du två frågor.

King Grub
2007-04-14, 20:34
tycker ändå att det är rätt konstigt att man kan få styrkeökningar när man deffar. eftersom man inte har lika mycket energi osv. vad kan det bero på ? att man får det?

Förbättrad aktivering av CNS, förändringar i kontraktila fibrer, inhibering av Golgi senorgan, mfl neuromuskulära anpassningar,

King Grub
2007-04-14, 20:37
Där har du två frågor.

1. Troligen inte, i praktiken.

2. Snarare tvärtom, då proteinnedbrytningen är större vid tömda glykogendepåer.

Ganymedes
2007-04-14, 20:42
Förbättrad aktivering av CNS, förändringar i kontraktila fibrer, inhibering av Golgi senorgan, mfl neuromuskulära anpassningar,

Magic. Got it. ;)

BTC
2007-04-17, 20:47
1. Troligen inte, i praktiken.

2. Snarare tvärtom, då proteinnedbrytningen är större vid tömda glykogendepåer.

Jisses, desto mer information jag tar in desto osäkrare blir jag på det jag läser. Dags för en nybörjarfråga till:

I Kings svar på fråga två tolkar jag det som att man alltså INTE bör köra ett t ex cykelpass efter ett styrketräningspass (so far so good?).
Ett deff- och fettförbränningssätt som många tycks använda sig av här, och på andra ställen för den delen, är sk. morgonpromenader.
Ur "best of..."-länkarna läste jag i insulintråden detta svar från King:

"Ur fettforbranningssynvinkel ar det battre att kora hogintensiva pass 3-4 i veckan pa 20 (efter 45 min tung styrketraning) an morgon promenader?

I min mening ja. Men det finns inget som säger att du måste hålla dig till en sak; variation förnöjer"

Är detta alltså bara för att man bör välja cyklingen för att den är "lesser of two evils" eller har missat något?

Mvh

King Grub
2007-04-17, 20:54
Det handlar bara om att öka energiförbrukningen för att nå ett önskat energiunderskott. Om du väljer att göra det genom kalorirestriktion, ökad mängd motion, eller en kombination, är upp till dig. Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans. Ett underskott på -500 kcal (exempelsiffra) innebär lika stor fettförbränning över dygnet oavsett om du åstadkommit det genom att springa en timme extra eller att sitta i soffan och äta motsvarande energimängd mindre det dygnet.

BTC
2007-04-17, 21:02
Det handlar bara om att öka energiförbrukningen för att nå ett önskat energiunderskott. Om du väljer att göra det genom kalorirestriktion, ökad mängd motion, eller en kombination, är upp till dig. Träningen ökar inte fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans. Ett underskott på -500 kcal (exempelsiffra) innebär lika stor fettförbränning över dygnet oavsett om du åstadkommit det genom att springa en timme extra eller att sitta i soffan och äta motsvarande energimängd mindre det dygnet.

Det är ju faktiskt ett svar jag sett många gånger efter timmars gluttande i gamla trådar :) Så det är alltså inte så att man blir av med "färre" kcal om man lägger ett cykelpass efter styrketräningen?

Passar på ytterligare en gång: Här tycker jag mig inte ha sett det diskuteras men något som jag hört av andra är att man inte bör träna ett styrketräningspass längre än 45-60 min för att man efter det ändå inte kan bygga muskler, ligger det någon sanning i detta?

Mvh

Ps. King, jag misstänker starkt att du är en dator med förprogrammerade svar; du är alldeles för snabb på att rycka in i strängar 24-7 ;)